• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Klocka Ny?....

N.Bathes

Cartier
image.jpeg
Omega seamaster planet ocean chrono Titan

Ja en ny klocka är ju ny men eftersom jag är en botlös velare än så länge så funderar jag alltid lite till och lite längre mm osv..
Jag skall köpa en ny klocka men så är jag sån att jag vill att dom tar hem en "ny" från fabriken...
Inga problem säger dom!!!
Dom säger att det normala är att vi beställer hem en ny när denna säljs...
Men den kanske legat i butiken 2-3 år??? Kanske tänker jag...
Servar dom den då innan man köper den tro? Alltså nollställer den....?
Ja jag vet inte hur det funkar?....
Men jag vill ha en som ingen annan i största möjliga mån fingrat på och tryckt och testat....
Framförallt
Hur vet man hur länge den legat i butiken?...
 
Senast ändrad:

Norra

Panerai
Vissa modeller säljer som smör, som t. ex samtliga sportmodeller i stål från Rolex, Breitlnig och Omega. De kan inte ligga särskilt länge..
 

Norra

Panerai
Vad jag menar är, går du in för att till exempel köpa en Planet Ocean (kanske inte nödvändigtvis kronografen) så har den med störst sannolikhet legat där någon vecka max, om ens det, för att det är en så populär modell. Någon lär ju alltså ha köpt en strax innan dig.
 

N.Bathes

Cartier
:omega:Ja när man är lite ny som jag tänker man
Hur ofta går det in någon och köper en klocka för 65-85 tusen igentligen. :oris:
Men det är Nog vanligare än man tror:)
:rolex:
 

N.Bathes

Cartier
;)
Vad jag menar är, går du in för att till exempel köpa en Planet Ocean (kanske inte nödvändigtvis kronografen) så har den med störst sannolikhet legat där någon vecka max, om ens det, för att det är en så populär modell. Någon lär ju alltså ha köpt en strax innan dig.
Vilken är din favorit klocka?
Vilken har du på dig nu?
Bild?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Alltså, en klocka är ju inte direkt som ett paket mjölk som surnar efter en stund...
Det är ju ingen skada skedd om den ligger i butik ett tag innan den säljs, d v s funktionen påverkas ju inte direkt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag menar är, går du in för att till exempel köpa en Planet Ocean (kanske inte nödvändigtvis kronografen) så har den med störst sannolikhet legat där någon vecka max, om ens det, för att det är en så populär modell. Någon lär ju alltså ha köpt en strax innan dig.
Jaså det säger du... Om de är så lättsålda, hur kommer det sig då att Omega är kända för att man kan köpa dem med bra rabatt?
 

Landshark

Cartier
image.jpeg
Omega seamaster planet ocean chrono Titan

Ja en ny klocka är ju ny men eftersom jag är en botlös velare än så länge så funderar jag alltid lite till och lite längre mm osv..
Jag skall köpa en ny klocka men så är jag sån att jag vill att dom tar hem en "ny" från fabriken...
Inga problem säger dom!!!
Dom säger att det normala är att vi beställer hem en ny när denna säljs...
Men den kanske legat i butiken 2-3 år??? Kanske tänker jag...
Servar dom den då innan man köper den tro? Alltså nollställer den....?
Ja jag vet inte hur det funkar?....
Men jag vill ha en som ingen annan i största möjliga mån fingrat på och tryckt och testat....
Framförallt
Hur vet man hur länge den legat i butiken?...

Slappna av, är mitt råd. Lite som att gå in i en klädesbutik och be att få ett par jeans som ingen annan någonsin har provat! Eller att köpa en bil som ingen annan provkört. Det går ju säkert i och för sig. Om du har en trevlig men bestämd attityd, slantar upp cash och är beredd på väntetiden. Men varför...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Litr väl djupa tankt lugnt.
Det är en PO i stål på bilden förresten.

Jaså det säger du... Om de är så lättsålda, hur kommer det sig då att Omega är kända för att man kan köpa dem med bra rabatt?
För att de spottar ur sig modeller hejvilt och dessutom olika versioner av dessa modeller. Planet ocean går säkert att få xx procent på men en tex en constellation lär man få ännu mer rabatt på.
 

Brogren

Cartier
Vet inte ens vad frågan är men du bör nog vänta med att köpa en ny klocka med tanke på alla dina frågor........ Och punkter........ I din TS..........
 

