• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Då åker vi igen. Vi var bara tvungna att djupdyka i GMT Master, så här kommer ett temaavsnitt! Ber om ursäkt för ljudet som är lite lågt på mig medan 10by som vanligt låter som en mistlur :cool: Hoppas ni kan tycka om det ändå!

 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Då åker vi igen. Vi var bara tvungna att djupdyka i GMT Master, så här kommer ett temaavsnitt! Ber om ursäkt för ljudet som är lite lågt på mig medan 10by som vanligt låter som en mistlur :cool: Hoppas ni kan tycka om det ändå!

Bra genomgång av GMT master! Ni nämnde inte ref. 16700, tillverkad ca. 1988-1999 som en efterföljare till 16750. Stort grattis till Rolexköpet @Knutte75 .

Om jag får spekulera i anledningen till alla olika Markvarianter på 1675 så kan det bero på att Rolex inte tillverkade tavlorna själva på den tiden. När de bytte leverantör av urtavlor så blev det små förändringar som den normala Rolexköparen på den tiden aldrig lade märke till.


16760 Fat lady
B5680A08-EAE7-4E62-A4B9-5BBB6CFD2DCC.jpeg
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Bra genomgång av GMT master! Ni nämnde inte ref. 16700, tillverkad ca. 1988-1999 som en efterföljare till 16750. Stort grattis till Rolexköpet @Knutte75 .

Om jag får spekulera i anledningen till alla olika Markvarianter på 1675 så kan det bero på att Rolex inte tillverkade tavlorna själva på den tiden. När de bytte leverantör av urtavlor så blev det små förändringar som den normala Rolexköparen på den tiden aldrig lade märke till.


16760 Fat lady
B5680A08-EAE7-4E62-A4B9-5BBB6CFD2DCC.jpeg
Tack för det, kul att du gillade det. Är nog mest förvånad att jag inte missade mer - lite av en djungel det där 😅 Intressant om tavlorna - ny info för mig. Och jäklar vilket fint ex du sitter på där 🤩

Slänger in följande om 16700 från Hodinkees grymma översikt för de lyssnare som eventuellt vill ha all info:

A fascinating aspect of the GMT-Master is that even after the successful launch of the GMT-Master II in 1982, the GMT-Master continued on, and new references of the older GMT-Master, like this one, were to be added to the collection as more affordable options. This watch replaced the previous GMT-Master ref. 16750.

Released in 1988, the ref. 16700 is the last reference of the GMT-Master. It continued to be manufactured right up until 1999. The 16700 used the Rolex cal. 3175, Rolex's last "fixed" GMT movement, with all subsequent calibers allowing for independent operation of the GMT and hour hands, and therefore timing of a third time zone. The first nine years of this watch's production would have included tritium lume. From 1997 on, it was switched to Super-LumiNova.
 
Senast ändrad:

Olpes

Cartier
Kul avsnitt kring Rålex GMT! Nu har jag ju min Explorer som är GMT så har svårt att se att jag kommer införskaffa någon ytterligare Rålex GMT inom närtid men hade budgeten funnits så hade nog en modernare med helsvart bezel letat sig in i samlingen :happyhappy:

Om vi inleder med en liten rättning:
Det problematiska materialet man använde i bezels var Radium och inte Tritium. Tritium fortsatte användas i Rolex en bra bit framöver och finnes exempelvis i min Explorer från 1997. Tritium tror jag ska vara ofarligt, men nackdelen är att det "dör ut" med tiden. Min Explorer är exempelvis helt kolsvart i mörkret. Radium å andra sidan vet jag att många urmakare idag inte vill röra och vägrar serva klockor där det använts som lysmassa.

Rörande 'investering':
Delar först och främst helt erat perspektiv. Sen när man pratar om just 'investering' så antyds någon form av ekonomisk vinning. Ofta här jag känner att diskussioner uppstår. Blir väldigt lätt att börja tala om klockor som en 'dålig investering' eftersom du förmodligen har större chans att göra bättre ekonomisk vinst på annat håll. Och det stämmer väl säkert. Jag brukar dock alltid argumentera för att det snarare handlar om låsning av kapital där avkastningen är njutning. Genom att gå med på att inte röra dina 100.000 på några år så utlovas daglig njutning. Det är ju en pangdeal förutsatt att när njutningen avtar eller du är behov av kapitalet igen så kan du enkelt låsa upp kapitalet (läs: sälja). Lite som att skjuta in pengar i en massagestol men när man känner sig färdig får man tillbaka pengarna. Vilken idiot hade inte älskat en sån massagestol?
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kul avsnitt kring Rålex GMT! Nu har jag ju min Explorer som är GMT så har svårt att se att jag kommer införskaffa någon ytterligare Rålex GMT inom närtid men hade budgeten funnits så hade nog en modernare med helsvart bezel letat sig in i samlingen :happyhappy:

Om vi inleder med en liten rättning:
Det problematiska materialet man använde i bezels var Radium och inte Tritium. Tritium fortsatte användas i Rolex en bra bit framöver och finnes exempelvis i min Explorer från 1997. Tritium tror jag ska vara ofarligt, men nackdelen är att det "dör ut" med tiden. Min Explorer är exempelvis helt kolsvart i mörkret. Radium å andra sidan vet jag att många urmakare idag inte vill röra och vägrar serva klockor där det använts som lysmassa.

