• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samuel39.7

Breitling
Hej! Jag har börjat nörda in mig på klockor de senaste två månaderna. Jag tycker det är riktigt kul att lära mig om klockor men har svårt att bästemma mig för min första klocka. Jag har lagt ner hur många timmar som hälst på att leta, jämföra och läsa på om klockar men eftersom jag tror att det bästa sättet att lära sig är att prata med kunniga människor är jag nu här. Min budget ligger på max 35000. Just nu kollar jag på sjöö sandström royal capital kapland och omega railmaster. Jag undrar om ni asner att någon av dessa är en bättre eller sämre klocka och om ni tror att det är rimligt att hitta en begagnat inom min budget.
Tacksam för svar
mvh Samuel
 
Hej! Jag har börjat nörda in mig på klockor de senaste två månaderna. Jag tycker det är riktigt kul att lära mig om klockor men har svårt att bästemma mig för min första klocka. Jag har lagt ner hur många timmar som hälst på att leta, jämföra och läsa på om klockar men eftersom jag tror att det bästa sättet att lära sig är att prata med kunniga människor är jag nu här. Min budget ligger på max 35000. Just nu kollar jag på sjöö sandström royal capital kapland och omega railmaster. Jag undrar om ni asner att någon av dessa är en bättre eller sämre klocka och om ni tror att det är rimligt att hitta en begagnat inom min budget.
Tacksam för svar
mvh Samuel
Ju längre du kollar desto större stretchar du din budget;)
 

fredrikdoe

Breitling
Hej!
Fredrik heter jag och jag började med mitt klockintresse för tre-fyra år sedan. Jag upptäckte det här forumet för ett litet tag sedan och är imponerad av engagemanget som finns här! Rolex, Cartier och Omega är några av mina favoriter men jag är sugen på att upptäcka mer och hoppas kunna få inspiration/hjälp via denna sidan. Allt gott!
Fredrik
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Hej! Jag har börjat nörda in mig på klockor de senaste två månaderna. Jag tycker det är riktigt kul att lära mig om klockor men har svårt att bästemma mig för min första klocka. Jag har lagt ner hur många timmar som hälst på att leta, jämföra och läsa på om klockar men eftersom jag tror att det bästa sättet att lära sig är att prata med kunniga människor är jag nu här. Min budget ligger på max 35000. Just nu kollar jag på sjöö sandström royal capital kapland och omega railmaster. Jag undrar om ni asner att någon av dessa är en bättre eller sämre klocka och om ni tror att det är rimligt att hitta en begagnat inom min budget.
Tacksam för svar
mvh Samuel

Med en budget på 35000:- så skulle jag säga att det öppnar världen för ett rätt brett sortiment av klockor. Du nämner Sjöö Sandström & en railmaster bl.a.
Omega som varit en stor spelare i klockvärlden under väldigt lång tid gör kvalitets ur och jag skulle påstå att många underskattar deras urverk. En snabb sökning på C24 visade att det finns en handfull Railmasters runt 36’ hos handlare varav en i Sverige med box & papper. Inte allt för ofta en Railmaster dyker upp i säljtråden här på forumet. Sjöö Sandström har jag ingen personlig erfarenhet av, men känner många som har märket och de är väldigt nöjda med sina köp.
/Alexander
 
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej,
Kim här och får säga att jag är ny även om jag har några få inlägg sedan tidigare...
Har numera i min samling:
Rolex Datejust 41 Rhodium
Omega Speedmaster reduced
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Omega Seamaster aqua terra cronograph
Omega fickur antikt
Pontiac antik guldklocka (min morfars efter 25 år på Gulf)
Är i nuläget pappaledig och har nu tid att vara lite mer aktiv :)
 

Pe7er

Omega
2-Faktor
Peter heter jag och har precis hittat ett nytt intresse i klockor och då jag har en tendens att spåra ut lite när jag väll hittar ett intresse så känns det som att detta kan bli dyrt =).
K
DSC_0196.JPG
locka har man ju alltid haft genom åren men i olika format och teknik nörd som man är så har senaste åren bestått av "smarta klockor" men förra året blev jag så spyless på framförallt utseendet på den Apple watch jag hade så den såldes iväg och sedan började jakten på en ny klocka och någonstans i mitt sökande så fick jag upp ögonen för mekaniska klockor (har alltid svurit åt batteribyten på Quartz) så en dag pratade jag med en vän till mig som har en ordentlig samling klockar och jag sa på ett ungefär vad jag var ute efter och då hade jag kikat på dykare mellan 4-8tkr klassen och han tippsade mig då om Seiko SKX som är en prisvärd instegsmodell med ett närmaste kultföljande varpå hans stolt visade upp sin moddade variant.
Efter lite sökande på nätet så kom jag fram till att Seiko Turtle var klockan för mig och då inhandlades en PADI 2019-12 som jag förövrigt har bestämt mig för att få gå vidare nu då jag har en King turtle på väg på posten samt lite extra band, bilder kommer då den anländer =)
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Hej,
Ny medlem som länge använt mig av forumet för inspiration till både nya klockor och strapalternativ. Tänkte jag skulle regga för att bidra med klockbilder och på så vis återbetala den hjälp jag fått av alla engagerade användare.

