• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citrus

Omega
Hejsan!

Är en relativt ny klockentusiast. Kul med ett forum där man kan få lite utlopp för sitt intresse!

Här är min line-up:

20201207_141953.jpg


MVH

Erik
 

Wahlman

Breitling
Hej!

Ny här, har sedan många år haft Garminklockor i Fenix serien men börjat snegla på en klocka av mer klassiskt snitt att ha när man inte är på gymet/jagar/seglar..

Snubblade in på Breitling och Superocean eller Avenger Blackbirds i 44mm. Är det en rimlig storlek, mina handleder är typ 190mm och Garmin-klockorna är betydligt mycket större än 44mm..?

IMG_2186.jpeg
 

Pallen

Breitling
Tjena forumet!
Ny som medlem på KS (har läst en hel del trådar utan konto) och med nyfunnet intresse för klockor. Har burit klocka sedan 6 års ålder men inte riktigt uppskattat uret för mer än tidsvisande funktion förens på senare år. Pga studier så har jag "sparat" mig tills nu när jag nyligen blev klar och kände att det var dags att unna mig något. Inväntar för tillfället leverans av mitt första mekaniska ur. Valet föll på en Oris Diver Sixty Five då den tickade i alla MINA boxar + att den finns i en 40mm version som passar fint på min spaghettibreda handled. Återkommer med bilder när skönheten hämtats ut ⌚
Tänkte uppdatera då jag nu har burit klockan i stort sett varje dag sedan jag fick deb ett par dagar efter inlägget. Är otroligt nöjd och varierar med både läder och natoband från @tidochting.se. Även där mycket nöjd med deras produkter.

Trevlig ti(d) sdag på er! IMG_20201208_144519.jpg
 

Eskilsani

Breitling
Hej!
Jag också en nybliven klockentusiast. Köpte min första "finklocka" för jääättelääänge sedan, 1998 - en Rolex GMT II "Coke". Fattade då inte att man borde ha flera...
Blev lite inspirerad under en skidsemester för några år sedan och köpte en Panerai PAM0000 med pjäxorna på och hjälmen under armen. Snacka om impulsköp.
Detta mörka år med mycket hemmasittande och slösurfande, har jag börjat läsa på mer och insett att det inte bara är ett par klockor som saknas i samlingen... :eek:

Har kompletterat med en Zenith El Primero A386, Tudor Black Bay Bronze, men även några vintage: Hamilton W10 (från mitt födelseår) :), UG Polerouter 20357-1, Seiko 6139-6022 Pulsations. Nästa mål är att hitta en snygg Panda - för tillfället mest sugen på Zenith A384.

Kul att följa er entusiaster här på forumet! Ni inspirerar! :)
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Hej Klockfantaster!

Jag har länge ful-läst forumet och äntligen tagit tummen ur och skaffat login.
Lite kort om mig själv så är jag 30 år, bor i Göteborg och jobbar som ingenjör. Utöver klockor så har jag en spridd skur av intressen. Alltifrån herrmode till vandring och flugfiske. Senaste tillskottet är padeln som tagit Sverige med storm de senaste åren.

Mitt klockintresse får jag nog skylla på agent 007. Det var i och med Brosnans filmer under min barndom som superagenten fick upp mina ögon för klockor. Intresset har sedan legat i dvala under studietiden pga andra ekonomiska prioriteringar. Nu är man har jobbat ett tag och inte behöver leva på studentbudget så har intresset fått den plats det förtjänar.
Min blygsamma samling består i dagsläget av de tre klockorna nedan.
Hamilton khaki king
Seiko Turtle Save the Ocean
Omega Seamaster COSC från 1969

Ser fram emot att snacka klockor här på forumet 😊
8FA73417-68AC-4C9E-9B01-A9B366F610D3.jpeg
E713A2F2-90AC-44B6-A560-FE05491F1FBD.jpeg
3ADA7D90-91B1-4802-B4C0-2C8B193A3752.jpeg
 

GeekJoan

Breitling
Kanske dax att jag också presenterar mig. Har mest hängt inne i köp och sälj avdelningen i jakt efter något nytt kul.
Klockintresset har funnits där sen liten, men har aldrig känt att jag haft dom pengarna att lägga på en "riktig" klocka. Så när jag väl gick in i klockaffären för att köpa mig en Omega så blev jag lite besviken, den satt inte alls som jag tänkt mig. Då plockade dom fram en annan Omega som jag verkligen gillade, men den skulle dom ha 90+ för, vilket var på tok för mycket. Så det blev ingen klocka den dagen. Tänkte att jag köper mig något annat under tiden, och detta ledde mig ner i kaninhålet. Det finns ju hur många snygga klockor som helst som faktiskt inte kostar en förmögenhet. Så sen i augusti har jag råkat köpa några klockor som jag gillar.
klockor.jpg
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Hej,

Daggs att flagga upp. Hoppas jag hittar rätt med detta inlägg!

