• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sovdoktor

Omega
2-Faktor
En snabb bild på Choparden, eftermarknadsgummi för vardagsbruk.
Chopard2.jpg
 

Tolvansson

Breitling
Efter att ha fastnat i klockträsket har jag plöjt genom youtube gällande det mesta relaterat till klockor. Även läst en del, för mig, underhållande och givande trådar här.
Nu har jag nyligen upptäckt podden ”Two watch guys”. Så tack vare dem tar jag modet till mig och säger hej här på forumet.
Om jag förstått saken rätt så önskas det bilder. Här är min seiko!
 

Bilagor

  • 1FCC8165-D1A3-4A41-9BE6-1E0ACCE155CD.jpeg
    1FCC8165-D1A3-4A41-9BE6-1E0ACCE155CD.jpeg
    428.3 KB · Visningar: 55

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Ny på detta forum. Klockintresset har dock funnits länge. Startade min karriär i grundskolan med en Seiko Ana-digi, mitten på 80-talet.
Sedan dess har det passerat otaliga klockor i de lägre prisklasserna, microdykare, Casio, Seikos, Citizen, CWC, Mondaine, Longines, Breitling mfl.

Nu har jag snöat in på Tag Heuer, ett märke som delar och upprör klockvärlden. Jag har uteslutande Tag Heuer i samlingen, förutom en obligatorisk Casio G-Shock.
Har dock inte ägt en Heuer (än).

Ni hittar mig i "Den Officiella Tag Heuer tråden". Gnäller ibland över mina tunna handleder :rolleyes: får acceptera dem och sätta en storleksgräns vid diameter 39mm och lug-lug 44mm.

Visst lockar andra märken med, är inte främmande för en "Grail" av ex. JAEGER-LECOULTRE, AUDEMARS PIGUET eller A. LANGE & SÖHNE eller.... oj det finns så många.... Den sista klockan är varken köpt eller såld än är jag rädd för.
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Hejsan vänner!
Jag har aktivt undvikit KS av samma anledning som jag undvikit insta - sitter redan alldeles för länge på muggen med mobilen. Men men, nu är jag här. Har hängt en del i grupper på facebook och kommer tyvärr aldrig få tillbaka alla timmar jag spenderat på hodinkee.com, men den senare tiden har det blivit trist att de inte ens försöker dölja hur sponsrade de är. Inför klockauktionerna på Kaplans brukar det bli en del klickande.

Det hela började när jag tittade på en äldre kollegas Rolex turnograph med blå urtavla. Något väcktes inom mig. Några månader senare köpte jag en omega geneve på en onlineauktion. Minst 30 år och så härligt att dra upp. Några få år senare fyllde jag 40. En utmärkt ursäkt att köpa DEN klockan. Med vilken är DEN klockan? JLC master sector dial? JLC polaris? En reverso (svårt insnöad på JLC). Eller en explorer I 36 mm? Till slut blev det en Glashutte Original Senator från 2004. Delvis för att den påminde om JLC Geophysic. Men oj vad jag gillar min GO. Kvalitet genom hela klockan. Och vilken låda till! Köpte den på C24 av en kille som jobbar på JLC (vi chattade länge och jag tror honom). Så fort jag gick klockan kutade jag iväg med den till Per Eklund som gratulerade mig till ett bra köp.

Men som ni alla vet är klockor som en drog. Man vill ha en ny. Eller så är det för att kompensera att man lämnat en annan jakt bakom sig.

Min heliga graal - Zeitwerk.

"Men som ni alla vet är klockor som en drog. Man vill ha en ny. Eller så är det för att kompensera att man lämnat en annan jakt bakom sig."

Kloka ord, känns dock lite jobbigt att läsa dem och rannsaka sig själv. :oops: Kan tillägga att det verkar eskalera med tiden, alternativt ekonomi.
 
  • Like
Reactions: Jox
E

egsirawan

Guest
Hej Klocksnack!
Jag har varit & kikat här i forumet då & då under senaste 3 åren, då jag började intressera mig för klockor 😊 Köpte min första klocka 2019 & sedan dess har intresset ökat & samlingen ser ut såhär:
4030F4B2-A99F-4475-9341-A088DEEE053E.png

Tack för ett trevligt (men dyrt 🥶) forum! :)
 

Bilagor

  • 91A07394-9A09-476D-BA3B-EF42BCC45A53.jpeg
    91A07394-9A09-476D-BA3B-EF42BCC45A53.jpeg
    570.6 KB · Visningar: 73

wg11

Cartier
Hej Klocksnack!
Jag har varit & kikat här i forumet då & då under senaste 3 åren, då jag började intressera mig för klockor 😊 Köpte min första klocka 2019 & sedan dess har intresset ökat & samlingen ser ut såhär:
4030F4B2-A99F-4475-9341-A088DEEE053E.png

Tack för ett trevligt (men dyrt 🥶) forum! :)
Lika imponerande varje gång en nollpostare dyker upp med en gedigen samling! :D
 

Senekk

Omega
Hej,
Har varit medlem i många år men aldrig varit aktiv när det kommer till skrivande. En klassisk gårdspolis, står och hökar i fönstret gömd bakom blommor, men håller koll på alla. Dags att bli aktiv nu.
Nåväl, medelåldersman. Äger ett gäng klockor av olika slag, fabrikat så som Rolex, Omega och Panerai. Saknar både AP och Patek för att jag ska känna mig nöjd.
 