För tillfället (och förmodligen permanent de närmsta året) består samlingen av:
- Omega Speedmaster automatic, guld/stål; används som dressklocka (etikettsbrott men va fan).
- Longines Legend Diver date; min kostymdyckare som haft många straps men nu landat på orginalgummi.
- Seiko 5 från 1977; tvåtonad grön dail som jag inte kan motstå. Har en till, randig gul och vit, men den används som reservdelszombie åt den gröna.
- Squale 1521 blue ocean; sommardykare som jag letar strapalternativ till (har det orange orginalbandet men behöver omväxling).
- Certina DS no date från 1967, mekanisk; underbar vintagekänsla som jag kom över billigt.
- Casio Classic retro för vardagskamp med barnen. Långt gångna planer att ersätta med någon G-shock.

Framtidsplan: För tillfället funderar jag på en Sinn 104, får se om det förverkligas eller ej.

Har överskott av 22 mm straps om någon skulle vara intresserad av bradystraps eller perlon i den storleken.

Mvh
/ Iron
 

m4n63

Omega
Ny medlem, så här kommer en liten kort presentation av mig!
Jag hade alltid klocka i lågstadiet, men sedan avtog det successivt, och med intåget av mobiler så försvann även den praktiska delen lite så gick runt i säkert 20 år eller mer helt utan klocka. Är nu i övre medelåldern, och har under de senaste åren blivit mer och mer intresserad av att faktiskt ha en riktig klocka på armen. Både det estetiska, och även det praktiska faktiskt, kanske för att mobilerna blivit så stora nu så det är nästan lite omständigt ibland att behöva plocka fram den ur fickan bara för att kolla vad klockan är;)

Har idag en citizen titanium som jag köpte för ett par år sedan som "bruksklocka"
upload_2020-6-12_14-50-22.png

och en Omega seamaster i guld som jag ärvt av min far som en lite "finare" klocka.
upload_2020-6-12_14-52-27.png

Har under det senaste året (lite drygt) letat runt efter en "dressklocka" som skulle kunna bli nästa i samlingen, och tycker jag har kollat på allt möjligt, även smartwatches, men inte hittat någon som fallit mig i smaken riktigt... förrens för ett par veckor sedan då jag sprang på en Autavia i grönt / brons i ett skyltfönster...
upload_2020-6-12_14-53-39.png

Tyvärr ganska dyr, men frågan är om det inte blir min nästa klocka...:angel:
Tack för mig :)
//Magnus
 

Jagarbosse

Breitling
Ju längre du kollar desto större stretchar du din budget;)
Som ny här på forumet, och med ett tidigare ljummet intresse för klockor, kan jag inget annat än hålla med haha!

Det började med en Tissot för 7-8 år sedan som nu har växt till lite Nixon, Victorinox, LIV och en till tissot.

I dagsläget är det dags att klättra på stegen i både pris, kvalitet och hantverk, och då är det oftast omega som är det jag fastnar för.

Det verkar vara ett trevligt forum med skönt folk så det ska bli kul att se vad man kan lära sig här inne!
 
Senast ändrad:

Steale

Breitling
Hej,
Ny medlem på forumet, samlare av allt möjligt och fastnade för klockor för ett halvår sedan. Funderade på att köpa smartklocka men insåg då att en klassisk klocka är bra mycket snyggare :)

Har ännu inte hittat något direkt tema i mitt samlande men gillar automatiska klockor. De märken jag hittills fastnat för och som utgör stommen i samlingen är Zodiac, Seiko, Orient och Omega.
Har utöver klockintresset ett stort fotointresse. Samlar även från och till (periodare!) på knivar, frimärken och mynt.
 

regularhoagie

Breitling
Tjena! Ny på forumet. Min plånbok kommer inte tacka för mig beslutet att gå med här...

