• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jojje90

Omega
God kväll klockentusiaster!

Stockholmare i närmare 30 års åldern här.
Får väl säga att det här är ett någorlunda nyfunnet intresse för mig. Egentligen startade det hela med en någorlunda händelselös och deppig lördagskväll för drygt ett år sedan. Youtubade runt lite och halkade in på någon video om mekaniska klockor. Tyckte det var intressant och klickade mig vidare och försökte lära mig mer och upptäcka mer. Efter att bara ha ägt Kvartsur tidigare och inte brytt mig särskilt mycket mer än att det var en snygg accessoar så fick jag upp ögonen för Seiko, i synnerhet Seiko 5 vilket många påstod vara bland det mest prisvärda vad gäller Mekaniska ur. Jag ville ha en själv för att testa så köpte därefter en billig Seiko SNKK87K1 för en tusenlapp för att testa. Jag tyckte om känslan och fick upp ögonen för klockor på ett helt annat sätt än tidigare.

På den vägen är det och längre än så har jag faktiskt inte kommit utöver att testa lite olika armband till den och "leka runt".
Spanar just nu runt efter klocka nummer två.
 

Deptic

Breitling
Hej! Long time lurker bosatt i Trollhättan.
Har bara varit riktigt biten av klockfeber i ett par år, det spårade ur lite med vakna nätter som nybliven förälder.
Samlingen hittills är lite skral med ett par seikos (en femma och en samurai), en certina ds-8 moonphase och en kronaby apex att ha på jobbet.
 

rinderpester

Breitling
Hej KS! Nu är jag också med! Sportar en modest DJ 16200 som utan att göra så mycket väsen av sig skänker mig glädje i vardagen!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    88.2 KB · Visningar: 6
Hello,
Wrote a few posts here and there already but just to introduce myself,
I've been collecting watches in all the price ranges for over 5 years now (almost 1/4th of my life!)
I'm always up for a good watch talk and always happy to get some more knowledge ;)
 

kimbjork

Omega
Hallå!
inte super ny medlem men helt jävla enkelt glömt skriva här.
Ser inte mig som samlare ännu då jag lagt alla pengarna jag haft på kameror men ska nu börja försöka göra en 50/50 och dela upp pengarna mellan dem två kategorierna.
 

SuddenX

Breitling
Hej

Ny här och lite insnöad på kvalitet i olika sammanhang, skor, verktyg, knivar, bil etc och klockor inte minst. Är jag ensam?
Första lönen som tonåring blev omvandlad till en Tissot med skruvkrona, har för mig att den hette något med 200. Quartz men vilken klocka! Hade den i 20 år dygnet runt och mässingen lyste fram genom kromet. Diverse klockor passerade i revy utan något avtryck tills jag köpte min första automatiska klocka, Seiko 200 Diver som måste vara en av de mest prisvärda klockor som funnits (stålarmbandet lite smäckigt kanske) på 50% rea i Tokyo, typ 1200kr.

Fast i automatträsket nu och 50 års krisen närmade sig och ville ha en snygg och tålig klocka för 24/7 användning inkl i vatten. Rolex försvann som alternativ om jag ville behålla min fru deklarerades på ett tidigt stadium. Blev en Carrera som skulle klara 100m, jaja...
Efter 10 år med den och en mycket tålmodig verkstad söderut i Sverige som kröntes med en helrenovering på fabriken så såldes den utan någon större saknad.
Numera lycklig ägare till en Omega Planet Ocean 39,5mm som passar mina ganska smala handleder. Den smiter fantastiskt väl runt handleden utan att sticka ut och fastna i skjortärm, kavaj, jacka, morgonrock osv. Känns som fräst ur ett stycke metall även jämfört med Carerran som inte var dålig. Om inte 600m räcker för att bada och tvätta bil utan att behöva ta av mig klockan så vet jag inte vad jag ska ha.
Har kvar Seikon för tuffa uppgifter och en Omega Geneva guld för mer formella tillställningar.

Sudden
 

Junior

Breitling
Tjena
Ny på forumet här. Har kollat in som gäst lite då och då under lång tid. Har varit sugen på att köpa en ”fin” klocka ett bra tag men har varit annat pengarna har hamnat på hittills... men nu är det dags att investera i en klocka har jag bestämt. Favoritmärke är Omega så vi får se om man kan hitta nått här snart förhoppningsvis.
Hörs
 

apex

Omega
Hej
Ny här på forumet. Blev intreserad av klockor för ca 6 månader sedan, köpte en Certina kvartsur i 18k guld.
Sedan blev det en Pulsar kronograf, som jag bär dagligen. Målet är att köpa en klocka med hög kvalite av något kändare märke.
Kanske det dyker upp någon här på forumet.
 

