• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken?

  • Nomos ahoi

    Röster: 7 14.3%
  • Nomos Club

    Röster: 15 30.6%
  • Sjöö Sandström Royal Steel 36mm

    Röster: 15 30.6%
  • Annat

    Röster: 12 24.5%

  • Totala väljare
    49

Stalrob

Cartier
Jag hade planer på att göra ett klockinköp efter att allt har återgått till vanligt.

Har några krav:
-Mindre än 38mm diameter. kring 36mm optimalt.
-Inte vintage men vintage-inspired tackar jag inte nej till.
-Ganska dressad
-Åtminstone 10 atm water resistance. mer ger pluspoäng
-Pris under 30k, vaknar jag på rätt sida kanske närmare 40-50.

planen är att kunna ha den i havet likväl som med kostym.

Har hittat några få kandidater:
https://nomos-glashuette.com/en/ahoi/ahoi-neomatik-560
https://nomos-glashuette.com/en/club/club-701
https://sjoosandstrom.se/collection/royal-steel-classic/#020326

Just nu lutar det mot Sjöö, men vill gärna ha fler tips om ni har några.
Har försökt googla runt men hittar inte speciellt många klockor som uppfyller kraven.

Detta är min första tråd på forumet! Vet inte om ni föredrar bilder före länkar.

MVH Robert.
 

JLundell

Omega
Personligen är jag rätt svag för Royal Steel med blå urtavla, men för den dagen man vaknar på rätt sida så kommer åtminstone jag slå till på en 38mm Aqua Terra, blå urtavla på länk. James Bond lyckades ju matcha den till såväl kostym som strid med vapen, så den tickar väl åtminstone två boxar. Lycka till! Jonathan

Edit: Tudor Black Bay 36 mm blå på länk.
 
Senast ändrad:

Puryeah

Panerai
Sbgx261 alt. 263

upload_2020-4-19_22-27-21.jpeg
 

Suktinis

KS Explorers Club
En Nomos i siren blue! Jag ogillar normalt all sorts färg på klockor, men den är enbart fantastisk...
 

Derix

Patek
2-Faktor
Under 30k: valfri Grand Seiko-quartz.
40-50k (eventuellt lite norr om 50): Rolex Datejust 116200
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag tycker du är på rätt spår med Nomos. Helt klart ett av de roligare alternativen i en skog av nästan identiska klockor. (Funderar själv på en, men beslutsvåndan är enorm... och jag vill definitivt prova ut den först, så det får anstå tills Eländet är över hur som helst.)
 

Stalrob

Cartier
Den gillade jag! Ska kolla mer på tudor
Mycket snygg! Kände att den blev lite för "modern" dock
Black bay 36 givetvis!
282D75CF-9B4C-4C48-96AC-1C05F6D3B7A5.jpeg
Kollade mycket på den! Men beslutade mig för att den blir lite för "toolig" på något sätt. Men snygg är den, och annars helt perfekt
Beggad Datejust! Går definitivt att få för under 50k och funkar till allt
Bra tips! Försökt hålla mig borta från rolex men kanske ramlar ner i träsket så småningom
En Nomos i siren blue! Jag ogillar normalt all sorts färg på klockor, men den är enbart fantastisk...
Tänkte samma! Men tror det är mer något jag gillar att titta på än faktiskt ha på mig. Tål att undersökas
Under 30k: valfri Grand Seiko-quartz.
40-50k (eventuellt lite norr om 50): Rolex Datejust 116200
Som tidigare! Smart
Jag tycker du är på rätt spår med Nomos. Helt klart ett av de roligare alternativen i en skog av nästan identiska klockor. (Funderar själv på en, men beslutsvåndan är enorm... och jag vill definitivt prova ut den först, så det får anstå tills Eländet är över hur som helst.)
Precis! Gillar deras nya club sport JÄTTEMYCKET ( bättre proportioner ochdetaljer) men den blir för stor på 42mm tyvärr.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nomos Club är trevlig i mitt tycke. 36mm satt förvånansvärt bra. 38mm kändes också bra men tycker den tappar något; svårt att sätta ord på exakt vad men fick inte alls samma upplevelse som med 36.

