• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu tuggar maskineriet igen! AP RO Jumbo

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Audemars Piguet Royal Oak Jumbo.
Kom över denna på en auktion för ett år sedan. Den fungerade si och så och var förmodligen inte servad sedan 1992 (inskription på insida boettlock). Jag tvekade in i det längsta med att låta AD serva den då det indikerades en hemsk niva på kostnaden (estimat ca +15000kr...). Jag hörde mig för med mina olika oberoende urmakarkomntakter innan en av dem nappade. För två veckor sedan fick jag tillbaka den efter fullservice och nu snurrar den fint, bra amplitud, god gångreserv, trycktestad etc. Så efter två veckor går den perfekt med god tidshållning och allt känns det super!

Klockan är med största sannoliokhet från 80-talet. Det är en D-serie (80-tal fram till 92?). Jag vet faktiskt inte vilken referens det är, är det någon som kan hjälpa mig här? Jag gissar på någon av 14802.ST, 5402.ST eller 15002.ST. Innuti står det inte med klartext, det som nämns är förutom urverket cal. 2121, B29064, samt 225218. Inget av dem är serienumret som är D12XX.

Efter mycket funderande och rådfrågan så beslutade jag mig för att strunta i polering (i alla fall denna gång). Den börjar ju bli vintage-mögel! :D

_0013170.jpg


_0013167.jpg


_0013166.jpg


_0013165.jpg


_0013164.jpg


_0013163.jpg


_0013162.jpg


_0013161.jpg


_0013178.jpg


20120723_004.jpg


20120723_002.jpg


AP-2121-1.jpg


AP-boettref.jpg


bild-13.jpg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ojoj, vilken klocka!

Stor habegär på den! Grattis!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack ska ni ha!

JakobZ skrev:
Grym klocka!

Hur känns det utan sekundvisare?

Då detta är ursprungsmodellen för Royal Oak serien som Gerald Genta skapade och som börjades säljas 1972, så är det ju just avsaknaden av sekundvisaren tillasmmans med tunnheten (som säkert beror på varandra) som gör Jumbon. Urverket är 3,05 mm tjockt och klockan ca 7,2mm vad jag kan uppmäta.
Att den saknar sukundvisare gör bara tavlan renare och tydligare vid snabb avläsning. Trots allt, hur ofta tittar man på sekunderna (förutom för att njuta av den jämna mekaniska gången!)?

Läs mer om urverket här!;
http://people.timezone.com/library/horo ... 0396906210


Rber skrev:
Jag vill ha en sån! Är denna också 39mm?

Ja, Jumbon är 39mm. Bärs dock större då den har sin lite kantiga boett med den integrerade breda länken. Detta i kombination med att den är så tunn. Som en plattfisk! Sitter otroligt skönt på armen och under manschetten.
 

Genta

Cartier
Grattis till original Royal Oak! Tror du skulle njuta av en polering, men den måste nog göras hos en AD för att göra den rättvisa. Mkt vinklar och vrår att komma åt. Nymans Ur fick t ex först häromåret rätt att göra detta när man skaffat rätt verktyg och utbildat urmakaren (sa de i alla fall).
 
Otroligt fin klocka, urverket är tveklöst ett av de finaste automatverken som gjorts. Men av ren nyfikenhet; vad kostade servicen hos din oberoende urmakare ? Var det inga slitdelar som behövde bytas, och om så, gick det ändå bra att få tag i delarna ?

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Genta skrev:
Grattis till original Royal Oak! Tror du skulle njuta av en polering, men den måste nog göras hos en AD för att göra den rättvisa. Mkt vinklar och vrår att komma åt. Nymans Ur fick t ex först häromåret rätt att göra detta när man skaffat rätt verktyg och utbildat urmakaren (sa de i alla fall).


+1 på Genta, klockan är en kostymare och sådana skall inte se ut som beaters.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Spencer66 skrev:
+1 på Genta, klockan är en kostymare och sådana skall inte se ut som beaters.

