• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Omega Speedmaster Mark II

Wi

NLA
2-Faktor
Wow!
Jag har alltid varit svag för Speedmaster-modellerna, men just Mark-speedys har inte lockat så jättemycket..Ändring på det nu, nya Mark II är väldigt lik originalet, men ser ändå så mycket fräschare ut.

Hodinkee skriver lite om nya klockan och gamla mark II här (http://www.hodinkee.com/blog/introd...ii-an-update-to-the-1969-space-tested-classic) annars finns det inte så mycket mer att läsa. Vi får helt enkelt vänta..

Jag är nyfiken på prislappen. Kommer den vara i samma prisklass (30-40k) som de andra Omegorna med calibre 3330 eller kommer detta blir ännu en limiterad/begränsad modell för typ 60-70k? Vad tror ni?

Min favorit är nog denna.
lvNta38.jpg


Men denna är väldigt clean, hade nog funkat bra på mesh
EKQJEW6.jpg
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag är helt såld på mk speedys. Skulle vilja ha alla. Hade ingen aning om att det skulle göras remakes. Ser väldigt bra ut men samtidigt är dom långt ifrån svåra att hitta och finns i fint skick från ca 16-17000.
Svårt att motivera ett köp av en likadan men utan historia om man nu inte älskar looken och äcklas av beggat.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag håller med föregående talare ..
Förstår inte logiken i att köps en ny, istället för en fin orginal för 1/3 priset..

Fattar inte var problemet är, kan Omega inte hitta folk som tittar framåt istället för bakåt ...
Eller är det marknaden som vill ha gamla godingar.....
 

par

Patek
2-Faktor
Jag tycker Omega gör helt rätt med deras Reissue modeller. Tycker tex bullheaden de gör är riktigt fräck. TH har gjort lite samma sak med vissa gamla Heuer och tycker även där att det är bland det bästa de gjort i modern tid.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag håller med föregående talare ..
Förstår inte logiken i att köps en ny, istället för en fin orginal för 1/3 priset..

Fattar inte var problemet är, kan Omega inte hitta folk som tittar framåt istället för bakåt ...
Eller är det marknaden som vill ha gamla godingar.....


Men du förstår du egentligen inte logiken att någonsin köpa nytt?
Nästintill alla klockor faller ju ordentligt så fort de lämnar ADn.

Om man kollar på Omegas utbud idag så är det främst klockor med nya rätt så vågade designer. Tycker det är kul att de även gör re-makes och tycker de lyckas riktigt bra med de. Däremot gillar jag inte alla hundratals olika limited-editions.

Mark II re-maken är perfekt för de som vill ha en ny klocka och trivs med säkerheten som en ny klocka ger, men ändå vill ha något i retro/vintage design. Tror också det är en klocka som kommer locka Omega-samlaren
 
  • Like
Reactions: par

Ako

Rolex
2-Faktor
Men du förstår du egentligen inte logiken att någonsin köpa nytt?
Nästintill alla klockor faller ju ordentligt så fort de lämnar ADn.

Om man kollar på Omegas utbud idag så är det främst klockor med nya rätt så vågade designer. Tycker det är kul att de även gör re-makes och tycker de lyckas riktigt bra med de. Däremot gillar jag inte alla hundratals olika limited-editions.

Mark II re-maken är perfekt för de som vill ha en ny klocka och trivs med säkerheten som en ny klocka ger, men ändå vill ha något i retro/vintage design. Tror också det är en klocka som kommer locka Omega-samlaren

Jag tycker att stora delar av klockbranchen är väldigt konservativ idag , jämför med tex med hur det var på 1960-1970 talet då det inte var den likriktning som det är idag...
Om någon vill köpa en remake så bara kör, men personligen tycker jag att omega borde satsa resurserna på nått helt nytt...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
De där är riktigt fina, särskilt den röda... Men jag håller med om resonemangen kring vintage... Fast ändå inte. Finns vissa modeller jag skulle vilja se i nyproduktion, då sådana klockor också kan vara enklare att få service och delar till.

Får surfa lite mer på modellen över en kopp kaffe. Liksom wundlander har jag också ett gott öga till Mark-modellerna.

A
 
  • Like
Reactions: Wii

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt snygg tycker jag, men som tidigare talare så tror jag mer på att hitta en fin original
och köpa något mer för resterande slantar.
/j
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man blir nästan lite beklämd... Omega har drömläge att kunna göra fantastiska nya modeller och då gör man en reissue á la Tag Heuer...

Det hade ju varit betydligt coolare att släppa en uppdaterad hi tech-version av Mark II eller nåt..

Det är ju en snygg klocka men det känns lite synd...
 

Tias.F

Cartier
Jag tycker det är ett lyckat drag av Omega, en helt vanlig remake med uppgraderat verk, utan att spejsa till det. Hoppas priset hamnar inom någorlunda vettig nivå. Gillar borstningen på ovansida boett som blir så tydlig på den här sortens boett. Svårt att hitta vintage Mark II i det skicket. Tummen upp!
 

JCE

Cartier
Snygga, enda som lite stör är datumet men det finns väl inte så många möjligheter att få dit det......
 

meo_swe

Audemars
Mk-modellerna har faktiskt aldrig fått det att rycka i baguetten för mig tyvärr.
Men det här med reissues tror jag ligger lite i tiden nu. Folk tittar tillbaka på den gamla onda tiden och vill tillbaka när allt verkade lätt...
 
  • Like
Reactions: Wii

Icaras

Rolex
Hade inte varit så skeptisk om det inte vore för alla "limited edition" av all modeller, blir nästan löjligt när det finns 100 olika speedmasters osv med 10,000 ex av varje. Ska det nu finnas 100 reissues också så blir jag trött :(
Om 40år kommer det säkert vara toppen att leta roliga limited editions men just nu känns det mer som brist på idéer.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Njaaee.....Det var inte min kopp te. Men jag är inte förtjust i originalen heller så det kanske inte är så konstigt.
 

GurraG

Cartier
Jag gillar den utan att i vanliga fall vara förtjust i klockor utan luggar. Men...om priset som indikerats stämmer (över $6,000) så känns den inte det minsta intressant, $3,500 så kanske.
 

oskarponken

Panerai
Tycker de ser riktigt fina ut! Har egentligen aldrig varit så förtjust i originalet men gillade verkligen dessa. Den röda är grym!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Så där..Fick mail från Erikson Urhandel.
De kan erbjuda klockan för ca 45k oavsett tavla. Tycker varken det är dyrt eller billigt...så rimligt?
Flertalet av klockorna med 3330 kostar ifs en hel del mindre, men antar att denna kostar mer då den är en (begränsad?) re-make
 
Topp