• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Certina Action Diver - Lite frågor

Nifo

Omega
Hej igen!

Nu har jag fått min klocka, men jag stötte genast på ett par frågor gällande kronan och mekaniken när man drar upp (om man så önskar) eller ställer klockans tid och datum.

Hur distinkta ska de olika stegen vara, och hur många steg är det egentligen? Det första "utskruvade" steget är ju om man vill dra upp manuellt, nästa är datumet följt av visarna. Dock har jag ett steg till, dvs krona och axeln åker ut en bit till. Vad gör man i detta läget, och ska man kunna komma så långt?

En annan grej är att när jag ska skruva in kronan igen, så antar jag (?) att jag måste trycka till lite medans jag skruvar in den. Dock går inte alltid detta. Känns lite som att gängorna kommer fel, och jag måste backa och börja om. Kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på i kvalitetsfråga.

Just nu är det så illa så jag funderar på om jag med min *morr* vanliga otur fått ett felande examplar.

I och med att klockan stod still vid leveransen, så drog jag sonika upp den manuellt. Dock tog det liksom aldrig stopp - men det gör det kanske inte på automater? Har bara erfarenhet av min JLC som ju är manuell.

Hur är era klockor i dessa frågor?

Stort tack!

=)

2014-10-07 17.01.59.jpg
 

Jonte73

Audemars
Kronans lägen kan jag inte på din klocka.
Men när du skall skruva in kronan så tryck in den samtidigt som du skruvar den baklänges.
Då känner du ett litet hack och då byter du håll och bör komma rätt i gängorna .
Skruva medurs tills kronan är i botten.
På så sätt minimerar du att skada gängorna.

Gå annars tillbaka till Ad och be denne instruera dig hur du skall hantera en skruvad krona.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gå tillbaka och låt AD kolla. Den ska inte ha ytterligare ett klick utanför tidsinställningen.

När du ska snurra in kronan så föreslår jag att du skruvar baklänges tills den "klickar ner". Därefter behåller du det lätta trycket, vänder du håll och skruvar in kronan. På så sött minskar du risken att förstöra gängorna.

Edit: tvåa på bollen. :)
 

16610

Patek
2-Faktor
Sitter väl ett ETA 2824-2 i den. Har haft en sådan klocka och har för mig jag var nöjd med kvalitén. Men som sagt kolla hos AD.
 

Nifo

Omega
I will. Tråkigt bara när man laddat inför sin nya klocka.

Men det där "sista steget"....är du säker på att det inte ska vara så? =P
 

Nifo

Omega
Den köptes online, så det blir lite meckigare för mig tyvärr...

***! Varför denna otur jämt?

Det ÄR något fel på kronan. Känner nu och den beter sig underligt, känns helkonstig. Känns som metall mot metall som skaver + att kronan ta-mig-sjutton (håller inne svordomarna) sitter snett!

Jag måste väl kunna få bytt denna på bumsen, väl utan reparationer och skit emellan? Helt ny klocka som inte beter sig som den skall. Blir väl vad man kallar en "DOA". ÅF får skicka mig en helt ny och reklamera mot sin egen köpekälla.

Men så surt. Klockan är så otroligt snygg, har precis tyngden jag vill ha och .... wow... Men så är det smolk. *suck*

Tack för pushningen!
 

Nifo

Omega
Har nu mailat företaget (Uret.se). Hoppas på förståelse och inget krångel. Men jag har hört gott om dem (vilket bland annat föranledde valet att köpa hos dem). Håll tummarna!
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Det kommer säkert lösa sig. Det är verkligen en kanonklocka, den första jag behållit längre en ett par månader :)
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Var bor du? Har du en ad i närheten? Det ska ju inte finnas ett läge efter visarställningen, då borde dock bommen åkt ut vid det läget..!
 

Nifo

Omega
Hej!

"Klockan ska vara så" har jag nu fått som svar efter att ha lagt upp en film och skickat en bild + förklarat problemet.

