• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jacceson

Breitling
Hallå KS!
En 20 åring från Linköping som flyttat till Jönköping, som är ny på forumet sedan någon månad tillbaka.
Jag har fått upp mitt klockintresse via diskussioner med min pappa och farbror som båda är och har varit nördar sedan länge. Har på egen hand lärt mig känna igen olika märken och dess modeller via youtube och google. Så jag har bara skrapat lite på ytan inom klockbranschen med andra ord.
Nu när jag flyttat hemifrån och uppfyllt min barndomsdröm att få spela innebandy inom på högsta nivån i Sverige kombinerat med ett nytt klockintresse så ville jag fira det med en lite finare klocka som milsten. I de banorna var jag och min pappa rekommenderade klocksnack för mig! Har läst lite trådar och kollat mycket köp/sälj. Köpte min första egna klocka för en dryg vecka sen, via en medlem här i forumet. Blev en jättetrevlig vintage Zenith surf från 70-talet. Otroligt nöjd än så länge.
Har under en liten tid gått och blivit oerhört svag för Grand Seiko. Så det kan mycket väl bli en sådan för att fira nästa milstolpe. Nu går jag även i tankar på att köpa en lägenhet så vi får se hur en GS kan komma in i bilden under kommande år. Stort tack KS för ett allmänt trevligt och genuint forum, enbart goda intryck än så länge. Ska bli kul att dela med mig av mina klockäventyr i framtiden och ta del av era tips, trix och åsikter.
Vi ses och hörs!
// Emil :)
 

Bilagor

  • Zenith Surf 1.1.jpg
    Zenith Surf 1.1.jpg
    90.9 KB · Visningar: 24
  • Zenith Surf.jpg
    Zenith Surf.jpg
    85 KB · Visningar: 26

Nuortikon

Breitling
Hallå!

38-årig klockälskare från Uppsala som precis registrerat mig på KS då jag har planer på att starta en klocksamling. Favoritmärket är Breitling men jag uppskattar även Omega, Sinn och Rolex.

Har tidigare ägt Breitling Airwolf Raven men bär nu en Navitimer 2021 41mm som jag absolut älskar.

Vi ses i trådarna :)

PXL_20220427_152101727.jpg
 

martaSM30

Audemars
Hallå KS!
En 20 åring från Linköping som flyttat till Jönköping, som är ny på forumet sedan någon månad tillbaka.
Jag har fått upp mitt klockintresse via diskussioner med min pappa och farbror som båda är och har varit nördar sedan länge. Har på egen hand lärt mig känna igen olika märken och dess modeller via youtube och google. Så jag har bara skrapat lite på ytan inom klockbranschen med andra ord.
Nu när jag flyttat hemifrån och uppfyllt min barndomsdröm att få spela innebandy inom på högsta nivån i Sverige kombinerat med ett nytt klockintresse så ville jag fira det med en lite finare klocka som milsten. I de banorna var jag och min pappa rekommenderade klocksnack för mig! Har läst lite trådar och kollat mycket köp/sälj. Köpte min första egna klocka för en dryg vecka sen, via en medlem här i forumet. Blev en jättetrevlig vintage Zenith surf från 70-talet. Otroligt nöjd än så länge.
Har under en liten tid gått och blivit oerhört svag för Grand Seiko. Så det kan mycket väl bli en sådan för att fira nästa milstolpe. Nu går jag även i tankar på att köpa en lägenhet så vi får se hur en GS kan komma in i bilden under kommande år. Stort tack KS för ett allmänt trevligt och genuint forum, enbart goda intryck än så länge. Ska bli kul att dela med mig av mina klockäventyr i framtiden och ta del av era tips, trix och åsikter.
Vi ses och hörs!
// Emil :)
Välkommen till KS! Cool Zenith :)
 

Tipko

Breitling
Tjena KS! Jag läste forumet som en gäst i ett par månader nu och äntligen bestämde mig att skapa ett konto. 🙂

Innan jag började jobba inom IT hade jag ofta en fitness band på handleden men sedan dess vill jag vara "inkopplad" så lite som möjligt. Därför införskaffade jag min första (och fortfarande enda) mekaniska klocka - en pepsi Orient Mako 2. En bild på den kommer att dyka upp i nån "dagens klocka" tråd. 😁 Innan dess hade jag nån Hilfiger kvartsare som var större än min handled, samt Casio och Swatch självklart när jag var barn.

