• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej Klocksnack!

Jag har i många år smygläst här inne lite då och då men nu är det dags att ge mig in i hetelden. Jag letar nämligen efter min första ”dyrare” klocka för att fira en milstolpe i mitt liv.

Jag äger i dagsläget en SKX009 och lite annat smått och gått men letar mig mer mot ett dressat alternativ. Jag har haft ögonen på en Louis Tank, JLC Reverso, några IWC och JLC Master Ultra Thin, alla i guldboett och under 38mm. Har ni några åsikter om dessa eller andra alternativ ni gillar så tar jag gärna emot tips! För plånbokens skull försöker jag ändå hålla mig under 70 strecket men kan tänka mig att gå över om jag blir kär.

Trevlig kväll!

Hejsan!

Johan här och ny på forumet, från dem värmländska skogarna :)
Då man har några andra djupare intressen som Hifi, pizzabak och kaffe, har jag nu hittat klockor som mitt nästa :)
Har idag en liten samling som knappt är nämnvärd i form av Fossil, Casio, Hugo Boss, Stürling, Gant, Dissing mm.
Egentligen vill jag bara sälja av allt och börja om från 0. Har bestämt mig för att starta en ny samling med mer väletablerade klockmärken och har redan sett ut runt 8st klockor jag vill köpa, men kanske inte "bra" att köpa allt på en gång?

Skulle gärna ta emot lite tips hur man ska tänka, får se om jag startar en tråd någonstans, ska försöka läsa endel också då man som sagt ändå är hyffsat nybörjare på området.

Önskar er alla en fin helg /J

Senast ändrad:
Hejsan Klocksnack!

Ny här på forumet och resan hittills går ungefär såhär:

Jag hade inte haft armbandsur sedan tonåren.

Tänkte en dag att det vore skönt att kunna hålla koll på tiden utan att se en notifikation.
Det blev en enkel klocka för att se om det var något jag faktiskt skulle använda.
Daglig användning och efter ett halvår blev jag sugen på lite variation, så det blev en till.

Tre månader senare hade de två fått lite stryk och jag skaffade en bättre lämpad att ha hemma runt vilddjuren (barnen), när vi far ut i skogen, osv.
Sedan lugnade det ner sig på klockfronten.

Fast forward ~3 år.
Suget efter variation dyker på och jag tror jag är smart: Gör ordentlig research, så blir det ett till köp jag är nöjd med länge... Big mistake.
Raaaakt ner i kaninhålet!
Det fanns visst rätt mycket fint när man verkligen började kika runt.

Några månader senare av nördande så var det väl lika bra att regga sig här :)

Hej Klocksnack,

I hope English is welcome here as my Swedish would be generally painful for you to read!

I'm a watch collector with a particular interest in vintage and modern tool watches and I have a growing collection, some that I would like to offer for sale here on Klocksnack in the future.

Some of my current collection include
King Seiko 44ks
Citizen Aqualand Analog
Many Certina DS
G Shocks (Frogman, Rangeman and Mudmaster)
And some Omega dress watches

Looking forward to posting more!

Har det bra

Hej alla klockälskare!

Vart på forumet ett tag men mest för att reka lite, lära känna plattformen och läsa lite om allas entusiasm och inspirerande kunskap.
Blir första inlägget i förhoppning om att få kontakt med lite likasinnade och erfarna som oerfarna samlare.
Personligen har jag idag ingen klocksamling som bör hängas i julgran om man säger så, men klockor och finessen bakom de med olika stilar för olika tillfällen, märken, urverk osv intresserar mig väldigt mycket. Så drömmen som jag garanterat delar med många här är att successivt kunna skaffa mig en härlig samling.

Tänker att jag börjar med en klassisk fråga:

Vad skulle ni säga är en bra klocka att börja med, såklart är kvaliteten viktig, men märken, modeller osv.
Vad skulle ni främst förespråka är ett vettigt köp och kanske till och med investering att börja med?

Ser fram emot svar, långa som korta!

Kul att vara här!

Hej alla klockälskare!

Vart på forumet ett tag men mest för att reka lite, lära känna plattformen och läsa lite om allas entusiasm och inspirerande kunskap.
Blir första inlägget i förhoppning om att få kontakt med lite likasinnade och erfarna som oerfarna samlare.
Personligen har jag idag ingen klocksamling som bör hängas i julgran om man säger så, men klockor och finessen bakom de med olika stilar för olika tillfällen, märken, urverk osv intresserar mig väldigt mycket. Så drömmen som jag garanterat delar med många här är att successivt kunna skaffa mig en härlig samling.

Tänker att jag börjar med en klassisk fråga:

Vad skulle ni säga är en bra klocka att börja med, såklart är kvaliteten viktig, men märken, modeller osv.
Vad skulle ni främst förespråka är ett vettigt köp och kanske till och med investering att börja med?

Ser fram emot svar, långa som korta!

Kul att vara här!
Välkommen hit

1. Köp så dyrt du har råd med. Roligare så.
2. Köp begagnat.
3. Glöm det där med investeringar.

Tjena!
Ny på forumet, men klokkeentusiast i mange år. Fabian heter jeg, 34 år og bor i Norge. Alltid vært glad i ur, og mekaniske må sies å være favoritten. Dagens valg er åpenbart en god kandidat innen mekanisk-sjangeren.

Trives godt med å lese her, og håper på å finne mange hyggelige klokkenerder med tiden.

God helg!

Bilagor

• IMG_1088.jpeg
    IMG_1088.jpeg
    492.5 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp