• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NY modell: Grand Seiko 200m quartz diver

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
20140808sbgx1171.jpg

20140808sbgx1172.jpg
 

john b

Rolex
Cool, vill gärna se den irl. Har svårt att sätta fingret på om den är hundra procent rätt eller bara 90.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det verkar som att tavlan slukar ljus bra och i kombination med de polerade delarna tror jag det blir kanon. Boetten känns väldigt "sumo". Ganska basic, så med en vanlig tråkig font tror jag att klockan kännts väldigt tråkig. I like!
 

TKVF

Panerai
Bara 200 m tät var en besvikelse.
Hoppas det innebär att den är svintunn.

Läs min artikel om vattentäthet på klockor. Denna är märkt DIVER´S, dvs den är testad enligt ett betydligt hårdare koncept (ISO 6425) för dykklockor, och är användbar på riktigt. Det är också därför sekundvisaren har en lysplupp som yonsson redan berättat, för att man skall se att den fungerar under ytan. Sekunder är inte viktigt i dykrelaterade frågor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Läs min artikel om vattentäthet på klockor. Denna är märkt DIVER´S, dvs den är testad enligt ett betydligt hårdare koncept (ISO 6425) för dykklockor, och är användbar på riktigt. Det är också därför sekundvisaren har en lysplupp som yonsson redan berättat, för att man skall se att den fungerar under ytan. Sekunder är inte viktigt i dykrelaterade frågor.
Alla Seikodykare är stämplade diver's på urtavlan. Denna har tydligen JIS2 specifikationer. Står för "Japan industry standard 2". Har inte hunnit läsa på vad det betyder ännu, men tror det bland annat har med magnetismen att göra (den är specad 16000).
 

TKVF

Panerai
Alla Seikodykare är stämplade diver's på urtavlan. Denna har tydligen JIS2 specifikationer. Står för "Japan industry standard 2". Har inte hunnit läsa på vad det betyder ännu, men tror det bland annat har med magnetismen att göra (den är specad 16000).

Ja. Är den stämplad Divers så är den testad enligt ISO6425. Det kan ju vara så att JIS2 är hårdare eller har lite andra kriterier som den också uppfyller. För själva "Divers" är inte medräknad med någon form av magnetisk käslighet/okänslighet. Är en standard för att försäkra sig om att den går att dyka med ner till 200 meter på ett ok sätt. Synd att inte fler testar sina klockor enligt en riktig standard. Sinn kör med EN250-standard, vilket är coolt, om man gillar lagar å paragrafer. Ska kolla lite lätt vad man kan hitta om JIS 2.
 

TKVF

Panerai
yonsson
Standard No. ISO 6425:1996
Title Divers' watches
Status Valid
Standard Abstract
Date Established 1996-07-11
Corresponding JIS Standards JIS B 7023:2014 (MOD) Explanation of Equivalency
TC ISO/TC 114/SC 3
ICS 39.040.10
Lite annan text, vad MOD betyder:
JIS is modified in relation to the International Standard if technical deviations, which are permitted, are clearly identified and explained. JIS reflects the structure of the International Standard, but changes in structure are permitted provided that the altered structure permits easy comparison of the content of the two standards. Modified standards also include the changes permitted under identical correspondence.

Således är JIS B 7023:2014 modifierad lite grann. Det är JIS standards B7001, B7010 och B7024 som ingår i detta om jag förstår det hela rätt. Min Japanska är ganska dålig, men ISO 764, något med magnetism ingår i JIS 7023 som jag förstår det "bättre" eller med täckande än ISO6425, precis som du säger.

Tänker inte leta mer info, men kan kan ju läsa på lite om man verkligen vill.

Nu måste jag nog jobba också.
 

TKVF

Panerai
TKVF
Enligt denna sida: http://www.jcwa.or.jp/eng/knowledge/qa/qa10.html
Innebär det att klockan klarar 200m verkligt djup, samt är heliumsäker.
Heliumsäker är den egentligen inte testad mot enligt ISO 6425. Men det har ingen betydelse om man inte är i heliumatmosfär. Den klarar definitivt 200 m. Den är testad enligt Iso6425 till 125% av 200 meter vilket är 250 m. Så det är så att säga inte en finklockas 30 m (läs svettålighet) utan en riktig dykare. Läs gärna mitt inlägg under recensioner och köpguiden ang vattentäthet.
 

john b

Rolex
Läs min artikel om vattentäthet på klockor. Denna är märkt DIVER´S, dvs den är testad enligt ett betydligt hårdare koncept (ISO 6425) för dykklockor, och är användbar på riktigt. Det är också därför sekundvisaren har en lysplupp som yonsson redan berättat, för att man skall se att den fungerar under ytan. Sekunder är inte viktigt i dykrelaterade frågor.

Jo, jag har läst din post med stor uppskattning. Och hade redan innan ett hum om olika ISO-certifieringar.

Min invändning är en i det långa loppet.
Jag tänker att en klocka är maximalt tät när den är ny. Sedan börjar packningar torka etc etc och tätheten minskar successivt.
Då är min teori att ju tätare den är från början desto längre tid tar det innan det blir kritiskt (dvs inte går att plaska med ungarna med klockan på längre)

Sammanfattat: jag litar mer på en tre år gammal otryckt tusenmetare än en motsvarande tvåhundrametare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
TKVF
Jag refererade inte till ISO, utan JIS2 enligt länken jag postade. Enligt den borde den vara he-safe (utifrån att jag tolkat diagrammet rätt). Självklart helt irrelevant för 99,9% av alla tillverkare. Men som sagt, samtliga Seikodykare, även skx007 är testade enligt ISO och har diver's på urtavlan. Och ja, jag har läst (och även kommenterat ditt ypperliga inlägg).
 

TKVF

Panerai
TKVF
Jag refererade inte till ISO, utan JIS2 enligt länken jag postade. Enligt den borde den vara he-safe (utifrån att jag tolkat diagrammet rätt). Självklart helt irrelevant för 99,9% av alla tillverkare. Men som sagt, samtliga Seikodykare, även skx007 är testade enligt ISO och har diver's på urtavlan. Och ja, jag har läst (och även kommenterat ditt ypperliga inlägg).

Jaja. Nu skall vi inte hetsa upp oss. Vad jag menade va att om jag förstår det hela rätt, så är JIS (något nummer) en "bättre" certifiering än ISO6425 då det innehåller fler moment, inklusive ISO6425 (och för den delen 2281 också).
Jag har inte forskat i helium-funderingarna kring denna klocka, men det är säkert så som du säger att det ingår i den JIS-certifieringen som finns. Det enda material jag hittar är på japanska, och för mig är det bara massa tecken, streck som är helt slumpmässigt dragna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har svårt att se hur den skulle kunna vara heliumsäker med skruvat baklock, så jag har nog tolkat snett, men jag är ändå nyfiken på vad JIS2 egentligen innebär.
 

David

Bödeln
Jag tänker att en klocka är maximalt tät när den är ny. Sedan börjar packningar torka etc etc och tätheten minskar successivt.
Det är med största sannolikhet exakt likadana packningar på 200m-dykare som det är på 3900m-dykare. Det är dimensionering av boett, glas och baklock som skiljer, och därmed inte något som blir "sämre" med tid.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är med största sannolikhet exakt likadana packningar på 200m-dykare som det är på 3900m-dykare. Det är dimensionering av boett, glas och baklock som skiljer, och därmed inte något som blir "sämre" med tid.
Tjocklek på glas och baklock gör nog mest. Sen har ju vissa klockor även två eller tre packningar i baklock/krona, vilket säkert gör sitt också. Finns väl inga boetter idag som fungerar som gamla super compressor-boetter?

Vet exempelvis inte hur baklocket på en SD är konstruerat. Om det är en specialpackning/flera packningar, eller bara jävligt hårt åtdraget?

Seiko har inte baklock på sina 300/600/1000m-dykare utan monoquecase istället + L-packning i glaset istället för He-valve (undantaget tuna 300m).
 

Pope

Cartier
Missade den här tråden när det begav sig men visst, coolt! Förutom siffrorna på vridningen som ser ut som nån inledningstext till de japanska jävla tecknade serierna min dotter följer.
 
Topp