Pjoter

Panerai
Hejsan.

Äntligen är jag här. Jag heter Peter och tänkte ha en del av mina pengar i klockor istället för på ett bankkonto. Det är roligare att titta på en klocka istället för ett kontoutdrag. Det håller säkert flertalet med om. Just nu har jag inget ur. Men på fredag har jag antagligen en Submariner 114060 No Date (sv såld hos Nymans 2020/06) i perfekt skick. Det får bli min instegsklocka. Innan jag betalar och hämtar den så skall den in på en värdering och äkthetskontroll hos en AD i Stockholm. Jag betalar gärna 1 500 extra för den kontrollen. Det får bli mitt första inlägg på Klocksnack. Jag har lärt mig mycket här genom att läsa trådar. Så ser den ut. Jag har precis lagt till en länk så nu sitter den perfekt.
 

Bilagor

  • IMG_0248.jpg
    IMG_0248.jpg
    499.9 KB · Visningar: 40
Senast ändrad:

Hildebrand

Omega
2-Faktor
Long time lurker, first time poster som det brukar heta. Snart medelålders man med för tillfället enbart Certina i klocklådan. En DS och en DS Pilot. Piloten är möjligen för stor för mina klena handleder, men med en allt sämre syn uppskattar jag de tydliga siffrorna. Känner dock ett stort och tydligt behov av att gå upp lite i prisklass och sneglar på några olika Orismodeller, tex Pointer Date eller Diver 65. Eller något helt annat, varje gång jag ser något snyggt här på forumet så blir jag märkligt sugen. Det enda som är klart är att nästa klocka blir på läder, aldrig gillat länkarmband.
 

Lionheart

Omega
Tjena gänget!
Varit dålig på att skriv här men varit varit inne på sidan i flera år. Har ett gediget intresse och samlat på klockor sen 15år tillbaka, i början mest nya klockor men senaste åren så har valet av klockor mognat lite som allt annat :)

Tack för en grym sida och många väldigt intressanta forum-trådar!

Med vänlig hälsning,

A.B
 

Henkor

Breitling
Hej!

Har varit medlem i strax två år nu utan något egentligt engagemang, i takt med ökat intresse av vintage-ur så har jag även spenderat mer tid på forumet och tänker att det vore roligt att även bidra mer till diskussionerna. Henrik heter jag och har ett mångårigt klockintresse, för tillfället består samlingen av en 216570, SS worldtimer, skx007 och en äldre omega. Letar för tillfället efter en äldre Heuer dykare samt en "Tonneau" formad klocka.

Allt gott!
Henrik
 

Obelix

Breitling
Hej!

Nybliven medlem här men har läst i detta forum i det tysta en längre tid. Tanken nu är att engagera mig mer i forumet!
Mitt klockintresse har gått upp och ner i ett par år och samlingen består idag av klockor som betyder mycket för mig i form av ett par ärvda vintageur samt en Certina som jag fått i present.
För tillfället har jag som mål att bygga upp min samling ytterligare och här kommer klocksnack vara till stor hjälp med inspiration och information. :)

Mvh Obelix
 

PeterU

Omega
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej,

Peter är namnet. Precis börjat engagera mig här på Klocksnack. Har under ett par år endast vart aktiv i Facebook-gruppen Klockcentrumet! (Klockor, Köp,sälj, byt och diskutera) och klockintresset uppstod när jag köpte min första Oris för 6 år sedan.

Sedan dess har intresset ökat och det har hunnit bli lite ur, en blandad kompott kan man väl sammanfatta det som :)
F611FCBF-53C4-4C64-A7C8-CC126BE47D91.jpeg
59504378-4E7F-4972-A20F-789BB2857D58.jpeg
C83B1BDF-5067-495C-9210-866F479D84FF.jpeg

Ser fram emot gott snack och en och annan affär 👍
 

Bjhit

Breitling
Tjena!
Björn heter jag och är ganska ny på forumet. Jag började min klockresa för ett par år sedan med en Oris.
Jag har nu avancerat till Rolex och snart även Tudor.

