• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dhx

Omega
Hej! Jag fick denna klocka i present och nu har intresset ökat! Fick denna sida som förslag av en kollega. Cartier Santos 100 tack för ett bra forum!
A1558E79-F18C-4075-9515-61816DFE6E07.png
D e så här det börjar att gå utför... =P
 

Berliner

Breitling
Hej,
Ny medlem sedan någon vecka. Jag är en allätare som gillar att skruva lite själv, när jag har tid. Kul att få vara med i gänget. 😁
 

HyvensPåg

Breitling
Godkväll på er!
Är ny, både här och innom klockentusiasmen. Den som fångat mig och hittils fascinerat mest är Rolex sky dweller, dels grund av hur vacker den är, men främst för den oerhört imponerande mekaniken bakom offcenter-24h-klockan och månadskalendern. Just nu är jag, som så många andra rookies, väldigt sugen på att börja med en seikodykare. Skx eller srp. Tycker att det det det är extremt härligt med Seiko att veckodagsvisaren skiftar färg under lördag och söndag. Det är detaljerna som räknas. Väl mött, ha en fin kväll!
 

HyvensPåg

Breitling
Godkväll på er!
Är ny, både här och innom klockentusiasmen. Den som fångat mig och hittils fascinerat mest är Rolex sky dweller, dels grund av hur vacker den är, men främst för den oerhört imponerande mekaniken bakom offcenter-24h-klockan och månadskalendern. Just nu är jag, som så många andra rookies, väldigt sugen på att börja med en seikodykare. Skx eller srp. Tycker att det det det är extremt härligt med Seiko att veckodagsvisaren skiftar färg under lördag och söndag. Det är detaljerna som räknas. Väl mött, ha en fin kväll!

För övrigt, om du som läser detta skulle gå i tankarna att sälja en Seikodykare får du gärna höra av dig! 😁
 

Lavatt

Cartier
Godkväll!

Ny här på forumet så tänkte att det kan alltid vara bra att presentera sig!

Klockintresset började som 14 åring när jag gick på Bahnhofstrasse i Zurich och såg en IWC Portuguese (Ref IW371605) på Bucherer.

Köpte några månader senare en Corniche med ett läderband som gick sönder efter ett tag. Var sugen på att köpa en ny klocka men slutade med att jag köpte ett perlonband istället vilket ändrade looken totalt.

Idag, 7 år senare fascineras jag ännu mer över klockor, något bankkontot inte jublar åt. Säljer även klockarmband sedan 3 år tillbaka och har haft hundratals kunder, många även medlemmar här på KS. Mest fokus ligger på Perlons & NATO band då jag har en extra kärlek för dem samt att jag har hittat en bra leverantör som tillverkar dem i hög kvalité. Så det är bara att höra av er ifall ni är intresserade av att köpa ett klockband eller två.

I skrivande stund bär jag även min Tudor BB, en favorit som nästan alltid sitter på handleden.

Inom snar framtid kommer nog även en Speedy ansluta till min kollektion.

Må gott,
Samuel / Wristbuddys
 

Bilagor

  • Tudor Land Rover.jpg
    Tudor Land Rover.jpg
    349.4 KB · Visningar: 44
  • DAD55016-0A00-4EDB-9CE6-4AC4AA63E85D_1_201_a.jpeg
    DAD55016-0A00-4EDB-9CE6-4AC4AA63E85D_1_201_a.jpeg
    229.1 KB · Visningar: 47
  • Tudor Nato.jpg
    Tudor Nato.jpg
    470.1 KB · Visningar: 52
Senast ändrad:

Hampans

Breitling
Hampus heter jag och är en 2 år erfaren/gammal klockentusiast hehe!:pompus:
Det som bl.a drog in mig i klockvärlden är den roll klockor spelat igenom historien och dess funktioner, framförallt övergången från fickur till armbandsur. Så tiden runt WW1 och WW2 har extra intressanta ur enligt mig. Men uppskattar självklart även en nyproducerad och modern dinka:woot:

Jag är inte särskilt aktiv i att kommentera här på KS men tycker det är intressant och roligt att följa olika inlägg samt kommentarer (#creep)
Ser fram emot att läsa så mycket som möjligt här på KS även framöver!

