• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu kommer frågan som måste ställas

K-S

Rolex
2-Faktor
Varför alla dessa "moddade" "homagade" Seikos som skall försöka föreställa Blancpains etc, är jag den enda som inte fattar grejen? Köper man en Seiko köper man väl en Seiko. Visst att göra något personligt med ett ur är väl roligt men inte att påtala att den skulle vara en mini plopp eller en Fifty Fathoms, då blir den väl således inget bättre än de tillverkare som vi tidigare haft trådar kring som gör ful-replikor under annat namn, eller vad är grejen jag inte fattar? Kände bara att det borde luftas lite och fås lite synpunkter kring. Är jag något på spåret att det gått inflation i detta?
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Jag tror att det är så enkelt som att många tycker att den modden ser bra ut..
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
I början av mitt klockintresse tyckte jag att seiko var ascoolt. Det var snyggt, det var billigt och det var modifierbart samtidigt som det inte var fake. Moddade aldrig min seiko men jag var inne på det flera ggr. Dock ville jag modda den till något med massvis med lume och inte till nån homage klocka.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det är väl samma sak som när folk moddar sin VW Typ 1 så den ser ut som en Lamborghini Cuntach; man gör det för att man kan och för att det är nåt man gjort själv.
 

F-L-P

Panerai
Finns massa, bara att googla och en hel del förkommer här på forumet. :)


Finns massa diskussioner angående detta på andra forum på nätet, bara att googla :) .

Förstår inte fascinationen kring detta ämne. Först vad är ok, vad är inte ok enligt vem. Vem var först, är det ok att inspireras så länge man inte plankar rakt av. Är det ok om orginalet har varit ut produktion i över xx år? Måste man sluta om en reissue släpps?

Många frågor, ingen utav dom intressanta.

Köp vad du vill ha och ge fan i att köpa det du inte vill ha. Att sedan triwa släpper någon plast sub eller michel kors släpper någon guldig plast mojäng, vad spelar det för roll? Baby plopp modden gjordes väl som en kul grej. ingen skadades under ingreppet. ägaren försöker inte att sälja den till någon ovetande stackare. så ser inte något problem.

Jag tycker personligen att det kanske inte är jättespännande med plankningar, men jag hoppas att de som har såna skiter fullständigt i vad jag tycker och bär dom för sin egen skull, så som alla klockor borde bäras.
 

jandan

Panerai
Denna diskussion kan ju hålla på i evigheter.... ingen har egentligen rätt eller fel.
Vill man modda sin Seiko, fine, gör då det. Sen att det inte tilltalar mig direkt,
ja det är väl mitt problem då. I min bok är en moddad Seiko samma sak som
vilken homage som helst, och den som gillar det kan väl bära det.
Sen var gränsen av vad som är en homage som är ok eller inte ok, finns nog nästan
lika många åsikter om, som det finns medlemmar på klocksnack.
 
  • Like
Reactions: K-S

plexan

Cartier
Håller med dig, fattar inte grejen, visst kan det blir snyggare/coolare, men nä, då borde man löpa hela linan ut och starta ett eget klockmärke istället!
 
  • Like
Reactions: K-S

Camo00

Patek
Äsch, helvete vilka griniga gubbar som kröp fram ur lervällingen idag då..?! :D

Jag behövde en sommarbeater, tycker SKX007 är ful men jättebillig, det är sjukt kul att skruva och pilla själv, och resultatet blev superskönt, lättavläst och stiligt...

Men inte fan går jag runt och säger att det är en babyplopp, eller ens hoppas att någon tror det... Såå lika blir inte Seikomoddarna, så att det är läge att snacka hommage <--> kopia... :)

https://klocksnack.se/threads/skx007-babyploppmod-på-15-min.23376/

 

emilarne

Cartier
Äsch, helvete vilka griniga gubbar som kröp fram ur lervällingen idag då..?! :D

Jag behövde en sommarbeater, tycker SKX007 är ful men jättebillig, det är sjukt kul att skruva och pilla själv, och resultatet blev superskönt, lättavläst och stiligt...