Rörande 'investering':
Delar först och främst helt erat perspektiv. Sen när man pratar om just 'investering' så antyds någon form av ekonomisk vinning. Ofta här jag känner att diskussioner uppstår. Blir väldigt lätt att börja tala om klockor som en 'dålig investering' eftersom du förmodligen har större chans att göra bättre ekonomisk vinst på annat håll. Och det stämmer väl säkert. Jag brukar dock alltid argumentera för att det snarare handlar om låsning av kapital där avkastningen är njutning. Genom att gå med på att inte röra dina 100.000 på några år så utlovas daglig njutning. Det är ju en pangdeal förutsatt att när njutningen avtar eller du är behov av kapitalet igen så kan du enkelt låsa upp kapitalet (läs: sälja). Lite som att skjuta in pengar i en massagestol men när man känner sig färdig får man tillbaka pengarna. Vilken idiot hade inte älskat en sån massagestol?
Synnerligen bra argumenterat! Hade jag inte köpt klockan innan så hade jag sprungit iväg till Urmakaren nu :)

Och tack för korrigeringen om tritium vs. radium - kände att det var något som skavde där, men fick inte ihop det riktigt...
 

Samio2

Breitling
Har nyligen börjat lyssna på er podd och tycker att ni gör det väldigt bra!
Om man får önska ett avsnitt så skulle jag önska en Grand Seiko avsnitt likt den ni har gjort gällande Tag Heur alltså en Hiss eller diss :D
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Kul avsnitt kring Rålex GMT! Nu har jag ju min Explorer som är GMT så har svårt att se att jag kommer införskaffa någon ytterligare Rålex GMT inom närtid men hade budgeten funnits så hade nog en modernare med helsvart bezel letat sig in i samlingen :happyhappy:

Om vi inleder med en liten rättning:
Det problematiska materialet man använde i bezels var Radium och inte Tritium. Tritium fortsatte användas i Rolex en bra bit framöver och finnes exempelvis i min Explorer från 1997. Tritium tror jag ska vara ofarligt, men nackdelen är att det "dör ut" med tiden. Min Explorer är exempelvis helt kolsvart i mörkret. Radium å andra sidan vet jag att många urmakare idag inte vill röra och vägrar serva klockor där det använts som lysmassa.

