• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Spännande! Då kanske både du och @Knutte75 blir med Sinn framledes :)
To be continued…
Väldigt spännande, särskilt med tanke på @Olpes ändå "begränsat positiva" omdömen om Sinn i vår intervju?! :) Ska bli intressant att se om Sinn kan leverera bättre denna gång? Jag har ju själv aldrig hållit i en så nyfikenheten är stor. Men det är ju just sånt här som är lite av charmen med detta intresse - man svänger fram och tillbaka och letar sig fram hela tiden!
 
Senast ändrad:

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Väldigt spännande, särskilt med tanke på @Olpes ändå "begränsat positiva" omdömen om Sinn i vår intervju?! :) Ska bli intressant att se om Sinn kan leverera bättre denna gång? Jag har ju själv aldrig hållit i en så nyfikenheten är stor. Men det är ju just sånt här som är lite av charmen med detta intresse - man svänger fram och tillbaka och letar sig fram hela tiden!
Japp den där ovissheten är en del av resan och när ex smaken vänder eller utvecklas.
Nyfikenheten lär stillas genom att prova, åtminstone är det så för mig.
Det är svårt att simulera känslan av hur en klocka känns på handleden genom enbart research. So go nuts @Olpes så får vi hoppas ni båda blir med Sinn inom en snar framtid :)
 

Olpes

Cartier
Jaktsäsong nu :woot:
1632570317800.png
 

Olpes

Cartier
Jag förväntar mig inget resultat men tänker att det ej skadar att försöka 🙂
Tror däremot att du har bättre odds där med din annons.
Ja 124270 är lite väl dyr på andrahandsmarknaden just nu. Svårt att se att den kommer vara fortsatt lika eftertraktad framöver men såhär tight inpå release är den ju riktigt svår att få tag på. Frågade urmakare på Rob Enström och han sa att han aldrig ens hunnit se klockan själv utan att den lämnat affären samma sekund som den kommit in varje gång.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ja 124270 är lite väl dyr på andrahandsmarknaden just nu. Svårt att se att den kommer vara fortsatt lika eftertraktad framöver men såhär tight inpå release är den ju riktigt svår att få tag på. Frågade urmakare på Rob Enström och han sa att han aldrig ens hunnit se klockan själv utan att den lämnat affären samma sekund som den kommit in varje gång.
Ja marknadspriset är högt i nuläget.
Jag står förvisso på kö för den men har ingen aning ifall jag är på plats 5 eller 205. Skulle ev kunna tänka mig att prova den äldre versionen också i 39mm mk2.
Men den ligger ju också relativt högt i marknadspriset.

Får glädjas åt OPn så länge och idag fick den hänga med på fotbollskalas :)

B07D9E09-A459-46E4-9BE5-E6C9DEDB7DF7.jpeg
 

Olpes

Cartier
Ja marknadspriset är högt i nuläget.
Jag står förvisso på kö för den men har ingen aning ifall jag är på plats 5 eller 205. Skulle ev kunna tänka mig att prova den äldre versionen också i 39mm mk2.
Men den ligger ju också relativt högt i marknadspriset.

Får glädjas åt OPn så länge och idag fick den hänga med på fotbollskalas :)

B07D9E09-A459-46E4-9BE5-E6C9DEDB7DF7.jpeg
Jag köpte en Mk2 39mm till en polare och fick chansen att bära den i ett par dagar. Den bär stort. Skulle säga att den snarare bär som 40mm än 39. Exempelvis känns den märkbart större än Alpinisten. Dock inte för stor för vår vriststorlek men bar som sagt större än vad jag hade förväntat mig.