Jag är 70+ och varit intresserad av klockor sedan 1960-talet. Jag kommer ihåg att jag satt på biblioteket och läste en artikel i Bonnier månadstidning (tror jag) om Bulova Accutron Spaceview som väckte habegär hos en dåtida tonåring.
20190403_141756.jpg

Ett klockintresse som tagit mer fart de senaste åren då det tar lite plats fysiskt sett. Jag försöker och värderar att själv kunna hantera så stor del av det fysiska underhållet som möjligt.

Jag har och haft stor glädje av Klocksnack i inhämtandet av information. Framförallt rörande ”micro-märken” som varit en ”guldgruva” bl a i förståelsen över många märkens byggande av sin image/varumärke.

Eftersom jag jobbat mycket med ekonomi och i större organisationer är väl nyttan - pris/prestanda ett begrepp som även kan appliceras här.

Jag förstår verkligen inte Rolex strategi och kroknade fullständigt på dem efter den senaste prishöjningen 2020-01-01. Rolex är en stiftelse och de verkar sakna förståelse för vanliga företagsekonomiska bevekelsegrunder.

Obegripligt att de kan lyckas sälja för ett listpris över 100K för alldagliga klockor som kostar under 10k att producera men de lägger väl en stor del av sina pengar på marknadsföring för att lyckas med detta konststycke.

Många ”micromärken” slår Rolex med hästlängder (enl pris/prestanda) och till kanske en tjugondel av priset. Dessutom slipper man att ha de klockorna i bankfacket. Tack Klocksnack för denna insikt som är till stor glädje.

Annars gillar jag kronografer och sätter Omega cal 9300 högst men är nu nyfiken på Breitling/Tudors verk B01.

Bland vintageklockor sätter jag Omega Seamaster cal 564 högt. Har någon en sådan i helguld är jag kund!

Hälsar ”Hejdu”
Välkommen, fina Bulova.
 

maha

Breitling
Hej!

Varit passiv läsare av forumet i rätt många år men tänkte att det var läge att bli medlem nu då jag är på jakt efter en sub, 16610ln. Köpte min första riktiga klocka 2016, en Omega Speedmaster. Ser fram emot att nörda ner mig lite mer i klock-världen framöver!
 

Bilagor

  • IMG_6445.jpg
    IMG_6445.jpg
    464.5 KB · Visningar: 29

matsols

Breitling
Hej forumet!

Jag är ny här. Har länge varit intresserad av klockor men fått lite nytändning på senare tid då jag ärvt en del gamla ur (fickur) vilket dragit mig in i ett kul träsk med auktionssajter, spännande urmakare m.m. Har också börjat skaffa mig nya armbandsur. Just nu mest intresserad av billiga och praktiska klockor, som gärna får vara snygga också. Köper också en hel del band och gillar att hitta bra färgkombinationer. Är också inne på militärrelaterade klockor, både gammalt och nytt.

På sikt är jag också på jakt efter mer "ädla" ur, och spanar och lurar en hel del här på forumet efter detta..

Här tre saker ur min lilla samling.


20201215_104543.jpg


En Zenith från 1919 i otroligt fint skick. Nyrenoverad. Används vid högtidliga tillfällen.

20201215_104603.jpg


En Orient Kamasu med röd tavla. Här med föga vattentåligt läder-NATO, men jag gillar kombinationen.

20201215_104619.jpg


Och här en riktig lågbudgetklocka från Casio. Denna tillsammans med någon G-shock är väl egentligen bara det man behöver? Den här är otroligt exakt också vilket kanske är tur.

Hej fr
matsols
 

Sills

Omega
Hej forumet!

Jag är ny här. Har länge varit intresserad av klockor men fått lite nytändning på senare tid då jag ärvt en del gamla ur (fickur) vilket dragit mig in i ett kul träsk med auktionssajter, spännande urmakare m.m. Har också börjat skaffa mig nya armbandsur. Just nu mest intresserad av billiga och praktiska klockor, som gärna får vara snygga också. Köper också en hel del band och gillar att hitta bra färgkombinationer. Är också inne på militärrelaterade klockor, både gammalt och nytt.

På sikt är jag också på jakt efter mer "ädla" ur, och spanar och lurar en hel del här på forumet efter detta..

Här tre saker ur min lilla samling.


20201215_104543.jpg


En Zenith från 1919 i otroligt fint skick. Nyrenoverad. Används vid högtidliga tillfällen.

