• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Ny", krånglande Rolex datejust

AndyAnd

Cartier
En vän köpte en Rolex datejust 16030 från -78 från en tysk säljare (juvelerare) för några veckor sedan. Klockan är enligt säljaren nyservad, kom med intyg på service och även garanti.

Efter en vecka märkte han att klockan stannade ibland trots att han burit den på armen dagligen. Detta hände flera gånger. Jag gav rådet att dra upp klockan fullt och lägga undan den och hålla koll om den stannar. Den fungerade fint i åtminstone över 30 timmar (sen avbröt vi testet) innan vi konstaterade att det inte var något allvarligt fel på gångreserven. Han drog upp den fullt igen och använde den varpå den stannade igen.

Vad kan tänkas vara fel? Självklart ska han kontakta säljaren och det bör inte vara några problem men jag är ändå nyfiken vad som kan få klockan att agera så konstigt? Den håller tiden kanon och skall som sagt vara helt nyservad (den är i otroligt fint skick).

Någon som har några idéer?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Känns som det kan vara allt möjligt, men prova Aurums förslag och se om den stannar/går konstigt när den ligger i olika postioner... Oavsett så blir det väl ändå till att gå till en urmakare som får titta på den...
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Tyckte svaret var både informativt och konstruktivt! Du får tolka det spm du vill!

Om mina klockor krånglar går jag till urmakaren, vart går du? I detta fall tror jag att en urmakare ganska snabbt kan säga vad som är fel istället för att vi ska sitta här och gissa. På vilket sätt är ditt inlägg konstruktivt eller informativt?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Låter exakt som problemet jag hade med min gmtc, felet på den var något med fjädern. Den kunde gå gå bra i massvis med timmar för att sedan stanna i två för att sedan starta igen. Det borde vara en lätt fix för en urmakare :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska man gissa? Visare som sitter för tight, klibbig fjäder eller felaktigt isatt ballans.

Som sagt, kontakta säljaren eller gå till urmakare.
 
Topp