• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny klocka stannar, Seiko 7S26

Lorentzo

Omega
Hej alla klockälskare!

För någon vecka sedan fick jag en stark känsla av att jag behövde en ny klocka som går att bada med. Har sedan tidigare en dressare från seiko och valet föll därför på en SKX007 som jag impulsköpte från creationwatches.

Har precis fått hem den och packat upp den samt kortat länken till rätt storlek. Tråkigt nog verkar någonting vara fel på urverket. Rätt tråkigt att packa upp en trasig klocka... Särskilt när den är köpt online. Har hört att det kan vara struligt med garantiärenden just när det gäller creationwatches.

Nu undrar jag om någon har förslag på vad det kan vara som är fel, och vad man bör göra. Om jag ska skicka tillbaka den eller försöka få den fixad här?

Den beter sig rätt underligt:
- Svår att dra upp. Kräver ganska kraftiga "skakningar" för att komma igång. Dvs. inga "gentle swings from side to side".
- Stannar när jag har den på armen och t.o.m. ibland medan jag gungar den för att dra upp verket
- Om jag skakar den eller knackar lite på den när den har stannat går den ca 5-30 sekunder och stannar sedan
- Det är lite olika hur den håller kraften. Ibland håller den sig säkert 5 minuter, ibland stannar den direkt.

Som sagt, jag vore väldigt tacksam för lite input om vad som kan vara fel, och tar gärna emot förslag på hur man gör i ett sånt här läge.
 

Lorentzo

Omega
Ja, tänker kontakta dem imorgon. Vet mycket väl att det är dit jag ska vända mig om något är fel, men tänkte höra med forumet först ändå. Kan ju vara så att någon vet vad som är fel. Kanske är det lätt att fixa, och då löser jag det hellre på hemmaplan än att skicka tillbaka klockan till andra sidan jordklotet :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Den ska väl sitta på armen eller vara i skakning typ 6-8 timmar innan den är fulladdad. Går ej dra upp. (men det visste du kanske)
Ska hålla 20 timmar tror jag sedan. Dock låter det ju märkligt att du ska behöva ruska den. Den 007 jag hade behövde man bara skaka lite så tickande den igång utan problem. Om du har en winder testa att skaka liv i klockan o kör den sedan i windern medsols.
 

Lorentzo

Omega
Det var den tråden jag hade i åtanke när jag skrev att det kunde bli problem..

Har tyvärr ingen winder :( Tror ändå inte att det skulle göra någon skillnad då klockan stannar även på armen när jag är i rörelse, och medan jag ruskar igång den.

Jämför jag med min scvs013, som visserligen har ett annat urverk (6r15), så är det stor skillnad. Den beter sig precis som du beskriver det Hebbe, det behövs bara några lätta skakningar så tickar den igång!
 

Lorentzo

Omega
Har haft ett annat automatverk där själva delen som stannar urverket när man drar ut kronan hade kommit i fel läge och stoppade klockan även när man rörde den. Den klockan uppförde sig ungefär så här. Men så som jag förstått det finns inte s.k. hacking i det här urverket, så det kan ju inte vara det..
 

Lorentzo

Omega
Har provat allt från 15sekunder till dryga minuten. Har haft den på mig och viftat med armarna/dansat/hoppat m.m.

Nu stannade den precis, trots att jag hade den på mig. Sedan tog jag av mig den och lade den på bordet, då startade den igen och nu har den gått i flera minuter.

Hör inte rotorn alls.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den ska väl sitta på armen eller vara i skakning typ 6-8 timmar innan den är fulladdad. Går ej dra upp. (men det visste du kanske)
Ska hålla 20 timmar tror jag sedan. Dock låter det ju märkligt att du ska behöva ruska den. Den 007 jag hade behövde man bara skaka lite så tickande den igång utan problem. Om du har en winder testa att skaka liv i klockan o kör den sedan i windern medsols.
Min skx007 skakade jag i ungefär 10 sekunder varje kväll och då höll den alltid hela natten utan problem. Och gångreserven är 40 timmar, inte 20.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du inte orkar skicka tillbaka den så kan du köpa ett nytt urverk för runt 300kr och byta det själv. Finns på 10warches.com eller Chronograph.com
Det finns guider i hemslöjdsdelen.
 

