• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu har det gått drygt en vecka sen jag fick hem Poguen - Bildkavalkad

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte dela med mig av en stor mängd bilder på mitt senaste inköp, "Gladklockan" (Seiko 6139-6005) som jag är så sjukt nöjd med. Den har mer eller mindre suttit klistrad på armen sen den kom! Fattar inte varför jag inte köpt en förrän nu?!!! Så otroligt mycket pang för en väldigt liten peng (ca 2000 kr) i klocksammanhang! Kanske bäst i "klassen" IMHO! Den har allt jag kan önska mig. Vintage, automatisk, utseendet (färgglad, cool boett mm), bidirectional intern vridring, komplikationer (kronograf, dag/datum quick-set), rasslig länk, vattentät etc. Och inte minst viktigt är ju att den faktiskt också har en ansenlig och kul historia som första automatiska kronograf i rymden, och att den var en av de tre första automatiska kronograferna som nådde marknaden.

För den som är sugen på att skaffa en, så finns det ganska mycket att läsa om den på nätet, då den verkar vara ganska populär. Tyvärr leder populariteten även till att det förmodligen finns en hel del franken och aftermarket grejjer på t.ex. e-bay. Nedan är två länkar med lite guidning för den köpsugne att kanske starta med...

http://forums.watchuseek.com/f281/h...ronograph-collectors-buying-guide-140803.html
http://www.hodinkee.com/blog/2012/5/31/in-depth-your-vintage-seiko-chronograph-buying-guide.html

I dagarna har jag moddat och bankat på en tidsenlig NOS H-länk från Stelux, som tydligen tillverkade många av Seikolänkarna på den tiden. Den är verkligen skönt rasslig och väldigt lätt, och jag tycker denna, nästintill raka länk, framhäver och passar klockan perfekt. Som ni ser så är glaset sjukt repigt på mitt ex, men jag tycker inte det gör så mycket faktisk. Tycker det säger en hel del om denna skönhet. Jag menar, hur många klockor klarar av att bära upp eller "komma undan" ett tokrisigt glas...

Vad brukar man säga... en bild säger mer än... Nog med dravel!

BILDKAVALKAD:
























Tack för titten :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja jisses vad mysig den ser ut! Tycker nog dock att du ska fixa till glaset så man kan se urtavlan bättre, men propps för att du behåller det som det är. Det säger ju en del om livet den har haft precis som du säger.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Den är så ful att den blir fin, men fan så cool. Undrar om den hade varit lika populär utan den spännande historian?
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Fulsnygg men med övervikt på snygg. Tror alla hade mått bra av att ha en Pogue i samlingen.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tryckte på "gilla". Duktigt ful klocka (tycker jag), som man bara måste gilla efter din sköna införsäljning av den. Har om sanningen ska fram haft ögonen på modellen ett tag nu. Hade en kollega som bar en sådan. Det var för tjugo år sedan... och jag fick intrycket av att han själv köpt/fått den ny. Gillade den då också. Så tusan vet om jag verkligen tycker den är ful... Eller om det bara är ett av mina svepskäl att inte själv köpa en... Men tvåtusen spänn... Då finns väl inga ursäkter???

Härliga foton!

A
 

Kocken

Omega
Jag gillar den skarpt, har en jag med som väntar på ett fint skinnband... På väg från Tyskland i över en vecka nu. Länk vore kul att ha.
 

KMS

Rolex
Alla som tycker den är ful har ju noll smak! :)
Har oxå vart å budat på ett par olika pogues men inte tagit hem någon än.
Cool klocka helt enkelt!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
En av de absolut coolaste, tycker jag! Kosta på den ett nytt glas så blir den som ny.
Två av mina säger hej

DSC_0374.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Håller med dig, extremt rolig klocka för en lite peng.

Min har också repigt glas, funderar på om det går att fixa eller om det är ett nytt som gäller?

oB6dqTV.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Man blir bara glad av den!! :)
Exakt!, och i jämförelse med andra klockor, som kan vara hur fina och mysiga som helst, så upplever jag de nästan deprimerande i jämförelse med denna färgklick :)
Stort tack för din tråd...jag verkligen älskar det
Kul att du gillar den!
Ja jisses vad mysig den ser ut! Tycker nog dock att du ska fixa till glaset så man kan se urtavlan bättre, men propps för att du behåller det som det är. Det säger ju en del om livet den har haft precis som du säger.
Jo, det kanske blir ett nytt glas, när jag tröttnat på att inte kunna läsa av tiden ;)
Den är så ful att den blir fin, men fan så cool. Undrar om den hade varit lika populär utan den spännande historian?
Tror nog att historian spelat en ganska stor roll för dess popularitet. Vi nördar gillar ju sånt, men även "vanliga" normalstörda, tycker nog det är lite coolt med någon form av koppling till något annat "häftigt". Typ, SMP/Submariner=bond, Speedy=Månklockan, TH Monaco=McQueen, Daytona=PN, Citizen aqualand= Enzo i Le Grand Blue etc.
Fulsnygg men med övervikt på snygg. Tror alla hade mått bra av att ha en Pogue i samlingen.
Word!
Tryckte på "gilla". Duktigt ful klocka (tycker jag), som man bara måste gilla efter din sköna införsäljning av den. Har om sanningen ska fram haft ögonen på modellen ett tag nu. Hade en kollega som bar en sådan. Det var för tjugo år sedan... och jag fick intrycket av att han själv köpt/fått den ny. Gillade den då också. Så tusan vet om jag verkligen tycker den är ful... Eller om det bara är ett av mina svepskäl att inte själv köpa en... Men tvåtusen spänn... Då finns väl inga ursäkter???

