• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyårsklockan

Vilken klocka blir det till kostymen på nyårsafton?

• Rolex

• Tissot

Resultatet är endast synligt efter enkät.

Karlssons

Basic
Nyår närmar sig med snabba steg och jag funderar på vad som gör sig bäst till kostymen.

Vad säger expertpanelen
Oysterlänk eller läderband?
En Rolex explorer 1 (39 mm) eller en guld tissot (36 mm)?

Motivera gärna!

IMG_6112.jpg

IMG_6202.jpg

Jag trodde att det skulle vara fler åsikter som @kmg men det låter och ser ut som att det är explorern som ligger bäst till.

Vart går gränsen till kostymklocka? en OP med presidentlänk känns i min värld dressad, och den är ju helt klart snarlik en explorer.

Jag trodde att det skulle vara fler åsikter som @kmg men det låter och ser ut som att det är explorern som ligger bäst till.

Vart går gränsen till kostymklocka? en OP med presidentlänk känns i min värld dressad, och den är ju helt klart snarlik en explorer.
Det är nästan bara vi klockpuckon som bryr oss om detta sålänge det inte är något helt vulgo eller malplacerat typ G-shock till kostym. Kör på vad du själv gillar :) det är med största sannolikhet det bästa valet :p

Jag tycker att du ska satsa på Tissot till nyår så kan du ha Explorern andra dagar. Klart man kan ha en explorer till kostym men särskilt "festligt" blir det inte.

Likställer man en kostymklocka med dressklocka så är det i min mening en tunn, handjagad klocka utan komplikationer, helst utan ens sekundvisare. Storlek på 30-36mm eller fyrkantiga mindre klockor. Ska bäras på läder, men sen finns det ju folk som tycker att en OP är en dressare. :)

Edit: Själv kommer jag bära denna, tanken var egentligen att bära en Jump Hour på ett NOS-band i Svart sammet, men den är fortfarande på service.
wyX2WzN.jpg

Senast ändrad:
En Rolex är ju alltid en Rolex men den är mer en allround klocka. Tissot klockan är ”finare” och stilren med sin gyllene boett och läderarmband. Enligt mitt tycke så gör den sig nog bättre i kombination med kostym :)

Jag bär det som ger mig mest glädje oavsett kläder så det kan aldrig bli ett tunt quartz-ur. Blir inte mer dressat för min del än Speedy Pro på läderband eller nämnda Explorer. Bägge dessa funkar till ALLT. Som sagt är det ju inga G-shock vi pratar om.

Senast ändrad:
Om Tissoten inte duger till nyårsfest när skall du då använda den?

Tossoten är helt klart fin nog att användas till Nyår. Inget snack om det. Dessutom har den sentimentalt värde då den är ärvd och betyder mycket för mig. Att den har datum är faktiskt en bra poäng.

Å andra sidan så är Rolexen en klocka som jag suktade efter länge innan jag hade möjlighet att använda den och som nog får mest handledstid till vardags.

Jag bär det som ger mig mest glädje oavsett kläder så det kan aldrig bli ett tunt quartz-ur. Blir inte mer dressat för min del än Speedy Pro på läderband eller nämnda Explorer. Bägge dessa funkar till ALLT. Som sagt ät det ju inga G-shock vi pratar om.

Nej. jag är också övertygat att jag inte kommer att skämma ut mig vad det än blir, men det är kul att höra vad folk tycker!

Draper bär kostym, du sa att klockan inte är "kostymklocka"
Du ser ingen skillnad mellan Drapers jobbkostym och en glansig variant man svidar på sig på nyår?
Jag säger inte att man inte kan ha en sportklocka till kostym utan att en dressare gör sig bättre till fest. Kanske kunde varit lite tydligare...

Tillbaka
Topp