Blackmore

Panerai
Köpte min från CW också. Den har dock fungerat fullständigt prickfritt från dag 1.

Hoppas att det inte blir några problem i fortsättningen när du kontaktar sajten.
 

Lorentzo

Omega
Har ringt till det numret som anges för köpare från Sverige, men fick inget svar så jag mailade istället. Får se hur de hanterar detta. Har inga höga förhoppningar med tanke på tråden som länkades av JaTack.
 
Jag har en billig seiko5 med 7s26-verk som vägrar dras upp av winder, men däremot fungerar den utmärkt på armen och håller utan vidare sin gångreserv, skakar den aldrig!

Hoppas det löser sig smidigt, det är ju massor med folk som köpt sina klockor hos dem, och hade det varit ett stort problem med garantistrul borde det varit vida känt och inte bara efter ett inlägg i ett forum!
Sedan är det kanske så att man själv får betala frakten, men så kan det vara inom sverige med!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en billig seiko5 med 7s26-verk som vägrar dras upp av winder, men däremot fungerar den utmärkt på armen och håller utan vidare sin gångreserv, skakar den aldrig!

Hoppas det löser sig smidigt, det är ju massor med folk som köpt sina klockor hos dem, och hade det varit ett stort problem med garantistrul borde det varit vida känt och inte bara efter ett inlägg i ett forum!
Sedan är det kanske så att man själv får betala frakten, men så kan det vara inom sverige med!
Det ÄR vida känt att de krånglar vid reklamationer.
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Det kan inte vara så enkelt att rotorn inte sitter fast tillräckligt? Alltså att den inte kan ta upp hela kraften?

Du bör ju iaf prova ett få till en retur innan du börjar pilla med den själv! Lycka till!
 

Lorentzo

Omega
Fattar inte hur jag kunde missa den där tråden. Brukar alltid kolla upp kundservice och liknande innan jag köper, men missade det den här gången.

Angående returfrakten så har jag aldrig varit med om att behöva betala den när varan man köpt är DOA. Varken i Sverige eller vid köp från utlandet har det varit nödvändigt (de få tillfällen en produkt varit defekt).

Ett garantiärende är en annan sak. Det står t.o.m. i villkoren att man får stå för det själv. Det tycker jag är ganska rimligt med tanke på avståndet och att klockorna är så pass mycket billigare. Men att få en redan från början trasig klocka i boxen och behöva betala en tredjedel av klockans värde för frakten tillbaka känns sådär faktiskt.
 

ruchac

Omega
Tråkigt att få hem en klocka som är defekt från början, men med risk för att jag verkar negativ, själv skulle jag aldrig köpa
ett ur från en utländsk sajt om uret ifråga finns att köpa inom sveriges gränser hos en seriös handlare. Just för att det blir
så väldigt mycket lättare ifall något blir fel med klockan. Det betalar iallafall jag gärna lite extra för, men det får stå för
mig. Den aktuella klockan finns ju på klockimport.com, har handlat där själv och företaget verkar seriöst. Nu har ju jag
inte haft något problem med min Seiko köpt därifrån, men kan inte tänka mig att det skulle vara problem ifall det skulle
röra sig om ett garantiärende. Men lycka till med din Seiko och kul att få veta senare hur det hela förlöpte sig!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt att få hem en klocka som är defekt från början, men med risk för att jag verkar negativ, själv skulle jag aldrig köpa
ett ur från en utländsk sajt om uret ifråga finns att köpa inom sveriges gränser hos en seriös handlare. Just för att det blir
så väldigt mycket lättare ifall något blir fel med klockan. Det betalar iallafall jag gärna lite extra för, men det får stå för
mig. Den aktuella klockan finns ju på klockimport.com, har handlat där själv och företaget verkar seriöst. Nu har ju jag
inte haft något problem med min Seiko köpt därifrån, men kan inte tänka mig att det skulle vara problem ifall det skulle
röra sig om ett garantiärende. Men lycka till med din Seiko och kul att få veta senare hur det hela förlöpte sig!
Klockimport är ju ett skämt. Dubbla priserna av asiaterna och ändå inte en AD. Dubbelt fail. Vill man ha tryggheten så får man handla av en AD, svårare än så är det inte. Att de är svenska säger ingenting om deras koppling till SEIKO. De köper ju såklart lite större partier från asiaterna, exempelvis från CW, (vilka inte är AD).
 

