• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rocky-handsome

Breitling
Hej! Jag fick denna klocka i present och nu har intresset ökat! Fick denna sida som förslag av en kollega. Cartier Santos 100 tack för ett bra forum!
A1558E79-F18C-4075-9515-61816DFE6E07.png
 

Efe

Omega
2-Faktor
Tjena, ny här på forumet men har redan hunnit köpa en klocka från Köp-å-sälj sektionen.
Aldrig riktigt haft ett stort intresse för klockor tills att en polare introducerade mig till Tudor och Rolex.
Lite trist att marknaden ser ut som den gör med utbud och efterfrågan samt AD:ernas position, men it is what it is :)
 

Masselito

Breitling
Hej.
Blev medlem här på KS för ca. 18 månader sedan då för att kunna svara på annonser.
"Samlat" klockor sedan 2 år tillbaka nu, ingen imponerande samling mest billiga klockor då jag vill ha variation.
Tänkte att det nu var dags att bli mer aktiv här.
Får min inspiration på klockor främst från Youtube där jag kollar ofta på TGV, Long Island watch, just one more watch och the time teller.

IMG_20200801_141045.jpg

Ovan ser ni en bild på min samling i dagsläget, har fler som jag inte använder så mycket som jag vill bli av med men inte orkat sälja än, svårt att ge bort en klocka till vänner eller familj då de flesta har olika smak i klockor.

Det var allt jag kunde komma på som passande i en presentation, ser fram emot att prata klockor med er och lära mig mer.

PS. Flera av klockorna är köpta via KS 😋

Lite kluven vad nästa köp blir, finns så många jag vill ha men tänker mig någon av dessa:
Seiko willard
Yema navygraf
Squale 20 atmos
Marathon gpm

Får se när det blir av.
 
Senast ändrad:
Hej.
Blev medlem här på KS för ca. 18 månader sedan då för att kunna svara på annonser.
"Samlat" klockor sedan 2 år tillbaka nu, ingen imponerande samling mest billiga klockor då jag vill ha variation.
Tänkte att det nu var dags att bli mer aktiv här.
Får min inspiration på klockor främst från Youtube där jag kollar ofta på TGV, Long Island watch, just one more watch och the time teller.

IMG_20200801_141045.jpg

Ovan ser ni en bild på min samling i dagsläget, har fler som jag inte använder så mycket som jag vill bli av med men inte orkat sälja än, svårt att ge bort en klocka till vänner eller familj då de flesta har olika smak i klockor.

Det var allt jag kunde komma på som passande i en presentation, ser fram emot att prata klockor med er och lära mig mer.

PS. Flera av klockorna är köpta via KS 😋

Lite kluven vad nästa köp blir, finns så många jag vill ha men tänker mig någon av dessa:
Seiko willard
Yema navygraf
Squale 20 atmos
Marathon gpm

Får se när det blir av.
Det var en fin samling
 

dropic

Omega
2-Faktor
Hallöj!

Blev medlem här på forumet i början av året för att kunna svara på annonser. Har sedan dess fastnat allt mer och mer i alla trådarna för att söka inspiration samt lära mig mer om klockor. Tänkte därför ta tummen ur och presentera mig och förhoppningsvis kunna bidra med något till forumet så småningom.

Klockintresset startade när jag hittade några gamla Longines klockor som "låg och skräpade" hemma hos mor och far, efter att lagt ned lite för mycket tid på att försöka fixa upp dessa klockor insåg vilket otroligt hantverk klockor kan vara! Just nu är jag mest insnöad på Longines och Omega klockor men har börjat få lite mer intresse för de japanska märkena också...
 

Modevi

Breitling
Tjena gott folk!
Ny påg här på klocksnack som har ett stort intresse och vill gärna lära mig massor här! Äger en seamaster 200 "pre-bond" från 89 som var den första "ordentliga" vintage klockan jag köpte för något år sedan efter många år av intresse. Nu ska jag försöka vara delaktig i forumen och lära mig massor!
DSC_1243.JPG
 

Setra

Breitling
Hej alla entusiaster

Har kikat runt här tillräckligt utan att presentera mig! Glad bussgubbe från Roslagen som har ett större klockintresse än vad plånboken håller med om ;) Har även en förkärlek för klassiskt herrmode framförallt putsningsbara skor, har även en hyffsad kollektion av parfymer... Mycket täcks ju in i detta eminenta forum må jag säga..

