• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HSK

Patek
2-Faktor
Tack! :) nja, håller det för mig själv om det är ok?
Klart det är OK! :) Blev bara lite nyfiken då det är väldigt få som fått chansen att försörja sig på att jobba med klockor även om vi har en del här på forumet som på ett eller annat sätt är inblandade i tillverkning, distribution eller försäljning.
 

Bombardier

Breitling
Hej! Jag är ny i gamet här på klocksnack. Främsta anledningen till att jag sökte mig hit är för att samla information inför mitt första klockköp: Rolex Datejust 36mm - jubileelänk i stål, fluted bezel och vit urtavla med "sträck" från 2000 och framåt, svårt att hitta till mig budget 30-40k. Men jag har redan lärt mig otroligt mycket matnyttig info. Men over all, ett otroligt härligt forum. Något säger mig att detta inte kommer bli min första klocka :) Sedan har jag en fråga till alla forum pro's: Finns det någon möjlighet att prenumerera / bevaka specifika sökningar?
 

Sallberg

Omega
2-Faktor
Hej! Jag är ny i gamet här på klocksnack. Främsta anledningen till att jag sökte mig hit är för att samla information inför mitt första klockköp: Rolex Datejust 36mm - jubileelänk i stål, fluted bezel och vit urtavla med "sträck" från 2000 och framåt, svårt att hitta till mig budget 30-40k. Men jag har redan lärt mig otroligt mycket matnyttig info. Men over all, ett otroligt härligt forum. Något säger mig att detta inte kommer bli min första klocka :) Sedan har jag en fråga till alla forum pro's: Finns det någon möjlighet att prenumerera / bevaka specifika sökningar?

Välkommen, håller med om att forumet är oerhört härligt! Syftar du på att till exempel bevaka varje ny post som relaterar till just Rolex Datejust, eller specifika annonser som du redan sett tidigare?
 

burner

Panerai
2-Faktor
Hej klocksnack!

Jag har varit en så kallad lurker här på forumet under en längre tid. Hade tänkt börja bli lite mer aktiv så får vi se hur det går.
Mitt klockintresse smygstartade när jag köpte min första ”riktiga” klocka som va en Omega Speedmaster 323.30.40.40.06.001 vilket va ca 2012. Den har jag dock inte kvar utan den fick gå vidare då den var lite för liten för mig med sina 40mm (enligt min smak). Mina preferenser vad gäller sportklockor är något större då jag är ganska lång och inte är så späd. Hade den dock fram till 2016 och uppskattade den tills vi gick skilda vägar.

Därefter började mitt lite mer osunda klockintresse. Sedan dess har jag inskaffat följande (i kronologisk ordning om jag kommer ihåg rätt):

Rolex Expolrer II polar, 216570. Första klockan i min nuvarande samling. Älskar den och blir alltid lika lycklig när jag tar den på mig.
IMG_0049.jpg

Omega Speedmaster professional (.005). Köptes delvis för att reta en kollega som jag ansåg funderade för länge på att köpa just den modellen utan att komma till skott. Han beställde en ganska kort inpå att jag kom med min till jobbet Jag har dock alltid gillat den och med sina 42mm kändes den betydligt bättre än min gamla 40mm. Har den oftast på läder men ibland åker länken på.
IMG_0050.jpg

Seiko skx009j1 som jag ganska nyligen kompletterat med ett rassligt original jubilee-länken. Den får inte så mycket handledstid men när den väl kommer på känns den lite kul. Tycker den känns lite för liten och tjock men med länken funkar den betydligt bättre än tidigare.
IMG_0058.jpg

Rolex Datejust 41, 126334, stål/vitguld med jubilee och dark rhodium tavla. Blev ett spontanköp när jag egentligen va och letade efter en äldre GMT-master II.
IMG_0053.jpg

Casio G-Shock GST-W110. Den används nästan aldrig till vardags utan åker på när det ska byggas där hemma eller vid andra aktiviteter där risken är hög för att skada klockan. Den köptes för det ändamålet och fyller sitt syfte.
IMG_0056.jpg