20201215_104603.jpg


En Orient Kamasu med röd tavla. Här med föga vattentåligt läder-NATO, men jag gillar kombinationen.

20201215_104619.jpg


Och här en riktig lågbudgetklocka från Casio. Denna tillsammans med någon G-shock är väl egentligen bara det man behöver? Den här är otroligt exakt också vilket kanske är tur.

Hej fr
matsols
Välkommen och riktigt tjusigt fickur :)
 

Pelle013

Breitling
Hej!

Medelålders småbarnsfarsa från Linköping som spanat runt länge här innan jag reggade konto i somras.
Har en Rolex GMT II, 116713LN med svart tavla.
Ett par äldre ärvda Omega.
En retro Casio för resor.
På jakt efter nästa klocka nu, en 116234, silver tavla, hidden clasp, ej roulette :)
 

Patek

Breitling
Har haft ett klockintresse under ett flertal år men sålde för ett par år sedan alla klockor jag ägde då jag tappat intresset.

Nu är det återfunnet och jag har börjat bygga upp en ny samling. Den första klockan blev en Patek 5140, uppföljaren till den ikoniska 3940. Valet föll på den då den är något större än 3940 och jag upplever den som något modernare med bättre ”balans” i tavlan. Den har varit min heliga gral en längre tid och när jag nu hade möjlighet så slog jag till.

FF4B4F62-74E2-4F59-A99C-90C9AA04648D.jpeg


Patek har alltid varit det märke som tilltalat mig mest men jag har mycket kvar att lära. Är intresserad av att hitta mer Patek relaterad memoriblia. Säg till om du har något kul du vill sälja!

Jag kommer främst investera i klockor jag vill använda till vardags. Härnäst lutar det åt en Rolex Explorer I eller någon annan Rolex att komplettera Pateken med. Tips?
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Har haft ett klockintresse under ett flertal år men sålde för ett par år sedan alla klockor jag ägde då jag tappat intresset.

Nu är det återfunnet och jag har börjat bygga upp en ny samling. Den första klockan blev en Patek 5140, uppföljaren till den ikoniska 3940. Valet föll på den då den är något större än 3940 och jag upplever den som något modernare med bättre ”balans” i tavlan. Den har varit min heliga gral en längre tid och när jag nu hade möjlighet så slog jag till.

FF4B4F62-74E2-4F59-A99C-90C9AA04648D.jpeg


Patek har alltid varit det märke som tilltalat mig mest men jag har mycket kvar att lära. Är intresserad av att hitta mer Patek relaterad memoriblia. Säg till om du har något kul du vill sälja!

Jag kommer främst investera i klockor jag vill använda till vardags. Härnäst lutar det åt en Rolex Explorer I eller någon annan Rolex att komplettera Pateken med. Tips?
Explorer 1 är enligt mig ett perfekt val. Den ligger och mal bak i mitt huvud också.
Den är också ett bra komplement till din 5140:a då den ligger mer åt det sportiga än det stressade hållet.
 

Patek

Breitling
Stressad eller dressad? :) Exakt så jag tänker. Finns helt klart situationer där 5140 hamnar lite snett. Sneglat en hel del på 114300 också.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Ska såklart stå dressad 😂
I mitt tyckte är Explorer 1 en finare klocka än 114300. Men inget ont om 114300, hade inte tackat nej till den heller.
 

joggysocks

Breitling
Hej KS!

Varit medlem här ett bra tag, började på gamla goda gula TTT men inte varit aktiv förutom köpt en del klockor genom åren. Så tänkte att nu var det dags att presentera sig här.
Gillar främst klockor som har några år på nacken, helst rolex, omega, seiko. Mest handledstid får min datejust från 69, speedmaster och farsans gamla opolerade Omega 120 från 60 talet.

Tack för ett fantastiskt forum!
80163714-63FF-4500-8312-759844A8CC53.jpeg
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
Peter Kahm heter jag (nickname Lekamen) och har varit klocktokig sedan 5-årsåldern.
Dyrgriparna i samlingen är en Rolex Sub 14060M & Speedmaster från 67, men gillar också att impulsköpa billigare ur som tilltalar mig.
Till exempel en "stealth" G-Shock GA-2100 samt en precis nyköpt Timex Q från KS som jag gillar skarpt!
Jag är rädd att jag smittat mina två söner med samma "sjukdom", de är 12 & 14 och älskar klockor dom med :)
IMG_4671.jpg

Nyfiken fråga, kan man se i sin profil hur många inlägg man skrivit? Jag tycker jag borde bara uppe i över 50 och därmed vara välkommen i köp&sälj-avdelningen.
 

