• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny här på forumet

Hej

Jag är ny här på forumet och dessutom helt ny i klockvärlden men har mer och mer börjat se skönheten i klockor.

Jag har tittat på dels

http://www.uret.se/tag-heuer-carrera-da ... -7324.html

och

http://www.tagheuer.com/int-en/home#/in ... a1f-ft6033

och på

http://www.oris.ch/collections/collecti ... odelid=429

nu till min fråga,

priset skiljer ju en del, men förutom det vad ska jag tänka på och har Ni något mer att säga om dessa klockor eller andra klockor ni kan rekommendera, gillar ju klockor åt det lite sportigare hållet, Jag har tänkt mig att lägga ca 20-40,000 på en bra, fin och bekväm(skön) klocka

tack för ordet.

Mvh Martin
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kan ju säga att i budgeten mellan 20 och 40 kakor finns det bra mycket roligare och mer prisvärda alternativ än Tag Heuer och Oris!
 
JakobZ skrev:
Kan ju säga att i budgeten mellan 20 och 40 kakor finns det bra mycket roligare och mer prisvärda alternativ än Tag Heuer och Oris!

Tack för svar, som nybörjare går man ju enbart på utseende, emotser gärna andra saker som man ska tänka på såsom, mekaniken, brister, bra kvalité osv.

Mvh Martin
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Martin1977 skrev:
80talisten skrev:
Är du ute efter nytt? eller går det med begagnat också?

Det går lika bra med begagnat, kanske ett bättre alternativ som första köp ?

Mvh Martin

Det beror väl lite på, om man vet att man troligen kommer vilja sälja den framöver för att köpa nått annat så är väl begagnat att kanske att föredra då förlusten om man säljer blir mindre markant men annars tycker jag att nytt ger en bättre känsla rent generellt då man vet att man är första ägaren, och särskilt om det handlar om en keeper. Men runt 20-40k kan du hitta en hel del både nytt och begagnat, några favoritklockor i din prisklass som spontant dyker upp i tanken är

Rolex 16710 - som jag planerar köpa i framtiden (begagnad, strax över 30k)
Rolex%20Gmt-Master%20II%2016710.jpg

Omega Aqua Terra 8500 (ny, ca 40k)
ml_image.1278306.jpg

Omega Planet Ocean 8500 (ny, strax över 40k)
p286913216.jpg

Seiko Marinemaster - som jag äger själv (ny, ca 20k)
hq
 
80talisten skrev:
Martin1977 skrev:
80talisten skrev:
Är du ute efter nytt? eller går det med begagnat också?

Det går lika bra med begagnat, kanske ett bättre alternativ som första köp ?

Mvh Martin

Det beror väl lite på, om man vet att man troligen kommer vilja sälja den framöver för att köpa nått annat så är väl begagnat att kanske att föredra då förlusten om man säljer blir mindre markant men annars tycker jag att nytt ger en bättre känsla rent generellt då man vet att man är första ägaren, och särskilt om det handlar om en keeper. Men runt 20-40k kan du hitta en hel del både nytt och begagnat, några favoritklockor i din prisklass som spontant dyker upp i tanken är

Rolex 16710 - som jag planerar köpa i framtiden (begagnad, strax över 30k)
Rolex%20Gmt-Master%20II%2016710.jpg

Omega Aqua Terra 8500 (ny, ca 40k)
ml_image.1278306.jpg

Omega Planet Ocean 8500 (ny, strax över 40k)
p286913216.jpg

Seiko Marinemaster - som jag äger själv (ny, ca 20k)
hq

Både Omega ocean planet 8500 och Seiko marinemaster var ju oerhört fina, Seikon ska jag kolla in riktigt noga.

Tack för tipsen, vad mer ska man kolla på vad gäller mekanik osv?

Mvh Martin
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Martin1977 skrev:
Både Omega ocean planet 8500 och Seiko marinemaster var ju oerhört fina, Seikon ska jag kolla in riktigt noga.

Tack för tipsen, vad mer ska man kolla på vad gäller mekanik osv?