Omega Seamaster professional, 2531.80. Har alltid älskat den modellen sedan Golden-Eye (Där Bond hade quarz-varianten). Fick tag på en som va i ok skick men med servicebehov. Lämnade in den på service med polering samt byte av både bezel och glas. Servicen gick på mer än vad jag gav för själva klockan men nu ser den nästan ut som ny. Blev nog dyrare än vad klockan är värd men för mig va det värt det.
IMG_0055.jpg

Det som står på önskelistan nu är en dressare i gult eller rosé-guld på brunt läder. Några modeller jag tittat på är Lange 1, Saxonia Thin, Calatrava. Är dock ganska tidigt i den processen så det blir säkert något annat innan dess om jag känner mig själv rätt. Tudor pelagos har jag också kikat en del på så om det dyker upp en fin sådan till rimligt pris så kanske jag slår till för att stilla abstinensen tills vidare :).

Det va lite om mig,
Tack för ett trevligt forum!
 

Sallberg

Omega
2-Faktor
Hej klocksnack!

Jag har varit en så kallad lurker här på forumet under en längre tid. Hade tänkt börja bli lite mer aktiv så får vi se hur det går.
Mitt klockintresse smygstartade när jag köpte min första ”riktiga” klocka som va en Omega Speedmaster 323.30.40.40.06.001 vilket va ca 2012. Den har jag dock inte kvar utan den fick gå vidare då den var lite för liten för mig med sina 40mm (enligt min smak). Mina preferenser vad gäller sportklockor är något större då jag är ganska lång och inte är så späd. Hade den dock fram till 2016 och uppskattade den tills vi gick skilda vägar.

Därefter började mitt lite mer osunda klockintresse. Sedan dess har jag inskaffat följande (i kronologisk ordning om jag kommer ihåg rätt):

Rolex Expolrer II polar, 216570. Första klockan i min nuvarande samling. Älskar den och blir alltid lika lycklig när jag tar den på mig.
IMG_0049.jpg

Omega Speedmaster professional (.005). Köptes delvis för att reta en kollega som jag ansåg funderade för länge på att köpa just den modellen utan att komma till skott. Han beställde en ganska kort inpå att jag kom med min till jobbet Jag har dock alltid gillat den och med sina 42mm kändes den betydligt bättre än min gamla 40mm. Har den oftast på läder men ibland åker länken på.
IMG_0050.jpg

Seiko skx009j1 som jag ganska nyligen kompletterat med ett rassligt original jubilee-länken. Den får inte så mycket handledstid men när den väl kommer på känns den lite kul. Tycker den känns lite för liten och tjock men med länken funkar den betydligt bättre än tidigare.
IMG_0058.jpg

Rolex Datejust 41, 126334, stål/vitguld med jubilee och dark rhodium tavla. Blev ett spontanköp när jag egentligen va och letade efter en äldre GMT-master II.
IMG_0053.jpg

Casio G-Shock GST-W110. Den används nästan aldrig till vardags utan åker på när det ska byggas där hemma eller vid andra aktiviteter där risken är hög för att skada klockan. Den köptes för det ändamålet och fyller sitt syfte.
IMG_0056.jpg

Omega Seamaster professional, 2531.80. Har alltid älskat den modellen sedan Golden-Eye (Där Bond hade quarz-varianten). Fick tag på en som va i ok skick men med servicebehov. Lämnade in den på service med polering samt byte av både bezel och glas. Servicen gick på mer än vad jag gav för själva klockan men nu ser den nästan ut som ny. Blev nog dyrare än vad klockan är värd men för mig va det värt det.
IMG_0055.jpg

Det som står på önskelistan nu är en dressare i gult eller rosé-guld på brunt läder. Några modeller jag tittat på är Lange 1, Saxonia Thin, Calatrava. Är dock ganska tidigt i den processen så det blir säkert något annat innan dess om jag känner mig själv rätt. Tudor pelagos har jag också kikat en del på så om det dyker upp en fin sådan till rimligt pris så kanske jag slår till för att stilla abstinensen tills vidare :).

Det va lite om mig,
Tack för ett trevligt forum!

Vilken jäkla samling klockor, riktigt fina!
 
Hej!