36mm
1A82918F-9AFF-4C6C-881A-AB87FA658A63.jpeg


38mm
827F2D5E-3BB3-4A6E-84CC-0AE97E67FAF4.jpeg
 

blyton

Cartier
2-Faktor
50105FE4-04AC-4CFE-BA4E-A53BB59A87FA.jpeg


SS RSC Är ju riktigt prisvärd!
Ligger ju en Skyfall ute till försäljning dock. Svårt att hitta trevligare klocka för pengen enligt mig...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Haha, ja går ju få ny en bit under 20’ så jag tycker nog den är ganska prisvärd...
Jag vill inte låta tråkig, jag gillar den modellen själv också. Perfekt storlek och riktigt snygg, men jag tycker dom är alldeles för dyra till vad man får... En Longines Conquest ligger på 9500kr eller den nya Tissot Gentlemen 6697kr, ingen av dom är 36mm, men dom är i prisspannet som känns passande för prestanda och finish. Det är väl i grunden samma urverk i de alla? Nåja, TS verkar lutar åt en Nomos... :)
 

Stalrob

Cartier
Jag vill inte låta tråkig, jag gillar den modellen själv också. Perfekt storlek och riktigt snygg, men jag tycker dom är alldeles för dyra till vad man får... En Longines Conquest ligger på 9500kr eller den nya Tissot Gentlemen 6697kr, ingen av dom är 36mm, men dom är i prisspannet som känns passande för prestanda och finish. Det är väl i grunden samma urverk i de alla? Nåja, TS verkar lutar åt en Nomos... :)
Är det inte i grunden samma urverk i även tudor 36an som landar på närmare 30k?
Ja, lutar lite åt nomos, men SS ligger det berömda håret efter. Vissa dagar luktar SS godare, och tänker att det kan vara lite fränt med en "svensk" klocka på armen.

Fick många bra tips här i tråden dock, så kommer fortsätta leta, kanske jag hittar någon som krossar båda!
förhoppningsvis droppar det in fler tips:)
 

gab

KS Explorers Club
Riktigt snygg! Vad tycker du om BB36an? Är nämligen själv väldigt sugen på 36an men med den blåa urtavlan!
Min är såld sedan länge. Jag ”uppgraderade” till en Explorer istället :) Men BB36 är definitivt ett säkert kort om du vill ha en bra all-around klocka
 

Stalrob

Cartier
Kan ha råkat bli 2 st. I bara farten. Sånt som händer när man saknar impulskontroll
Edit: vita åkte direkt iväg på verkbyte dock

received_762676064270251.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det inte i grunden samma urverk i även tudor 36an som landar på närmare 30k?
Ja, lutar lite åt nomos, men SS ligger det berömda håret efter. Vissa dagar luktar SS godare, och tänker att det kan vara lite fränt med en "svensk" klocka på armen.

Fick många bra tips här i tråden dock, så kommer fortsätta leta, kanske jag hittar någon som krossar båda!
förhoppningsvis droppar det in fler tips:)
Så är det förmodligen även om Tudor lagt sin hand på det en hel del. Men om det finns frågetecken kring om SoS är prisvärd finns väl inga om att BB är överprisad i sammanhanget? Nu såg jag att det blev två SoS, gratulerar :) . Men varför behövde den ena börja med ett verksbyte? ;)
 

Stalrob

Cartier
Var deras gamla verk i den, och jag är petig :)
Väldigt nöjd måste jag säga! Budgeten pushades vad som kändes som 2000 kr per dag, till sist fann jag mig i en situation där jag tom. testade en Rolex Explorer... Men något kändes för blockigt på något sätt.

Så kvar står jag med en större budget och ett behov att köpa klocka, så fick bli 2.

Väldigt kul att ha något "svenskt" på sig.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Så är det förmodligen även om Tudor lagt sin hand på det en hel del. Men om det finns frågetecken kring om SoS är prisvärd finns väl inga om att BB är överprisad i sammanhanget? Nu såg jag att det blev två SoS, gratulerar :) . Men varför behövde den ena börja med ett verksbyte? ;)
I tudor sitter väl vad som motsvarar ett top grade verk fast med tudors kef istf incabloc. SS tror jag har ett elabore. Skillnaderna är påtagliga prestanda o finish mässigt. Dock skiljer det ju ändå inte ens en tusenlapp mellan verken i pris (rätts mig om jag har fel) så rent prismässigt vete sjutton. Men så är ju alla klockor ändå. Man köper alltid något annat är "reala värden" :)
 
Topp