Hade nog hoppats på lite mer intresse, eftersom jag är så seriös i frågan själv. Någon som bor i Gbg och vill ta en titt på den och se vad ni anser. Blir urmakare annars...

Mvh Fredrik
 

Nifo

Omega
Hur beter sig / känns era automater i samma prisklass?

Ska ta och ringa dem nu och höra... Får jag inte byta så lämnar jag igen den.
 

Nifo

Omega
Nu så. Nytt exemplar på gång.

Det VAR något fel på kronan som jag trodde. Trögskruvad och Snedskruvad AB (skulle bli ett intressant firmanamn).

I detta nu på väg för att plocka upp skönheten. Vi håller tummarna att inte detta är den "skelögda kusinen från landet", som den förra - utan ett normalt fungerande exemplar.

Vad är förresten brukligt när man fått den - brukar man dra den manuellt första gången om den står still? Inte haft automat tidigare skall tilläggas.

Önskar er en trevlig kväll!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu så. Nytt exemplar på gång.

Det VAR något fel på kronan som jag trodde. Trögskruvad och Snedskruvad AB (skulle bli ett intressant firmanamn).

I detta nu på väg för att plocka upp skönheten. Vi håller tummarna att inte detta är den "skelögda kusinen från landet", som den förra - utan ett normalt fungerande exemplar.

Vad är förresten brukligt när man fått den - brukar man dra den manuellt första gången om den står still? Inte haft automat tidigare skall tilläggas.

Önskar er en trevlig kväll!
Håller tummarna för dig! Förmodligen hyfsat osannolikt att det skulle vara strul två gånger i rad. Skulle nog dra upp den lite manuellt, då den kanske inte hinner laddas upp tillräckligt för att hålla över natten.
 

Kairo

Panerai
Nu så. Nytt exemplar på gång.

Det VAR något fel på kronan som jag trodde. Trögskruvad och Snedskruvad AB (skulle bli ett intressant firmanamn).

I detta nu på väg för att plocka upp skönheten. Vi håller tummarna att inte detta är den "skelögda kusinen från landet", som den förra - utan ett normalt fungerande exemplar.

Vad är förresten brukligt när man fått den - brukar man dra den manuellt första gången om den står still? Inte haft automat tidigare skall tilläggas.

Önskar er en trevlig kväll!
Kul att du får en ny. Med automatare skruvar du upp kronan till första läget och vrider medurs. Sekundvisaren börjar då ticka. Dra runt 15-20 varv till så är den tillräckligt laddad, och rotorn tar hand om resten - givet att du bär klockan regelbundet.
 

Nifo

Omega
Oj. Känns som en helt annan klocka, vilket det också ju är. Lika snygg som den förra med. Nästan lika logiskt.

a144cbdda659bb10de35272c08e9cd17.jpg


Nu blev kvällen än mer strålande. Blev ett snyggt mobilskal rikare med denna kväll. Ska bara packa upp kaffemaskinen med. Vad är väl julafton mot detta?
 

Nifo

Omega
Tack. Absolut, visst är det! Tittade även på modellen i Ti, men den var faktiskt lite för lätt för min smak. Den däremot, är ju mer grå som du säkert vet.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kanon att allt löste sig! Det här me gängorna och att man måste göra om när man skruvar in har jag upplevt på samtliga 4 Rolex jag ägt, inget problem men visst blev man nervös första gången.

Njut av klockan!
 

Nifo

Omega
Åf tyckte dock den vart lite väl trög + att gängorna måste ha varit felaktiga. Gick nämligen bara att få in om man kämpade som en blådåre, och i slutändan satt kronan snett i gängorna. Klockan var helt ur gängorna, helt enkelt. Intressant och bra att veta, det du skrev dock.

Må gott!
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Skönt att det fick en smidig lösning till slut. Har själv en likadan DS Diver, jag älskar den. Sen den kom hem har dom andra stackarna fått vila suttit på bänken. Mkt klocka för pengarna.
 
Topp