Härliga foton!

A
Tack! Köp! Du gillar ju den, i alla fall undermedvetet ;)
Jag gillar den skarpt, har en jag med som väntar på ett fint skinnband... På väg från Tyskland i över en vecka nu. Länk vore kul att ha.
Nice, ser fram emot bilder då! Länk är ändå det som vinner i längden IMO. Finns en hel del aftermarketlänkar mm att hitta på e-bay. Kostar väl upp mot 500 kr, men det kan det vara värt.
Alla som tycker den är ful har ju noll smak! :)
Har oxå vart å budat på ett par olika pogues men inte tagit hem någon än.
Cool klocka helt enkelt!
Hahaha... Smaken är som baken, men jag tycker att mina bilder inte gör den alls rättvis, den är mycket coolare och finare IRL. Lycka till i jakten!
En av de absolut coolaste, tycker jag! Kosta på den ett nytt glas så blir den som ny.
Två av mina säger hej

DSC_0374.jpg
Snygga och bra bild!
Håller med dig, extremt rolig klocka för en lite peng.

Min har också repigt glas, funderar på om det går att fixa eller om det är ett nytt som gäller?

oB6dqTV.jpg
Snygg! Tror nog nytt glas är det som gäller. Vad jag har förstått, så ska jmk500 aka Swedfreak aka Mr Seiko(Jonathan) på e-bay ha bäst grejjer, men har själv inte beställt något därifrån.
Verkligen en klocka man blir glad av, charmiga saker även med repor :)
Kan bara hålla med :)
Så härlig :) Ska äga en sån igen nångång.
Har du haft en, men sålt?! Why!!!
Så jäkla härlig modell från Seiko det där, bara snygg och inte ful någonstans.. :)
Word, och robust urverk verkar det som.
Snygga bilder på en cool klocka, kul att du är så nöjd...inspirerande! :)
Tack!
Härlig klocka o bra bilder!
Tack!
Tack för trevlig läsning! håller med Jacob man blir lika glad av den som av blånerade visare. :)
Varsågod, kul att det uppskattas! Den här blir man ännu gladare av, men blånerade visare är också riktigt nice.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite info om klockan:
"As many of you know the race to produce the first automatic chronograph was coming to fruition at the end of the sixties and the two main contenders were the Zenith-Movado group and a joint effort from Breitling, Hamilton/Bren, Heuer/Leonidas and Dubois-Dpraz. These watchmaking houses joined forces because it was felt that a single house wouldn't be able to complete the job on the grounds of insufficient technology, manpower and budget. By 1969 the work was done and the Breitling group announced their caliber 11 on March 3, and Zenith announced their El Primero around September of that year. The thing was that Seiko quietly released their 6139 calibre chronograph at the beginning of 1969 with a distinct lack of fanfare, however there are examples of this watch in existence with a caseback date of February 1969 which seems to suggest they were the first to the market with their offering."
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Lite info om klockan:
"As many of you know the race to produce the first automatic chronograph was coming to fruition at the end of the sixties and the two main contenders were the Zenith-Movado group and a joint effort from Breitling, Hamilton/Bren, Heuer/Leonidas and Dubois-Dpraz. These watchmaking houses joined forces because it was felt that a single house wouldn't be able to complete the job on the grounds of insufficient technology, manpower and budget. By 1969 the work was done and the Breitling group announced their caliber 11 on March 3, and Zenith announced their El Primero around September of that year. The thing was that Seiko quietly released their 6139 calibre chronograph at the beginning of 1969 with a distinct lack of fanfare, however there are examples of this watch in existence with a caseback date of February 1969 which seems to suggest they were the first to the market with their offering."
Tack! Har läst något liknande, och läste också att det är ganska osäkert vem som verkligen var först med den ut på marknaden... Läste också att anledningen till Seikos "ödmjuka" lansering förmodligen mest berodde på att de lade mycket av krutet på quartzarna under denna tidpunkt.
 
Topp