Mvh Martin
Jag är inte särskilt tekniskt kunnig på urverk men det mest konkreta jag kan komma på så här på natten är kraftreserven, alltså hur länge drivfjädern (fullt uppdragen) kan kraftsätta verket. 50 timmar är nog standard på de flesta premiumverk, t.o.m 60 och 72 timmar på en del.

Sen är ju en del från exempelvis Rolex och Omega kronometerspecificerat (kronometer= en kvalitetsgaranti på individuella urverk som testats i 15 dagar för en del motsättningar på ett oberoende Schweiziskt institut)
 
Lunkan skrev:
Rolex Submariner eller Omega Planet Ocean, du lär inte bli besviken!

// Lunkan

+1 på den. Sedan är alla de fyra alternativen som 80-talisten visar upp verkligt fina klockor - alla har t.ex. manufakturkalibrar och det är något man absolut bör unna sig om man lägger 20-40k på en klocka.

Välkommen till Klocksnack !

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Undersköterskan skrev:
Lunkan skrev:
Rolex Submariner eller Omega Planet Ocean, du lär inte bli besviken!

// Lunkan

+1 på den. Sedan är alla de fyra alternativen som 80-talisten visar upp verkligt fina klockor - alla har t.ex. manufakturkalibrar och det är något man absolut bör unna sig om man lägger 20-40k på en klocka.

Välkommen till Klocksnack !

Vänligen
Forumets undersköterska


Tack, ja nu lär ni inte bli av med mig, blivit helt besatt, innan jag ens köpt min första "riktiga" klocka

Mvh Martin
 
80talisten skrev:
Martin1977 skrev:
Både Omega ocean planet 8500 och Seiko marinemaster var ju oerhört fina, Seikon ska jag kolla in riktigt noga.

Tack för tipsen, vad mer ska man kolla på vad gäller mekanik osv?

Mvh Martin
Jag är inte särskilt tekniskt kunnig på urverk men det mest konkreta jag kan komma på så här på natten är kraftreserven, alltså hur länge drivfjädern (fullt uppdragen) kan kraftsätta verket. 50 timmar är nog standard på de flesta premiumverk, t.o.m 60 och 72 timmar på en del.

Sen är ju en del från exempelvis Rolex och Omega kronometerspecificerat (kronometer= en kvalitetsgaranti på individuella urverk som testats i 15 dagar för en del motsättningar)

okej, ja som kvalitetsnerd så gillar jag sånt
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Martin1977 skrev:
80talisten skrev:
Martin1977 skrev:
Både Omega ocean planet 8500 och Seiko marinemaster var ju oerhört fina, Seikon ska jag kolla in riktigt noga.

Tack för tipsen, vad mer ska man kolla på vad gäller mekanik osv?

Mvh Martin
Jag är inte särskilt tekniskt kunnig på urverk men det mest konkreta jag kan komma på så här på natten är kraftreserven, alltså hur länge drivfjädern (fullt uppdragen) kan kraftsätta verket. 50 timmar är nog standard på de flesta premiumverk, t.o.m 60 och 72 timmar på en del.

Sen är ju en del från exempelvis Rolex och Omega kronometerspecificerat (kronometer= en kvalitetsgaranti på individuella urverk som testats i 15 dagar för en del motsättningar)

okej, ja som kvalitetsnerd så gillar jag sånt

Hehe låter bra det! Men eftersom det är nytt för dig så säger jag nog så här, läs på om klockor, läs om urverk m.m och lär dig grunderna. Ju mer kunskap man har, desto större chans är att man blir nöjd med sitt köp. Man brukar ofta hitta ett märke man känner man kan relatera till. :)

Men som undersköterskan sa, satsa på nått med en inhousekaliber, det kan man gott unna sig :D
 
Mvh Martin[/quote]
Jag är inte särskilt tekniskt kunnig på urverk men det mest konkreta jag kan komma på så här på natten är kraftreserven, alltså hur länge drivfjädern (fullt uppdragen) kan kraftsätta verket. 50 timmar är nog standard på de flesta premiumverk, t.o.m 60 och 72 timmar på en del.