Lorentzo

Omega
Liten uppdatering:

Fick svar på mailet jag skickade och inte helt oväntat var det under all kritik.

Svaret jag fick var att jag skulle prova att slå till den med urtavlan uppåt, eftersom balansfjädern troligtvis hakat upp sig på en skruv eller liknande (mycket osannolikt av flera anledningar). Om det inte löser problemet gavs jag två alternativ. Antingen ta den till urmakare här och få ersättning upp till 5% av klockans värde (dvs 70kr!) eller skicka tillbaka den och då behöva stå för frakten i båda riktningarna.

Har mailat tillbaka och bett om ett lite mindre värdelöst erbjudande, får se vad svaret blir...
 

POO

Panerai
Liten uppdatering:

Fick svar på mailet jag skickade och inte helt oväntat var det under all kritik.

Svaret jag fick var att jag skulle prova att slå till den med urtavlan uppåt, eftersom balansfjädern troligtvis hakat upp sig på en skruv eller liknande (mycket osannolikt av flera anledningar). Om det inte löser problemet gavs jag två alternativ. Antingen ta den till urmakare här och få ersättning upp till 5% av klockans värde (dvs 70kr!) eller skicka tillbaka den och då behöva stå för frakten i båda riktningarna.

Har mailat tillbaka och bett om ett lite mindre värdelöst erbjudande, får se vad svaret blir...


Men, det här med att slå på klockan är kanske inte ett helt idiotiskt förslag eftersom 7s26 verken dras med en del bekymmer. Googla och du kommer se.
 

Lorentzo

Omega
Har läst lite om det, men det verkar främst vara de äldre verken som har haft problemet med balansfjädern som hakar upp sig. 7s26C, som introducerades i början av 2013 om jag har fått rätt information, har nya komponenter som ska ge en mer pålitlig gång.

Hörde rotorn imorse för första gången när jag försökte ruska igång den, men sen försvann ljudet plötsligt. Kanske är det något som stoppar rotorn? Den gick oavbrutet i ca 2-3 timmar efter det och verkade hålla tiden väl.

Har också märkt att tim- och minutvisarna inte är helt synkade. När klockan är 12 är timvisaren aningen för långt fram. Men det kan jag leva med bara jag får klockan att gå som den ska!
 

Lorentzo

Omega
Nu har vi mailat fram och tillbaka säker tio gånger och de är villiga att ta tillbaka den, men ersätter bara frakt upp till 20 USD.

De är inte villiga att betala tillbaka mer än 50% av klockans värde om den har minsta lilla repa eller är använd på något sätt, eller om plasten är borttagen.

Funderar på om jag vågar skicka tillbaka den eller om jag ska reparera den på hemmaplan. Är orolig att de ska lura mig och behålla pengarna, eller hitta på att klockan är använd (Vilket den ju faktiskt är, det var så jag märkte att den inte fungerade. Det finns säkert någon mikroskopisk repa någonstans som jag inte har märkt.) och bara betala tillbaka hälften. Litar inte riktigt på dem. Dessutom är jag inte säker på att vanligt rek är accepterat av paypal (funderar på att ta det vidare till deras resolution center innan jag skickar iväg klockan).

Vad kan det kosta att serva den här tror ni? Borde väl inte bli mer än en tusenlapp för nytt urverk plus arbete? Känner mig rätt osäker på vad som är bästa lösningen i nuläget. Hur hade ni gjort?
 

leicaphile

Panerai
Är det bara så att balansfjädern hakat upp sig eller rotorn inte sitter som den ska kostar det inte många kronor hos en vettig urmakare.
 
Topp