Nattsvart

Breitling
Hej medlemmar på KS,

Jag har läst och tittat en hel del på det här forumet tidigare, men bestämde mig först nu att bli medlem. Mitt klockintresse har växt med tiden och mer nu under pandemin. Mina nuvarande klockor; Seiko SKX, Omega Speedmaster 006 och en vit kvarts Maurice Lacroix kronograf med månfas. Ska bli kul som nybliven medlem att läsa och följa (kanske kan bidra med något :) ) många av er klockentusiaster och den kunskap som besitts här.

Vänlig hälsning,
Nattsvart


IMG_2873.jpeg
 

AMURAI

Breitling
Hej på Er!

Har spenderat alldeles för många timmar med att läsa era inlägg för att inte känna mig skyldig som inte har hälsat ännu 👋 och tackat för all inspiration genom åren.. 🙏😅
35 år gammal och har de senaste åren provat mina vingar med en ganska naiv pojkdröm som jag har haft om att skapa ett eget microbrand... 😊

På tal om pojkdrömmar, var tvungen att beställa denna för inte så länge sen när min favoritkaraktär Ryu fick nytt liv i en :seiko:... 😎👊🖤

photo_2020-12-17_23-53-50.jpg
 

Jakob_

Breitling
Tjena! Tänkte presentera mig lite, då jag funderar på att bli mer aktiv här på forumet. Har varit medlem ett tag, alltid gillar klockor men aldrig riktigt engagerat mig på sidan.
Jag har en Omega AT38 och en Speedmaster men funderar på att ge mig in lite mer på vintage klockor. Börjar dras åt det hållet!
 

Bilagor

  • 22A323A1-2BB3-4E38-AA9D-CF7D88AD38AB.jpeg
    22A323A1-2BB3-4E38-AA9D-CF7D88AD38AB.jpeg
    523 KB · Visningar: 19
  • 98CA4AA7-0F23-480E-9F55-80F5B8097D67.jpeg
    98CA4AA7-0F23-480E-9F55-80F5B8097D67.jpeg
    515.5 KB · Visningar: 29

atomega

Breitling
Hej alla!

Är helt ny på KS! Min entusiasm för klockor har bara växt senaste åren! Min första och enda klocka är en Certina DS Action Precidive. Har dock beställt en Omega AT 8500, 38,5 mm som jag väntas få efter nyår!
 

Bilagor

  • 2E7E5B82-E5B9-4A80-879C-AE29655413C4.jpeg
    2E7E5B82-E5B9-4A80-879C-AE29655413C4.jpeg
    440.8 KB · Visningar: 19

Karl.Thomas

Breitling
Hej allesammans!
Har inte följt Klocksnack i ”smyg” alltför länge, men kände dock att det var dags för en presentation då det gick upp ett ljus för mig att jag nog är ganska djupt nere i ”glädjen” (klockträsket) när jag fick en Speedmaster Fois av min kära fru! Hoppas alla haft en trevlig jul och önskar alla ett gott nytt!
2B473C0E-22A4-435F-AE57-CEF1D78738D2.jpeg
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Hej på er,

Jag är en nykomling på forumet som läst utan konto ett tag och varit intresserad av klockor så länge jag kan minnas. Bor i Stockholm, arbetar som naprapat och har en familj med en liten dotter och en son på väg vilken dag som helst (pseudotvillingar, kommer bli ett par riktigt härliga år framöver).

Har fastnat för Sjöö Sandström's klockor och det har blivit de enda jag köpt, både till mig själv och till min blivande fru.
IMG_0131.jpeg IMG_0133.jpeg IMG_0134.jpeg IMG_0135.jpeg

Utöver det har jag ärvt min farfars fickur och min morfars arbetshäst till armbandsur som mest ligger och agerar samlarobjekt i garderoben.

IMG_0136.jpeg IMG_0137.jpeg

Hoppas att jag kan bidra med något till forumet och tack för att jag får vara här
 

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla!

Tänkte äntligen ta mig i kragen och börja bidra till detta förträffliga forum! Har hängt här i det tysta i flera år och gjort ett antal affärer på K&S men detta är mitt första inlägg.

Mitt klockintresse fungerar som en lättsam, avkopplande hobby och KS är för mig ett roligt alternativ till andra sociala medier.

Intresset som sådant har tagit olika skepnader över åren, inga extravaganser i termer av dyra ur etc. men allt från Seiko-moddande till djupdykning i smala ’in house-tillverkare’ som Nomos.

Senaste temat är att jag håller på att bygga upp en vintage Sjöö Sandström-samling i någon form av kronologisk ordning, bjuder på en bild på denna nedan och hoppas kunna bidra mer framgent på liknande teman.

Väl mött!

58CC5CEC-80DA-4AE6-85AF-254EB7A63865.jpeg
 
Topp