Tänkte riva av det första inlägget efter att ha smygläst under en längre tid.
Blev av någon anledning (ålder?) tokigt klockbiten för ca ett år sedan och har sedan dess spenderat mycket tid med att drömma mig bort på youtube och i köp/sälj-avdelningen här på forumet.
Har sedan längre en Breitling Superocean chronograph och en enklare farfarsklocka av märket Lemania, men är nog att betrakta som en novis på området mekaniska klockor.
Blancpain Fifty Fathoms, Submariner eller seadweller är just nu på önskelistan (knappast originellt, jag vet), tätt följt av någon tank-model eller Reverso. Dock känns det som man bör ha enorm kunskap innan man köper begagnat varför jag ännu låtit saken mogna.

OT; finns det någon del på forumet där man kan posta bilder på klockor och få hjälp med att få dem identifierade? T ex från filmer eller dylikt?

Allt gott!
/Martini
 

baby fat

Breitling
Har aldrig skrivit här så kanske är dags efter snart två år sen registrering. Jag läser en del men skriver väldigt lite på forumet. Småbarnspappa som gillar att vara ute i naturen. Jag föredrar lite äldre klockor, tycker 35-39 mm är "lagom storlek". En vintage Grand Seiko hägrar lite, men jag tycker fortfarande att det är lite mycket pengar för en klocka (men inställningen till det förskjuts en del har jag märkt). Är glad över bemötande och hjälp här. Särskilt tack till Rogart-63 om du mot förmodan skulle se detta!

Jag försöker hålla ner min konsumtion till ett minimum när det gäller nya saker. Köp och säljavdelningen för Lifestyle har hjälpt mig med det och stått för större delen av min garderobsförnyelse senaste året (underkläder undantaget).
 

MrWhite

Omega
Hej!
Är sedan ett par år ganska såld på klockor och har i nuläget två dykare (Certina och Orient), två dressare (Maurice Lacroix och Skagen), samt en kronograf (Seiko). Inväntar dessutom tålmodigt en Hamilton Jazzmaster som är beställd. Anser mig dock vara ganska novis inom ämnet även om jag har lärt mig en del senaste året. Läser här ganska ofta för att se och lära mig mer.
 

Efti

Breitling
Hej alla!

Ny på KS dock klockintresserad sedan lång tid tillbaka, kände att det var dags att ansluta mig hit och lägga mer tid på klockfronten än andra intressen man har som tagit en massa tid (bilar).
31år gammal, gift, pappa och husägare. Ständigt upptagen men finns alltid tid för klockor!
Har några få skönheter men tänker utöka sortimentet inom väldigt kort tid med lite olika modeller, Speciellt Rolex(tråkig?)
 

Sallberg

Omega
2-Faktor
Hej alla!

Ny på KS dock klockintresserad sedan lång tid tillbaka, kände att det var dags att ansluta mig hit och lägga mer tid på klockfronten än andra intressen man har som tagit en massa tid (bilar).
31år gammal, gift, pappa och husägare. Ständigt upptagen men finns alltid tid för klockor!
Har några få skönheter men tänker utöka sortimentet inom väldigt kort tid med lite olika modeller, Speciellt Rolex(tråkig?)
Välkommen hit! :) Rolex är ju en av de mest prestigefyllda urmakarna i branschen, inte alls tråkigt!
 

Efti

Breitling
Tjena Sallberg tack för välkomnandet. Ja Rolex är riktigt fina men finns ju en hel del och folk kanske tycker dom är tjatiga fast jag älskar Rolex:)
 

Sallberg

Omega
2-Faktor
Tjena Sallberg tack för välkomnandet. Ja Rolex är riktigt fina men finns ju en hel del och folk kanske tycker dom är tjatiga fast jag älskar Rolex:)
Jo och visst det kan jag hålla med om, det är ju den vanligaste av exklusiva märkena, finns dock en anledning till det! Men söker du efter en stålis så ser jag ingen anledning att inte överväga Rolex, tänker du på en dressare så finns det såklart många andra alternativ.
 

Urkraft

Breitling
Hej!

