• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu börjar man känna sig mera hemma med Photoshop....

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Verkligen ett super-roligt program... :)
 

Bilagor

  • best%20diving%20destinations (1075x806).jpg
    best%20diving%20destinations (1075x806).jpg
    204.4 KB · Visningar: 484

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Trevlig bild! Tror jag måste dra hem photoshop och lära mig :eek:
Säkert riktigt roligt att hålla på med när man börja få lite feeling.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sakta i backarna nu!
På ett forum där bara vissa klockor får ha "mercedesvisare" och hommager är bannlysta, visst betalar ni 8000pix
för er PS Cs6? Man kan ju inte bara "dra ner" från nätet? :lol:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Photoshop är väldigt beroendeframkallande! Testa lek lite med blending options när du har fler lager på varandra.
 

TKVF

Panerai
Eurenius skrev:
Sakta i backarna nu!
På ett forum där bara vissa klockor får ha "mercedesvisare" och hommager är bannlysta, visst betalar ni 8000pix
för er PS Cs6? Man kan ju inte bara "dra ner" från nätet? :lol:
Källkoden för Photoshop 1 är släppt. Bara att börja. För er som vill köra ett alternativ är GIMP ett program som är gratis, och har de funktioner som en nybörjare (och avancerad) användare oftast behöver använda.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Nu börjar man känna sig mera hemma med Photoshop....

PS är ett grymt program, men ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man kan...
 

Ricrob

Patek
Här kommer lite konstruktiv kritik Mr 80.. Jag kan inget om PS själv, så jag vet inte alls hur mycket jobb du lagt ner eller hur svårt det är att skapa bilden ovan men min första tanke när jag ser den är att du lika gärna kan lägga klockan på en bild i en tidning eller liknande och knäppa ett kort..?
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Ricrob skrev:
Här kommer lite konstruktiv kritik Mr 80.. Jag kan inget om PS själv, så jag vet inte alls hur mycket jobb du lagt ner eller hur svårt det är att skapa bilden ovan men min första tanke när jag ser den är att du lika gärna kan lägga klockan på en bild i en tidning eller liknande och knäppa ett kort..?

:D

Satt med PS varje kväll i början av 2000-talet men nu var det lääängesen jag använde det. KÖPTE Elements 10 (?) för något år sen man har inte ens öppnat förpackningen. Är det något att ha jämfört med CS?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tack för komentarerna :) och Ricrob, du har rätt på sätt och vis. Men det trista är att bakrundsbilden försämras ganska mycket om man fotar från en tidning/foto med klockan på.. Men nu ändrade jag en grej och la till en effekt:
 

Bilagor

  • best%20diving%20destinationsg.jpg
    best%20diving%20destinationsg.jpg
    418.9 KB · Visningar: 316

Ricrob

Patek
Ja men i princip, du förstår vad jag menar. Bara effekten du lade till nu gör ju hela skillnaden, för nu kan den inte längre jämföras med att fota klocka på bild, eftersom klockan integrerats i bilden.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ricrob skrev:
Ja men i princip, du förstår vad jag menar. Bara effekten du lade till nu gör ju hela skillnaden, för nu kan den inte längre jämföras med att fota klocka på bild, eftersom klockan integrerats i bilden.

Jag förstår vad du menar :) och du har rätt.. Photoshop är så kul eftersom man har så mycket att lära. Att klippa ut objekt och klistra in dom i en annan bakrund kan låta simpelt. Men man måste tänka på att mjuka ut objektets konturer, anpassa objektets ljus/kontrast och färgbalans mot bakrunden annars kan det se kul ut...

ett av mina nybörjarmisstag här på min första "photoshoppade bild":



Förutom att klockan är lite dåligt fotad så är ju färgballansen helt fel om man jämför med bakgrunden... Men man lär ju sig mer och mer av sina misstag.
 

Bilagor

  • under_the_sea_by_nightwish91-d4vnz9e8-2.jpg
    under_the_sea_by_nightwish91-d4vnz9e8-2.jpg
    610.5 KB · Visningar: 292

Camo00

Patek
Re: Sv: Nu börjar man känna sig mera hemma med Photoshop....

Det är ju pillandet som är grejen, inte resultatet... :D
 
V

Viggen

Guest
Bara att jobba på 80-talisten. Ser bättre ut för varje gång! :)

Ett annat tips är att se till att spara i PSD-format och när du slutligen har nått det resultat du vill, då som först spara ner en kopia i jpg-format. Varje gång man sparar en jpg-fil så förlorar man i kvalitet nämligen. Men det visste du nog redan om. :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du är ju helt klart inne på rätt spår. Försök tänka i lager. Bilden är ju två bilder i sig rent utseendemässigt
-en "bild" över ytan och en under ytan.

Då kan du göra ett lager över yran, där klockan även ingår och sätta ljuset på hela den övre bilden med klockan inkluderad, för att därefter göra samma sak med den undre halvan av bilden (ljussättning och opacitet-inställningar exempelvis). DÄREFTER leker du med blending options (till höger) för att få lagren på den övre delen och undre bilden att samspela fint med varandra. Då blir känslan att klockan är halvvägs nedsänkt i vattnet. Förutsatt att det är den känslan du är ute efter alltså. Möjligheterna är oöndliga, även om inte tiden är det. ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Du är ju helt klart inne på rätt spår. Försök tänka i lager. Bilden är ju två bilder i sig rent utseendemässigt
-en "bild" över ytan och en under ytan.

Då kan du göra ett lager över yran, där klockan även ingår och sätta ljuset på hela den övre bilden med klockan inkluderad, för att därefter göra samma sak med den undre halvan av bilden (ljussättning och opacitet-inställningar exempelvis). DÄREFTER leker du med blending options (till höger) för att få lagren på den övre delen och undre bilden att samspela fint med varandra. Då blir känslan att klockan är halvvägs nedsänkt i vattnet. Förutsatt att det är den känslan du är ute efter alltså. Möjligheterna är oöndliga, även om inte tiden är det. ;)

Nu kräver du för mycket av en som har tagit sina första stapplande steg i Photoshop... :mrgreen: Det där med lager måste jag lära mig mera :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Photoshop handlar om just lager som Yonsson sa. Lär dig behärska det så kommer resultaten bara bli bättre och bättre. Man får helt andra möjligheter om man jobbar på det sättet. Att få igång tänket kring lagertekniken är inte så svårt, det är bara börja laborera :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Elements har elementära funktioner. CS har alla funktioner. Jag utgår alltid från att jag vill ha allt, men det är högst personligt utifrån vad man föredrar.
 
Topp