Nyligen skaffat ett intresse för klockor och är just nu på jakt efter min första riktiga, så jag har dessvärre ingen att visa upp i dagsläget. Förutom det nyfunna klockintresset är jag riktigt insnöad på bra hantverksöl, specifikt från nordöstra USA, så har ni en trip inplanerad dit och vill ha lite recos så är jag rätt kille att höra av sig till!

Allt gott!
 

Quercus robur

Omega
2-Faktor
Goddagens!

Varit en lurker på forumet i två år nu och endast använt mitt konto för att besöka Köp & Sälj, men ska nu försöka vara mer delaktig och själv posta lite bilder från min samling! Är mest intresserad av vintage, affordable och digitalt så är nog där ni kommer att se mig när jag väl är aktiv.

Förutom att nörda ner mig i klockor så studerar jag för tillfället i Göteborg och gillar att använda fritiden till träning samt allt som har med kort-, bräd-, figur- och datorspel att göra.

Med vänliga hälsningar,
Quercus Robur
 

Sakupoika

Omega
2-Faktor
God midsommardag!
Medlem snart i 3 år och börjar titta mer runt olika forumdelar än bara Köp&Sälj, Lifestyle har jag hittat till nyligen och gillar den delen stort!
Kan väl säga att klockintresset börja i först ring på gymnasium för några år sedan. Min allra första var en daniel wellington, fy skäms på mig..
Har snöat in mig på speedy pga dess historia och kan nog lugnt säga att jag kommer föralltid att ha en speedy i samlingen.

Bor i södra Stockholm och jobbar som kock, fritiden för mig består av gaming och klockor.

Mvh,
Sakupoika
 
Hejhej, har "trillat" dit igen med klockor men tanken var efter att jag sålt bl.a enIWC var att ha flera inte så dyra klockor (max 10k).
Nu har jag fyra dykare och en första vintage på väg in.
Jag har en fråga till er andra. Om, läs OM jag skulle köpa en 30k klocka, tror ni att man använder den mest då så de andra lite faller bort??
Ola

Bilden är på min nya Felca kronograf.
00491491_1.jpg
 

MBKS

Omega
Har följt Klocksnack ett tag, mestadels marknadsplatsen, men upptäcker fler och fler intressanta trådar. Blev intresserad av klockor genom en Omega Speedmaster och sedan blev det även en Tudor. Båda lämnade samlingen till förmån för en Grand Seiko quartz och sedan dess har intresset för quartz och klockor överlag ökat. Är ganska trött på retro- och heritagetrenden inom klockvärlden, för att inte prata om marknaden. Förstår om många tycker det är kul med en klocka som går upp i värde eller är en bra "investering", men för mig urvattnar det hela hobbyn. Här inne verkar dom flesta vara äkta klocknördar dock.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Hej!
Jag heter såklart inte James Franco, men Niklas.
Jag är sedan några dagar tillbaka medlem här, innan så lurkade jag forumet i ungefär en månad.
Utav det jag sett och läst så är jag imponerad, både utav spannet på diskussioner men även hur aktivt forumet ändå är.

Jag är ingen klocksamlare, jag är ingen klockexpert, jag vet inte ens hur man köper en klocka. Men jag tänker att någonstans börjar man och varför inte här.
Jag har tidigare haft en Musse Pigg klocka (7 års ålder) och en Omega Speedmaster Michael Schumacher Edt. (19-20 års ålder), har tyvärr ingen utav dessa kvar.

Jag är inte helt främmande för fina klockor, inom familjen finns bland annat klockor från Rolex, Omega, Sjöö Sandrström.
Tänker att det är dags för mig att "återuppta" intresset igen och kommer börja med en Submariner 116610LN.
Inget köp ännu, men det kommer såklart bli en begagnad sådan, och ni förstår såklart varför.

Ni kommer garantera se mer utav mig (har en tendens att nörda ner mig i saker och ting) och förmodligen behöva dras med ett gäng oigenomtänkta frågor.

Väl mött,
Niklas
 

maxnordstrom

Breitling
MaxN här,
Grabb under 30 bast som gillat klockor ett antal år nu!

snabb historia vad jag ägt från början och tills idag!
(uppifrån och ner)
Breitling colt
Oris aquis date
Tudor pelagos
Omega seamaster
Rolex sub date
Rolex twotone sub sunburst
Rolex gmt
Rolex daydate

tack!
 

Pepsi_II

Breitling
Hej
Jag fick upp intresset för klockor för ca 10år sedan då jag ärvde en Breitling navitimer cosmonaute + en Certina gulklocka från ca -60 talet. Dessa klockor har jag givetvis kvar. Men jag har även snöat in på Omega planet ocean och även Rolex sportmodeller. Jag är ingen expert, eller samlare men uppskattar verkligen forumets alla trådar och djupdykningar. Det fins nästan alltid ett svar att få om man letar lite. Jag kommer bidra så gott jag kan och när jag känner att jag har på fötterna.
Tack!
 