Sen är ju en del från exempelvis Rolex och Omega kronometerspecificerat (kronometer= en kvalitetsgaranti på individuella urverk som testats i 15 dagar för en del motsättningar)[/quote]

okej, ja som kvalitetsnerd så gillar jag sånt[/quote]

Hehe låter bra det! Men eftersom det är nytt för dig så säger jag nog så här, läs på om klockor, läs om urverk m.m och lär dig grunderna. Ju mer kunskap man har, desto större chans är att man blir nöjd med sitt köp. Man brukar ofta hitta ett märke man känner man kan relatera till. :)[/quote]

Kanon, tack för tips och råd.

Mvh Martin
 
Okies. Det där är ju välgjorda, fina klockor men i det inre sitter i båda fallen ETA 7750-baserade kalibrar. Helt okej i kronografer för 10k eller 20k, men inte för 30k eller uppåt. IWC beställer sina ETA-baserade kalibrar med komponenter av finaste klass och modifierar även verken i viss utsträckning, de sätts ju också samman med betydligt striktare toleranser än i utgångsläget. Men fortfarande, så mycket pengar för något som i grunden visserligen är något dugligt och kapabelt men samtidigt så tekniskt enkelt, massproducerat och inte minst byggt med kostnadsbesparing i åtanke rörande varenda komponent. Klockan känns lite so so vad gäller urverket. Okej, men inte mer.

TAG'en skulle jag däremot inte röra ens med tång. Att begära 30k för en klocka med ett omoddat ETA 7750 är redan från början ett gränsfall, men till skillnad från IWC, som verkligen anstränger sig för att göra kaliber 79320 till något utöver utgångsmaterialet, går ju TAG snarast i motsatt riktining. De bemödar sig ju inte ens med att beställa Top-versionen (som bl.a. har en Glucydyr-balans) utan nöjer sig med Elaboré-versionen trots dess avgjort sämre komponenter (balansen är exempelvis en vanlig nickelbalans). Urverket har därmed sämre förutsättningar till en fin gångprecision i det långa loppet. Det hela är märkligt eftersom merpriset, för en så stor aktör som TAG Heuer, inte gärna kan röra sig om mer än bara några ynka hundralappar och som synes är ju urverket, på den lånade bilden nedan, inte ens dekorerat. Skamligt. Det enda som skiljer TAG Heuer caliber 16 från ett ETA 7750 i en Davosa för strax under 10k, såväl tekniskt som estetiskt är alltså blott TAG Heuer-inskriptionen på rotorn.

533341d1318398408-***-my-tag-heuer-authentic-***-ask-about-your-watches-here-tag-heuer-caliber16.jpg


Här är ett exakt likadant urverk, ETA 7750 i Elaboré-utförande, i Steinharts Aviation Chrono för 860 euro. I Steinharts utförande får man ju åtminstone en graverad och guldpläterad rotor. Inte undra på att TAG Heuer väcker blandade känslor på det här forumet. Så i all välmening; tummen ner för den modellen. Det ska verkligen mycket till för att ens överväga en TAG med TAG Heuer caliber 16, det skulle väl i så fall vara om du är frälst i klockan i övrigt vad gäller boett, tavla och länk till en sådan grad att ingen konkurrent, med mer prisvärt urverk, kommer i närheten.

steinhart-aviation-chronograph_380_1.jpg


Lycka till i jakten, det här blir spännande att följa !

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Martin1977 skrev:
Tack, ja nu lär ni inte bli av med mig, blivit helt besatt, innan jag ens köpt min första "riktiga" klocka

Mvh Martin

Skönt att höra! :D Välkommen! Det kommer bli värre och värre, till sist sitter du uppe vid 01.50, skruvar på vridringen och undrar varför ingen postar på forumet...