Ganska färsk inom ämnet klockor trots min ålder... Men har burit armbandsur sedan skoltiden Dvs över 35 år sedan.
Det har aldrig varit några dyrgripar utan rena arbetsmaskiner. Känner mig naken om jag glömmer sätta på mig klockan på morgonen. Har i dagsläget en Citizen Eco Drive. Men funderar på att skaffa mig något snyggare ur gärna vintage.

Lägger in en fundering eller två.
Hur gör man för att bifoga bilder? Är otroligt oteknisk!!
Är det endast armbandsur o fickur som avhandlas på forumet? Orsaken till min fundering är att jag ”fyndade” ett bordsur/reseur modell mindre på loppis. Försökt o googla på den men gått bet då den enda informationen som finns på uret är Made in France. Gissar på 1920-1940 stilen skulle kunna vara Art deco? Urtavlan är inte mkt större än ett dykarur ca 45 mm.

Tacksam för svar!
 

Hasse789

Breitling
Hej klocksnackare!

Ganska ny på forumet. Har läst lite i det fördolda under ca ett års tid. Blev intresserad av klockor sommaren 2018, även om jag haft ett brett intresse för teknik sedan barnsben.
 

pvazao

Breitling
Hello from Spain.
Hope you don’t mind if I write in English.

Thanks to Google translator I have been reading mainly your vintage watch threads for the last year or so.

To be honest I’m not much a watch collector (I have a handful of watches), but what I really enjoy is rescuing watches that need some TLC.
 

Sallberg

Omega
2-Faktor
Hello from Spain.
Hope you don’t mind if I write in English.

Thanks to Google translator I have been reading mainly your vintage watch threads for the last year or so.

To be honest I’m not much a watch collector (I have a handful of watches), but what I really enjoy is rescuing watches that need some TLC.
That's super cool! Dedication at its finest :) Fun intereset you have collecting watches that demand some taking care of, welcome!
 

jukkatahtinen

Breitling
Hejsan allihoppa
varit mest en lurker här på forumet, men tyckte det är dags att regga sig och presentera sig. alltid varit intresserad av armbandsur, men intresset har växt mer o mer. Gillar mest Dykar klockor då dom tilltalar mig lite mer av någon andledning, det ska vara mekaniskt såklart men accepterar digitalt oxå om det är ovanligt / specielt :)

klockor som jag faller extra för är Omega Planetocean eller iwc aquatime
 

ganondorf

Omega
hallå alla! kikar här ibland när jag behöver forska lite. beundrar alla som delar sin kunskap! tänkte försöka bidra själv om det går.
 

mange99x

Breitling
Hej,
Kanske fel att posta detta inlägg här.
Någon som kan förklara hur det funkar i köp & sälj när man bumpar/uppdaterar en annons?
Skall den inte hamna överst i denna forumdel då. Har testat flera ggr men den ligger kvar på samma plats. Ändringarna synd dock
Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Magnus
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej,
Kanske fel att posta detta inlägg här.
Någon som kan förklara hur det funkar i köp & sälj när man bumpar/uppdaterar en annons?
Skall den inte hamna överst i denna forumdel då. Har testat flera ggr men den ligger kvar på samma plats. Ändringarna synd dock
Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Magnus
Man måste ha minst 20 inlägg för att kunna posta en annons och eftersom du för tillfället har 19 så antar jag att ett eller flera av dina inlägg har raderats av någon anledning vilket skulle förklara varför du inte kan bumpa din annons. Märkligt dock att du inte får något slags felmeddelande.
 

mange99x

Breitling
Man måste ha minst 20 inlägg för att kunna posta en annons och eftersom du för tillfället har 19 så antar jag att ett eller flera av dina inlägg har raderats av någon anledning vilket skulle förklara varför du inte kan bumpa din annons. Märkligt dock att du inte får något slags felmeddelande.
Tack för svar.
var iofs märkligt då jag mailade admin att jag hade flera inlägg och ville bli öppnad för att posta i säljes/bytes.
Efter detta medd blev jag öppnad för annonsering för aukt/betalande.
Jag postade min annons här men efter ett tag flyttades den över till säljforumet för alla. kanske därför den inte hamnar längst upp i flödet
Annonsen gick dock att ändra i texten
Trevlig kväll
 

arnoldus

Breitling
2-Faktor
Hej!
Jag kan en liten svenska (har familie i Sverige och Danmark), men jag bor i Belgien.
Her ar min kollektion for tiden.
Inte pa bildet: Seiko Turtle white shark, Torgoen T5, Citizen Stiletto, Orient CVZ00001B, Casio GA2100, och 3 custom Vostok Amphibia, Seiko presage Blue Moon