Rörande 'investering':
Delar först och främst helt erat perspektiv. Sen när man pratar om just 'investering' så antyds någon form av ekonomisk vinning. Ofta här jag känner att diskussioner uppstår. Blir väldigt lätt att börja tala om klockor som en 'dålig investering' eftersom du förmodligen har större chans att göra bättre ekonomisk vinst på annat håll. Och det stämmer väl säkert. Jag brukar dock alltid argumentera för att det snarare handlar om låsning av kapital där avkastningen är njutning. Genom att gå med på att inte röra dina 100.000 på några år så utlovas daglig njutning. Det är ju en pangdeal förutsatt att när njutningen avtar eller du är behov av kapitalet igen så kan du enkelt låsa upp kapitalet (läs: sälja). Lite som att skjuta in pengar i en massagestol men när man känner sig färdig får man tillbaka pengarna. Vilken idiot hade inte älskat en sån massagestol?
Det där med avkastning i form av njutning var ett härligt sätt att uttrycka det. Det stämmer bra. En klocka är väl egentligen ingen investering men det är inte många kapitalvaror som man kan köpa och använda för att vid försäljning i vart fall få tillbaka pengarna. Rolex är ett undantag.
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har nyligen börjat lyssna på er podd och tycker att ni gör det väldigt bra!
Om man får önska ett avsnitt så skulle jag önska en Grand Seiko avsnitt likt den ni har gjort gällande Tag Heur alltså en Hiss eller diss :D
Tack så mycket, kul att du gillar den :) GS och Seiko är på gång inom en överskådlig framtid. Många önskemål om det...vi samlar mod, kunskap och lust! :cool:
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Och det stämmer väl säkert. Jag brukar dock alltid argumentera för att det snarare handlar om låsning av kapital där avkastningen är njutning.
Instämmer helt med detta. Av de olika saker man handlar om det är en TV, en resa eller kläder så är en klocka man verkligen njuter av att använda en grym investering i ren ”vardagslyx”. Och bygger man på genom att skapa ett affektionsvärde är det ju en ännu bättre ”investering”.
Har bara hunnit med första 1/3 av avsnittet men so far so good! Tack! :cool:
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer helt med detta. Av de olika saker man handlar om det är en TV, en resa eller kläder så är en klocka man verkligen njuter av att använda en grym investering i ren ”vardagslyx”. Och bygger man på genom att skapa ett affektionsvärde är det ju en ännu bättre ”investering”.
Har bara hunnit med första 1/3 av avsnittet men so far so good! Tack! :cool:
Tack själv, hoppas du orkar igenom hela :)
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Tack så mycket, kul att du gillar den :) GS och Seiko är på gång inom en överskådlig framtid. Många önskemål om det...vi samlar mod, kunskap och lust! :cool:
Viktigt att ni börjar från början som ni brukar och tittar på Seikos historia, kan göra att entusiasmen för märket stiger. Seiko är äldre än många av de Schweiziska tillverkarna och sitter på många tekniska landvinningar. De var tidiga med en automatisk kronograf, kanske först till och med. De var tidiga med high beat verk. De var först med att lansera ett kvartsur som fungerade, spring drive and on and on.
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Viktigt att ni börjar från början som ni brukar och tittar på Seikos historia, kan göra att entusiasmen för märket stiger. Seiko är äldre än många av de Schweiziska tillverkarna och sitter på många tekniska landvinningar. De var tidiga med en automatisk kronograf, kanske först till och med. De var tidiga med high beat verk. De var först med att lansera ett kvartsur som fungerade, spring drive and on and on.
Tack för tipsen, jodå, vi ska nog arbeta oss in i det. Problemet har väl aldrig varit Seikos tekniska kompetens eller kapacitet - den ifrågasätt nog av få - utan frågetecknen hos oss ligger mer i de mjuka, fluffiga värdena. Känslan, brandet, designen, arvet, osv. Men som sagt, vi ska göra vårt bästa. Det är de värda!
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Kul avsnitt kring Rålex GMT! Nu har jag ju min Explorer som är GMT så har svårt att se att jag kommer införskaffa någon ytterligare Rålex GMT inom närtid men hade budgeten funnits så hade nog en modernare med helsvart bezel letat sig in i samlingen :happyhappy:

Om vi inleder med en liten rättning:
Det problematiska materialet man använde i bezels var Radium och inte Tritium. Tritium fortsatte användas i Rolex en bra bit framöver och finnes exempelvis i min Explorer från 1997. Tritium tror jag ska vara ofarligt, men nackdelen är att det "dör ut" med tiden. Min Explorer är exempelvis helt kolsvart i mörkret. Radium å andra sidan vet jag att många urmakare idag inte vill röra och vägrar serva klockor där det använts som lysmassa.

Rörande 'investering':
Delar först och främst helt erat perspektiv. Sen när man pratar om just 'investering' så antyds någon form av ekonomisk vinning. Ofta här jag känner att diskussioner uppstår. Blir väldigt lätt att börja tala om klockor som en 'dålig investering' eftersom du förmodligen har större chans att göra bättre ekonomisk vinst på annat håll. Och det stämmer väl säkert. Jag brukar dock alltid argumentera för att det snarare handlar om låsning av kapital där avkastningen är njutning. Genom att gå med på att inte röra dina 100.000 på några år så utlovas daglig njutning. Det är ju en pangdeal förutsatt att när njutningen avtar eller du är behov av kapitalet igen så kan du enkelt låsa upp kapitalet (läs: sälja). Lite som att skjuta in pengar i en massagestol men när man känner sig färdig får man tillbaka pengarna. Vilken idiot hade inte älskat en sån massagestol?
Jag gillar resonemanget och det är väl bara att börja sälja av fonder nu då.
Var nära att göra det för ett tag sedan men nu fick jag motivationen och övertygelsen som behövdes 😄
Livet är för kort helt enkelt för att inte njuta av klockor fullt ut.

Eller så avslutar jag mitt KS konto och återgår till att hänga med folk som tycker att 5k är en hiskelig summa för en klocka ;)
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag gillar resonemanget och det är väl bara att börja sälja av fonder nu då.
Var nära att göra det för ett tag sedan men nu fick jag motivationen och övertygelsen som behövdes 😄
Livet är för kort helt enkelt för att inte njuta av klockor fullt ut.