N.Bathes

Cartier
:oris:Jo att endel klockor har kanske hundratals testat mm mm....
Hur länge kan en klocka ligga i skyltfönstret och fortfarande räknas som ny
3 år????:wideyed:
 

N.Bathes

Cartier
Ibland är det öppet köp
Distanslagen mm
Folk testar utan att plocka bort sigill mm
Skickar tillbaka efter 30 dagar
Inte ny då enligt mig.....
Men det man inte vet har man inte ont av
En ny klocka skall vara 100% fläckfri enligt mig!!
Inte minsta lilla märke ngn stanns...
Var hos i en klick butik för ngra veckor sedan
Sa till säljaren att där är en liten rispa...
Ja det är oundvikligt ibland när kunder testar klockor....
Men den klockan vill inte jag ha...
Sån är jag....
Begagnat är begagnat
Nytt ät nytt...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågeställningen är ju relevant när det gäller ur med kort serviceintervall men den där klockan har väl ett rekommenderat serviceintervall på 7 år?
 

Norra

Panerai
Jaså det säger du... Om de är så lättsålda, hur kommer det sig då att Omega är kända för att man kan köpa dem med bra rabatt?
Bra rabatt jämfört med vad? Sen spelar modellen också stor roll. Constellation tror jag t. ex som någon tidigare nämnt går att få bättre rabatt på..
 

N.Bathes

Cartier
Frågeställningen är ju relevant när det gäller ur med kort serviceintervall men den där klockan har väl ett rekommenderat serviceintervall på 7 år?
Jo ca 7 år
Och när man hämtar klockan skall den vara nollställd så dom inte säger
Jo nu har vi haft klockan här i tre år så du skall serva den inom 4 år...
Kan aldrig tänka mig att det skulle funka så...
 
Jo ca 7 år
Och när man hämtar klockan skall den vara nollställd så dom inte säger
Jo nu har vi haft klockan här i tre år så du skall serva den inom 4 år...
Kan aldrig tänka mig att det skulle funka så...

Du behöver inte läsa in allt ordagrant, rekommenderade service intervall är det, inte tvingande, hur länge har den legat på fabrik innan den skeppades, verken kanske kommer leveransklara innan dom monteras i klockan osv osv osv...

Garantin gäller från det datum klockan plockas ut....
 

Allinger

Breitling
När en klocka är i butik så står den ju stilla, verket slits i princip inte alls.
Det som kan vara om en klocka ligger väldigt länge (3-5år) är att oljorna i verket kan börja torka, annars är det ingen fara.
Bland det västa jag vet är när folk ber om att få en "ny" klocka för att folk har provat klockan tidigare, när dom själva har stått och klämt på den... dubbelmoral. :banghead:
Om du ber en butik beställa in en ny klocka till dig av en modell som dem redan har, ha inte mage att pruta!
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag har också undrat. Jag ställde en fråga i en annan tråd om åldern på en Seiko, och fick då veta att det gick att avläsa på numret på baksidan vilket år den var tillverkad. Finns sådant på alla klockor? Eller är det bara vilket år modellen började tillverkas man kan avläsa där?
 

N.Bathes

Cartier
När en klocka är i butik så står den ju stilla, verket slits i princip inte alls.
Det som kan vara om en klocka ligger väldigt länge (3-5år) är att oljorna i verket kan börja torka, annars är det ingen fara.
Bland det västa jag vet är när folk ber om att få en "ny" klocka för att folk har provat klockan tidigare, när dom själva har stått och klämt på den... dubbelmoral. :banghead:
Om du ber en butik beställa in en ny klocka till dig av en modell som dem redan har, ha inte mage att pruta!
Om dom säger, jag har en alldeles oöppnad här inne...
Då tar jag gärna Den....
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Frågeställningen är ju relevant när det gäller ur med kort serviceintervall men den där klockan har väl ett rekommenderat serviceintervall på 7 år?

Håller med, vet att det ibland kommer annonser med gamla modeller. Uttagen 14 låter bra, ett år gammal. När den sedan är tillverkad 2010 är det inte likadant för mig iaf om den legat fyra år någonstans. Ett år gör inte så mkt men flera år är skillnad. Tänker då på ur i högre prisklass (inte skx-etc).
 
Topp