• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zhersz

Omega
Tjena,

Första inlägget här på KS men förhoppningsvis inte det sista. Har precis upptäckt ett intresse för klockor och hade planerat göra mitt första Rolex inköp nu under 2021. Har väl framförallt skapat ett konto här för att kunna rådfråga kunniga personer, läsa intressanta forumtrådar men också för att jag förhoppningsvis kan hitta någon här på forumet som besitter just den klocka jag är ute efter.

För att respektera forumreglerna så tänker jag inte göra mitt första inlägg till en köpesannons utan det får vänta tills jag uppnått mina 50 inlägg och i rätt forumtråd.

Jag hoppas ju självklart att även kunna bidra med något till forumet.

Tack för ordet!
 
Hejsan vänner!
Jag har aktivt undvikit KS av samma anledning som jag undvikit insta - sitter redan alldeles för länge på muggen med mobilen. Men men, nu är jag här. Har hängt en del i grupper på facebook och kommer tyvärr aldrig få tillbaka alla timmar jag spenderat på hodinkee.com, men den senare tiden har det blivit trist att de inte ens försöker dölja hur sponsrade de är. Inför klockauktionerna på Kaplans brukar det bli en del klickande.

Det hela började när jag tittade på en äldre kollegas Rolex turnograph med blå urtavla. Något väcktes inom mig. Några månader senare köpte jag en omega geneve på en onlineauktion. Minst 30 år och så härligt att dra upp. Några få år senare fyllde jag 40. En utmärkt ursäkt att köpa DEN klockan. Med vilken är DEN klockan? JLC master sector dial? JLC polaris? En reverso (svårt insnöad på JLC). Eller en explorer I 36 mm? Till slut blev det en Glashutte Original Senator från 2004. Delvis för att den påminde om JLC Geophysic. Men oj vad jag gillar min GO. Kvalitet genom hela klockan. Och vilken låda till! Köpte den på C24 av en kille som jobbar på JLC (vi chattade länge och jag tror honom). Så fort jag gick klockan kutade jag iväg med den till Per Eklund som gratulerade mig till ett bra köp.

Men som ni alla vet är klockor som en drog. Man vill ha en ny. Eller så är det för att kompensera att man lämnat en annan jakt bakom sig.

Min heliga graal - Zeitwerk.
 
S

SHM

Guest
Tjena,
Investerat på börsen i över 10 år och nått några viktiga milstolpar som har gjort att jag vill unna mig något fint som minne. Funderar på en Rolex Yacht-Master 40 116622 som min första klocka. Det är också en klocka som jag tror kan stiga i värde över tid trots att jag använder den. Nu har jag bara några skräpklockor såsom Casio och Daniel Wellington.

/SHM
 
Tjena allihopa!

Blev introducerad till detta forum av @Crane som också har hjälpt till att spä på intresset för klockor rejält!
Andra saker som jag kommer kunna bidra med till detta forum är min passion för mat och vinylskivor.
Gott nytt år och tack att jag får vara med i gemenskapen här! ⭐️
A02BB348-A702-4742-9143-B8C4F6703414.jpeg
 

59ghia

Omega
2-Faktor
Hej KS!
Min klockhistoria började för ca 15 år sedan med inköp av en Zenith el primero Rainbow.
DE90A297-02A9-4688-8E4E-F98854979E25.jpeg

efter några år vaknade intresset för Tudor submariner till liv. Var skulle man kunna hitta en sådan...? Jo, på klocksnack såklart.
4A2AFD3D-14B0-48B2-A625-5F4234B7D7DF.jpeg
jag loggade in på KS och har inga planer på att lämna.
Tycker även att gamla bilar och motorcyklar är trevligt.
Gott nytt år på er alla!
 

