• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny eller begagnad Omega

Paxs

Basic
Hej, några funderingar från en nybörjare på klockfronten! Tänkte unna mig en Omega seamaster eller liknande Breitling, med blå tavla. Går att hitta en ny för knappt 30 på uret tex, eller begagnat för drygt hälften. Vilket är smartast att köpa? Är det pålitliga grejer eller måste man räkna med utgifter på 10-15 år gamla klockor? Hade helst velat ha ett automatiskt verk, men quartz verkar också vanligt, vilket är att föredra?

Senast ändrad:
Det är väl det vanliga, har den begagnade varit servad för inte så länge sedan så ska det inte komma några oväntade utgifter.

Vattentätstest och sådant kan man ju fixa själv för inte så mycket.

Hej, några frågor från en nybörjare på klockfronten! Tänkte unna mig en Omega seamaster eller kanske liknande Breitling, med blå tavla. Går att hitta en ny för knappt 30 på uret tex, eller begagnat för drygt hälften. Vilket är smartast att köpa? Är det pålitliga grejer eller måste man räkna med utgifter på 10-15 år gamla klockor? Hade helst velat ha ett automatiskt verk, men quartz verkar också vanligt, vilket är att föredra?

Håll utkik på köp och sälj, relativt nya SMPc går för mellan 23-25k och en del breitlings går väl där i krokarna med...

Tänker att det är som att köpa bil! Köper du ny rasar den massor så fårt du lämnar handlaren, men du får en annan trygghet med garantier och en trygghet i att den är äkta. Sen att komma hem och öpnna upp en ny klocka är ju en oslagbar känsla. Men är du uppmärksamm och har lite tålamod kan du göra de bästa affärena på begagnat marknaden, men det är viktigt att hålla koll på om service är gjort nyligen för annars är det ju en sak som kan kosta :)

Köp beg om du inte har mycket pengar du gärna vill bli av med. För du kommer flippa den längre fram.

Hej, några frågor från en nybörjare på klockfronten! Tänkte unna mig en Omega seamaster eller kanske liknande Breitling, med blå tavla. Går att hitta en ny för knappt 30 på uret tex, eller begagnat för drygt hälften. Vilket är smartast att köpa? Är det pålitliga grejer eller måste man räkna med utgifter på 10-15 år gamla klockor? Hade helst velat ha ett automatiskt verk, men quartz verkar också vanligt, vilket är att föredra?
Omega Aquaterra kvarts, eller Seamaster, lär varken vara fel som nybörjare eller mer inbiten, bra pris begagnade. Omega har mig veterligen slutat med kvartsverk (förutom x33?), så det kan ha ett visst samlarvärde i det. Breitling är jag för dålig på. Om du köper en mekanisk/automat har du absolut utgifter att vänta, om den är ny eller nyservad har du 5-7 år fritt, sen ryker mellan 3-10 tkr. Kvarts, 250kr batteri och trycktest var 3-5 år beroende på modell och möjligen en packningssats för någon 100lapp med 5års mellanrum. Att köpa en bra kvartsklocka av en välrenommerad tillverkare tycker jag är en utmärkt start på intresset. Den bär du varje dag medans du sparar pengar, lär dig mer och vet vad du vill ha och vad det får kosta. Lycka till :)

Det är alltid tryggast att köpa nytt i butik. Beroende på modell kan du få rabatt om du frågar artigt. Köper du begagnat behöver du mer kunskap. Leta upp ett objekt som du vill ha och fråga här innan du gör affär. T ex en gammal Bretling men det gäller Omega också, kan en service kosta 15000 kr. Den modell jag tänker på är en kronograf. Köper du nytt behöver du sannolikt inte fundera på det de första 10 åren, även om leverantörerna vill att det ska servas var femte år. En kvartsklocka kostar mindre, både att köpa och att äga. De går mer exakt och fungerar alltid, bara de har ett bra batteri. Köper du en klocka med bara timvisning, minut och sekund, kanske också datum, kostar den normalt ca 6000 kr att serva om det är ett mekaniskt verk. Kvartverk kostar ett batteri varannat år och kanske mer men då har du lite oflyt. Söker du begagnat så räkna med att också betala för en service om den är mer än 5 år gammal. Godta inga muntliga löften om att den är servad utan det ska finnas full dokumentation från återförsäljaren där det finns angivet vad som är gjort och vilket serienummer som är servat. Dubbelkolla med serienumret på klockan du vill köpa så de stämmer överens.

Tack för alla svar! Är en riktig djungel med alla olika modeller/utföranden har jag märkt. Nu har jag även börjat snegla efter en nyare Speedmaster FOIS. Men det är nog som ni säger kanske bättre att satsa på en nyare, speciellt som nybörjare..

Klockor som är ett knappt år gamla är prisvärda, folk är ju oftast rädda om grejerna och garanti finns kvar (2-4 år på Omegas). I fallet Seamaster så kan man inte riktigt jämföra ny eller nästan ny (SMPc) med 10-15 år gamla. Olika modeller och många föredrar faktiskt dom äldre. Men man får budgetera för service om det inte bevisligen nyligen är gjort.

Hm nu har jag nån mer fundering. Sitter referensnr/serienr stämplat nånstans på seamaster? Eller måste man öppna den? Har kikat på några begagnade till salu men inte sett något mer än det tresiffriga på kanten till länken där

Serienr på baksida bandhorn 8 siffror. Men ofta blurrat eller medvetet inte fotograferat i annonser. Ref hiitar du väl bara på certet men där finns ju serienr också.

Toppen! Såg att det syns på vissa handlares bilder nu!
Ja fördelen om man köper en äldre för 10-15 är väl att man vågar använda den mer. En klocka för nästan 30 bär man kanske inte till vardags om man inte sitter på kontor☺️

Tillbaka
Topp