Nu sparar jag pengar för att hitta och köpa något lite bättre. Det finns ingen "samlarmentalitet" hos mig och vill bara ha en eller två klockor som jag skulle använda dagligen. Jag föredrar att ha sifror på tavlan och mina grails är förmodligen Hanhart 417 ES och Longines Spirit men jag tvivlar att jag kan rättfärdiga att betala så mycket för en klocka.

Anyway, jag kommer inte att skriva mycket i trådar men jag kommer att fortsätta läsa dem. 🙃 Vi ses!
 

Nahojen

Breitling
Hej,

45-årig från Halland med klockintresse som legat och pyrt i något årtionde men där villa, barn, båt mm gått före att bygga en liten klocksamling. Finns mycket trevligt att köpa men en SMP (måste bara besluta mig för vilken generation) ligger närmst hjärtat, men gillar också klockor som Speedmaster, Tag Heuer Monza, Longines Legend Diver, Breitling Sprint Chrono eller varför inte en S&S UTC Skydiver. Drömmarna är större än plånboken. 😎
 

Mallen

Breitling
2-Faktor
Halloj!
är väl relativt ny, bara några månader av intensivt läsande för att öka min förståelse och kunskap kring klockor. Intresset för klockor kom genom min bror o påbörjades för bara nåt år sen.

20-åring, jobbar som säljare, nu för bara nån månad sen köpte jag min aqua terra ”skyfall”. Med planer att inom en snar framtid ska där sitta en submariner på handleden. 😉💪🏼

Vill faktiskt lägga in en 1 års uppdatering hoppas den är välkommen, man märker snabbt att när intresset samt kunskapen kring klockor ökar ändras ens preferenser drastiskt. Gjorde mig av med min Aqua terra och gav mig vidare på andra äventyr och märken, blev en sub så man kan säga att det gick som planerat, dock var den inte långvarig. Fastnat med en Tudor GMT som nu ska säljas för att finansiera nästa köp av klocka. Omega Seamaster NTTD here I come. ;)
 

Freke

Breitling
Är jäkligt sugen på att lära mig om klockor och köpa en så småningom. Vill ha en dykare men dem är dyra. Försöker hitta en gyllene medelväg. Älskar prylar överlag och att lära mig om saker.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    422.9 KB · Visningar: 23

rdLAN

Breitling
Hej
Är inte helt ny på forumet, men första gången jag presenterar mig själv.
Tror ja har haft kontot i snart 2 år, och så 1år innan de läste jag som gäst.
40 år, bor i Solna, har eget bolag, använder vinstutdelningen från företaget för att köpa klockor :)

Samlingen började med den där SUBen maj 2020, köpte 2a hand via chrono24 av en handlare i italien, Supernöjd med den, DJn köpte jag april-2022 från Nymans, Casion köpte jag också april-2022.
Imorgon utökas samlingen av med en BLRN "Batgirl".. så den där DJn kommer att säljas inom kort.


1652132649458.png
 

martaSM30

Audemars
Ny här, med ett återuppväckt klockintresse som gått från väggur till armbandsur. Saknade tydligen min gamla automat som blev överkörd :/ och tröttnade på att använda mobilen som klocka.
Så! Nu sitter jag här med diverse gammalt jox och väntar på att verktygen ska dyka upp på posten. Det kan väl aldrig gå fel..?
Dam med smal handled, har en fäbless för second hand och gillar att skruva, så letar främst efter lite mindre storlekar och läser hemmafix-trådar på denna eminenta sida. Tack för insläpp!
Hej och välkommen! Ser fram emot att följa :)
 

Apis

Breitling
Tjenare,

Stockholmsbo med strax fyllda 37. Insåg i går kväll att jag haft konto sedan ett par år tillbaka men har inte varit aktiv eller läst som gäst.

"Ärvde" klockintresset av pappa (som själv har ett par olika) och haft klockor så länge jag minnas. Köpt och sålt en hel del redan från tidig ålder (inklusive en Batman och Hulk vilket jag förstås ångrar i dag), allra senast en blå DJ 36:a som jag köpte för listpris. I dagsläget består kollektionen av en two liner no date 14060M fullt set sista årsmodellen 2008, köptes från tysk återförsäljare.

Omständigheterna, möjligheterna, i dag har möjliggör att jag kan lägga än mer tid på mitt intresse vilket naturligtvis är fantastiskt roligt. Har två dinkor på ingång, båda Rolex, från AD som jag ser mycket fram emot. Kommer säkert återkomma till dessa framgent.
 

VikingCarrot

Breitling
Hej!

