• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hyfter

Breitling
Hej KS!

Har sett många liknande trådar men valde att skapa en ny då jag tycker den skiljer sig något till tidigare.

Är som namnet antyder ny in i riktiga klockvärlden, alltid burit med klocka men mer av parfymklockstyp (tråkigt nog).
Har nyligen fyllt 25 och i samband med det önskat pengar till att köpa en klocka som 25-årspresent och ett minne från alla. En god tanke enligt mig. Och värt att tillägga är att jag inte är nödvändigtvis av något särskilt andrahandsvärde då klockan är tänkt att kunna bäras livet ut. Så mer fokus på kvalitet och tidlös design.


Detta har resulterat i en budget på cirka 10k.
Vill gärna att det ska vara automatiskt urverk och gärna av dykarmodell och stållänk. Allra helst ny (eller ett väldigt fint begagnat ur) då den kommer vara med mig länge. Mellan 39-41mm då jag inte har de kraftigaste handlederna.

De klockorna jag mest varit inne på är följande:
Longines hydroconquest, blå urtavla.
Tissot seastar powermatic, blå urtavla
Olika seiko-modeller

Omega seamaster 300, blå är lite av en drömklocka men medveten om att budget ej räcker till det. Men inte nödvändigtvis ute efter en ”billigare version” av denna.

Möjligen något rörig tråd men hoppas mina önskemål framgår och hjälp finnes!
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Kolla Oris och Tag också. Lägg på 5k så är du där
Screenshot_20200107-234326_Chrome.jpg
Oris 39,5mm
Screenshot_20200107-234408_Google.jpg

Tag 41mm
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Prova Longines HydroCon och Oris Aquis i butik, de är bra utgångspunkter!

Longines har mer svängda linjer och i vissa fall fler polerade detaljer, beroende på modell tror jag. Kan kännas en gnutta mer finklädd/stekig/smyckeslik (inte negativt, olika personer lägger in olika betydelser i dessa ord, jag skriver flera så kanske något träffar rätt).

Oris Aquis, med flera, kan ha rakare linjer i länk och boett, kan ha fler borstade ytor på ställen där ljuset i en polerad yta skulle ha speglats. Kan därmed upplevas lite mer rå/verktygsinpirerad/militärisk/tuff.

Seamastern du nämner som referens är helt klart mer åt det blingiga/uppklädda hållet om man jämför vanliga dykare som brukar diskuteras i denna prisklass.

Alla förslag är såklart dykare, och då kan vissa påstå att själva grundmodellen alltid kommer att vara tuff, och inte alls uppklädd. Det är olika för olika personer och stilar :) Din smak är sanningen :)
 

Otte

Omega
Kanske en begagnad (fint exemplar) Sjöö sandström worldtimer skulle kunna vara något? Om inte kanske oris 65? :)
 

Hyfter

Breitling

Gillar Sinn, och förstår att det är riktigt bra klockor. Inte riktigt aktuellt till detta ändamål för mig, men något som kan ta plats i en samling i framtiden.
Jag skulle vilja rekommendera Christopher Ward. Mycket bra kvalitet på klocka och länk.
T ex C65 Trident Automatic Blue https://www.christopherward.eu/c65-trident-automatic-1
€995 (men brukar gå att hitta rabattkoder på minst 10%)
c65-41-ada1-s0bb0-b0_macro2.jpg

Har sett en del Christopher Ward på olika forum och gillar dem skarpt. Designen är jävligt snygg. Men som klock-rookie känner jag knappt till dem och försökt hitta vettig info utan framgång. Men vill gärna veta mer om märke och historia innan det skulle bli en sådan. Point me in the right direction.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Go tanke, något som också slått mig. Har haft svårt att söka mig något sånt dock.
Har aldrig förstått det adderade värdet av något som råkar vara sålt samma år som man själv är född. Det är ju inget speciellt med det liksom :)

Som svar på din ursprungliga fråga så tycker jag att Longines Hydroconquest är kanon. Föredrar personligen den svarta i 39mm, men har själv 41mm som varit i min ägo sen 2010.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Gillar Sinn, och förstår att det är riktigt bra klockor. Inte riktigt aktuellt till detta ändamål för mig, men något som kan ta plats i en samling i framtiden.


Har sett en del Christopher Ward på olika forum och gillar dem skarpt. Designen är jävligt snygg. Men som klock-rookie känner jag knappt till dem och försökt hitta vettig info utan framgång. Men vill gärna veta mer om märke och historia innan det skulle bli en sådan. Point me in the right direction.
Det finns ingen riktig historia bakom CW med tanke på att de bara funnits i 15 år men de är riktigt stora och klockorna är av erkänt hög kvalitet. Det finns en stor tråd om dem här i forumet och deras produkter jämförs ofta med konkurrenter som ligger betydligt högre i pris.
 

Hyfter

Breitling
Har aldrig förstått det adderade värdet av något som råkar vara sålt samma år som man själv är född. Det är ju inget speciellt med det liksom :)

Som svar på din ursprungliga fråga så tycker jag att Longines Hydroconquest är kanon. Föredrar personligen den svarta i 39mm, men har själv 41mm som varit i min ägo sen 2010.
Mest en ball grej tycker jag. Åldras samtidigt I guess.
Men Hydroconquesten är top contender just nu, blå 39mm. Får gå till en butik och prova mig fram lite också.

