• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu är det igång!

_jonte

Patek
Tror Chronomaster vinner lätt, men hejar ändå på gamlingen Superior!

Har du kollat upp så batterierna i gamlingarna har rätt spänning? De hade säker Hg-varianter från början. Oklart om det kan påverka, men skulle kunna vara så?
 

jandan

Panerai
Kul projekt. Sitt gärna och titta på klockorna hela tiden. Kan bli det nya "tittar på målarfärgen som torkar" kommentaren.
Tråden skall följas med spänning :)
 

TicTack

Cartier
...
Jag är väldigt intresserad av herrns förhoppningsvisa framtida jämförelse mellan GSen och "the Citizen". Det kryllar ju inte direkt av sådana Citizens.

?

4ZYDlxD.jpg
 

TicTack

Cartier
Vad är det som är igång?
Jo, stora quartz-testet är här.
...Tog typ tjugo minuter att synka dem. Blev inte perfekt men nu går alla inom en halv sekund från fröken ur (litar inte på atomur online)...

Själv använder jag väckarklockor som synkar mot ett atomur i Tyskland. Dock brukar de synka endast en eller några gånger per dag, så däremellan är de inte så exakta. Nysynkat är bäst! Clas O säljer billiga "radiostyrda" klockor.

GPSer och mobiltelefoners klocka (fjärrsynkade) är ju också mycket exakta, men har inte alltid sekundvisning, och fördröjningen mellan tid i apparatens dator och visning på apparatens skärm är inte så förutsägbar.

The Citizen är ju så exakt att man kan märka avvikelser mellan synkningarna hos de "radiostyrda" klockorna!

För att göra det kul och så att du kan följa utvecklingen utan att vänta så länge, gör så här:

Filma med kamera med så hög fps som möjligt. Filma samtliga klockor + referenstid (nysynkade radiokontrollerade klockan) i bild samtidigt.

Sedan kan du stega dig fram och se exakt hur många frames, dvs 1/fps sekunder, som skiljer de olika klockorna åt.

Lägg in detta i ett kalkylark för att enkelt räkna ut vilken klocka som går bäst och avviker minst över tid. Med 60 fps och 5 sekunders gångavvikelse per år (The Citizen) skall du få upp till en förskjutning på 300 frames, i bästa fall kan du se skillnad redan efter någon dag. Garanterat efter någon vecka, speciellt om du tittar på de mindre exakta klockorna.

Lycka till och glöm inte att uppdatera tråden.

Självklart ligger mina pengar på Citizen The Citizen Chronomaster - men så är jag ju jävig också. ;)

Mjöööö, kanske.
Blir lite ovetenskapligt eftersom temperaturerna kommer skilja sig åt i förvaringen. Det är klart, om du lägger in dem i mitt kassaskåp är det ok. ;)

Iaf The Citizen är optimerad för att bäras dagligen. Gör du inte det får du sämre prestanda (har jag för mig att jag läst). Jag vet inte om den är garanterad +-5 spy "oburen". Helt enkelt är ju dess termokompensering optimerad för att klockan bärs 16 av dygnets 24 timmar, om jag förstått det rätt. Dvs noggrannheten är optimerad för den mixen av hud- och rumstemperatur. En annan intressant detalj är att den mäter temperatur för termocomp en gång per minut!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tictac
Gångavvikelsen påverkas inte av om man använder en kvartsklocka eller inte eftersom tidhållningen är oberoende av klockans positioner. Eftersom din dessutom thermokompenserar, så gör de små temperaturskillnaderna inte heller någon skillnad.
 

TicTack

Cartier
Iaf The Citizen är optimerad för att bäras dagligen. Gör du inte det får du sämre prestanda (har jag för mig att jag läst). Jag vet inte om den är garanterad +-5 spy "oburen". Helt enkelt är ju dess termokompensering optimerad för att klockan bärs 16 [FEL, 12 skall det vara] av dygnets 24 timmar, om jag förstått det rätt. Dvs noggrannheten är optimerad för den mixen av hud- och rumstemperatur. En annan intressant detalj är att den mäter temperatur för termocomp en gång per minut!


Tictac
Gångavvikelsen påverkas inte av om man använder en kvartsklocka eller inte eftersom tidhållningen är oberoende av klockans positioner. Eftersom din dessutom thermokompenserar, så gör de små temperaturskillnaderna inte heller någon skillnad.

yonsson, Jag vill inte göra detta till en k-mätar tävling kring vem som kan mest om fysik och elektronik. Men...