Kommer i naste dager: Victorinox GMT, Citizen Nighthawk (white chapter), Seiko Turtle STO
Jag vil gerne ocksaa have en Damasko DA46/47, Tudor Pelagos, Seiko Snowflake, (och kanske en AP Royal Oak, men det ar en drom).

MO3CVgq.jpg
 

Olof Boman

Breitling
Tjenare!
Mitt namn är Olof och är 17år. Är ny både här på forumet och i klockvärlden. Blev introducerad till detta forum av min klasskamrat @The_ill_Eagle.
Äger ingen klocka i nuläget men letar konstant efter en i min prisklass.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor

Nr-3

Breitling
En kort presentation om mig själv. Föddes 1986 i Teheran. Kom till Sverige vid cirka två års ålder och växte upp med familjen i Göteborg. Numera bor jag med min fru och två barn i Halmstad.

Sedan 15 år tillbaks arbetar jag inom försäljning. Jag upptäckte redan sen barnsben att jag tyckte om klockor. Min första klocka fick jag av min moster. Eftersom min moster var lärare på en skola för synskadade elever så fick jag en talande klocka (som jag tyckte var cool då).

Min andra klocka fick jag av min mormor, en Moretime från Ur&Pen. Sen dess har jag köpt mina egna klockor, Casio, Seiko, Tissot, Certina, Orient, Timex etc.

När jag fyllde 30 så önskade jag mig en dyrare klocka. Jag åkte upp till Pagholds Ur i skövde som då var AD för Rolex (dock inte längre) och köpte mig en Milgauss GV Z Blue.

Jag fyller snart 34 och önskar att köpa en Tudor Black Bay Harrods Edition. Med andra ord är jag mottaglig för tips om vart jag kan finna en sådan :)

Btw vad är en presentation utan att presentera sitt namn? :) Jag heter Alireza men mina vänner säger Ali. Mamma brukade ropa Alireza när jag gjorde något dumt, men det var länge sedan nu :)

Tack alla
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag kan en liten svenska (har familie i Sverige och Danmark), men jag bor i Belgien.
Her ar min kollektion for tiden.
Inte pa bildet: Seiko Turtle white shark, Torgoen T5, Citizen Stiletto, Orient CVZ00001B, Casio GA2100, och 3 custom Vostok Amphibia, Seiko presage Blue Moon

Kommer i naste dager: Victorinox GMT, Citizen Nighthawk (white chapter), Seiko Turtle STO
Jag vil gerne ocksaa have en Damasko DA46/47, Tudor Pelagos, Seiko Snowflake, (och kanske en AP Royal Oak, men det ar en drom).

MO3CVgq.jpg
Välkommen! Kul att du delade med dig av din samling. :) Du råkar inte veta vad det är för referens på Citizendykaren med gul sekundvisare?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för svar.
var iofs märkligt då jag mailade admin att jag hade flera inlägg och ville bli öppnad för att posta i säljes/bytes.
Efter detta medd blev jag öppnad för annonsering för aukt/betalande.
Jag postade min annons här men efter ett tag flyttades den över till säljforumet för alla. kanske därför den inte hamnar längst upp i flödet
Annonsen gick dock att ändra i texten
Trevlig kväll
Nu kanske jag missförstår dig, men om du skapat en annons under "säljdelen" är det där den hamnar. Det är även där den hamnar överst när du bumpar den. Sen kan det ju vara så att fler bumpar sina annonser vid samma tid, då hamnar din ibland dessa och ligger alltså inte överst helt statiskt. Om du däremot menar att du skapat en säljannons när du befinner dig i någon annan avdelning (exempelvis under "diskussion" elller "Kobra Kai" ) har admin säkert flyttat den dit den hör hemma, nämligen i säljavdelningen :)
(*btw, har du varit medlem sedan 2015?)
 
Topp