Det finns ingen riktig historia bakom CW med tanke på att de bara funnits i 15 år men de är riktigt stora och klockorna är av erkänt hög kvalitet. Det finns en stor tråd om dem här i forumet och deras produkter jämförs ofta med konkurrenter som ligger betydligt högre i pris.
Men en CW kan det nog också bli i framtiden också. Jävligt clean! Till en sån här "minnesklocka" är det kul med ett märke med lite mer historia också. Mycket som spelar in haha!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Röstar på olika Seikomodeller som du skrev om budget är viktigt. SRPC23 är galet fin för pengarna enligt mig. Ett gummi isf den halvdassiga länken och du har en grym sommarklocka. Nu är jag en väldigt förtjust i cusion case,,,
106948E5-C9D6-48AB-B39B-5F8C74D79F42.jpeg
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Hade kikat på Oris, Squale eller Sinn i den prisklassen.
Longines, Tissot, Tag och andra jättars instegsmodeller är duktigt osexiga imo, no offense.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej KS!

Har sett många liknande trådar men valde att skapa en ny då jag tycker den skiljer sig något till tidigare.

Är som namnet antyder ny in i riktiga klockvärlden, alltid burit med klocka men mer av parfymklockstyp (tråkigt nog).
Har nyligen fyllt 25 och i samband med det önskat pengar till att köpa en klocka som 25-årspresent och ett minne från alla. En god tanke enligt mig. Och värt att tillägga är att jag inte är nödvändigtvis av något särskilt andrahandsvärde då klockan är tänkt att kunna bäras livet ut. Så mer fokus på kvalitet och tidlös design.


Detta har resulterat i en budget på cirka 10k.
Vill gärna att det ska vara automatiskt urverk och gärna av dykarmodell och stållänk. Allra helst ny (eller ett väldigt fint begagnat ur) då den kommer vara med mig länge. Mellan 39-41mm då jag inte har de kraftigaste handlederna.

De klockorna jag mest varit inne på är följande:
Longines hydroconquest, blå urtavla.
Tissot seastar powermatic, blå urtavla
Olika seiko-modeller

Omega seamaster 300, blå är lite av en drömklocka men medveten om att budget ej räcker till det. Men inte nödvändigtvis ute efter en ”billigare version” av denna.

Möjligen något rörig tråd men hoppas mina önskemål framgår och hjälp finnes!
Skulle gått på Longines HC 39 mm. https://www.uret.se/longines-hydroconquest-bla-stal-o39-mm-p-317812.html

Har haft ett gäng olika Omega SMP 41 mm, vilka jag tycker bärs lite för stort på mig, och tycker inte de är så mycket bättre än HCn.

Har själv bara quartzaren med specialpatinerad tavla, men tycker den känns gedigen för pengen, och med en egen design som står på helt egna ben. 39 mm sitter bra på min 16,5 cm handled...

20191231_101340.jpg
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hej KS!

Har sett många liknande trådar men valde att skapa en ny då jag tycker den skiljer sig något till tidigare.

Är som namnet antyder ny in i riktiga klockvärlden, alltid burit med klocka men mer av parfymklockstyp (tråkigt nog).
Har nyligen fyllt 25 och i samband med det önskat pengar till att köpa en klocka som 25-årspresent och ett minne från alla. En god tanke enligt mig. Och värt att tillägga är att jag inte är nödvändigtvis av något särskilt andrahandsvärde då klockan är tänkt att kunna bäras livet ut. Så mer fokus på kvalitet och tidlös design.


Detta har resulterat i en budget på cirka 10k.
Vill gärna att det ska vara automatiskt urverk och gärna av dykarmodell och stållänk. Allra helst ny (eller ett väldigt fint begagnat ur) då den kommer vara med mig länge. Mellan 39-41mm då jag inte har de kraftigaste handlederna.

De klockorna jag mest varit inne på är följande:
Longines hydroconquest, blå urtavla.
Tissot seastar powermatic, blå urtavla
Olika seiko-modeller

Omega seamaster 300, blå är lite av en drömklocka men medveten om att budget ej räcker till det. Men inte nödvändigtvis ute efter en ”billigare version” av denna.

Möjligen något rörig tråd men hoppas mina önskemål framgår och hjälp finnes!
Jag skulle rösta på att spara pengarna ett tag till och köp en Omega SMP. Det är en riktigt grym klocka och jag är sjukligt nöjd med min!
20200107111753_AE184706.jpg
 

Hyfter

Breitling
Jag skulle rösta på att spara pengarna ett tag till och köp en Omega SMP. Det är en riktigt grym klocka och jag är sjukligt nöjd med min!
20200107111753_AE184706.jpg

Kommer bli en Omega SMP såsmånningom, har ingen stress egentligen. Inte lönt att köpa beg i halvtaskigt skick för detta. Kan bli senare.