Din OP är väldigt schysst! Föredrar personligen visarna och timmarkeringarna på OP'n framför Explorern. Därav att jag är på jakt efter en :angel:

Här är lite slarviga bilder på hur den sitter på min vrist:
1632581521531.png
1632581551068.png

1632581590513.png
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag står förvisso på kö för den men har ingen aning ifall jag är på plats 5 eller 205.
Vet inte var du köar, men jag skrev upp mig i maj och när jag frågade i slutet av augusti var jag på plats 79 :oops: så vi får väl se. Men enligt min AD då så var tydligen listan även stängd för länge sedan.
Däremot om jag var sugen på en TT så såg det betydligt ljusare ut….. Börjar på allvar snegla mer mot en DD istället.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag köpte en Mk2 39mm till en polare och fick chansen att bära den i ett par dagar. Den bär stort. Skulle säga att den snarare bär som 40mm än 39. Exempelvis känns den märkbart större än Alpinisten. Dock inte för stor för vår vriststorlek men bar som sagt större än vad jag hade förväntat mig.

Din OP är väldigt schysst! Föredrar personligen visarna och timmarkeringarna på OP'n framför Explorern. Därav att jag är på jakt efter en :angel:

Här är lite slarviga bilder på hur den sitter på min vrist:
1632581521531.png
1632581551068.png

1632581590513.png
Ja din handled är ju perfekt som referens har det visat sig :)
Om den bärs så pass stort och rentav större än alpinisten som du är inne på så är det nog inget för mig.
Men har varit nyfiken under en längre tid att prova. Jag inväntar nog den nya 36an istället. Klockrent att du hade bilderna så jag fick en bra uppfattning 👍

Jag tänker mig att Explorern skulle bli
ett bra komplement till OPn och en duo som skulle användas friskt.
Jag är ju inte mycket av en samlare har jag kommit fram till utan snarare en brukare :)
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Vet inte var du köar, men jag skrev upp mig i maj och när jag frågade i slutet av augusti var jag på plats 79 :oops: så vi får väl se. Men enligt min AD då så var tydligen listan även stängd för länge sedan.
Däremot om jag var sugen på en TT så såg det betydligt ljusare ut….. Börjar på allvar snegla mer mot en DD istället.
Jag skrev upp mig dagen efter släppet
men har ej frågat vilken plats jag har.
Skulle kanske ha gjort det.

Jag står på kö för både en Explorer och en gul OP och tänker i nuläget att den som kommer först får det bli.
Men just nu är jag mer sugen på Explorern.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Nu var det var ett tag sen jag lyssnade, dags att ta fram grafen... @Olpes kvalar in i fas fyra helt klart. Åh den som finge vara ung och entusiastisk igen 😄
Skoja bara, bra tugg grappar!
bannermeme.jpg
 
Senast ändrad:

Olpes

Cartier
Nu var det var ett tag sen lyssnade, dags att ta fram grafen... @Olpes kvalar in i fas fyra helt klart. Åh den som finge vara ung och entusiastisk igen 😄
Skoja bara, bra tugg grappar!
bannermeme.jpg
Haha ja det kan nog stämma, inget efter 4an lockar ju speciellt mycket så håller mig nog där ett tag till :angel: Cosmo är ju på 10an, ser ju inte så ljust ut efter det så gäller att han blir långvarig där :hilarious: Var befinner du dig på skalan @Von?
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Haha ja det kan nog stämma, inget efter 4an lockar ju speciellt mycket så håller mig nog där ett tag till :angel: Cosmo är ju på 10an, ser ju inte så ljust ut efter det så gäller att han blir långvarig där :hilarious: Var befinner du dig på skalan @Von?
Jo det börjar kännas farligt nära döden nu.
Lite därför jag inlett jakten på en duo.

@Von du har väl enligt skalan dött och återuppstått om jag inte minns fel ?
 

v0n

Patek
2-Faktor
Haha ja det kan nog stämma, inget efter 4an lockar ju speciellt mycket så håller mig nog där ett tag till :angel: Cosmo är ju på 10an, ser ju inte så ljust ut efter det så gäller att han blir långvarig där :hilarious: Var befinner du dig på skalan @Von?
Ja, så kan man också se det. Man kan fastna i en och samma fas väldans länge har jag märkt 😄
Skulle nog säga att @Cosmo också ligger på 4an även om han tror han är en 10a (helt normalt i 4e fasen f.ö).

