• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Divemaster 500 Chronograph

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Från Victorinox. Det är 25års jubileum för Victorinox som klocktillverkare och en av de limiterade modellerna som släpps i samband med det är alltså denna:

victorinox-swiss-army-dive-master-500-limited-edition-automatic-front.jpg


Det är en Divemaster 500 Chronograph som släpps i 500ex. Den är tillverkad blästrad titan ( grade 2 titanium, vad det nu betyder?) Den mäter 43mm och är vattentät till 500m. Insidan består av ett ETA 2894-2.

Victorinox Swiss Army Dive Master 500 Limited Edition watch specification
Price: TBA
Movement: Automatic, ETA 2894-2, Swiss Made
Number of jewels: 37
Movement frequency: 28,800 vph
Power reserve: 47 hours
Movement decoration: No data
Functions: Hours, minutes, seconds, date, chronograph
Case material: Grade 2 titanium
Bezel material: Matches case
Crown material: Matches case
Case shape: Round
Bezel shape: Round
Case size: 43.00 mm
Case height: No data
Lug width: No data (förmodligen 22mm)
Dial: Titanium grey
Numerals: Arabic
Hour markers: Luminous
Hands: Open-worked, luminous
Water resistance: 500 meters
Strap: Sandblasted matt grey grade 2 titanium bracelet with folding clasp
Crystal: Sapphire
Case back: Sapphire

Tittar man på lume:en så ser man att de har blandat blå och grön, vilket jag kan tycka ger ett lite rörigt intryck, men enligt Victorinox är det för att man lättare ska kunna skilja tex visare från varandra.

Victorinox-Dive-Master-500-Limited-Edition-thumb-960xauto-21573.jpg


Jag gillar verkligen att Victorinox går sin egen väg och jag tycker faktiskt den här är riktigt cool!
Jag har dock väldigt liten erfarenhet av titan som tydligen älskas eller hatas av er klockgurus. :)

Victorinox-Dive-Master-500-Limited-Edition-5.jpg


På den här "riktiga" bilden tycker jag att den ser väldigt lovande ut.

Trevlig Tisdag!
 

meo_swe

Audemars
Den såg väldigt bra ut tycker jag. Dock vet jag inte helt vad jag gillar lumen. Ser lite plottrigt ut med olika lumefärg sådär...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Den såg väldigt bra ut tycker jag. Dock vet jag inte helt vad jag gillar lumen. Ser lite plottrigt ut med olika lumefärg sådär...


Ja, jag kan inte bestämma mig vad jag tycker, det lutar åt att jag inte gillar.

Edit: Men har det någon verklig funktion så är det väl smart tänkt.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Såg bättre ut på riktiga bilden. Dock lite för mycket detaljer för min smak.


Skickat från min Commodore 64
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Hade den istället varit stål, vägt som en mindre pansarvagn och haft ett pris på max 10 000 hade jag köpt en direkt. Titan och det priset gör mig väldigt tveksam. En Victorinox för ca 20 000? Nej tack.
 

Emil

Cartier
Har börjat få upp ögonen för victorinox, men är skeptisk till priset. Lägger gärna 5000+ på en bra tool-klocka. Men där någonstans i prisbilden håller jag mig!
 

Wallenberz

Breitling
Rätt häftig. Lite konstig design. Sedan tycker jag prislappen är alldeles för hög. Priset på den vanliga är ju 12000 här i Sverige med stållänk. Dock finns inte chronografen med automatiskt ur i dagsläget.
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Riktigt fet! Priset och lumen drar dock ner den.. För mycket lume för min smak samt blandningen utav färgerna..
 
Topp