Har hittills lyckas samla på mig:
  • Baume & Mercier Hampton (kommer alltid stanna kvar då den kommer från en god bekant)
  • Seiko "New Alpinist 2020" Grönt är skönt
  • Bulova accu swiss 63c112, lite av favoriten tycker tavlan är fantastiskt vacker
  • Vostok amphibian mod från Bosse på klockanett.se
 

sazerac

Breitling
Tjena KS! Köpte min första ”riktiga” klocka för 14 år sedan. En Seamaster 300 diver. Några ytterligare omegor och vintage rolexar senare har intresset växt enormt. Varför jag aldrig reggat ett konto på KS är en riktigt bra fråga. Men nu så! Hoppas på att kunna byta många lärdomar och inspireras av andra klockintresserade personer. Idag sitter jag på en 116610ln som jag tror inom snar framtid ska bytas till nyare DJ.
Väl mött!
 

Emfen

Breitling
God dag!

Tackar och bockar för ett utmärkt forum och det är jätteroligt att se att forumen och forumkulturen finns kvar levande trots Facebooks intåg! Alla andra forum jag har hängt på har dött till förmån för annat.

Har inte haft något större klockintresse egentligen genom livet; köpte en Steinhart Ocean One när jag fick första "riktiga" lönen efter plugget och sedan har jag en nedärvd Certina New Art i guld.

Nu inför min 40-årsdag ville frugan uppvakta mig med något nyare och mer påkostat och då trillade jag ner i det här kaninhålet.
Sedan dess har jag stått i kö för en Submariner och fingrar otroligt mycket på en GS Snowflake som jag hoppas kunna stänga relativt snart; ohyggliga priser i Sverige bara jämte många andra länder bara :)

Hittade en bild på Alpinisten för några veckor sedan och blev blixtförälskad, så en sådan snokade jag upp här på forumet och köpte förra veckan :)

Utanför klockeri är det landsvägscykling och dykning som gäller för mig!
 
Senast ändrad:

Stefan66

Breitling
Tjena!

Ny här på forumet, och har exakt påbörjat med min "samling" och längtar redan efter att kunna hitta min nästa klocka. Ser fram emot att läsa alla diskussioner och lära mig mer om denna fina hobby! Bor för tillfället nere i Lund.
 

Bilagor

  • klocka.jpg
    klocka.jpg
    143.9 KB · Visningar: 36
Hej!
Ny på forumet! Blev sedan något år tillbaka intresserad av klockor. Inser att ju mer jag läser på om klockor desto mer intresserad blir jag.
Har just nu en Omega Seamaster Diver Chronograph 44mm på armen.

/Alex
 

BananasGorilla

Breitling
Hallå gänget!

Lurkat runt på KS av och till fram tills att jag insåg att det var lika bra att skaffa ett konto!

Har väl haft en lite av en okonventionell resa, och tänker att det är lika bra att "come clean" med en gång.

Köpte min första klocka i tonåren, vilket var en parfymklocka (gant park hill ll). Rockade den några år och visste väl redan då att jag hade en viss dragning mot klockor. Var inte riktigt nöjd med den, men suktade mot de klockor vi lätt ser i high-end segmentet, vilket ledde mig in i rep-världen. Anledningen var väl att jag ville ha en fin klocka, men att den inte fick kosta så värst mycket. Kändes aldrig riktigt bra att bära en fakeklocka, och med allt vad det innebär ser jag ingen prestige i att göra det heller numera.

Efter att ha tagit mig en ordentlig funderar och gjort en del research (bl a KS, Youtube, watchUSeek), så landade jag äntligen i tankebanan att jag vill bära klockor som jag är stolt över och reflekterar vad som finns i plånboken. Det finns ju så många bra gen-klockor i alla prisklasser, det gäller bara att hitta guldkornen och göra sin research.

