• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny här och behöver hjälp

Steen

Breitling
13F27115-47C8-444E-93FA-C5CCD5F9DA89.jpeg
3302DC8E-70E7-4286-9A7C-4D8A8184B83B.jpeg FC1A50AC-B8CE-4CB8-B056-3ACC797FDB3C.jpeg
Hej
Jag heter Anne Steen och är ny medlem.
Anledningen till att gick med är att jag har ärvt en klocka och när jag googlar på den har jag inte fått något napp. Så jag tänkte att här finns säkert någon som kanske kan hjälpa mig.
Det är en reseväckarklocka från swiss som är köpt 1961. Manuel uppdragning, går fint. Står 7 jewels på den, vad betyder det?
Eftersom vi delade på några klockor undrar jag nu om jag drog nit eller vinstlotten. Alltså är där något värde i den?

Med vänliga hälsningar
Anne
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
13F27115-47C8-444E-93FA-C5CCD5F9DA89.jpeg
3302DC8E-70E7-4286-9A7C-4D8A8184B83B.jpeg FC1A50AC-B8CE-4CB8-B056-3ACC797FDB3C.jpeg
Hej
Jag heter Anne Steen och är ny medlem.
Anledningen till att gick med är att jag har ärvt en klocka och när jag googlar på den har jag inte fått något napp. Så jag tänkte att här finns säkert någon som kanske kan hjälpa mig.
Det är en reseväckarklocka från swiss som är köpt 1961. Manuel uppdragning, går fint. Står 7 jewels på den, vad betyder det?
Eftersom vi delade på några klockor undrar jag nu om jag drog nit eller vinstlotten. Alltså är där något värde i den?

Med vänliga hälsningar
Anne
7j betyder att det är 7 lagerstenar i gångverket. Ofta brukar det inte vara några lagerstenar alls i gamla väckarklockor av lägre kvalitet. Det betyder i sin tur att den förmodligen inte räknats till de allra billigaste.

Värde kan det förhoppningsvis vara i den för dig då du ärvt den men det vet du bättre själv om det är än någon annan. Själv vet jag inte alls, kanske finns någon väckarklockeexpert här...
 

Steen

Breitling
7j betyder att det är 7 lagerstenar i gångverket. Ofta brukar det inte vara några lagerstenar alls i gamla väckarklockor av lägre kvalitet. Det betyder i sin tur att den förmodligen inte räknats till de allra billigaste.

Värde kan det förhoppningsvis vara i den för dig då du ärvt den men det vet du bättre själv om det är än någon annan. Själv vet jag inte alls, kanske finns någon väckarklockeexpert här...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för ditt svar. Vad betyder lagerstenar?
Att det är separat hårt material i form av lagerstenar som utgör lager där axlarna går in och där metall annars nöter mot metall i gångverket. De är utbytbara om de skulle skadas och det är en konstruktion som är dyrare att tillverka än utan. Den har alltså 7 såna lagerstenar eller "jewels", juveler, eller vad man vill kalla det.

15j, eller 15 stenars brukar räknas som ett "fullstenat" verk. Men det finns verk med många fler.

Det gäller mekaniska verk. Qvartzverk anses inte behöva sånt i samma grad även om en del av dem har stenade verk de också.
 
Topp