Stendöd som sagt, började precis om från början, det får man. Seiko är kul!😂
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ja, så kan man också se det. Man kan fastna i en och samma fas väldans länge har jag märkt 😄
Skulle nog säga att @Cosmo också ligger på 4an även om han tror han är en 10a (helt normalt i 4e fasen f.ö).

Stendöd som sagt, började precis om från början, det får man. Seiko är kul!😂
Kan ev stämma angående fas 4 😁
Jag har nog genat eller hoppat över en del steg på den där grafen. Känner att det finns ett nästintill obegränsat utbud kvar att upptäcka och som håller liv i det här intresset dock.
Vill bara explora i en något mindre och nedvarvad skala framledes.

Antagligen så är det familjelivet som gör att prioriteringarna skiftar i nuläget.
Jag får göra vintage fasen när kidsen är äldre och jag börjar bli gubbe på riktigt 👴
Är väl vid 50 som energin återvänder har jag hört ?

Eller vad säger poddgubbarna @Knutte75 och @Watchby10 ? 🤠

Kul att du hittat till Seiko igen och det är väl inget dumt ställe att vakna på 🙂
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
Kan ev stämma angående fas 4 😁
Jag har nog genat eller hoppat över en del steg på den där grafen. Känner att det finns ett nästintill obegränsat utbud kvar att upptäcka och som håller liv i det här intresset dock.
Vill bara explora i en något mindre och nedvarvad skala framledes.

Antagligen så är det familjelivet som gör att prioriteringarna skiftar i nuläget.
Jag får göra vintage fasen när kidsen är äldre och jag börjar bli gubbe på riktigt 👴
Är väl vid 50 som energin återvänder har jag hört ?

Eller vad säger poddgubbarna @Knutte75 och @Watchby10 ? 🤠

Kul att du hittat till Seiko igen och det är väl inget dumt ställe att vakna på 🙂
Äh, jag bara tramsar, hoppas verkligen ingen tror något annat 😁

Man gör precis som man vill, intressant att du nämner prioriteringar för det är just den biten jag tycker fluktuerar mest.
Har själv tre små knattar och fru som alltid behöver något, kan inte ens fundera tanken på att unna mig själv något just nu...fick t.ex dåligt samvete
när jag köpte 3-pack kallingar häromveckan, "behöver jag verkligen nya?" 🤔
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Äh, jag bara tramsar, hoppas verkligen ingen tror något annat 😁

Man gör precis som man vill, intressant att du nämner prioriteringar för det är just den biten jag tycker fluktuerar mest.
Har själv tre små knattar och fru som alltid behöver något, kan inte ens fundera tanken på att unna mig själv något just nu...fick t.ex dåligt samvete
när jag köpte 3-pack kallingar häromveckan, "behöver jag verkligen nya?" 🤔
Vår tramsnivå ligger på samma level isf så det passar alldeles utmärkt 😁

Japp familjen kommer först och det är en ständig balansgång med prioriteringar.
Ha ha jag tycker du kan unna dig nya kallingar åtminstone 😆

Jag går i nuläget och romantiserar att jag ska ge mina kids en varsin välanvänd dinka en vacker dag men har ju egentligen inte en susning om dom ens kommer vilja ha det.

Ena grabben brukar fråga, pappa varför gillar du klockor så mycket ? I brist på något bra svar brukar jag kontra med en fråga tillbaka, tja varför gillar du Minecraft ? Ingen av oss brukar kunna ge något bra svar ☺️
 
  • Like
Reactions: v0n

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ena grabben brukar fråga, pappa varför gillar du klockor så mycket ? I brist på något bra svar brukar jag kontra med en fråga tillbaka, tja varför gillar du Minecraft ? Ingen av oss brukar kunna ge något bra svar
Haha hög igenkänning på den fast med Frost istället för minecraft. Du får introducera grabben till Lydia Winters på IG hon och hennes man är grymma klocknerdar och jobbar på minecraft 😉
 