Nästa köp ligger förmodligen på ett instegs-automat dykarur, någon utav av följande:
  • Orient Kamasu green RA-AA0004E19B
  • Seiko 5 SNZH57

Slänger med en WS på mitt första ordentliga klockköp. Råkade bli ett micromärke, but hey, it's a start.

Väl mött,
Gorilla
 

Bilagor

  • 20201029_093525.jpg
    20201029_093525.jpg
    265.6 KB · Visningar: 47
Senast ändrad:

hroges

Omega
Tjena KS!

Skapade konto här för ca 2 år sedan men egentligen inte postat något sedan dess.

Tänkte att jag skulle bli lite mer aktiv här på forumet!

Är stor fantast av Breitling men har genom åren även haft olika klockor från Rolex, Tag heuer, Seiko och nu senaste förvärvet från Omega. En Seamaster Planet Ocean.

Breitling har jag nog haft ett 10 tal av de senaste åren och för tillfället har jag två stycken Breitling, en Omega, och en Rolex.

Ska bli kul att bli en del av gemenskapen!
 

Watcheyes

Cartier
Hallå! Är inte nyreggad men kom precis igång på allvar och har börjat kika in här.

Hur hamnade jag här? Före sommaren i år kom jag över ett urmakeri med olika typer av gamla verktyg och andra intressanta prylar och därmed kände jag att det var dags att syssla med klockor som jag funderat på en längre tid. Sedan i samma veva så snubblade jag på några videos på youtube där folk restaurera/mekar med klockor, tyckte det såg så förbannat coolt ut så det blev att köpa in ett "kamera-kit" för att kunna filma allt jag sysslar med.

Jag har påbörjat min "hobby-karriär" med att meka med Seiko 7S26 urverk, sedan har jag tänkt att fixa en annan Seiko-klocka som har en något missplacerad timvisare. Det ska bli av några större projekt i närtid, kanske modprojekt, reparation av vintage...och samtidigt filma detta, vi får se vart det bär av!

Här är mitt lilla urmakeri-hörn, hoppas att vi kan ha många intressant diskussioner!
 

Bilagor

  • IMG_20201018_142205.jpg
    IMG_20201018_142205.jpg
    251.7 KB · Visningar: 35
  • IMG_20201018_142227.jpg
    IMG_20201018_142227.jpg
    526.6 KB · Visningar: 24
  • IMG_20201018_142237.jpg
    IMG_20201018_142237.jpg
    456.2 KB · Visningar: 24
  • IMG_20201018_142244.jpg
    IMG_20201018_142244.jpg
    508.7 KB · Visningar: 20
  • IMG_20201018_142257.jpg
    IMG_20201018_142257.jpg
    481.8 KB · Visningar: 25

Jonathan_0018

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
God dag allihopa!
Jag heter Jonathan och är en ung passionerad klocknörd. Jag har hängt här på forumet i lite mer än ett år och tyckte att det var dags att presentera mig! Jag fick upp ögonen för klockvärlden när jag var 15 år gammal då jag fick min första "riktiga" klocka i present från mina föräldrar. En Victorinox Alliance med svart urtavla. Jag spenderar stora delar av min fritid åt att läsa om, köpa och sälja klockor. Jag kommer att publicera lite annonser på klockor som jag säljer. Tänker även delta i diskussioner och bara njuta av detta fantastiska forum. Tack för mig!
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
Peter Kahm heter jag (nickname Lekamen) och har varit klocktokig sedan 5-årsåldern.
Dyrgriparna i samlingen är en Rolex Sub 14060M & Speedmaster från 67, men gillar också att impulsköpa billigare ur som tilltalar mig.
Till exempel en "stealth" G-Shock GA-2100 samt en precis nyköpt Timex Q från KS som jag gillar skarpt!
Jag är rädd att jag smittat mina två söner med samma "sjukdom", de är 12 & 14 och älskar klockor dom med :)
IMG_4671.jpg
 

Jompa99

Omega
Hej!
Då var det min tur att presentera mig. Johnny heter jag och har väl alltid varit intresserad av klockor och avverkat en hel hög genom åren. Dock ingen klocka av dyrare slag men har länge velat skaffa mig en som jag valt med lite mer omsorg och som känns lite mer speciell.