Brinner för toolwatches 🤙
 

Bilagor

  • D916681A-F30E-49CC-8011-C9BD331F6AB0.jpeg
    D916681A-F30E-49CC-8011-C9BD331F6AB0.jpeg
    356.6 KB · Visningar: 22

MERIMACK

Breitling
Hej!
Heter Per och fått ärva en klocka av min far. Tänkte om någon kan hjälpa mig med den, den ska enligt farsan var i guld+ armbandet ca 1970-75.
Har inte haft intresse av klockor så där med vet jag inget alls. Behöver hjälp med stämplar etc.
Certina från 1971 och allt i guld även armbandet i 18 k utom urverkets "fästring" ???
8513364 68
Lägger med några bilder, önskar också veta vad nummer mm betyder och står för om någon känner till?
Mvh Per
 

Bilagor

  • 20210128_125204.jpg
    20210128_125204.jpg
    1.4 MB · Visningar: 10
  • 20210128_125235.jpg
    20210128_125235.jpg
    1.6 MB · Visningar: 7
  • 20210128_125115.jpg
    20210128_125115.jpg
    693.5 KB · Visningar: 7
  • 20210128_125132.jpg
    20210128_125132.jpg
    845.7 KB · Visningar: 7
  • 20210128_125359.jpg
    20210128_125359.jpg
    744.8 KB · Visningar: 7
  • 20210128_125150.jpg
    20210128_125150.jpg
    688 KB · Visningar: 8
  • 20210129_104308.jpg
    20210129_104308.jpg
    495 KB · Visningar: 8
  • Betyder nummer etc.jpg
    Betyder nummer etc.jpg
    749.9 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:

Ingenieur

Omega
Hej!

Har varit aktiv bevakare av KS under 1-2 år nu och tänker att det nu är dags att börja engagera sig lite i forumet - vill därför säga hej!

Klockintresset växte initialt via en nära vän som länge varit intresserad. Köpte min första "riktiga" klocka, en Seiko SKX007 på gummi, för ca 4 år sedan som jag nu bär på en aftermarket-länk. Har sedan dess utökat samlingen med en vintage Omega Geneve i 14k guld, köpt här på forumet.

Omega KS.png


Letar nu främst efter en vintage Datejust (främst 1601/16014) att förgylla mitt liv med!

Allt gott!
 

antonmalmberg

Breitling
Tjena! Anton heter jag och är ny på ks :) Jag letar efter min första klocka! Är väldigt inne i Seiko Sarb035, är det någon som vet en vart man kan få tag på en? Såg att den fanns på chrono24 men har inga erfarenheter av att köpa där, är det en bra sida? Tar gärna emot rekommendationer på andra klockor som har liknande stil som sarb035. Ha de gött!
 

Djuup

Breitling
Tjena! Har varit medlem här på KS i 1 år nu men inte riktigt varit aktiv. Läst en hel del och intresset har bara ökat och nu har jag försökt bli mer aktiv.
Började samla på klockor (mest mekaniska ur, men quartz klockor kan också gå hem!) för ungefär 1 år sedan då jag införskaffade mig min första klocka på inrådan från min far. Köpte då en Sjö Sandström UTC Extreme och är mycket nöjd!

Har precis fått upp ögonen för ryska märken, framförallt Vostok! Mycket fina! Är även svag för Zodiac!! Så hit me up!

Ha det fint!
 

Bilagor

  • Min sjö sandström.jpeg
    Min sjö sandström.jpeg
    449.9 KB · Visningar: 20

Nurburgking

Cartier
Go’ dag,

Gabriel här som hängt här lite till och från sen 2015 men aldrig bidragit med några inlägg. Sista två åren har intresset ökat avsevärt och vill därför bli lite mer aktiv här på KS.
Första ”seriösa” klockan var en Bell & Ross 01-92 Heritage jag köpte för ungefär 8 år sedan. Sista två åren har det kompletterats med en Panerai PAM00090 samt en Rolex GMT 116713LN.

Mina senaste funderingar är att sälja min GMT då jag inte känner mig hemma i en Guld/stål och istället köpa en DJ 41 Jubilee med Wimbledon tavla samt en Omega Speedmaster som lite av en dressad vardag/jobb klocka!

Tack för mig,
 

Bilagor

  • F9C14B62-7219-4A56-942E-8D6289404C79.jpeg
    F9C14B62-7219-4A56-942E-8D6289404C79.jpeg
    346.1 KB · Visningar: 93
  • 7F2E4770-EEB9-422F-B8C6-2CDED03236BB.jpeg
    7F2E4770-EEB9-422F-B8C6-2CDED03236BB.jpeg
    422.3 KB · Visningar: 69

Borglund

Omega
Hej!

Borglund här. Har varit medlem på KS lite mer än ett år och under den tiden har intresset för klockor utvecklats och samlingen har expanderat. Jag har precis påbörjat läkarstudier så tyvärr kommer jag att behöva begränsa mina inköp de kommande åren. Jag slänger med en bild på favoriterna från samlingen tillsammans med en annan av mina hobbys :)

/Borglund
ksprofil.jpg
 
Topp