Eller så avslutar jag mitt KS konto och återgår till att hänga med folk som tycker att 5k är en hiskelig summa för en klocka ;)
Ärvde och samlade på frimärken på 80-talet när jag var liten. Blev erbjuden bra summorå för samlingen men tänkte att det är ju en bra investering……. :cigar:
Vid den tidpunkten var kurvan som ”1980” nedan. Har nu inte gjort ngn research men känner inte att det 2021 ser helt ljust ut. :cool:
1634757851931.jpeg

Edit: iof kan man få loss 580kSEK så räcker ju det till ett par sub:ar :pompus:
 

Olpes

Cartier
Jag gillar resonemanget och det är väl bara att börja sälja av fonder nu då.
Var nära att göra det för ett tag sedan men nu fick jag motivationen och övertygelsen som behövdes 😄
Livet är för kort helt enkelt för att inte njuta av klockor fullt ut.

Eller så avslutar jag mitt KS konto och återgår till att hänga med folk som tycker att 5k är en hiskelig summa för en klocka ;)
Hoppas inte det är barnens fondsparande som säljs :wideyed: :hilarious:

Låter lite som det här kan bli fallet :angel::
1634758386605.png
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ärvde och samlade på frimärken på 80-talet när jag var liten. Blev erbjuden bra summorå för samlingen men tänkte att det är ju en bra investering……. :cigar:
Vid den tidpunkten var kurvan som ”1980” nedan. Har nu inte gjort ngn research men känner inte att det 2021 ser helt ljust ut. :cool:
1634757851931.jpeg

Edit: iof kan man få loss 580kSEK så räcker ju det till ett par sub:ar :pompus:
Jodå vid 2040 kommer en peak har jag hört så håll hårt i frimärkena ;)
Får du ut något annat värde utav att ha dom kvar och kika på dom etc så är väl det trevligt.

Vad gäller klockor så vill jag använda dom så mycket som möjligt.
Sen om dom håller värdet någorlunda så är inte det dumt men det känns ej primärt. Optimalt är väl om man kan få ut både njutning av att använda dinkan samt slippa tappa alltför mycket vid ev försäljning.
Kan man dessutom få tillbaka det man gav eller mer över tid så är väl det fantastiskt :)
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Precis plöjt igenom mina två första (och era två senaste) avsnitt av podden. Väldigt trevlig lyssning, gillar verkligen tugget och att ni inte bara sitter och rabblar referensnummer.

Ser fram emot att lyssna igenom era tidigare avsnitt. /Kungsbackabo i exil
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Får du ut något annat värde utav att ha dom kvar och kika på dom etc så är väl det trevligt.
Så jag borde alltså inte använda dem för mina vykort på semestern? 😬
Men i övrigt instämmer jag helt när det kommer till användandet. Det kommer med all säkert bli ett par tillfälliga bekantskaper till, men överlag är min strategi att det som kommer in ska stanna.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Så jag borde alltså inte använda dem för mina vykort på semestern? 😬
Men i övrigt instämmer jag helt när det kommer till användandet. Det kommer med all säkert bli ett par tillfälliga bekantskaper till, men överlag är min strategi att det som kommer in ska stanna.
Ha ha jo om det gör dig glad så posta på 👍😄
Hoppas du får möjlighet att prova Worldtimern framöver.
 

Nazular

Cartier
2-Faktor
Började lyssna på er ganska nyligen och har bränt igenom ett stort antal avsnitt. Mycket trevligt och gillar verkligen era Hiss/Diss avsnitt. Stor tumme upp och så verkar ni ha rätt spännade bakgrunder utöver klockor vilket är kul. Säg till när ni drar en GBG/Sthlm AW i framtiden.
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar resonemanget och det är väl bara att börja sälja av fonder nu då.
Var nära att göra det för ett tag sedan men nu fick jag motivationen och övertygelsen som behövdes 😄
Livet är för kort helt enkelt för att inte njuta av klockor fullt ut.

Eller så avslutar jag mitt KS konto och återgår till att hänga med folk som tycker att 5k är en hiskelig summa för en klocka ;)
Haha, jag röstar på.....alternativ 1!!!!!! :)
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Precis plöjt igenom mina två första (och era två senaste) avsnitt av podden. Väldigt trevlig lyssning, gillar verkligen tugget och att ni inte bara sitter och rabblar referensnummer.

Ser fram emot att lyssna igenom era tidigare avsnitt. /Kungsbackabo i exil
Kul att höra :) Vill dock utfärda en viss referensnummersvarning för det senaste avsnittet (GMT Master) om du inte lyssnat på det än - men där kändes det motiverat ;-)
Hoppas du hänger med oss framåt också och du är alltid välkommen tillbaka till Kungsbacka :cool:
 
Topp