• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny medlem önskar råd angående omega seama

Wingspeed

Breitling
Hej! Anton heter jag och blev precis medlem på forumet ! Jag har länge varit intresserad av att köpa mig en gedigen klocka och nu är tiden inne att göra mitt första klockköp. Jag har alltid varit svag för omega,och framförallt semaster-modellerna. Det är väl inget unikt med det :)
Min första klocka bör ligga mellan 15-20 000 kr och jag har sett mig runt lite på b la blocket där det idag dök upp denna annons:

https://m.blocket.se/stockholm/Omega_Seamaster_300_M_Chronometer_69220496.htm?ca=11&w=1

Har läst på lite här på forumet när det kommer till att köpa begagnade klockor,men.vore ändå uppskattat om man kunde få höra lite tips och råd från experterna här ,så den första klockaffären inte blir den sista.
Tack
// Anton
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Hej och välkommen!

Först och främst, vilken modell är du intresserad av?

Har du is i magen och lite tur kan du hitta en Quartz för en bit under tio tusen.

Är det automat som är intressant så är service historik och/eller behov ledigt intressant. En service är ett antal tusenlappar och det Vill du kanske inte lägga efter 2 månader om du inte räknat med det från början.

För mig är okänd service eller kanske tom uppenbart servicebehov ingen deal breaker, men det ska definitivt avspeglas i priset.

Annonsen du länkar till.... Alderles för högt pris.... Dessa är populära och börjar tassa iväg uppåt... Men inte så högt.

Jag skulle ha en gnutta is i magen och hålla koll här på klocksnack och lägga in en wtb. Finns även en goodguys tråd här där man man kan läsa omdömen, mycket praktiskt om man inte är gammal i matchen!

Mvh Robin
 
Bra val. 2254.50 är enligt mig den trevligaste Seamastern. Jag kan rekommendera köp/sälj här på KS. Var aktiv så får du snart möjlighet att lägga upp en köpesannons. Välj säljare med goda referenser så bör det gå bra. Lycka till!
 

Wingspeed

Breitling
Tack så mycket ! Det ska bli intressant att få sätta sig in mer i klockmarknaden !
När det kommer till specifika modeller så är det nog denna länkade 2254.50 modellen i svart som känns allra närmast hjärtat.
När det kommer tiil urverk så har jag fått för mig att ett mekaniskt urverk är " the real deal" och har mycket mer känsla än en quartz. Men är det någon som ska rätta mig om jag har fel så är det nog här :)
När det kommer till den här annonsen kändes det rätt så dyrt så jag ställde lite följdfrågor. Klockan är från 04 och har servats minst en gång sedan dess. Personen i fråga fick den i ett byte så han har inte så mycket kött på benen från föregående ägare.
Fullset inkl cert manual och boxar,vad innebär det egentligen ? Bör man be om kvitto från servicehistoriken,och omett sådant inte finns så är det riktigt illa ?
Jag har frågat vad servicen bestod av och det var en vanlig service med packningar och krona. Den ska även trycktestas innan försäljning.
Riktigt svårt läge att avgöra för en novis vad klockan sammanfattningsvis är att ha .

Tack för alla fina tips
Mvh Anton
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Lägg till 2 tkr så får du nästsn en ny SMPC som är en gedigen pjäs.
IMG_8035.JPG
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Tack så mycket ! Det ska bli intressant att få sätta sig in mer i klockmarknaden !
När det kommer till specifika modeller så är det nog denna länkade 2254.50 modellen i svart som känns allra närmast hjärtat.
När det kommer tiil urverk så har jag fått för mig att ett mekaniskt urverk är " the real deal" och har mycket mer känsla än en quartz. Men är det någon som ska rätta mig om jag har fel så är det nog här :)
När det kommer till den här annonsen kändes det rätt så dyrt så jag ställde lite följdfrågor. Klockan är från 04 och har servats minst en gång sedan dess. Personen i fråga fick den i ett byte så han har inte så mycket kött på benen från föregående ägare.
Fullset inkl cert manual och boxar,vad innebär det egentligen ? Bör man be om kvitto från servicehistoriken,och omett sådant inte finns så är det riktigt illa ?
Jag har frågat vad servicen bestod av och det var en vanlig service med packningar och krona. Den ska även trycktestas innan försäljning.
Riktigt svårt läge att avgöra för en novis vad klockan sammanfattningsvis är att ha .

Tack för alla fina tips
Mvh Anton

Okej!

12 år gammal klocka.... Det spelar stor roll om den är servad 2008 eller tex 2014. En vanlig service med packningar och krona låter osm en täthetsservice? Det är inte fel förstås men det säger ingenting om hur urverket går isåfall.

Finns det inget kvitto så räkna den som oservad, såvida det inte är en god vän du verkligen litar på.
Jag tycker oavsett 22 är för mycket, men han tar ju emot bud som det verkar.

Skriv ett trevligt mail och säg att du kikat lite på marknaden och att du är intresserad men att priset känns för högt och se vad han kan göra?

Men som många andra säger, köp säljaren. Känns det inte okej så backa ur. Den är inte lika ofta till försäljning som den "Vanliga" Men det är ingen raritet så det kommer garanterat flera tåg.

Det är inte omöjligt att hitta ett bra ex för 15 eller strax över. Med lite is i magen.

Mvh Robin
 
Topp