De klockor som får mest tid på handleden, och som jag använt flitigt under troligen senaste 10 åren, är min G-Shock Gulfman och min Certina DS Podium. De har aldrig svikit och funkar till det mesta (ber om ursäkt för dålig bild).
6271E371-4808-40B9-92F4-382E5DA657B1.jpeg


Men nu har jag äntligen dels den ekonomiska möjligheten men även hittat den klockan som jag känner att jag vill investera lite mer i - vilken är en Panerai pam00682.

Jag har sneglat på Panerai många år då jag gillar utseendet och enkelheten men tyckt de är lite stora. Samt att jag gillar märkets historia. När jag för några månader sedan spontant var inne på Nymans och kikade så fick jag prova en 682 och blev såld.

Så nu håller jag utkik och försöker läsa på om modellen och hoppas jag finner mig en värdig begagnad kandidat här på KS tex.

Jag ser även fram emot många fortsatta trevliga timmar att spendera här på forumet!
 

Slif

Breitling
Hej KS-gänget!

Har länge försökt stå emot detta begär men längre än såhär går bara inte. Min klockkarriär började för några år sedan med att jag plötsligt kände att jag ville ha något sofistikerat runt handleden. DealExtreme hade riktigt snygga lyxklockor för 20-30 $ (inkl frakt) så det blev ett givet köp. Tyvärr höll den inte så länge ( :woot: ) och snart var jag åter på jakt efter ny dyrgrip. Nu kände jag dock att det var dags att investera i en "riktig" klocka och sneglade mer och mer åt Daniel Wellington. Tyckte dom verkade vara av finfin kvalitet, "minimalistiska", snygga och smäckra. Sagt och gjort, en beställning gick iväg. (Valde quarts-varianten för er som undrar).

Happ, innan man blir bannad här efter första inlägget så fortsätter historien med att jag ganska snabbt kände att jag gjort bort mig. Klockan förpassades allt oftare till byrålådan och har blivit liggandes där sedan något år tillbaks. Längtan efter en fin klocka att njuta av har åter infunnit sig senaste halvåret och jag började för ett litet tag sedan googla mer och mer på instegsklockor från etablerade tillverkare. Insåg snabbt att jag VERKLIGEN gjort bort mig med tidigare köp och började nyfiket läsa om Seiko, Citizen, Certina, Tissot, Casio, m fl. En ny värld öppnades.

Så hur ligger vi till i dagsläget? Köpte hastigt en Citizen BM8476 med svart nylonband och fick lära mig den hårda vägen att man alltid bör prova en klocka innan man bestämmer sig och bar den väl i ca en dag innan jag kände att den inte alls passade mig. Så nu väntar den på att säljas, vem vet, kanske dyker upp här framöver.

Citizen BM8476.jpg



Efter detta hastiga missöde gjorde jag en grundlig research, provade mängder av klockor i butiker, innan jag tillslut bestämde mig för att "min första riktiga riktiga klocka", alltså på riktigt, fick bli en Certina DS Ciamano Chronograph och jag är efter ett par veckor fortfarande helnöjd! :cool::D


Certina DS (1).jpg


Certina 2.jpg



Väl mött!
 
Hej KS-gänget!

Har länge försökt stå emot detta begär men längre än såhär går bara inte. Min klockkarriär började för några år sedan med att jag plötsligt kände att jag ville ha något sofistikerat runt handleden. DealExtreme hade riktigt snygga lyxklockor för 20-30 $ (inkl frakt) så det blev ett givet köp. Tyvärr höll den inte så länge ( :woot: ) och snart var jag åter på jakt efter ny dyrgrip. Nu kände jag dock att det var dags att investera i en "riktig" klocka och sneglade mer och mer åt Daniel Wellington. Tyckte dom verkade vara av finfin kvalitet, "minimalistiska", snygga och smäckra. Sagt och gjort, en beställning gick iväg. (Valde quarts-varianten för er som undrar).

