• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny dykare

NGP

Breitling
Lämnade in min Citizen Aqualand från 91 på (helt sjukt att man måste gå dit) Ur&Penn för en renovering. Dock så kunde dom inte fixa den för det fanns inga reservdelar kvar. Kan det verkligen stämma? Klockan finns ju kvar i sortimentet, kan dock vara nya komponenter visserligen.
Hursomhelst så behöver jag nu en klocka som tål både vatten samt lite tuffare tag. Prislapp på mellan 5-10. Har spanat in Squale 1521 med gummiband.
Några andra tips på en beater?
 

Xerxes

Breitling
Orient släppte Mako USA II för inte så länge sedan. Jag gillar verkligen designen på den, en snygg beater!
10024043_orient-mako-usa-ii-watches-hands-on_623e47ea_l.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kanske något "bättre" Seiko? Lätt begagnad?
Annars låter ju 1521 som ett väldigt bra val, har du dessutom fastnat för den så tycker jag du ska köra.
 

Andyrew

Cartier
Longines HC
Glycine combat sub
Certina ds action diver
Beggad oris aquis
Beggad TH aquaracer (kanske svårt att lösa för 10)
Seiko skx, srp, sumo, shogun

Listan på dykare under 10k kan göras lång.
 
  • Like
Reactions: NGP

NGP

Breitling
Tack för alla tips! Ingen som vet om Ur & Penn har rätt ang min gamla klocka? Jag litar inte riktigt på dom...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Lämnade in min Citizen Aqualand från 91 på (helt sjukt att man måste gå dit) Ur&Penn för en renovering. Dock så kunde dom inte fixa den för det fanns inga reservdelar kvar. Kan det verkligen stämma? Klockan finns ju kvar i sortimentet, kan dock vara nya komponenter visserligen.
Hursomhelst så behöver jag nu en klocka som tål både vatten samt lite tuffare tag. Prislapp på mellan 5-10. Har spanat in Squale 1521 med gummiband.
Några andra tips på en beater?
Vad är det för Aqualand? Kolla mitt inlägg i denna tråd om du är osäker... https://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/page-39

Förmodligen så har du en första generationens Aqualand som utgått ur nuvarande sortiment, även om det kanske finns snarlika modeller som fortfarande säljs. Så det kan nog stämma att de inte har tillgång till mer reservdelar. Har en grym Aqualand "Enzo" från -92, trycktestad och klar, som du kan få inom din budget. Bara dra ett PM så är den din :)

 

NGP

Breitling
Vad är det för Aqualand? Kolla mitt inlägg i denna tråd om du är osäker... https://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/page-39

Förmodligen så har du en första generationens Aqualand som utgått ur nuvarande sortiment, även om det kanske finns snarlika modeller som fortfarande säljs. Så det kan nog stämma att de inte har tillgång till mer reservdelar. Har en grym Aqualand "Enzo" från -92, trycktestad och klar, som du kan få inom din budget. Bara dra ett PM så är den din :)

Tror den heter C022 JP2000. Ser ut som den västra i fast helt i stål. Tack för erbjudandet men är det någon vits att köpa den om den inte går att fixa när den måste servas?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror den heter C022 JP2000. Ser ut som den västra i fast helt i stål. Tack för erbjudandet men är det någon vits att köpa den om den inte går att fixa när den måste servas?
Ok. Förmodligen kallas den C022. JP2000 är den snarlika re-issuen, som fortfarande säljs. Ok, no probs :) Tänkte bara att det kunde vara kul med en Enzo för en som dyker på riktigt. Och de äldre går att serva och täthetsservas, bara inte hos Ur & Penn :)
 

NGP

Breitling
Ok. Förmodligen kallas den C022. JP2000 är den snarlika re-issuen, som fortfarande säljs. Ok, no probs :) Tänkte bara att det kunde vara kul med en Enzo för en som dyker på riktigt. Och de äldre går att serva och täthetsservas, bara inte hos Ur & Penn :)

Låt mig tänka lite på det. Fortfarande lite besviken på att min gamla inte gick att fixa. Enzon är väl egentligen en lyxigare version av min?
 

Olaola

Panerai
Som flera skrivit innan så är Certina Action diver riktigt mycket klocka för en bra peng. Eller kanske en Padi?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Låt mig tänka lite på det. Fortfarande lite besviken på att min gamla inte gick att fixa. Enzon är väl egentligen en lyxigare version av min?
Ja, lite lyxigare :) Tror de betecknades "Dive Master - the watch for pros" jämfört med "Standard", och mäter djupet mer noggrant, om jag inte missminner mig. Lite lyxigare, lite hårdare och lite bättre, helt enkelt :)

 

NGP

Breitling
Hämtade ut klockan nu och får känslan att den aldrig ens öppnats. Dom kunde inte säga vad som behövdes utan refererade bara till att urmakaren sa att det inte fanns reservdelar. Oerhört oprofessionellt tycker jag.
Det troliga är att det behövs två skruvar samt packning och det bör ju gå att få tag på.
 

NGP

Breitling
Min gamla aqua är nu begravd och ny måste inhandlas. Står mellan dessa.

20393163-origpic-ea98f8.jpg

JP2000-08E-3.jpg


Vilken ska man välja?
 
Topp