25 år gammal student här! Har läst på detta forum ett längre tag nu och har äntligen skaffat min första klocka idag! Tänkte därför att det också var dags för det första inlägget!

Det blev en Aqua Terra med den gravt underskattade silvertavlan. Hur nöjd som helst! Har intalat mig själv att detta är den enda klockan jag någonsin behöver, men har förstått att sådana löften sällan hålls när man väl gett sig in i klocksamlandet!

Bjuder på en bild också!
 

Bilagor

  • IMG20220513111352.jpg
    IMG20220513111352.jpg
    203.6 KB · Visningar: 24

martaSM30

Audemars
Hej!

25 år gammal student här! Har läst på detta forum ett längre tag nu och har äntligen skaffat min första klocka idag! Tänkte därför att det också var dags för det första inlägget!

Det blev en Aqua Terra med den gravt underskattade silvertavlan. Hur nöjd som helst! Har intalat mig själv att detta är den enda klockan jag någonsin behöver, men har förstått att sådana löften sällan hålls när man väl gett sig in i klocksamlandet!

Bjuder på en bild också!
Grymt snygg AT! Grattis o välkommen :)
 

Kohkoinen

Omega
För mycket pengar är kanske mer korrekt sagt

Som någon redan skrivit - dykare finns för billiga pengar också :) För min del är en del av sporten att finna bra kvalitet i det billiga segmentet. Det är lite som att köpa sig en whisky för 1500 kr på bolaget - det är klart att det är gott, det är vad man förväntar sig om man pröjsar upp. Att finna en god whisky som kostar under 400 kronor är i mitt tycke ett större och roligare fynd :)

Nå. Vill du ha en dykare av bra kvalitet, med mekaniskt/automatiskt urverk så går de att hitta från strax under tusenlappen och uppåt. Du får då börja kolla i i den kinesiska homagevärlden, typ Ali Express. Sök på klockor med NH35-verk (workhorse autoverk med datum, uppdragbara manuellt och hackar, drygt 40h kraftreserv). De tillverkas av Seiko och är robusta och tickar på bra, kan servas av vilken urmakare som helst, men är såpass billiga att du sparar pengar på att köpa ett nytt verk och byta ut det när det gamla börjar gunka ihop. Exempel på homagemärken som håller bra kvalitet är San Martin och Steeldive/Addiesdive. Vill man ha lite mer originella klockor (inte kopior utan mer egen design) så kolla in kinesiska Sugess. Du kan köpa loss en klocka med en fungerande tourbillion för ca 6000 kr av det märket. Vet dock inte om jag sett någon dykare av dem.

Gillar du inte homage av filosofiska skäl så finns det ett klockmärke som tillverkar sina egna ur och med intressant historia och konstruktion- Vostok, den gamla leverantören till sovjetiska Röda Armén. Dessa klockor är udda fåglar utan finish, men med en massa karaktär - klockvärldens uralbyggda sovjetdieseltraktorer :) Med rådande politiska klimat så kanske man känner sig lite tveksam att handla av Ryssland - men Vostok kommer att finnas kvar även efter att Putler bråkat färdigt :)
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Som någon redan skrivit - dykare finns för billiga pengar också :) För min del är en del av sporten att finna bra kvalitet i det billiga segmentet. Det är lite som att köpa sig en whisky för 1500 kr på bolaget - det är klart att det är gott, det är vad man förväntar sig om man pröjsar upp. Att finna en god whisky som kostar under 400 kronor är i mitt tycke ett större och roligare fynd :)

Nå. Vill du ha en dykare av bra kvalitet, med mekaniskt/automatiskt urverk så går de att hitta från strax under tusenlappen och uppåt. Du får då börja kolla i i den kinesiska homagevärlden, typ Ali Express. Sök på klockor med NH35-verk (workhorse autoverk med datum, uppdragbara manuellt och hackar, drygt 40h kraftreserv). De tillverkas av Seiko och är robusta och tickar på bra, kan servas av vilken urmakare som helst, men är såpass billiga att du sparar pengar på att köpa ett nytt verk och byta ut det när det gamla börjar gunka ihop. Exempel på homagemärken som håller bra kvalitet är San Martin och Steeldive/Addiesdive. Vill man ha lite mer originella klockor (inte kopior utan mer egen design) så kolla in kinesiska Sugess. Du kan köpa loss en klocka med en fungerande tourbillion för ca 6000 kr av det märket. Vet dock inte om jag sett någon dykare av dem.