Det är ju klart uttalat att det är en sportklocka (lyx-sport-stålis)! ;)


Undersköterskan skrev:
Otroligt fin klocka, urverket är tveklöst ett av de finaste automatverken som gjorts. Men av ren nyfikenhet; vad kostade servicen hos din oberoende urmakare ? Var det inga slitdelar som behövde bytas, och om så, gick det ändå bra att få tag i delarna ?

Vänligen
Forumets undersköterska

Servicen gjordes på urmakarens fritid och kostade mig lite drygt en femtedel av kostnaden hos AD :D
Noteras bör att han inte normalt arbetar med AP men med andra finare verk.
Urmakaren fick reparera en del på traditionellt sätt snarare än att byta ut (gällde ett lager).
En del byttes ut och hade Vacheron Constantin på reservdelskartongen. Då AP, VC och tidiga PP delar samma JLC verk är många basdelar exakt desamma! Jag har en kontakt i Australien som kan trolla fram de flesta delarna. :)
Urmakaren bedömde verkets skick som nytt efter servicen. Jag är nöjd!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt nice! OM du vill polera lite, så kan du ta en polertrasa från en juvelerare. De brukar snygga till högglanspolerade delar utan att slipa/repa. Borstade delar brukar ju bli snyggast om man lämnar ifred, då finare verk oftast har en borstning i mystisk riktning som blir ful om man borstar för hand, så att säga.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För polering så lämnar du in klockan till Nymans och insisterar på att de skickar den till Le Brassus för jobbet. Tar några veckor men resultatet är värt det. Lokalt gör de inget vidare jobb medan AP själv återställer den till absolut nyskick.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Per skrev:
För polering så lämnar du in klockan till Nymans och insisterar på att de skickar den till Le Brassus för jobbet. Tar några veckor men resultatet är värt det. Lokalt gör de inget vidare jobb medan AP själv återställer den till absolut nyskick.

Tack för tipset! Vet du vad det kostar?
Förresten, är det din på Blocket? I så fall, varför sälja vita pärlan?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rozzy skrev:
Per skrev:
För polering så lämnar du in klockan till Nymans och insisterar på att de skickar den till Le Brassus för jobbet. Tar några veckor men resultatet är värt det. Lokalt gör de inget vidare jobb medan AP själv återställer den till absolut nyskick.

Tack för tipset! Vet du vad det kostar?
Förresten, är det din på Blocket? I så fall, varför sälja vita pärlan?
Kring 5k har jag för mig de sa. Ja, testade lägga den där. Har hittills fått många bra svar. Bästa bytesförslaget hittills är en Solifer från -88 + en Mecercedes Vito utan rost. Halvsugen. ;)
 

Charles_

Rolex
Per skrev:
För polering så lämnar du in klockan till Nymans och insisterar på att de skickar den till Le Brassus för jobbet. Tar några veckor men resultatet är värt det. Lokalt gör de inget vidare jobb medan AP själv återställer den till absolut nyskick.
Jag har för mig att Nymans Ur nyligen fick in en ny polermaskin som ska göra ett lika bra jobb som i Le Brassus. Inte helt hundra dock :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Charles_ skrev:
Per skrev:
För polering så lämnar du in klockan till Nymans och insisterar på att de skickar den till Le Brassus för jobbet. Tar några veckor men resultatet är värt det. Lokalt gör de inget vidare jobb medan AP själv återställer den till absolut nyskick.
Jag har för mig att Nymans Ur nyligen fick in en ny polermaskin som ska göra ett lika bra jobb som i Le Brassus. Inte helt hundra dock :)
Minns bara hur poleringar de gjorde såg ut för ett halvår sedan. Inte dåligt men inte alls i klass med jobb jag sett från Schweiz.
 

Genta

Cartier
Apropå Le Brassus: När jag lämnade in min till Nymans för polering så skickade de den till AP servicecenter i Holland som de menade gjorde jobbet bättre än hos dem själva (men till en högre kostnad). Mkt nöjd med resultatet.
 
Topp