J-P

Omega
Ny här på KS, har dock kikat på forumen lite då och då. Började bli intresserad av klockor för 5-6 år sen men är dock inte samlare i nuläget. Började med en Certina DS Action Diver automat för fyra år sen. Efter erfarenheterna från den så kände jag mig nyligen redo att ta steget upp till en ny Seamaster 300m. Den har jag nu på mig för jämnan. 🙂
 

PL13

Omega
Ny här på KS, har dock kikat på forumen lite då och då. Började bli intresserad av klockor för 5-6 år sen men är dock inte samlare i nuläget. Började med en Certina DS Action Diver automat för fyra år sen. Efter erfarenheterna från den så kände jag mig nyligen redo att ta steget upp till en ny Seamaster 300m. Den har jag nu på mig för jämnan. 🙂
Grattis till fin klocka! Välkommen till forumet :)
 
  • Like
Reactions: J-P

Louie

Omega
Tjena!

Är egentligen ingen nykomling utan hängt här ett tag även utan konto men bestämde mig nu för att styra upp en presentation samt vara mer aktiv här.

Är i mina tidiga 30 år, jobbar som försäkringsförmedlare. Flippar en del klockor men försöker bestämt ha kvar mina köp vilket går sådär.

Mina tidigare klockor: Iwc portuguese, Datejust 116200, Datejust 116233.

Idag kvar finns: Submariner 116613LB samt en nyinköpt 126622 Yacht master.

God fortsättning!
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Tjena!

Är egentligen ingen nykomling utan hängt här ett tag även utan konto men bestämde mig nu för att styra upp en presentation samt vara mer aktiv här.

Är i mina tidiga 30 år, jobbar som försäkringsförmedlare. Flippar en del klockor men försöker bestämt ha kvar mina köp vilket går sådär.

Mina tidigare klockor: Iwc portuguese, Datejust 116200, Datejust 116233.

Idag kvar finns: Submariner 116613LB samt en nyinköpt 126622 Yacht master.

God fortsättning!
Välkommen in i värmen. Gillar färgen på din Yacht Master 👊🏻
 

Schloppie

Breitling
Halloj! Johannes här. Tekniskt sett en vuxen man, men i klockkunskap ödmjukt knappt torr bakom öronen. Äntligen beslutat att joina KS...

Ett intresse som vuxit fram ur arvegods och fått nya fötter där den egna passionen ligger främst i små 40-talare.

Ser fram emot att interagera och ta del av all kunskap.
9787BAC2-B578-4D45-91B0-C00A82F4BE83.jpeg
 

Bilagor

  • ABA46416-125E-42AE-B15B-7C5815B91D60.jpeg
    ABA46416-125E-42AE-B15B-7C5815B91D60.jpeg
    261.2 KB · Visningar: 14
  • 24D29B03-3A2F-4A94-A788-C19DE5B8F91C.jpeg
    24D29B03-3A2F-4A94-A788-C19DE5B8F91C.jpeg
    359 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Mallen

Breitling
2-Faktor
Halloj!
är väl relativt ny, bara några månader av intensivt läsande för att öka min förståelse och kunskap kring klockor. Intresset för klockor kom genom min bror o påbörjades för bara nåt år sen.

20-åring, jobbar som säljare, nu för bara nån månad sen köpte jag min aqua terra ”skyfall”. Med planer att inom en snar framtid ska där sitta en submariner på handleden. 😉💪🏼
 

PL13

Omega
Halloj!
är väl relativt ny, bara några månader av intensivt läsande för att öka min förståelse och kunskap kring klockor. Intresset för klockor kom genom min bror o påbörjades för bara nåt år sen.

20-åring, jobbar som säljare, nu för bara nån månad sen köpte jag min aqua terra ”skyfall”. Med planer att inom en snar framtid ska där sitta en submariner på handleden. 😉💪🏼
Välkommen!
Man är ingen riktig säljare om man inte har en sub ;-)
 
Tjena, nygammal och medelålders klockdiggare här. Har legat i träda ett tag, gillade gamla Glycine och Bratte, haft Rolex Exp II sålde dumt nog. Gillar lättlästa klockor utan massa merarbete. Glömmer flämt ibland att ha klocka på mig ... Är supersugen på en Panna i 50-årspresent, minst 44 mm. Kukl att ta del av människors passion för tidtagning här =) Jag kanske hittar tillbaka till gnistan, flippar mig fram.