Låt oss konstatera att många komponenter har ett temperaturintervall de fungerar bäst i. Detsamma gäller för kvartskristaller, annars hade vi ju inte behövt någon temperaturkompensering. Vad gäller kvartskristaller finns det troligtvis en temperatur där de fungerar som bäst - en optimal temperatur - gissningsvis en temperatur där man inte behöver tillämpa någon "temperaturkompensering". Desto närmare den optimala temperaturen desto mindre behöver man kompensera. Min gissning är att man valt kvartskristaller som har en optimal temperatur nära den temperatur som klockan får när den bärs på armen - ett annat alternativ är att man valt en optimal temperatur precis mitt i mellan hudtemperatur och rumstemperatur.

För jag tror nämligen att klockan går som noggrannast när den inte behöver lägga till eller dra ifrån kompensationstermer. Och desto längre från den optimala temperaturen desto större blir felet per tidsenhet. Ett temperaturkompenserat "driftsfall" tror jag nämligen är mindre exakt än vad klockan är vid optimal temperatur. Varför? Jo, en fin kvartskristall som går i optimal temperatur utan kompensering kommer ju gå i princip "rätt". När man börjar kompensera för temperatur finns ju risken att upplösningen, hur mycket man lägger till eller drar ifrån, är så grovkornig att man inte träffar så rätt, och över tid hamnar ganska fel. Troligtvis vill man alltså ligga så nära den optimala temperaturen som möjligt, för att minimera antalet kompenseringsingrepp.

Låt mig ge ett "motexempel": Antag att en maskin spottar ur sig kvartskristaller som är optimala för 0*C. Detta skulle då inte vara något problem, för vi kör bara vår kompenseringsalgoritm och så har vi lika bra noggrannhet som om kvartskristallerna var optimerade för hudtemperatur, eller säg 22*C. Detta tror jag inte på!

Man skulle kunna säga så här:
För att det temperaturkompenserade driftfallet skall vara lika noggrant (eller noggrannare) som det icke-kompenserade driftfallet vid optimal temperatur, ja då måste klockan faktiskt kunna mäta temperatur minst lika "noga" som kvartskristallen kan mäta tid. Alltså får vi en kamp, vad kan man kostnadseffektivt göra "mest noggrant", en termometer eller en kvartskristall. Jag tror det är kvartskristallen. Därtill kommer ju begränsningar i beräkningsnoggrannheten i den algoritm och hårdvara som skall göra kompenseringen.

Kanske kan man anta att dessa "delvis felaktiga kompenseringar" borde ta ut varandra och till slut hamna på noll. Men jag tror inte det blir så, jag tror att man får en viss slumpmässig drift från det korrekta värdet. Jag gissar att detta problem angränsar till
http://en.wikipedia.org/wiki/Brownian_motion
men jag är inte så säker, någon annan får gärna klargöra detta.



Jag är öppen för att jag har fel här, men för att erkänna det skulle jag gärna vilja se väl underbyggda bevis eller resonemang! Även om mitt resonemang är felaktigt, så bekräftas min slutsats att klockan bör bäras för att få högsta noggrannhet av Citizen.

Citizen skriver i manualen, tyvärr utan motivering:
"Your watch will keep time accurately when used at normal temperatures (5-35*C) and worn for approximately 12 hours per day. Accuracy may decrease slightly if used under conditions other than those described above."
sedan skriver de:
"The monthly accuracy of this watch cannot always be determined simply by dividing the annual accuracy of +-5 seconds by 12. Monthly accuracy may differ by approximately +-2 seconds depending on conditions of use (such as temperature changes between seasons), amount of time the watch is worn and other factors."

Detta är alltså intressant, inte bara behöver man ha klockan på armen 12h per dag för att komma upp till +-5spy, man behöver låta klockan få uppleva säsongsvariationerna ett år, då troligtvis optimerat för någonstans i Japan. Man kan alltså inte, så enkelt som jag föreslog i mitt tidigare inlägg, approximera och extrapolera gångavvikelsen under några dagar till ett år i ett kalkylark.

Detta med att man inte kan extrapolera månatliga gångavvikelser tror jag handlar om att man skall hamna helt rätt med kompenseringen den tid klockan inte sitter på armen.