Nedan är bild på ett senare köp (dessvärre en homage då orginalet är svårt och dyrt att få tag på) av en Elgin US Navy Buships.
-H
 

Bilagor

  • IMG_2082.JPEG
    IMG_2082.JPEG
    281 KB · Visningar: 47

tosato

Omega
2-Faktor
Hej KS! Är väl inte direkt ny på KS men har varit väldigt dålig med att bidraga de senaste tiden. Sitter inne på
  • IWC Shaffhausen modell äldre (arv)
  • Rolex Datejust
  • AP RO

Shaffhausen kort.jpg

Rolex.jpg


Ap1 kort.jpg


Är sugen på lite nytt men har inte riktigt bestämt mig ännu. Förmodligen någoting mellan min RO och Datejust rent prismässigt. Min handled är ju lite av en begränsning, tyvärr... Plöjer för övrigt en hel del böcker också. Kul att vara här!
 

triss

Omega
2-Faktor
God eftermiddag!
Robin heter jag och har väl egentligen varit klockintresserad sedan 15 år tillbaka när jag köpte en Navitimer 806 av den första ägaren. Han var pilot och hade köpt den ny när han fick sitt cert och sedan sålde han den efter pensionen. Förutom någon dressare så har det uteslutande varit Panerai som gällt för mig sen 2007 dock.
Idag har jag två av dessa kvar, den 176:a som jag köpte 2007 samt en 299.
Börjar dock tröttna på storleken och har börjat jaga efter mer klassiska sportklockor såsom Rolex GMT mm.
 

MrSnowRabbit

Breitling
Hej

En ny medlem ansluter till ditt forum. Svenska är inte mitt modersmål, så jag ber om ursäkt om det blir fel på google translate.

Jag är en passionerad klocksamlare som älskar moderna och vintagebitar. Jag skulle säga att mitt vintagehjärta tillhör Lemania ... men jag gillar också Omega. Jag gillar både kronografer och dykur. Jag är inte säker på hur stort bidrag jag kommer att göra här, men jag har bidragit en hel del till klockfamiljen någon annanstans.

Tack klocksnack för att du accepterar mitt medlemskap och vänliga hälsningar till alla.

PS: Jag älskar katter (faktiskt alla djur, men katter är lätta)!
 

Boccia

Breitling
Hej allihopa. Ny på forum. Davide heter jag och är klockentusiast. Intresserad av Omega o vintage framför allt men äger också lite nyare grejer ;)
 

Bazooka-Joe

Breitling
Tjena,

Har följt forumet ett tag men inte varit aktiv. Martin heter jag och har under en längre tid varit intresserad av klockor. Främst är det dess funktionalitet och mekanik som intresserar mig. Målet är att skaffa den perfekta trion som passar för alla tänkbara tillfällen.
 

Hejdu

Omega
2-Faktor
Hej,

Daggs att flagga upp. Hoppas jag hittar rätt med detta inlägg!

Jag är 70+ och varit intresserad av klockor sedan 1960-talet. Jag kommer ihåg att jag satt på biblioteket och läste en artikel i Bonnier månadstidning (tror jag) om Bulova Accutron Spaceview som väckte habegär hos en dåtida tonåring.
20190403_141756.jpg

Ett klockintresse som tagit mer fart de senaste åren då det tar lite plats fysiskt sett. Jag försöker och värderar att själv kunna hantera så stor del av det fysiska underhållet som möjligt.

Jag har och haft stor glädje av Klocksnack i inhämtandet av information. Framförallt rörande ”micro-märken” som varit en ”guldgruva” bl a i förståelsen över många märkens byggande av sin image/varumärke.

Eftersom jag jobbat mycket med ekonomi och i större organisationer är väl nyttan - pris/prestanda ett begrepp som även kan appliceras här.

Jag förstår verkligen inte Rolex strategi och kroknade fullständigt på dem efter den senaste prishöjningen 2020-01-01. Rolex är en stiftelse och de verkar sakna förståelse för vanliga företagsekonomiska bevekelsegrunder.

Obegripligt att de kan lyckas sälja för ett listpris över 100K för alldagliga klockor som kostar under 10k att producera men de lägger väl en stor del av sina pengar på marknadsföring för att lyckas med detta konststycke.

Många ”micromärken” slår Rolex med hästlängder (enl pris/prestanda) och till kanske en tjugondel av priset. Dessutom slipper man att ha de klockorna i bankfacket. Tack Klocksnack för denna insikt som är till stor glädje.