Gillar microsar väldigt mycket <3 Lüm Tech, Helgray ... Mmm. Tack för mig och ses när ni flippar nåt =)
 

Jo.Jo

Omega
Har gillat klockor hela mitt medvetna liv
Är medlem sedan 2006 på WUS med ca
5000 poster där innan GDPR därefter på TTT för att nämna några, blev intresserad av KS då en bekant är medlem här
Kärleken är att tillbringa intresset med likasinnade och hela tiden lära sig mer
Förkärlek har varit för Breitling
men andra märken är inget hinder

jojo
 

boneg

Omega
2-Faktor
Hej hej,

Henric heter jag och är ”ny” här, har haft inlogg på forumet en tid men varit inaktiv...men NU ska det bli ändring på det!
Har alltid älskat klockor och har bestämt mig för att dyka djupare in i denna värld nu
Min första klocka är en Breitling som jag köpte för 20år sedan när jag jobbat nån månad på mitt första jobb:)
Sålde av lite annat som jag samlat på och som blivit i överflöd, bland annat lite jaktvapen, sikten etc och har nu några klockor på g in och har fått några, exempelvis Sinn, Rado, Longines etc

Ser fram emot att lära mig massor och att kunna hitta riktigt bra kunskap om kvalitativa och bra klockor samt hoppas kunna få hjälp med att hitta bästa platserna att köpa bra och kvalitativa verktyg, tillbehör, armband eller annat jag inte visste att jag behöver:)
Har senaste 10åren snöat in och läst på om allt mannan tänka inom skytte, jakt, optik, ballistik etc så nu lägger jag det i vetskapsbanken och fyller min tid med klockor istället

Mina objekt i sikte just nu är en Rolex Datejust, Tudor Black Bay 58, Panerai 38mm eller Breitling Colt Skyracer
Så har ni ett erbjudande till mig så hör gärna av er

hoppas att lära mig massor av er och hoppas att ni kan stå ut med att jag kanske ställer en fråga som är självklar för er experter

/Henric
 
Senast ändrad:

Ståhlmon

Breitling
Hej KS!

Jag är en relativt ny klockentusiast och medlem här på forumet. Vintageklockor är det som jag främst har fått upp ögonen för och har sakta men säkert börjat samla på mig lite godbitar.

I samlingen finns en rysk 80-talare, Raketa Copernic som har blivit en favorit. Inspirerad av Nicolaus Copernicus teorier kring den heliocentriska världsbilden, lite cool och funky enligt mig.

Det finns även en snygg Omega-dressare som jag fick i examenspresent av min goda vän (@Columbus18 här på forumet), den är graverad och en riktig pärla som jag kommer ha med mig resten av livet.

Nyast in är en Omega Dynamic från 1960/1970 med en riktigt vacker patinerad ”Stardust” tavla. Jag gillar hur etuiets elliptiska form bryter mot den klassiska runda symmetrin som tavlan skapar. Sitter som en smäck på handleden.

I framtiden ser jag gärna en äldre Cartier-tank och Speedmaster på handleden.

Allt gott,


IMG_4388.jpg


IMG_4432.jpg
 

Citrus

Omega
Hej KS!

Jag är en relativt ny klockentusiast och medlem här på forumet. Vintageklockor är det som jag främst har fått upp ögonen för och har sakta men säkert börjat samla på mig lite godbitar.

I samlingen finns en rysk 80-talare, Raketa Copernic som har blivit en favorit. Inspirerad av Nicolaus Copernicus teorier kring den heliocentriska världsbilden, lite cool och funky enligt mig.

Det finns även en snygg Omega-dressare som jag fick i examenspresent av min goda vän (@Columbus18 här på forumet), den är graverad och en riktig pärla som jag kommer ha med mig resten av livet.