Samlingen ska ändå bli stor när man inte längre är student! :D
 
Hej KS!

Har sett många liknande trådar men valde att skapa en ny då jag tycker den skiljer sig något till tidigare.

Är som namnet antyder ny in i riktiga klockvärlden, alltid burit med klocka men mer av parfymklockstyp (tråkigt nog).
Har nyligen fyllt 25 och i samband med det önskat pengar till att köpa en klocka som 25-årspresent och ett minne från alla. En god tanke enligt mig. Och värt att tillägga är att jag inte är nödvändigtvis av något särskilt andrahandsvärde då klockan är tänkt att kunna bäras livet ut. Så mer fokus på kvalitet och tidlös design.


Detta har resulterat i en budget på cirka 10k.
Vill gärna att det ska vara automatiskt urverk och gärna av dykarmodell och stållänk. Allra helst ny (eller ett väldigt fint begagnat ur) då den kommer vara med mig länge. Mellan 39-41mm då jag inte har de kraftigaste handlederna.

De klockorna jag mest varit inne på är följande:
Longines hydroconquest, blå urtavla.
Tissot seastar powermatic, blå urtavla
Olika seiko-modeller

Omega seamaster 300, blå är lite av en drömklocka men medveten om att budget ej räcker till det. Men inte nödvändigtvis ute efter en ”billigare version” av denna.

Möjligen något rörig tråd men hoppas mina önskemål framgår och hjälp finnes!

Jag tycker nog faktiskt att du i så fall ska spara något längre och köpa Omegan som du faktiskt vill ha!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej KS!

Har sett många liknande trådar men valde att skapa en ny då jag tycker den skiljer sig något till tidigare.

Är som namnet antyder ny in i riktiga klockvärlden, alltid burit med klocka men mer av parfymklockstyp (tråkigt nog).
Har nyligen fyllt 25 och i samband med det önskat pengar till att köpa en klocka som 25-årspresent och ett minne från alla. En god tanke enligt mig. Och värt att tillägga är att jag inte är nödvändigtvis av något särskilt andrahandsvärde då klockan är tänkt att kunna bäras livet ut. Så mer fokus på kvalitet och tidlös design.


Detta har resulterat i en budget på cirka 10k.
Vill gärna att det ska vara automatiskt urverk och gärna av dykarmodell och stållänk. Allra helst ny (eller ett väldigt fint begagnat ur) då den kommer vara med mig länge. Mellan 39-41mm då jag inte har de kraftigaste handlederna.

De klockorna jag mest varit inne på är följande:
Longines hydroconquest, blå urtavla.
Tissot seastar powermatic, blå urtavla
Olika seiko-modeller

Omega seamaster 300, blå är lite av en drömklocka men medveten om att budget ej räcker till det. Men inte nödvändigtvis ute efter en ”billigare version” av denna.

Möjligen något rörig tråd men hoppas mina önskemål framgår och hjälp finnes!
Har ingen själv men känner ett visst sug efter en blå Squale 1521. Kostar väl 8-9k? :D
660FB918-337D-4730-B553-B8D5023E49D1.jpeg
D9218EC8-F820-4665-AF0E-AE6CB2D61BC7.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Gillar Sinn, och förstår att det är riktigt bra klockor. Inte riktigt aktuellt till detta ändamål för mig, men något som kan ta plats i en samling i framtiden.


Har sett en del Christopher Ward på olika forum och gillar dem skarpt. Designen är jävligt snygg. Men som klock-rookie känner jag knappt till dem och försökt hitta vettig info utan framgång. Men vill gärna veta mer om märke och historia innan det skulle bli en sådan. Point me in the right direction.
Vad var egentligen ändamålet? Jag tänker att 556i nog kan vara den mest allround modell som går att köpa för rimliga pengar. Håller ju dock inte redan på dyktid men det var ju heller inte kravet. (Sedan behöver man ju inte gilla modellen för de skull men jag fick lite svårt att se vilka ändamål den inte passar för.)
 

Hyfter

Breitling
Vad var egentligen ändamålet? Jag tänker att 556i nog kan vara den mest allround modell som går att köpa för rimliga pengar. Håller ju dock inte redan på dyktid men det var ju heller inte kravet. (Sedan behöver man ju inte gilla modellen för de skull men jag fick lite svårt att se vilka ändamål den inte passar för.)

Ändamål tänker jag att den inte passar för den typ av present jag ska köpa till mig själv. Heller inte var jag befinner mig i klockkunskap heller. Då är i dagsläget andra klockor mer aktuella.
 

Hyfter

Breitling
brukar bli billigast i längden att direkt köpa det man vill ha i klockväg och inte köpa alla dessa nästan-klockor!
Jag tycker nog faktiskt att du i så fall ska spara något längre och köpa Omegan som du faktiskt vill ha!

Jag förstår er tanke och håller med till stor del! Men en Omega SMP hade jag helst velat köpa ny och då är det en spartid på rätt länge till. Samt kul om presentbudgeten räcker. Känns även lite som att ta körkort och köpa en Ferrari direkt, och hoppa över V70n så att säga.
 
Topp