Men inte fan går jag runt och säger att det är en babyplopp, eller ens hoppas att någon tror det... Såå lika blir inte Seikomoddarna, så att det är läge att snacka hommage <--> kopia... :)

https://klocksnack.se/threads/skx007-babyploppmod-på-15-min.23376/

Känns som du stängde tråden lite med detta ;)
 

lex

Omega
Äsch, helvete vilka griniga gubbar som kröp fram ur lervällingen idag då..?! :D

Jag behövde en sommarbeater, tycker SKX007 är ful men jättebillig, det är sjukt kul att skruva och pilla själv, och resultatet blev superskönt, lättavläst och stiligt...

Men inte fan går jag runt och säger att det är en babyplopp, eller ens hoppas att någon tror det... Såå lika blir inte Seikomoddarna, så att det är läge att snacka hommage <--> kopia... :)

https://klocksnack.se/threads/skx007-babyploppmod-på-15-min.23376/

Den Baybyploppmodden är grymt snygg!
En hyllning till ploprof utan att vara ett plagiat, hommage i dess rätta bemärkelse.

Modda på säger jag :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Äsch, helvete vilka griniga gubbar som kröp fram ur lervällingen idag då..?! :D

Jag behövde en sommarbeater, tycker SKX007 är ful men jättebillig, det är sjukt kul att skruva och pilla själv, och resultatet blev superskönt, lättavläst och stiligt...

Men inte fan går jag runt och säger att det är en babyplopp, eller ens hoppas att någon tror det... Såå lika blir inte Seikomoddarna, så att det är läge att snacka hommage <--> kopia... :)

https://klocksnack.se/threads/skx007-babyploppmod-på-15-min.23376/


Nej så lik är ju inte din modd men visst finns det andra, personligen har jag inget emot homager (stör mig inte) men gör ingen skillnad på seiko "bb" och en kinadinka "BB" klon från tiger.
I övrigt är väll seikomoddar kul, går ju göra hur mycket som helst :)
 

Tunan

Omega
Har personligen ingen åsikt om den specifika frågan samtidigt kan jag inte låta bli att reflektera över ett fenomen som ofta uppstår i trådar som denna, nämligen att personer försöker "släcka" diskussionen genom att konstatera att personer tycker olika och därför behöver man inte diskutera frågan.
Med ett sådant påstående förutsätter man att allt är statiskt, att en åsikt eller smak aldrig kan försändas genom diskussion eller argument vilket jag anser är helt fel.

Personligen anser jag att det är i just dessa "flytande" frågor som är intressanta diskutera.

Bara en reflektion :)
 

mace

Cartier
2-Faktor
Moddar gör väl främst folk som har ett intresse och tycker det är kul att pilla med klockor på en hyfsat simpel nivå. Lite som att köpa nya fälgar till bilen, skaffa lite knullputs på inredningen eller om det vill säga riktigt väl; smälla dit ett bakrutejalusi.

Allt som fördjupar intresset och förgyller vardagen för den som gör det är väl ok? Finns värre saker att oroa sig över.
 

sveol

Cartier
Bilder? Sure :)

Min första Seiko, ägde den i nästan en vecka innan den flippades till annan medlem på detta forum. Jag gillade den, han gillade den. Finns uppenbarligen folk som gillar designen. Sen att den plankar BP FF... who cares. Finns mycket viktigare saker i livet än att irritera sig på en moddad seiko. Just my 2c..

FFF_wrist1.jpg

dial2.jpg

IMG_20140328_191930.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Folk moddar nog mest för att det är kul att stuka till saker å få en annan look. Lite "personligare" än hur klockan såg ut när den plockades ur lådan. Även om många kikar på stilbildande ur så är det nåt tillfredsställande i att pimpa å stuka saker. Det är inte bara billigare klockor som pimpas för att likna dyrare även om det är vanligast. Det huggs bort datumbubblor, byts tavlor, bleks bezelinserts i micron och byts visare på mängder med klockor för att få till det lite annorlunda. Inget konstigt eller suspekt om de som gör det gör det för sin egen skull. Gillar man det inte så gör man det inte, är man inte intresserad så klickar man inte på tråden men i mina ögon så är det ingen fråga som måste ställas.
 
Topp