Jag behöver inte föreslå några klockor då b.l.a uskan och 80talisten redan börjat jobba bra på den fronten. Återigen, välkommen in i värmen, jag vet att du kommer hitta något riktigt bra!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det blivit lite överdrivet här nu faktiskt. Om det är din första riktiga klocka, så börja billigt och jobba dig upp, annars kommer du aldrig uppskatta en klocka för 40'kr. Du kommer även ändra smak 300ggr under din inlärningskurva.
 

point1

Cartier
80talisten skrev:
Martin1977 skrev:
Både Omega ocean planet 8500 och Seiko marinemaster var ju oerhört fina, Seikon ska jag kolla in riktigt noga.

Tack för tipsen, vad mer ska man kolla på vad gäller mekanik osv?

Mvh Martin
Jag är inte särskilt tekniskt kunnig på urverk men det mest konkreta jag kan komma på så här på natten är kraftreserven, alltså hur länge drivfjädern (fullt uppdragen) kan kraftsätta verket. 50 timmar är nog standard på de flesta premiumverk, t.o.m 60 och 72 timmar på en del.

Sen är ju en del från exempelvis Rolex och Omega kronometerspecificerat (kronometer= en kvalitetsgaranti på individuella urverk som testats i 15 dagar för en del motsättningar på ett oberoende Schweiziskt institut)

Tycker inte att du borde titta så mycket på gångreserven, finns många premiumverk som ligger under 50 timmar, tror speciellt på lite dressigare klockor att det är vanligare med under 50. T.ex har PP, VC, JLC och IWC t.ex. verk som har mellan 40h och 45h gångreserv. Det är kanske inte heller så viktigt på klockor som inte har komplikationer som är jobbiga att ställa in (typ månfas, evighetskalender).

Tror det är svårt att säga vad som är viktigt att kolla när det gäller mekaniken, eftersom man vet för lite hur delarna samspelar. Men saker som får anses som positiva är ju om urverket är dekorerat, det visar ju på att de iaf lagt tid på utseendet och bearbetning, borde rimligtvis innebära finare toleranser på delarna (om de varit genomgående nogranna) som i sin tur kan leda till mindre slitage och bättre precision. Antal juveler kan ju också vara lite intressant (används som lager). Utöver detta finns ju speciella märkningar som COSC för att visa att de uppfyller en lite högre grad av precision. Men t.ex. JLC har ju egna tester som ska vara mer strikta än COSC.

Angående förslag, kanske kolla på t.ex. Nomos? De har egentillverkade urverk och anses vara relativt billiga (ligger nog från en 10 000 - 50 000.
 
Köp en Rolex, du kan nog till och med kunna får en GMTIIC om du sträcker bugeten liiite, till typ 42k-43k, lika bra att gå ut hårt, om du börjar med Oris, Nomos osv så kommer du ända bara flippa dom och det kostar tid och pengar vanligtvis...
 

max

Dancing Queen
Är inne på Yonssons linje här, är själv ny i gemet (snart ett år) och har faktiskt lyckats hålla mig till småklockor hittills, valde denna väg då jag kände att min "Vill ha"-lista flög fram och tillbaka vartefter jag tittade och provade. Något som ser kanon ut på bild passar inte alls och vice versa.
Börjar väl komma till sans med vad jag skall köpa under nästa år och har gått från att nära nog ogilla rolex till att surfa 16660, 5512 och 5513 i dagar.
Den enda som faktiskt står kvar på "köp först"-plats är IWC 3717, allt annat är det tvära kast om.

Det behöver inte kosta så mkt att byta klockor om det inte blev som man tänkt sig om man köper rätt objekt men det är svårt när man inte är insatt.
De redan angivna uren i tråden är bra råd, och om jag vore du skulle jag nog börja med beggat. Fördelen med det är att man kan sälja om det inte passar, utan att förlora allt för mycket pengar på provtiden.
Håll koll på annonsdelen här, priserna brukar vara fair och personerna ärliga (dubbelkolla referenslistan på folk och var alltid försiktigt såklart men generellt så är det väldigt bra bemötande och justa dealer).

Ok, inte så mkt konkret här kanske, lycka till i jakten iaf och bered dig på att fastna och bli nerdragen i det mörka klockhålet.
 
Topp