Happ, innan man blir bannad här efter första inlägget så fortsätter historien med att jag ganska snabbt kände att jag gjort bort mig. Klockan förpassades allt oftare till byrålådan och har blivit liggandes där sedan något år tillbaks. Längtan efter en fin klocka att njuta av har åter infunnit sig senaste halvåret och jag började för ett litet tag sedan googla mer och mer på instegsklockor från etablerade tillverkare. Insåg snabbt att jag VERKLIGEN gjort bort mig med tidigare köp och började nyfiket läsa om Seiko, Citizen, Certina, Tissot, Casio, m fl. En ny värld öppnades.

Så hur ligger vi till i dagsläget? Köpte hastigt en Citizen BM8476 med svart nylonband och fick lära mig den hårda vägen att man alltid bör prova en klocka innan man bestämmer sig och bar den väl i ca en dag innan jag kände att den inte alls passade mig. Så nu väntar den på att säljas, vem vet, kanske dyker upp här framöver.

Citizen BM8476.jpg



Efter detta hastiga missöde gjorde jag en grundlig research, provade mängder av klockor i butiker, innan jag tillslut bestämde mig för att "min första riktiga riktiga klocka", alltså på riktigt, fick bli en Certina DS Ciamano Chronograph och jag är efter ett par veckor fortfarande helnöjd! :cool::D


Certina DS (1).jpg


Certina 2.jpg



Väl mött!
Välkommen!
 

Swede

Omega
2-Faktor
Hallå!
Varit medlem sedan 2013 men inte postat, mest dreglat över bilder och fått inspiration.
En nära vän visade sin biffiga Breitling för många år sedan och sedan var det kört.
Min resa in i träsket började med en Bretiling Seawolf Avenger Blacksteel Code Yellow som hade ett hem i flera år tills samma vän visade sin Panerai. Sen var det helt kört.
Panerai ligger närmst hjärtat dock uppskattar jag många andra klockor också
Fortsätt med att göra detta forum så bra som det har varit! 👌🏼👍🏽
 

CSS

Omega
Tjenare, Nybliven medlem, hållit mig i periferin tills nu dvs läst forumet utan att ha en egen användare. Men nu när man fastnat djupare i träsket så tänkte jag det var dags att ta sig i kragen och börja bli aktiv här på KS :)
 

SaturnV

Breitling
Hello alla klockälskare!

Är nybliven medlem och har en rätt slät klocksamling, förutom min Rolex. Använder Triwan absolut mest, passar till allt.
Ambitionen är att komplettera min samling (se bild) med en Cartier och möjligen en Breitling Superocean II. Har även ögonen på farsans Casio Marlin W-35 från 1983, men den får jag vänta lite längre på...
Ser fram mot att lära mig massor av er afficionados :)
 

Bilagor

  • IMG_0611.jpg
    IMG_0611.jpg
    797.4 KB · Visningar: 22

Mangeklock

Breitling
Ny på forumet i form av engagemang och konto men kollat en hel del genom åren både här och på TTT så klockintresset harallt funnits ett tag nu. Ägt tidigare en dressig Maurice Lacroix med månfas och har just nu en Breitling Colt GMT som jag stortrivs med. Utöver det finns en badklocka i form av en Orient Mako. Trodde att suget efter nya klockor skulle stilla sig efter köpet av Breitlingen men icke... en Omega Speedmaster lockar men så också flera modeller hos Breitling.
 

Åskviggen

Panerai
Ny på forumet i form av engagemang och konto men kollat en hel del genom åren både här och på TTT så klockintresset harallt funnits ett tag nu. Ägt tidigare en dressig Maurice Lacroix med månfas och har just nu en Breitling Colt GMT som jag stortrivs med. Utöver det finns en badklocka i form av en Orient Mako. Trodde att suget efter nya klockor skulle stilla sig efter köpet av Breitlingen men icke... en Omega Speedmaster lockar men så också flera modeller hos Breitling.
Trevligt med en Colt.
Klockmagen blir aldrig full ;)
Välkommen till forumet!
 
Topp