Annars gillar jag kronografer och sätter Omega cal 9300 högst men är nu nyfiken på Breitling/Tudors verk B01.

Bland vintageklockor sätter jag Omega Seamaster cal 564 högt. Har någon en sådan i helguld är jag kund!

Hälsar ”Hejdu”
 

Cyrano

Breitling
Hej allesammans,
Nybliven medlem, men varit aktiv och följa främst inlägg i Cartiertråden en längre tid. Nu har jag en Swatch men har tänkt att försöka införskaffa något nytt och förhoppningsvis kunna lära mig mycket samt få lite hjälp på vägen här.
 

JJsthlm

Omega
Hej vänner!

Ny på forumet och superexalterad av att få ta del av all kunskap och diskussioner som snurrar här. Med ett starkt klockintresse men väldigt få bekanta som delar samma passion så känns det riktigt kul att man hittat hit.

Visar upp en bild på min lilla samling. Har dock lite smått beslutsångest huruvida jag ska byta ut min 114060 mot en 116610ln. Knepigt detta.. :’D

Allt gott!
J
 

Bilagor

  • CB418BCC-B46E-4EAE-B279-DB26AF1D4E74.jpeg
    CB418BCC-B46E-4EAE-B279-DB26AF1D4E74.jpeg
    976.3 KB · Visningar: 40

Eppe

Breitling
Hello!
Ny på forumet och med ett ganska nytt klockintresse. Brukar kolla runt på nätet, mestadels här, och läsa om klockor. Gillar både nytt, gammalt och retro. Klockor som jag dreglat mest över är vintage-kronografer av mindre modell. En Heuer carrera 30 skulle sitta bra på min handled 😑

Har ingen stor klocksamling men har i år köpt en ny seiko skx-dykare och en seiko 7a28 chronograph från 80-talet.

För övrigt så gillar jag även gitarrer vilket begränsar min budget för dyrare klockor.
Ha det bra /Eppe
 

Bilagor

  • F669060C-EF27-4A9C-8C80-9E931E4E19CC.jpeg
    F669060C-EF27-4A9C-8C80-9E931E4E19CC.jpeg
    468 KB · Visningar: 41

Emiljo

Breitling
Hej allesammans!

Jag har läst ett par trådar de senaste veckorna och beslöt mig för att bli medlem. Jag är ingen klockfantast än men jag känner att jag kanske är på väg att bli! 30 år gammal och bosatt i Stockholm sedan 6 år tillbaka och min dystra klockhistorik är att jag en gång hade en fin Tissot som tyvärr blev stulen. Sedan dess är allt jag vågat köpa en digitalklocka, tråkig och utdaterad idag om än rätt fin.

Jag ärvde en gammal TIMEX från en bortgången släkting som fungerar alldeles utmärkt utifrån vad jag kan avgöra.

Ser fram emot att avnjuta diskussionerna i alla forum och inhämta kunskap inför förhoppningvis ett par transaktioner framöver.
 
Senast ändrad:

JPS33

Cartier
2-Faktor
Uppväxt på 80-talet och mitt första klockminne är IWCn som pappa alltid hade på armen. Hade en lång rad Casio under uppväxten, därefter blandat men billigt. Sedan Bondfilmen Goldeneye 1995 har jag alltid velat ha en Omega Seamaster, men ekonomi och familj kom i vägen. Tills nu. Gillar främst funktionella klockor, och har hellre kvarts än mekaniskt just för att det är mer funktionellt. Därför har jag väntat på en svart Seamaster kvarts av sista modellen på begagnatmarknaden, och nu har den dykt upp och levererats hem till mig.
 