Olpes

Cartier
Haha hög igenkänning på den fast med Frost istället för minecraft. Du får introducera grabben till Lydia Winters på IG hon och hennes man är grymma klocknerdar och jobbar på minecraft 😉
Akta så inte Cosmo lämnar frugan när han inser att hon bär en 36mm OP :wideyed:
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag går i nuläget och romantiserar att jag ska ge mina kids en varsin välanvänd dinka en vacker dag men har ju egentligen inte en susning om dom ens kommer vilja ha det.
Jag ville inte ha morfars gamla Seamaster när han trillade av pinn men antar alla har olika inställning till affektionsvärde...
men visst har man tänkt den tanken några gånger.
Känner jag mina barn rätt så kommer de förmodligen vilja ha allt annat än klockor som jag valt ut åt dem 🥴
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag ville inte ha morfars gamla Seamaster när han trillade av pinn men antar alla har olika inställning till affektionsvärde...
men visst har man tänkt den tanken några gånger.
Känner jag mina barn rätt så kommer de förmodligen vilja ha allt annat än klockor som jag valt ut åt dem 🥴
Samma här vad gäller mina kids 🙈

Appropå ämnet så fick jag det här fickuret från min pappa och den har ursprungligen tillhört min gammelfarfar som jobbade längs järnvägen i USA. Tillverkad mellan 1912-1914. Hade jag fått det i unga dagar hade jag troligtvis inte uppskattat det lika mycket men som 40 års present så fick den ett visst affektionsvärde.

Så man får väl göra en avvägning när det drar ihop sig om och när dom ska få ta över uren :)
Är dom ej intresserade då så får dom väl ge bort eller sälja dom med gott samvete.
Bild.jpeg

Bild_1.jpeg

Bild_2.jpeg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Samma här vad gäller mina kids 🙈

Appropå ämnet så fick jag det här fickuret från min pappa och den har ursprungligen tillhört min gammelfarfar som jobbade längs järnvägen i USA. Tillverkad mellan 1912-1914. Hade jag fått det i unga dagar hade jag troligtvis inte uppskattat det lika mycket men som 40 års present så fick den ett visst affektionsvärde.

Så man får väl göra en avvägning när det drar ihop sig om och när dom ska få ta över uren :)
Är dom ej intresserade då så får dom väl ge bort eller sälja dom med gott samvete.
Bild.jpeg

Bild_1.jpeg

Bild_2.jpeg
Makalöst vackert urverk :woot:
Somliga saker var verkligen bättre förr...hade min morfar efterlämnat en sådan unik pjäs så hade jag förmodligen omvärderat hela situationen, WOW!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag ville inte ha morfars gamla Seamaster när han trillade av pinn men antar alla har olika inställning till affektionsvärde...
men visst har man tänkt den tanken några gånger.
Så man får väl göra en avvägning när det drar ihop sig om och när dom ska få ta över uren :)
Är dom ej intresserade då så får dom väl ge bort eller sälja dom med gott samvete.
Går i lite samma funderingar men tänkte skriva ihop proviniensbrev för de klockorna som har för mig en viss betydelse. Ex första "riktiga" klockan från mina föräldrar, konfirmationspresenten och den första klockan jag köpte med första lönen efter universitetet. Lite om bakgrund men även vad de varit med om.
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Då var det dags för det spännande intervallet 40 - 50 000 kr. Här finns mycket "gött" :cool:


Trevlig lyssning!
 

Olpes

Cartier
På tal om Breitling SO Heritage 2 så är det även värt att nämna att den har ett Tudor-urverk i sig tillskillnad från 'vanliga' SO 2 som har ett ETA-baserat.
Tudor och Breitling använder dvs varandras urverk. Exempelvis sitter det även ett Breitlingurverk i Tudor Black Bay Chronograph.

Sammanfattat så använder Breitling Tudors trehandare och Tudor använder Breitlings kornografverk.
 
Topp