• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Ny) Dinka efter 27 år....

Har idag äntligen fått tillbaka min klocka som min kära mor fick för sig att låna en morgon 1988...

Historien börjar egentligen när min Farfar gick bort 1982, då ärvde jag hans Certina som han fått för lång och trogen tjänst på Sparbanken.

Men som sagt, en morgon 1988 får hon för sig att den ska jag låna när jag går ut i ladugården och mjölkar kossorna?? Hur tänker bonkärringen då undrar man? Men men, hon mjölkar och kommer hem, skickar in overallen i tvättmaskinen, och vad ligger där i?
Jo, mitt arvegods!

Den var i delar när Cylindan var klar, men ren!
Åren har gått, jag har pikat henne titt som tätt, och hade väl mer eller mindre gett upp hoppet om att se den i fungerande skick igen.

Men för 2 veckor sedan fyllde jag jämnt, och till min stora förvåning har hon lämnat in för att fixa iordning, blev dyrt, men det kan hon ha!

Lite kassa mobil bilder:
mYudAyJ.jpg

rqmucaI.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    95.8 KB · Visningar: 80
  • image.jpg
    image.jpg
    135.7 KB · Visningar: 82
Någon som vet modell namn, det jag vet är att den är manuell och har ref 4110028?
Har sökt lite snabbt idag, men hittar inte direkt nått av värde...
 
Nu har jag forskat lite på nätet för den som är intresserad, och kom fram till att 41 i reffen står för verket, Certina 25-36, 17 Jewels med 43h power reserv.

10 står för Gulguld 18k, dom sista 028 skall tydligen vara modellen, fast kan inte riktigt lista ut vad det är...

Lite mer kuriosa är att det endast är verket som är bytt, mot ett otvättat ex. Med tanke på vad den varit med om är jag imponerad av att tavlan är i så fint skick.

Bonkärringen fick krypa till korset och inhandlade en exakt likadan klocka hos Kaplans, för att sno verket, för originalet låg i silen till tvättmaskinen.. :)
 

Minuteman

Rolex
Snygg klocka!
Synd att inte passa på att byta glas i den när man bytte verk. Det gamla är ju ganska krackelerat.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Att vara första klockan i rymden är ingen match mot att vara första klockan i en tvättmaskin.
Visserligen överlevde den inte men ändå!
 
Topp