Man måste komma ihåg att vi har
31 536 000
sekunder per år. 5 sekunder innebär ett fel på cirka
1,6e-7 sekunder per sekund, mycket lite,
eller att klockan mäter varje sekund som säg:
1,00000016 s
eller som man brukar säga, ungefär en sekund!

Intressant ämne!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där var fan det längsta inlägget jag läst. Synd att det knappt innehöll någon information.

Klockan är troligtvis ruckad utifrån +23*c, eller i närheten av detta (motivering: testresultat från GS). Stor avvikelse upp/ner påverkar gången och därför kan gången skilja mellan olika säsonger.
Klockan thermokompenserar dock flera 100 gånger/dygn, så små avvikelser kvittar. Bor du i Afrika eller i stålmannens borg, så kan du dessutom justera gånger utifrån detta.

Som jag sa tidigare: En kvartsklocka är inte beroende av att man använder den och SMÅ temperaturskillnader kvittar.
 

TicTack

Cartier
Det där var fan det längsta inlägget jag läst. Synd att det knappt innehöll någon information.

Klockan är troligtvis ruckad utifrån +23*c, eller i närheten av detta (motivering: testresultat från GS). Stor avvikelse upp/ner påverkar gången och därför kan gången skilja mellan olika säsonger.
Klockan thermokompenserar dock flera 100 gånger/dygn, så små avvikelser kvittar. Bor du i Afrika eller i stålmannens borg, så kan du dessutom justera gånger utifrån detta.

Som jag sa tidigare: En kvartsklocka är inte beroende av att man använder den och SMÅ temperaturskillnader kvittar.

Vad är mest troligt, att du har fel eller att Citizen har fel?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Citizen skriver i Chronomaster-manualen,
"Your watch will keep time accurately when used at normal temperatures (5-35*C) and worn for approximately 12 hours per day. Accuracy may decrease slightly if used under conditions other than those described above."
sedan skriver de:
"The monthly accuracy of this watch cannot always be determined simply by dividing the annual accuracy of +-5 seconds by 12. Monthly accuracy may differ by approximately +-2 seconds depending on conditions of use (such as temperature changes between seasons), amount of time the watch is worn and other factors."

Jag noterar även:
* Detta är ju inte heller något marknadsföringsskryt där man kan misstänka att Citizen t.ex. tänjer på sanningen, utan helt enkelt hur de anser att klockan skall användas för att nå upp till specifikationerna.
* Intressant att du använder termen "ruckad" kring elektronik, det har jag aldrig sett förut!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Jag skrev justera, inte rucka (tror jag).
2: Är det konstigt att Citizen tycker man ska använda klockan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sen är det ju såklart så att klockan blir utsatt för en jämnare temperatur om den bärs 12h/dag än om den ligger i verktygsskjulet utomhus dygnet runt.

Såg nu att jag skrev ruckad, men menar såklart justerad.
 

Geparden

Audemars
Heja, Heja! Börjar få ont i kroppen av alla F5-tryck och ett konstant skakande av kobjällran.
Någon som gjort ett ryck inför upploppet?
Kanske till och med nån som tvingats bryta?
Äh, säg inget förresten..
Ses i målfållan. Sjuuukt spännande!!
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Vad är det som är igång?

Jo, stora quartz-testet är här.


Japan mot Schweiz. Gammalt mot nytt. Avancerat mot enkelt.

Ett flångans superduperETA i Omegan. Thermo etc perpetual cal etc.
Ett sprillans Grand Seiko Thermo etc, garanterat +- 10 sekunder per år.
Ett 35 år gammalt seiko superior. P sin tid det mest avancerade som fanns. Skall gå +-5 / år
En ball citizendykare med analog djupmätare (dubbelt så tung och tuff som vanliga bonn-aqualanden(vilken jag också har en av så bli inte arga för att jag sågar den))
En ny Citizen Chronomaster, enda quartzen som tillverkas idag i serieproduktion med specen +-5 sekunder per år.
En gammal Oysterquarts. Men genomgången av Rolex med betyget tipptopp.

Tog typ tjugo minuter att synka dem. Blev inte perfekt men nu går alla inom en halv sekund från fröken ur (litar inte på atomur online)

DSC_7794.jpg



Om jag får tippa på sannolik vinnare blir det Citizen Chronomaster.


Får jag be om största möööjliggaaaa tysssssssss....
Hur går det? Länge sedan man fick en uppdatering
 
Topp