• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny klock entusiast som vill ha tips

TheRedDevil

Cartier
Hej! Är helt ny medlem på forumet men har suttit och sträckläst i två dagar nu. Har länge varit intresserad av klockor. Så nu sträcker jag ut en hand till klock kunniga människor om bra tips på första "riktiga" klockan. Som budget hade jag tänkt 2000-10000kr. Men en förvarning är att jag inte gillar designen på t:ex: seiko:SNZH55K1, SNZF15K1. Tycker dem ser lite för vintage ut om det låter rätt, föredrar mer:Nautica A16666G, Bulova 98B228. Jag hoppas ni förstår, men det är bara ösa in med förslag! Tack för en grym community vad jag sett hittills! OBS! Gärna tips på svenska bra sidor som säljer bra klockor!
 
Senast ändrad:

UNO

Panerai
image.jpeg
Hej! Är helt ny medlem på forumet men har suttit och sträckläst i två dagar nu. Har länge varit intresserad av klockor. Så nu sträcker jag ut en hand till klock kunniga människor om bra tips på första "riktiga" klockan. Som budget hade jag tänkt 2000-10000kr. Men en förvarning är att jag inte gillar designen på t:ex: seiko:SNZH55K1, SNZF15K1. Tycker dem ser lite för vintage ut om det låter rätt, föredrar mer:Nautica A16666G, Bulova 98B228. Jag hoppas ni förstår, men det är bara ösa in med förslag! Tack för en grym community vad jag sett hittills! OBS! Gärna tips på svenska bra sidor som säljer bra klockor!
Mitt standardråd, du går inte fel med en svart Swatch för mindre än 1.000 kr och med den på armen så kan du släppa ner axlarna, spara pengar till en Rolex och framförallt lära dig massor genom att läsa på olika forum. Rätt Swatch är alltid bättre än fel dyrklocka är mitt mantra.
 

TheRedDevil

Cartier
Tack för svar! Kollade in Certinan ds1 som du tipsade om se bifogad bild, om det var en sån du menade? Jag gillar den men kommer kolla runt lite till. Jag har inget emot att köpa en fräsch begagnad kvalitetsklocka, problemet jag har med seiko modellen som jag nämnde tidigare så tycker jag att den ser beggad ut fast den är ny, vilket enligt min uppfattning känns lite konstigt men det är alla tips är bra tips!
 

Bilagor

  • IMG_1795.JPG
    IMG_1795.JPG
    46.1 KB · Visningar: 101

TheRedDevil

Cartier
Okej, Quartz Kronograf? Inte så insatt i dem tekniska termerna men Quartz är vål batteri? Och enligt specs på uret så ska den seiko modellen vara självuppdragande? Men certina har inte riktigt fångat mig estetiskt sett, men hittade denna Hamilton: H64515133. Vet du om den är bra?
 

Buckshot

Panerai
Okej, Quartz Kronograf? Inte så insatt i dem tekniska termerna men Quartz är vål batteri? Och enligt specs på uret så ska den seiko modellen vara självuppdragande? Men certina har inte riktigt fångat mig estetiskt sett, men hittade denna Hamilton: H64515133. Vet du om den är bra?
Dom modellerna du sa att du gillade var Quartz Kronografer men det går bra alltså med andra också? Quartz=batteri Kronograf=tidtagning Automat=självuppdragande
 

TheRedDevil

Cartier

TheRedDevil

Cartier
Okej, då har jag missförstått frasen divers, trodde det var mer ett samlingsnamn för den typ av utförande. Men vet du nån svensk bra sida med klockor den enda jag egentligen kollar på nu med mycket urval är uret.se. Men Hamilton är bra klockor eller?
 

Buckshot

Panerai
Uret har det största urvalet av svenska sidor. Vill du ha en sida med många märken och modeller att titta på så prova med Jomashop. Tänk bara på att det tillkommer tull om du handlar utanför EU.
Jag har ingen Hamilton men dom brukar anses som bra kvalitet
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Okej, då har jag missförstått frasen divers, trodde det var mer ett samlingsnamn för den typ av utförande. Men vet du nån svensk bra sida med klockor den enda jag egentligen kollar på nu med mycket urval är uret.se. Men Hamilton är bra klockor eller?
Hamilton ses överlag som bra klockor, samma klass om inte lite högre som ex Certina el Tissot skulle jag säga
 
Sinn 556 enkel och oerhört fin klocka, eller kanske en Certina ds action automat? Just Certinan var min första 'riktiga' klocka och hängde med ett bra tag.
 

TheRedDevil

Cartier
Certinan gillade jag mycket starkt! Hur vikten på den alltså känns den tung, "skönt" tung om du fattar vad jag menar, och kan man lita på vattentätheten? Gillade den hör skarpt: http://stjarnurmakarna.se/klocka/ac...2nsCkNs1XtzV0opCn-XZMsB4-mrfikwUaAl_DEALw_wcB
Stainless steel baby, nej men den känns mycket gedigen och håller en fin finish. Du behöver inte oroa dig om vattentätenheten, du kan dyka med tuber utan problem den. Klockan ärdessutom ISO 6425 certifierad, exakt vad den Iso standarden står för får du läsa själv :).
 
Topp