• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny medlem, ny approach.

mouqvist

Rolex
Känner mig tvungen att prata av mig om en ny erfarenhet.
Fick några frågor från en helt ny medlem angående min Mudman till salu (alias Pyrolys, medlem i mindre än 24 timmar). Frick fågor om storlek, display, ville se några till bilder, osv.
Sen kom följande mail:

"Hej !

Tack så mycket för bilderna! Jättefin! Jag hittade den på nätet också i matt svart. Mycket snyggt.

Jag hittade nya mudman på nätet för ca 1900:- . Jag köper gärna din klocka, men jag betalar inte mer än halva priset mot en ny. Jag förstår din besvikelse om du betalat 2800:-. Jag har dock som princip att begagnande saker betalar jag aldrig mer än halva nypriset på. Man tar ändå en risk när man köper begagnat. Det är ditt beslut naturligtvis och respekterar om du vill försöka få ut mer någon annanstans. Mitt bud är alltså 850:- ink frakt.

Nedan är ett utdrag från prisjakt. "

Ja, vad svarar man? Kan säga att jag ska tänka på argumentet när jag tokprutar på en av era nyare Rolex klockor där ute! det blir halva Uret-priset son kommer att gälla, bara så att ni vet, man tar ju en risk!

Mitt svar: Stick och brinn, Pyrolys! (fattar ni ordleken?)
 

Bolio

Panerai
Otroligt tråkigt, en sån hade jag inte sålt till i efterhand ens om han velat betala nypris för den. Och som ovan skrev rena blocket fasoner hoppas verkligen det var första och sista gången här.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ganska otrevligt inlägg och otrevliga svar i tråden tycker jag.

Fattar inte vad problemet är. Man kan ju köpa mudmans nya från amazon i UK för 600kr. Om du önskar mer pengar för en standardmudman utifrån att du köpte den för 2800kr så är det inte köparen som är ute och cyklar utan du.

Sen kan jag i och för sig tycka att "halva nypriset" är en tumregel från när man var 15år gammal som sällan fungerar. Den är ungefär lika dum som att säga att man vill ha betalt utifrån vad man själv har betalat om man har betalat ett överpris. Köparen skiter väl i om du betalat överpris.

Kan inte köpare och säljare mötas halvvägs, så blir det självklart ingen deal, men att smutskasta någon för att han/hon inte vill betala ett överpris är bara löjligt.

Mitt svar på tråden blir således: stick och brinn. Er tänker jag aldrig sälja till. Trevligt va?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Tråkigt, visst. Oväntat, nja. I takt med att forumet växer och ger höga träffar på Google osv är det väl klart att blocketprutare också kommer hitta hit för ett försök till en snabb slant.
 

Camo00

Patek
Hans prutförsök var kanske överdrivet, utifrån Ditt tänkta pris, men det var väl inte otrevligt på något sätt alls?? Ett ödmjukt pm där Du vänligt ges rätten att ignorera förslaget är väl knappast skäl nog att hänga ut användare på ett aggressivt vis..? :)
 

KMS

Rolex
Tycker inte heller att man skall hänga ut någon som prutar (även om det var lite skambudsvarning). Det är ju bara att tacka nej.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Sådana där erbjudanden får jag varje vecka både här och på blocket. Det finns en tendens att övervärdera sitt eget och nedvärdera köpeobjektet. Man svär lite och går vidare. Det är inget personligt.
 

babanker

Panerai
Pyrolys är (i mailet) trevlig och berättar att följer sina principer och är öppen om hur han/hon tänker. Han/hon är förstående till om du vill sälja den på annat håll. Han/hpn har uppenbarligen gjort Någon form av research på klockan i fråga. HANG 'EM HIGH!
 

Vesper

Rolex
Som sagt känns lite överilat att hänga ut någon pågrund av olika åsikter om varans pris. Sen kan man resonera om argumentet köparen använder. Men det känns som att det är lite överkänslighet från säljaren!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

vekktah

Cartier
Hänger du ut en köpare som artigt frågar om du accepterar ett "skambud"?

Dig vill inte jag handla med.

Hade en liknande upplevelse här nyligen där jag erbjöd ett rimligt pris, lågt men rimligt, och fick en massa otrevligheter mot mig.

När jag sålde en fullsettare exp ll från 2004 fick jag MASSOR av förslag under 24k. Skulle jag ha hängt ut alla dessa?

Man svarar "nej tack." Eller inte alls. Enkelt.

Att nypriset på nätet är det man jämför med när man köper billigare (begagnade) klockor får man glatt tåla.

Ha en trevlig dag.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Dålig stil att hänga ut en ny medlem pga ett lågt bud. Undrar hur många medlemmar du hade hängt ut om klockan var en rolex i högre prisklass?
Kan förstå pyrolys resonemang men det rättfärdigar verkligen inte ditt handlande!
 
  • Like
Reactions: par

B1884

Audemars
2-Faktor
Håller med om att detta inte är OK. Att pruta är ingen anledning till att hängas ut, speciellt när köparen förklarade sitt resonemang.

Acceptera priset eller tacka nej.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Ska man pruta får man göra det snyggt! Fråga om säljaren är mottaglig för lägre bud innan man börjar be om fler bilder eller säg att om klockan motsvarar beskrivningen kan jag bjuda X kr.
 
  • Like
Reactions: par
Topp