Aggelito

Breitling
Hej.
Varit medlem på forumet i några veckor nu, så jag tänkte att det kanske var dags att presentera sig.
Magnus heter jag, är +45 och bor i utkanten av Göteborg.
Mitt klockintresse har väl precis återvänt efter att ha legat nere i ca 10 år. 2003 köpte jag en blå Omega Seamaster efter att ha sett "Die another day" och den var helt fantastisk! Tyvärr slocknade intresset med ett ökat familjeliv, och jag sålde Omegan i ett obetänksamt ögonblick för ca 7 år sedan.
Men efter en helt nylig film-kavalkad med James Bond Collection på Viasat med min son, så har begäret av en nu Omega vaknat :) Jagar nu en ny Omega Seamaster Diver 300 för att pryda armen. Har dock oxå förälskat mig i Tudor Black Bay, så det ska det också bli en så småningom. Tillbringar tiden här på forumet med att försöka lista ut vad jag ska stilla mitt begär med, under tiden jag sparar ihop till mina graaler - Omegan och Tudorn!
Tack för ett kanon-bra forum!
 

St.Olle

Breitling
Hej!

Mitt klockintresse började i högstadiet då jag började uppskatta snygga klockor utan desto mera erfarenhet. Jag blev mer och mer bekant med klockor i gymnasiet men klockintresset tog riktigt fart när jag började studera på högskola och min närmaste kompiskrets alla är stora entusiaster! Särskilda modeller som tilltalat mig har varit

- Omega Speedmaster samt de reducerade modellerna (Reduced 2 i synnerhet)
- Rolex GMT 2 - Coke med såpass mycket patina att det röda nästan ser rosa ut!
- Rolex Datejust med chissled bezel

Sjukt roligt att få ta del av de inlägg här och den kunskap som spenderar tid här!
 

hogerfarhan

Breitling
Tjena alla kära medmänniskor!
Fick precis hem min Logines HydroConquest, med keramisk bezel, någon som haft en? Vad tycker ni?
 

Bilagor

  • hehe.jpg
    hehe.jpg
    463.5 KB · Visningar: 5

Filip92

Breitling
Hejsan jag heter Filip och nyligen fastnat totalt för klockor. Andra intressen har bleknat bort ;) har nyligen inhandlat en omega sover jag lever med, och det känns väldigt tryggt med denna grupp med likasinnade människor.
 

grujo

Omega
Hej! Ny medlem här har haft ett klockintresse i ett par år men inte ännu funnit vad som är riktigt "jag", dock misstänker jag att det ständigt ändras och att jag därför inte lyckas pricka rätt ;) Hur som helst är jag nu på jakt efter något skoj under 10 000kr, gärna något som håller värde vid vidareförsäljning för att prova annat.
Har kollat på ett par longines men lyckas inte riktigt bestämma mig, ni kanske har några tips som passar mina kriterier? Är glad för dykare, ägt ett par Steinharts som jag älskat för sub looken
 

Trojan

Breitling
Hej,
Kul forum ni verkar ha här, boendes i södra Stockholm. Är väl egentligen ingen klockfantast, hade några swatch ur som liten. Ville ha en Gul men vi hade inte råd (idag äger jag tre). I ungdomen vart en det en del Martens kängor o när jag en dag i mitten av 90-talet vart i en sådan shop i Polen så köpte jag mitt första egna ur, Martens designad klocka ifrån Sekonda. Den har hängt med sen dess.
Inte mycket för exklusiva klockor, är svag för vissa saker och kommer dessa i klockväg vill jag ha snarare än hur bra själva klockan är men de ska va original. Belgiska Citime har gjort några klockor med seriemotiv, diggar Gaston så ett par sådana har jag givetvis.
Till vardags har jag några Mavericks ifrån Victorinox jag varvar med, mitt nästa köp lär förmodligen bli (you guessed it) ännu en Victorinox Maverick. Min avatar är Trojan Records, en klocka ifrån dem hade varit drömmen. Men sitter någon här på en Hammarby klocka är jag öppen för förslag. :)
 

Rebelzer0

Breitling
Hej!
Har alltid gillat fina klockor, vad som är fina klockor har varierat genom åren :)
Fick precis en PAM104 i present och tänkte att nu var det dax att bli medlem.
 
Topp