Gillar du inte homage av filosofiska skäl så finns det ett klockmärke som tillverkar sina egna ur och med intressant historia och konstruktion- Vostok, den gamla leverantören till sovjetiska Röda Armén. Dessa klockor är udda fåglar utan finish, men med en massa karaktär - klockvärldens uralbyggda sovjetdieseltraktorer :) Med rådande politiska klimat så kanske man känner sig lite tveksam att handla av Ryssland - men Vostok kommer att finnas kvar även efter att Putler bråkat färdigt :)
Bra! Och så finns ju Seiko, Orient och Citizen som visserligen kostar något mer men som fortfarande är i den lägre prisklassen och väldigt prisvärda.
 
Medelålders mellanchef i mellanstor stad (Alingsås) här;)

Är ingen samlare utan har haft samma gamla Tag Heuer i snart 30 år nu, har alltid gått och drömt om en Jaeger Reverso men aldrig gjort slag i saken.
Blev medlem här för att jag vill börja variera mig lite mer när det gäller vad som sitter på handleden till både vardag och fest men känner mig osäker på vad jag vill ha. Behöver lära mig mer för att kunna skaffa några bättre, roliga och snygga klockor i prisklass 5-30"

Kanske blir det också en Reverso om jag fastnar i klockträsket, det återstår att se
 

Ur Säkta

Breitling
Jag ville ju egentligen inte ha en klocka. Jag kunde den inte. Men de tvingade mig! Mina dumma föräldrar! Vad visste de (eller jag) om tid?

Visarna flyttade sig ju hela tiden, jag förstod inte hur det funkade eller att de visade nåt överhuvudtaget. En stor och en liten visare, jag fattade ingenting!


Nej mamma, jag vill inte ha klockan! Du måste lära dig klockan, tyckte mamma. Du måste vara hemma en viss tid! Vad? En viss tid? Jag förstod aldrig varför, vad var tid?

Klockan var lika obegriplig som att knyta skosnören så att en rosett skapades från en hög med snöre. Men vad gör klockan för nytta?

Snörena gjorde ju iallafall så att skon fastnade på foten, men vad gjorde klockan? Tid var fortfarande fullständigt ointressant.

Klockan lixom bara hängde där......på handleden......som en död skalbagge.

Tonår, fortfarande fruktansvärt ointressant med skalbaggen på handleden.

Nu är jag äldre och börjar helt plötsligt sukta efter snygga grejer att ha på handleden!

Så jag har shoppat en del och jag har en liten samling på 9 skalbaggar som jag älskar och jag byter faktiskt ur varje dag. Jag har köpt en klocklåda som alla mina klockor får plats i och jag putsar dem när de säger till att de är smutsiga.

Vad då, klockor pratar? Såklart de inte pratar med mig......eller......?

Och nej, jag är inte rik och mina klockor kostar inte en triljon! Men huvudsaken är väl att mina klockor älskar mig och inte biter mig (skämt, jag vet inte om ni klockmönniskor fattar skämt😁)

Jag älskar iallafall era foton av era snygga klockor, jag tycker ofta att herrur är mycket snyggare än damur, men de är alldeles för stora för min handled, så jag kan ju aldrig använda dem, tyvärr. För jag är trots allt en dam.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jag ville ju egentligen inte ha en klocka. Jag kunde den inte. Men de tvingade mig! Mina dumma föräldrar! Vad visste de (eller jag) om tid?

Visarna flyttade sig ju hela tiden, jag förstod inte hur det funkade eller att de visade nåt överhuvudtaget. En stor och en liten visare, jag fattade ingenting!


Nej mamma, jag vill inte ha klockan! Du måste lära dig klockan, tyckte mamma. Du måste vara hemma en viss tid! Vad? En viss tid? Jag förstod aldrig varför, vad var tid?

Klockan var lika obegriplig som att knyta skosnören så att en rosett skapades från en hög med snöre. Men vad gör klockan för nytta?

Snörena gjorde ju iallafall så att skon fastnade på foten, men vad gjorde klockan? Tid var fortfarande fullständigt ointressant.

Klockan lixom bara hängde där......på handleden......som en död skalbagge.

Tonår, fortfarande fruktansvärt ointressant med skalbaggen på handleden.

Nu är jag äldre och börjar helt plötsligt sukta efter snygga grejer att ha på handleden!

Så jag har shoppat en del och jag har en liten samling på 9 skalbaggar som jag älskar och jag byter faktiskt ur varje dag. Jag har köpt en klocklåda som alla mina klockor får plats i och jag putsar dem när de säger till att de är smutsiga.