Perra_j

Breitling
Hej alla!
Pär heter jag, ny klockornas fantastiska värld..eller ny och ny..jag har alltid gillat klockor och har i princip haft klocka på armen 24/7 sedan jag fick min första casio 1981, har sedan dess haft många olika ur, casio, poseidon(tror jag det hette), Citizen, Seiko, traser mm. Har idag en Seiko sne543p1 streetseries.Senaste tiden har intresset blommat ut lite mer. Ser fram emot att lära mej mer om horologi! Gillar stora och tjocka dykarur! Trevlig kväll!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    111.9 KB · Visningar: 5

Kessler

Rolex
2-Faktor
God kväll klockentusiaster!

Stockholmare i närmare 30 års åldern här.
Får väl säga att det här är ett någorlunda nyfunnet intresse för mig. Egentligen startade det hela med en någorlunda händelselös och deppig lördagskväll för drygt ett år sedan. Youtubade runt lite och halkade in på någon video om mekaniska klockor. Tyckte det var intressant och klickade mig vidare och försökte lära mig mer och upptäcka mer. Efter att bara ha ägt Kvartsur tidigare och inte brytt mig särskilt mycket mer än att det var en snygg accessoar så fick jag upp ögonen för Seiko, i synnerhet Seiko 5 vilket många påstod vara bland det mest prisvärda vad gäller Mekaniska ur. Jag ville ha en själv för att testa så köpte därefter en billig Seiko SNKK87K1 för en tusenlapp för att testa. Jag tyckte om känslan och fick upp ögonen för klockor på ett helt annat sätt än tidigare.

På den vägen är det och längre än så har jag faktiskt inte kommit utöver att testa lite olika armband till den och "leka runt".
Spanar just nu runt efter klocka nummer två.
Väldigt likt hur det var för mig. Seiko 5 är en inköpsport.
 
Hello everyone, my name is Ahmed, I recently joined this forum, I am a watch enthusiast and novice watch collector. I'm here to learn and connect.

Prepare me for my bad grammar, I speak English and use Google translat :)
 

JeuneSauvage

Breitling
Hej!

Jag heter Philip och är 26 år. Bosatt i Göteborg men uppvuxen i de norra delarna av Sverige.

jag har vetat om denna sidan längre än vad jag vill erkänna utan att fått tummen ur och blivit medlem...
Men nu är jag här!
mitt klockintresse har jag till största del fått från min far. En man med stil och som förstår vikten av en fin klocka på handleden. Att ha en "fin" klocka på handleden behöver nödvändigtvis inte betyda att den måste kosta som en ny bil, men den ska andas kvalitet. Annars kan det vara.
Jag jobbar inom ett yrke där jag träffar väldigt mycket folk. Främst män. Många av dessa har någon from av klocka. oftast lite mer åt de exklusiva hållet.
Under de senaste 2-3 åren har jag kämpat, slitit och kämpat lite till för att kunna dela samma intresse!

Här kommer mina bebisar:

Tissot Seastar Powermatic 80.
Tissot.jpg

Omega Seamaster Professional ( den med stållänken)
omega.jpg

Oris Aquis.
oris.jpg

Ha det fint allihopa :)
 

Nordlund

Omega
2-Faktor
Hej! Emil heter jag och är 23 år gammal och i Luleå. Enda sedan jag såg Golden Eye har jag alltid velat äga en bondklocka, men det var nog inte förrän jag var ca 14 som jag började lägga märke till klockor i min vardag. Min pappa har burit en Omega Seamaster Peter Blake så länge jag kan minnas och jag har alltid suttit och kollat in detaljerna varje gång den låg på nattduksbordet. En av pappas barndomskompisar uppgraderade från din Omega till en Rolex för ett par år sedan och jag frågade honom i somras om han hade några planer för omegan, det hela slutade med en affär och ha burit klockan nästan varje dag sedan dess. Det handlar om en Omega Seamaster Professional 2531.80 från 1996.

Ha det gött

! IMG_0607.jpg
 
Senast ändrad:

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Godkväll! En nybliven småbarnsförälder i sina bästa år som burit klocka sedan jag började i skolan. Det riktiga intresset tog dock fart för kanske 3-4 år sedan då jag köpte min första mekaniska klocka under en semester på Kanarieöarna. Det blev en swatch sistem 51 och sedan har det bara gått utför.. Börjar få en fin liten samling nu och har till och med inrett ett eget litet klockrum jag kan fly in till när jag behöver paus från blöjbyten och en tjatande sambo.. Tillbringat ohälsosamt mycket tid på forumet sista tiden och smygläst de flesta trådar så hög tid att bli medlem!!
 
Senast ändrad:

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Hej alla på KS!

Ny här på forumet och då kommer en kort presentation,

Jag har de senaste 7-8 åren haft ett halvhyfsat klockintresse men känner mig mer och mer engagerad.
Var dags att gå med här helt enkelt.

Har i dag oftast en PAM510 som jag haft ca 5 år. Väldigt nöjd med den då den är så tidlös.

Kommer försöka samla på mig några fler klockor framöver så vi kanske ses i köp och sälj?