Nyast in är en Omega Dynamic från 1960/1970 med en riktigt vacker patinerad ”Stardust” tavla. Jag gillar hur etuiets elliptiska form bryter mot den klassiska runda symmetrin som tavlan skapar. Sitter som en smäck på handleden.

I framtiden ser jag gärna en äldre Cartier-tank och Speedmaster på handleden.

Allt gott,


IMG_4388.jpg


IMG_4432.jpg
Den Raketan är riktigt cool! Var fick du tag på den? :)
 

NicTan

Breitling
Hej!
Blev en klockentuisiast för ett par månader sedan, då jag fyllde 18, och fick en Oysterquartz av mina föräldrar (där min pappa är också en klockentuisiast 😁). När jag läste historian om just OQ:en fastnade jag helt i klockvärlden.
Den blev en Oysterquartz 17014, som är en fantastisk klocka. Kvarts eller inte, fortfarande otroligt snygg, och en unik Rolex.
Jag håller på att samla till (har inte bestämt mig!) antingen en Omega Speedmaster eller en Panerai Submersible!
96D8C26E-CBA3-4255-8CC1-641EEA14DB4D.jpeg
83AACE99-50FA-47B9-AC61-0EEDBAAECDFE.jpeg
 

wg11

Cartier
Hej!
Blev en klockentuisiast för ett par månader sedan, då jag fyllde 18, och fick en Oysterquartz av mina föräldrar (där min pappa är också en klockentuisiast
😁
). När jag läste historian om just OQ:en fastnade jag helt i klockvärlden.
Den blev en Oysterquartz 17014, som är en fantastisk klocka. Kvarts eller inte, fortfarande otroligt snygg, och en unik Rolex.
Jag håller på att samla till (har inte bestämt mig!) antingen en Omega Speedmaster eller en Panerai Submersible!
96D8C26E-CBA3-4255-8CC1-641EEA14DB4D.jpeg
83AACE99-50FA-47B9-AC61-0EEDBAAECDFE.jpeg
Välkommen hit och grattis, både på födelsedagen och till klockan! Ingen dålig present, alla borde ha en klockintresserad pappa ;)
 
Hej!
Blev en klockentuisiast för ett par månader sedan, då jag fyllde 18, och fick en Oysterquartz av mina föräldrar (där min pappa är också en klockentuisiast 😁). När jag läste historian om just OQ:en fastnade jag helt i klockvärlden.
Den blev en Oysterquartz 17014, som är en fantastisk klocka. Kvarts eller inte, fortfarande otroligt snygg, och en unik Rolex.
Jag håller på att samla till (har inte bestämt mig!) antingen en Omega Speedmaster eller en Panerai Submersible!
96D8C26E-CBA3-4255-8CC1-641EEA14DB4D.jpeg
83AACE99-50FA-47B9-AC61-0EEDBAAECDFE.jpeg
Galet fet present.
 

carlxgustaf

Breitling
Hej! Long time lurker här... i 30-årsåldern med en ung men stor familj så blir det inte så mycket köpt eller sålt men försöker använda det jag har desto mer. Skiljer mig kanske lite från mängden här då jag genom hävd av arbete och fritidsintresse har ett hemult intresse för G-shocks och andra sportiga plastklockor i kombination med billiga dykare man inte behöver vara så rädd om. Blir väl förhoppningsvis bättre med tiden.

Jag har också ett osunt förhållande till exakthet och har ställt klockan efter text-tv, fröken ur mm sedan barnsben. Två ggr om dagen om det behövs.

Kanske skulle droppa en rad i G-shocktråden?

20210102_104417.jpg

20201227_095059.jpg


(Bonusbild på morfars morfars guldrova från tidigt 1900-tal. Den tickar fortfarande men behöver nog servas)
20210112_085637-jpg.1645523
 

Bilagor

  • 20210112_085637.jpg
    20210112_085637.jpg
    691 KB · Visningar: 193

maol

Omega
Hej alla, tack för insläpp!