Vad då, klockor pratar? Såklart de inte pratar med mig......eller......?

Och nej, jag är inte rik och mina klockor kostar inte en triljon! Men huvudsaken är väl att mina klockor älskar mig och inte biter mig (skämt, jag vet inte om ni klockmönniskor fattar skämt😁)

Jag älskar iallafall era foton av era snygga klockor, jag tycker ofta att herrur är mycket snyggare än damur, men de är alldeles för stora för min handled, så jag kan ju aldrig använda dem, tyvärr. För jag är trots allt en dam.
Min tjej har 15,5cm handled och hon bär 36-38mm klockor utan problem. Du kanske har smalare ändå?
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Ja, jag har jättesmala handleder, 36 mm är nog max för mig.
Finns mycket vintage i 34-36mm som är snyggt men även nytt. Rolex tillverkar nog fortfarande i 34 utan datum men fanns in på 2000-talet även med datum i 34. Klockor som historiskt sett har varit herrklockor som jag själv skulle bära trots att jag har grövre handleder.

Min mors morbrors gamla Seamaster 33-34mm
64171500-3889-41D1-9764-A4736EC8FDA7.jpeg
 

P__

Breitling
Tjena! Startade mitt klockintresse förra sommaren och införskaffade mig en SMP 300 svart. Tog inte lång tid innan man fastnade i R-träsket. Numera är Omegan borta och DJ41 och Sub40 nyinköpta.

Högst troligt att jag bytt någon av dom inom någon måndag. Shit vad beroendeframkallande det är med klockor :) Trevlig helg!
 

Sjasja

Breitling
Jag ville ju egentligen inte ha en klocka. Jag kunde den inte. Men de tvingade mig! Mina dumma föräldrar! Vad visste de (eller jag) om tid?

Visarna flyttade sig ju hela tiden, jag förstod inte hur det funkade eller att de visade nåt överhuvudtaget. En stor och en liten visare, jag fattade ingenting!


Nej mamma, jag vill inte ha klockan! Du måste lära dig klockan, tyckte mamma. Du måste vara hemma en viss tid! Vad? En viss tid? Jag förstod aldrig varför, vad var tid?

Klockan var lika obegriplig som att knyta skosnören så att en rosett skapades från en hög med snöre. Men vad gör klockan för nytta?

Snörena gjorde ju iallafall så att skon fastnade på foten, men vad gjorde klockan? Tid var fortfarande fullständigt ointressant.

Klockan lixom bara hängde där......på handleden......som en död skalbagge.

Tonår, fortfarande fruktansvärt ointressant med skalbaggen på handleden.

Nu är jag äldre och börjar helt plötsligt sukta efter snygga grejer att ha på handleden!

Så jag har shoppat en del och jag har en liten samling på 9 skalbaggar som jag älskar och jag byter faktiskt ur varje dag. Jag har köpt en klocklåda som alla mina klockor får plats i och jag putsar dem när de säger till att de är smutsiga.

Vad då, klockor pratar? Såklart de inte pratar med mig......eller......?

Och nej, jag är inte rik och mina klockor kostar inte en triljon! Men huvudsaken är väl att mina klockor älskar mig och inte biter mig (skämt, jag vet inte om ni klockmönniskor fattar skämt😁)

Jag älskar iallafall era foton av era snygga klockor, jag tycker ofta att herrur är mycket snyggare än damur, men de är alldeles för stora för min handled, så jag kan ju aldrig använda dem, tyvärr. För jag är trots allt en dam.
Kul med en till här på forumet..! Välkommen! Tillsammans kanske vi kan få klocktillverkarna att göra roliga damur tillslut (utan rosa krafs)
 

AndyLard

Omega
44, förortsfarsa.

Medlem sen 2012(!) men i princip aldrig postat (dock flitig läsare och väldigt tacksam för alla kul och intressanta inlägg).

Köpte min första sport-Rolex när de fanns i överflöd i butik. Oklart om det är åldern, marknadsutvecklingen eller något annat som fått mig på senare tid att fundera mer på vissa klockors vara eller icke-vara i bankfacket.
 

Nachoman

Breitling
Hej KS!
Fint forum först och främst. Har några Seamaster från olika årtionden och en Speedy så kan väl nästan kallas samlare. Kul att läsa mer och fördjupa sig i den enorma kunskapsbanken som finns samlad här.

/Nachoman
 
Topp