/// Bondegatan
 
Senast ändrad:

Ampis

Breitling
Tjena, Hans, 46, Uddevalla.
Alltid varit fascinerad av klockor och alltid sett vad andra haft. Smygläst från och till länge. Har ett gäng enkla klockor som Festina, ett par Champinjon, Samsung gear, Suunto och Polar sportklockor men har en ny Certina DS action Diver powermatic 80 som används till vardags utom när det blir som värst hårdhänt arbete. Har också några billiga automater från billigt östland som fått fungera som försöksobjekt då de blivit nedmonterande för att se hur det fungerar. Stort teknikintresse och arbetar med elektronik. Kommer troligtvis bredda min samling med klockor med fler "enklare" än någon dyr eller på sikt båda alternativen!
Trevlig helg!!
 

Mr Zorin

Breitling
Hej KS!

Kort presentation,

Har kollat runt på forumet ett tag nu och kände att det var dax att bli medlem. Är en inbiten klockentusiast i rakt nedstigande led från min far och farfar, och har burit något på vänsterarmen sedan jag fick min första klocka EDOX av min far i 10 årsåldern. Vidare fick jag en Seiko Sportura SDWF83-P av farsgubben och sedan dess har det löpt på. Har numera lyckats samla på mig en ganska spridd samling med allt från Omega till ett par olika Breitling’s men även lite mer uddamärken som RADO.

Ser fram emot givande trådar och gott klocksnack!
 
Senast ändrad:

Maxxzh

Breitling
Hallåhallå!!
Har varit inne på KS ganska mycket så tänkte att det var dags att bli lite aktiv.

Har jobbat som försäljare på både Nymans ur och klockmaster och pluggar nu på universitet. Däremot finns intresset kvar!

Allt gott!
 

Goflorp

Cartier
Hej klocknördar

Behövde ngt nytt att nörda in mig på, och varför inte klockor nu i töstemörkret i november....

Göteborgare sedan 15 år, ursprungligen från skärgården. Jobbar med fastigheter.
Kör väldigt mkt MC - lever i en skinnpaj på sommaren - saknar däremot bil. Gillar kvalitet och bra grejer och har nu vid 50+ hittat en rätt
bra uppsättning med märken, verktyg, kameror osv av "bra" märke som fungerar för mig.
Gillar mat, pubaftnar, fika, fjolldrink o skytte. - ej samtidigt...
Lever som singel, har inte ens en katt. Har några obskyra hobbies.

Klocksamlingen innefattar än så länge en Oceanus, Orient Star, Moddad Seiko, Mondaine, Vostok mfl.
 

Ortiz

Breitling
2-Faktor
Hej!
Jag har varit med ett litet tag men inte skrivit ngt här. Jag gillar klockor, det enda smycket jag bär. Jag har just nu en Suunto Elementum, en Seiko av okänd modell, en Rolex sub och en oanvänd Tudor med leende urtavla, men jag kommer garanterat köpa iaf en till klocka... Favoriterna är 116610ln och 116200 med blå urtavla. Gillar upplägget med alla klocknördar samlade på ett ställe :) Kunskapen som finns samlad i detta forum är fantastisk. Tack!
 
Senast ändrad:

maeestroo

Omega
Hej KS!
Har besökt forumet rätt länge nu och det var dags att skaffa ett konto.
Blev klockbiten vid tidigt ålder och intresset har bara blivit starkare med åren. Är rejält frälst på Speedmastern och lycklig ägare till en Pro 005, men har just nu är intresset starkast för Grand Seiko. Lär hänga en del i Kobra Kai!

Det ska bli kul att delta i forumet och lära mig mycket och ramla längre ner i träsket!
Tack för ett roligt och lärorikt forum!
Välkommen in i nörderiet!
 

maeestroo

Omega
Hej!
Jag har varit med ett tag men inte skrivit ngt här. Jag gillar fina klockor, har just nu en Rolex sub och en oanvänd Tudor med leende urtavla men jag kommer garanterat köpa iaf en till klocka. Favoriterna är 116610ln och 116200 med blå urtavla. Gillar upplägget med alla klocknördar samlade på ett ställe :) Kunskapen som finns samlad i detta forum är fantastisk. Tack!

Välkommen in i värmen!
 

bonjorno

Breitling
2-Faktor
Hej !
Har varit inne på KS ganska länge men har nu öppnat ett konto. Bor i Stockholm och har ett riktigt stort intresse för klockor, vilket jag även jobbar med :) ! Kul och vara här, ska försöka bidra med så mycket jag kan !!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej !
Har varit inne på KS ganska länge men har nu öppnat ett konto. Bor i Stockholm och har ett riktigt stort intresse för klockor, vilket jag även jobbar med :) ! Kul och vara här, ska försöka bidra med så mycket jag kan !!
Välkommen! Du behöver så klart inte svara om du inte vill men det skulle vara kul att höra på vilket sätt du jobbar med klockor. Butikspersonal? :)
 
Topp