• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu går vi mot ljusare tider - dags för sommartid

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Söndag den 31/3 2013 klockan 02:00 ska vi ställa fram klockan en timma.

Dagens fråga: Hur många klockor har du att ställa fram?

uPfKmAp.jpg

http://www.expressen.se/nyheter/nar-vin ... rtid-2013/
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vintage92 skrev:
Dagens fråga: Hur många klockor har du att ställa fram?
4 armbandsur (kvartsare)
2 väckarklockor
2 väggklockor
Blir lite jobb (framför allt med att få minutvisaren att stå exakt så den stämmer med sekundvisaren) :)
Kan inte vi KS:are lobba för att avskaffa sommartiden med tanke på allt slit detta medför :?:
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
bor i studentlägenhet på 20 kvm, har 2 väckarklockor, en stor väggklocka och 4 bordsklockor, sen kommer självklart armbandsuren 7 st.
 

Hardy

Thug
Oskön nyazeeländare som införde daylight saving för sina j*vla insekter. Detta har medfört stora slitage på tumme och pekfinger.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Inga klockor att ställa om, de som inte används har ända stannat. Personligen kan jag förstå att folk vill ändra standardtiden, men som den Sjökapten och navigatör jag är så blir det lite ologiskt då tid och och position hänger ihop. Anledningen till att vi har UTC +1 är det faktum att vi ligger på longitud ~015E, varje grad motsvarar 4 minuter, 15*4= 60. Innan tågens tid så hade vi faktiskt olika tider även inom Sverige.
 

AndyK

Cartier
Porsan skrev:
Inga klockor att ställa om, de som inte används har ända stannat. Personligen kan jag förstå att folk vill ändra standardtiden, men som den Sjökapten och navigatör jag är så blir det lite ologiskt då tid och och position hänger ihop. Anledningen till att vi har UTC +1 är det faktum att vi ligger på longitud ~015E, varje grad motsvarar 4 minuter, 15*4= 60. Innan tågens tid så hade vi faktiskt olika tider även inom Sverige.
Jag inser också det ologiska, men många länder använder ju en normaltid som motsvarar en tidzon österut. T.ex. Frankrike och Spanien. Även Ryssland har förskjutit alla sina tidzoner ett snäpp österut.
Det finns ju en viss ljusvinst på att ha en tidzon längre österut.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Kson skrev:
Jag har runt ca 10 att ställa om :) Själv då?

Själv har jag följande:

6 Armbandsur
1 Väckarklocka
1 Väggklocka
1 Spis
1 Mikrovågsugn

Ser detta som något roligt, då man får sätta sig ned en stund och pyssla runt med sina klockor!
 
Den klockan jag bär för tillfället. Automatarna är döda sedan några veckor då jag sportat min Sandoz fram till idag. Från och med imorgon blir det Seamastern till jag kan hämta ut mina rollar från service.

Övriga klockor i hemmet är anslutna till dator/internet och uppdaterar sig självt.
 

Aron

Omega
Förutom de mekaniska , som ju änd måste ställas varje gång dom ska användas är det nog. Den jag har på mig just nu. Plus ca6 st Quartz are. En väckarklocka. Två väggklockor. Micron. Bilen. Som tyr är brukar väl mobilen och datorn ändra själv?
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Nä, nu skiter jag i sommartiden. Jag vägrar! Jag ska t.o.m. vrida tillbaka klockan en timme - bara för att jäklas med tidsterroristerna. :evil:
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Blä. Har ett tjugotal quartzare sol ska ändras, men det dröjer nog eftersom det bara är två som används. Knappt.
 
Topp