• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NY modell: Grand Seiko 200m quartz diver

DrDre

Patek
Kul inlägg. Det är roligt med variation och kul att se att Seiko gör lite annorlunda grejer.

Närmare 40 tkr för en japansk toolwatch med quartz skapar inte något köpsug precis. Det är alldeles för mycket pengar och det finns alldeles för många alternativ som hamnar högre på listan.

Jag är väl inte helt främmande för en fin japansk quartz dock. En beg Citizen Chronomaster (aka "The Citizen") för under 10 tkr är ju trevligt eller något annat med high end quartz fast i lite lägre prisklass hade väl också funkat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DrDre
MEN finns det några andra HAQ dykarklockor? Nope. Inte vad jag vet i alla fall. Det kanske finns någon gammal bratte jag glömt av, men finns det fler?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag gillar verkligen luggarna på den, vridningen nja..., visarna är också tveksamma men länken gillar jag. Hoppas den är mindre än 42 mm. Listpris på 24k för en HAQ känns ganska vettigt.
 

DrDre

Patek
790467d1344871519-fs-discontinued-seiko-diver-sbcm023-img_0121.jpg
Det finns ju en del dykare med 8F35, som många betraktar high end quartz. Tex Seiko SBCM023 från deras Prospex serie. Inte riktigt samma grej, men också med en prislapp som känns lite rimligare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DrDre
Ja, +-20spy Fåröhusens betraktas som HAQ och evighetskalender är nice, men den säljs ju inte längre. Och precis som du antyder är det rätt stor skillnad i finish.
 

UNO

Panerai
Now we talking;

Urverk: 8F61. Thermokompenserat kvartsverk utan datum med +-10 sekunder / år.

Har en Breitling superquartz med ungf samma prestanda, mkt mkt bra klocka.
 

Sond

Patek
Roligt med en GS-dykare.
+ att den finns
+ 24000
- 37000
- vridringen
- Ovanstående och/eller fotografen gör dock att de ser ut som leksaksklockor.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tycker GS är rätt coola men visarna blir för stora, iallafall på den bilden. Sen tycker jag att den är lite för lik SDn för att kännas egen, oavsett thermowhatever.......:)
 

SJ Smythe

Cartier
Kan någon förklara hur man tänker när man lägger sekundvisarens lume i bakänden på visaren? För all del, om man vill klocka ett tidsintervall i mörker så är det skillnaden mellan tid 1 och tid 2 som räknas och kanske är det sällan man behöver veta vad klockan är på en sekund när men fortfarande, det känns opraktiskt minst sagt. Lite som att man försöker göra något annorlunda för sakens skull snarare än att det tillför något positivt.

Med det sagt så tycker jag den är ganska fresh, hade kunnat tänka mig den vita som sommarbeater om den bara var mindre.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan någon förklara hur man tänker när man lägger sekundvisarens lume i bakänden på visaren?

Det är ju såklart för att man ska kunna ha mer lume på visaren utan att för den sakens skull göra klockan mindre läsbar.
Under vatten är sekundvisaren "bara" till för att man ska kunna se att klockan fortfarande fungerar.
Sen håller jag med dig rent designmässigt. Jag föredrar den gamla stilen som exempelvis 6105 och sbdx001 har.
 

Skolläraren

Panerai
Ingen höjdare alls, tyvärr. Får intrycket att de har tagit alldeles för mycket inspiration av sina billigare modeller, och vill de bli tagna som ett deluxe-alternativ måste de särskilja sina klockor mer.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
I den prisklassen hade jag möjligtvis kunnat tänka mig att köpa en Cartier-quartz i 18k men knappast en GS quartz i stål. Klockan ser rätt najs ut dock, även om fonten på bezeln inte är helt 100 enligt mig.
 

SJ Smythe

Cartier
Undrar om det är någon skillnad på hur fonten på vridringen upplevs om man ser den genom en mask under vatten? Tänker om siffrorna blir "vanliga" då, då de ser lite lätt förvrängda ut nu.

:)
 

DrDre

Patek
Ingen höjdare alls, tyvärr. Får intrycket att de har tagit alldeles för mycket inspiration av sina billigare modeller, och vill de bli tagna som ett deluxe-alternativ måste de särskilja sina klockor mer.

Jag håller med dig. Tyvärr. Designen känns onekligen som något man kan se i skyltfönstret på Ur&Penn (även om den säkert känns finare i verkligenheten). Seiko har ju några riktigt fint designade dykarklockor 6105 (båda två), Marinemaster, Sumo och Tuna (som är jäkligt coola), men tyvärr når väl denna inte upp till de övrigas nivå.
 

emilarne

Cartier
Jag förstår inte denna alls, brukar gå igång på seikos high end-grejer. men denna.. Tror det måste vara grejen att jag tycker en quartz-seiko ska vara någonting väldigt prisvärt, inte 25 k och definitivt inte 37 k :eek:
 
Vill gilla denna, men det går inte riktigt pga vridringen (som många andra redan varit inne på), applåderar dock det faktum att de tar fram en vittavlad variant - finns för få vittavlade dykare därute...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bara 200 m tät var en besvikelse.
Hoppas det innebär att den är svintunn.

Fast att den skulle bli 200m visste vi ju redan. :)
Till djupare djup finns ju professional divers - grejerna som exemplevis 300m, 600m och 1000m tonfiskarna.
200m räcker ju gott för i princip alla användare. Jag tycker det är bra att inte GS hoppar på djuphysterin.


Jag förstår inte denna alls, brukar gå igång på seikos high end-grejer. men denna.. Tror det måste vara grejen att jag tycker en quartz-seiko ska vara någonting väldigt prisvärt, inte 25 k och definitivt inte 37 k :eek:
Enda modellen jag kan jämföra med är Breitling colt och den listar på 26000kr med ett sämre urverk, så självklart är det mycket för en kvartsdykare, men jämfört med Colten ligger den ungefär lika prismässigt.
 
Jag gillar den. Så klart fonten på vridringen känns fel om man utgår från att Rolex har "rätt" font. Men större siffror och renare tavla jämfört med SBGA029 lär göra den mer lättavläst under vatten. Ett plus tycker jag..
 

Helvetia

Cartier
Börjar efter tre sidor redan vänja mig vid vad jag först tyckte var en hemsk font på vridningen.

Riktigt kul klocka, då det inte finns något liknande. Inte riktigt vad jag går igång på, men förstår att man gör det.

Skulle dock lätt köpa om den kostade mer som andra GS-quartzare.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
[/quote]
Vad säger ni?

Jag tänker så här:
+ Inget datum kan ju vara lite kul.
+ Mindre än SDn (som är för stor) och förhoppningsvis ganska tunn.
+ Billigare än SDn
+ Kvarts. Billigt, hållbart. Håller tiden
- Den 3-delade länken.
- Fonten på bezeln känns sådäääär.
- Proportionerna ser lite mysko ut, men det är förhoppningsvis bildernas vinkel som gör det.
= Sjukt sugen.[/quote]

Tack för att research!

Fonten på bezeln tilltalade mig även om den är lite "annorlunda". Tycker att den är över förväntan på bilderna. Hoppas också att den är tunn. Kommer garanterat att hugga en! Jag gillar även den 3 delade länken till skillnad från de flesta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan ju i alla fall utifrån bilden önska sig fram till att den är tunn. :D


Bezeln ser tunn ut med en go vinkel.
 
Topp