Jag är i 30-årsåldern och en relativt ny klockentusiast sedan 2016. Har dock minne av att jag alltid bar en blå digital Casio som grabb men som många andra slutade jag bära klocka när det blev mer vanligt med mobiltelefoner. Jag är glad att jag hittade tillbaka till detta intresse då det även går hand i hand med mitt whisky, kniv och reservoarpennor intresse. När jag började med klockor igen 2016 så startade jag med en Casio MTP-V004GL-7A och sedan blev det en drös med andra billigare klockor. Efter att jag hittat min smak/typ av klockor så vågade jag till slut prova på bättre märken med urverk av högre kvalité. Jag fastnade för Seiko och hade i början ett par Vintage ur. Min första "riktiga" klocka var en begagnad Omega Seamaster Professional, 36mm som jag inom ett par månader bytte upp mig till en likvärdig på 41mm.

Klockor/märken jag är sugen på i framtiden: Panerai PAM111 / PAM171, Rolex Submariner 41mm, Omega Speedmaster.

Ser fram emot att gräva mig djupare i ämnet och lära känna er alla.

Här är en bild på min nuvarande uppställning. Jag satt som mål väldigt tidigt att inte överstiga 10 klockor. Tycker ändå det är svårt att hitta handledstid för alla. Så max antal kanske går ner till 4-5 i framtiden.

2021.01.13.JPG
 
Senast ändrad:
Hej alla, tack för insläpp!

Jag är i 30-årsåldern och en relativt ny klockentusiast sedan 2016. Har dock minne av att jag alltid bar en blå digital Casio som grabb men som många andra slutade jag bära klocka när det blev mer vanligt med mobiltelefoner. Jag är glad att jag hittade tillbaka till detta intresse då det även går hand i hand med mitt whisky, kniv och reservoarpennor intresse. När jag började med klockor igen 2016 så startade jag med en Casio MTP-V004GL-7A och sedan blev det en drös med andra billigare klockor. Efter att jag hittat min smak/typ av klockor så vågade jag till slut prova på bättre märken med urverk av högre kvalité. Jag fastnade för Seiko och hade i början ett par Vintage ur. Min första "riktiga" klocka var en begagnad Omega Seamaster Professional, 36mm som jag inom ett par månader bytte upp mig till en likvärdig på 41mm.

Klockor/märken jag är sugen på i framtiden: Panerai PAM111 / PAM171, Rolex Submariner 41mm, Omega Speedmaster.

Ser fram emot att gräva mig djupare i ämnet och lära känna er alla.

Här är en bild på min nuvarande uppställning. Jag satt som mål väldigt tidigt att inte överstiga 10 klockor. Tycker ändå det är svårt att hitta handledstid för alla. Så max antal kanske går ner till 4-5 i framtiden.

2021.01.13.JPG
Vad är det för fräck grön Seiko upp till vänster?
 

maol

Omega
Vad är det för fräck grön Seiko upp till vänster?
Det är en Seiko Recraft (SNKM97) vilket för övrigt är min favorit Seiko av de jag har. 44mm exkl krona, sunburst urtavla, display boett, grymt skön och snygg både på original stålet eller på läder. Ursäkta de kassa bilderna. Den ser mycket bättre ut i verkligheten.

134941091_1804893972996762_6518937365685500547_n.jpg
137505858_747034632891051_7025528668871765419_n.jpg
 
Senast ändrad:

Sovdoktor

Omega
2-Faktor
Hej!

Ny på forumet och en presentation är på sin plats. Jag är en sporadisk men entusiastisk klockentusiast, uppskattar verkligen det jag ser här på forumet nuförtiden, initierade diskussioner och ett trevlig samtalston. Hängde mycket på Timezone i början på 2000 talet, mycket av det jag uppskattade där har flyttat hit nu.

Jag har ingen fantastisk samling att visa upp men har en älskad och ofta buren Chopard LUC 2000 sport som säkert kommer att presenteras med bild här vad det lider om jag hittar ett lämpligt forum. Funderar intensivt på nästa inköp :)
 
Topp