Hej,
Jag skulle inte kalla mig ny på forumet men som en del andra har jag varit en passiv medlem här länge. Läst trådar i perioder men känner att det är dags att kliva ut ur skuggan. Samlingen består av en ärv guldklocka "för nit och redlighet i rikets tjänst" (används ca 3/365), en Certina DS1 som jag köpte för min första lön efter examen back in the day (0/365), en Casioak (35/365) och avslutningsvis en Tag Heuer Aquaracer WAF2010 som jag plockade ut från AD i NY för ca 5 år sedan. Den sväljer överlägset mest handledstid. Jag är intresserad av att skaffa en ny Omega inom relativt kort tid. Har dock svår beslutsångest mellan Speedy och Seamaster diver då jag gillar bägge väldigt mycket.
Allt gott,
AR2.jpg
 

Jakob Häll

Cartier
Hejsan hoppsan! Har under flera år haft ett sovande klockintresse som aldrig riktigt vaknat till liv. Fick en gammal Seiko av pappa som han i sin tur fick i 30-års present, samt ett spontanköp av en Nixon på en utlandsresa för ett gäng år sedan. Men annars har det inte riktigt vaknar till liv... Förens för nån vecka sedan när jag började kolla runt och helt plötsligt kände jag att ja var helt fast. Har kollat runt efter en bra och rimligt prissatt dykarklocka och har bestämt mig för en SKX018. Inte det mest spännande valet kanske men en jäkligt snygg och stabil klocka. Nästa köp lutar mot en Seiko alpinist. Men en fråga. Hittade en SKX018 på Creationwatches, är det en pålitlig sida?
Annars vill jag bara säga hej och så tror jag att ni kommer se mer av mig med jobbiga nybörjar frågor.
Ha det fint! 😃
 
Hej alla,

Är ny på forumet och även inom klockvärlden. Har alltid gillat klockor men mest brytt mig om det estetiska utan att egentligen läsa på djupare än så. Men nu är första steget till min nya potentiella hobby gjort,en Tag Heuer Formula 1 är beställd som en tidig julklapp till mig själv.
 

Nikroo

Breitling
Hej på er,

Är ny på forumet. Haft ett slumrande klockintresse länge som nu har börjat väckas till liv. Har några Nixon men ingen ”finare” klocka. Just nu använder jag en sån där sportklocka mest för att logga träning. Går och suktar efter en Seamaster. Blir förhoppningsvis en tidig julklapp till mig själv.
 
Hallå.
Vart å läst på forumet då och då under de senaste åren men skaffade konto i somras. Kör en presentation här nu då. Bestämde mig för nästan fem år sen att sluta använda telefonen som fickur. Och att testa armbandsur. Mina efterforskningar ledde mig till att jag måste ha en mekanisk (automat) klocka! Jobbar som mekaniker och är nördigt lagd. ;)
Sagt och gjort efter lite konsultation hos Antikurmakaren här i Malmö så köpte jag en gammal billig Facit på Tradera som de putsade upp och ruckade för en spottstyver. Fantastisk klocka som jag älskar! Den har dock börjat gå lite oregelbundet det senaste och jag har letat efter nyare klocka. Köpte en G-Shock DW-5600E för att kunna ha när det finns risk för väta eller stötar för nåt år sen. Nu häromdan köpte jag en typ helt ny Seiko SPB155j1 baby alpinist här på forumet. Snygg och precis det jag behöver, tid och datum och vattentäthet. Sa jag snygg?!😍

Sen jag skaffade min första klocka har jag nördat in lite på att försöka förstå hur klockor funkar så jag har skaffat billiga mekaniska på tradera och plockat isär. Och lyckats sätta ihop!! Så jag är väl i processen att skaffa lite riktigare verktyg och oljor och se om det skulle kunna gå att lära sig att göra hjälplig service på nån enkel klocka. Vi får se.
IMG_20201130_085342.jpg

Faciten fick ge upp det älskade och välanvända wish-armbandet till Seikon för jag är nog inte riktigt en länkperson än..
 

MR08

Breitling
God eftermiddag!

Bakom detta konto finns två unga klock-entusiaster från Stockholm.

Vi sökte oss till det här forumet för att det verkar vara packat med informativa och intressanta diskussioner om klockor.

Det är mycket möjligt att det blir här vi köper våra första armbandsur!

Allt gott, M & R
 

Hampusoa

Omega
2-Faktor
Har lurkat på forumet under längre tid med nu bestämt mig för att skaffa ett konto. Samlingen består i dagsläget mest av äldre dressare samt dykar- och toolklockor. Har börjat spana efter någon rolig chronograf eller ev en dressare med lite större boetstorlek typ Nomos.

Annars är det mycket sport och jobb som gäller. Även inbiten poddknarkare.
dsc_0482-jpg.1613525
 

Bilagor

  • DSC_0482.JPG
    DSC_0482.JPG
    383.3 KB · Visningar: 412
Topp