• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

tuukkav

Breitling
Hej! Är en 22-årig finlandssvensk klockentusiast, som har nyligen flyttat till Sverige för att slutföra sin examen på SU efter några år av distansstudier. Har varit intresserad av klockor sedan 2016 då jag fick min första klocka som gåva. Intresset ligger på nästan alla sorters kvalitetsur men har som mål att inte ha mera än fyra klockor i min samling samtidigt. Planerar näst att skaffa en Grand Seiko med quartzverk, Monta Atlas GMT eller någon annan GMT. På handleden sitter ofta en Longines Flagship Heritage, som har hållit sin plats i samlingen rätt länge trots att nästan allt annat har i något skede flippats eller sålts bort. Har också ett företag i Finland för försäljningen av begagnade klockor, som kommer att officiellt lanseras hösten 2023.
 

Dollar

Omega
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Ny på forumet sen i somras och har inte presenterat mig ännu.

Intresset för klockor har alltid funnits i mig på något sätt. Från och med att jag var liten så fick jag det från både mor och far att en klocka är något speciellt. Intresset idag kommer mest från min pappa. Han hade en antikbutik och hade som mest 400 klockor. Han sålde klockorna till ett filmbolag sen som behövde det som rekvisita. Min pappa har även sålt en del på Tradera och var med när det startades någon gång på slutet av 1990-talet.

För egen del verkar jag ha något slags outtalat mål att en gång äga en Rolex Oyster Submariner, No Date med svart urtavla och svart glasring. Min första sportklocka såg likadan ut när jag var litet barn (som så många andra homage-klockor) och det är enkelheten som jag tycker är fascinerande. Designen har i stort sett inte förändrats sen den släpptes på 1950-talet och samtidigt som den har ett mycket bra rykte, både bland generationer idag men också hos de äldre generationerna (som min pappa, som entusiastiskt alltid poängterade att Sean Connery bar en Rolex Submariner när vi tittade på Bondfilm)

Annars älskar jag Longines, kronograferna mest men även de enkla guldklockorna som exempelvis Préscence och La Grand Classique. Har även en dragning mot Tag Heuer, kanske för att jag också är intresserad av motorsport.

Kul att få vara med i en så trevlig forumgemenskap! Jag ser fram emot att träffa många andra klockintresserade som kan hjälpa mig med det jag inte vet. Det finns alltid någonting att lära sig om klockor.

Önskar er en fortsatt fin torsdag och en fortsatt fin vecka!
 

andrewfehrling

Breitling
Tjenare! Ny på forumet och har en känsla av att min beroendepersonlighet kan spilla över på klockor :) Köpte precis en Seiko Diver SKX013 och väntar fortfarande på en Tudor Glamour Day+Date som jag beställde för 7 månader sedan :/ Om någon sitter på ett Jubilee-armband 20mm så är jag intresserad. Ser fram emot roliga diskussioner och klocktips framöver!
 

Retep

Omega
Tjenare! Ny på forumet och har en känsla av att min beroendepersonlighet kan spilla över på klockor :) Köpte precis en Seiko Diver SKX013 och väntar fortfarande på en Tudor Glamour Day+Date som jag beställde för 7 månader sedan :/ Om någon sitter på ett Jubilee-armband 20mm så är jag intresserad. Ser fram emot roliga diskussioner och klocktips framöver!
Klockhobbyn är farligt beroendeframkallande, borde komma med en varningstext: "Kan leda till sömnlöshet och platt plånbok"
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Klockhobbyn är farligt beroendeframkallande, borde komma med en varningstext: "Kan leda till sömnlöshet och platt plånbok"

Jo den har sina risker! Först för kort sömn för att man ligger vaken länge och surfar efter klockor. Sen för kort sömn för att man har svårt att somna när man längtar efter klockan(eller klockorna) man nyligen klickat hem. Och sen sömnlöshet för att plånboken är tom...😄
 

HerrBach

Breitling
Tjena, Klocksnack!

Jag är en glad kontorsnisse som på fritiden musicerar(Tycker att J.S. Bach den bästa kompositör som någonsin har levt, vilket användarnamnet skvallrar om :) ), tränar, rör mig i naturen och läser för det mesta. Jag älskar klockor, men är än så länge endast en glad amatör som försöker sätta mig in mer och mer i dessa fantastiska små maskiner, och jag ser fram emot att läsa och delta i diskussionerna på forumet. :)

Äger i dagsläget en gammal Fortis, en modifierad Seiko SKX007 och en Herbelin Cap Camarat Automatic som är det senaste tillskottet jag unnade mig då jag just har fått nytt jobb inom bolaget, och den är jag grymt nöjd med!

Allt gott, och trevlig helg! 🤘

1B4DF988-DAD1-408D-9E8A-0308432F3FC5.jpeg


5EF3FB14-DCAF-4511-9F07-1E865955BF84.jpeg


ADD964F4-E45A-4448-A94C-B5DCA8A98024.jpeg
 

Klockedock

Breitling
Hej KS!

Har lurkat runt lite i forumet ett tag efter att jag blev sugen på att köpa en klocka. Har tidigare endast ägt en g-shock som jag köpte under lumpen. Har tänkt att köpa nån prisvärd automatisk dykare, men ju mer jag kollar runt desto svårare har jag att bestämma mig. Vi får väl se vad det blir tillslut.

Tack för ett forum med så mycket kunskap!
 

Korpen

Breitling
Hej KS,

Mattias var namnet, ny men ändå inte, varit medlem ett längre tag (sedan 2013😅) men inte tagit modet att skriva eller varit så aktiv, men nu på sistone fått glöden tillbaka och kommer bli kalas kul att få bidra och diskutera. Ser fram emot mycket klockssnack, men även intresse för de goda i livet: vin, design, golf, cigarrer, träning m.m..

Håller med ovan, Klockedock, och vill även jag tacka för ett riktigt trevligt och kunskaps rikt forum/community.

Allt gott, trevlig söndag!
 

rallebannen

Breitling
Tjenare, Paul här.

Jag är mest här som köpare och inte säljare. Just nu är jag sjukt sugen på kameraobjektiv för kollektionen, jag söker en Batis 85mm till Sony och en Sigma 105 macro dg dn. Tror att det kan bli skoj med lite extra glas.
 

Map

Breitling
Hej!
Jag är ny medlem här sen igår och helt ny vad gäller klockintresse, klocksamlande och klocksnack. Har kollat - svenska klockkanalen - på youtube och fastnat och fascinerats. Kom på att jag har en gammal klocka som jag rotat fram…en Eterna. Har försökt kolla upp den via ett nummer på baksidan…vet inte om det är ett serienummer ? men jag tror klockan är från 1940-50 talet. Den behöver en rejäl översyn, reparation och nytt armband. Någon som vet vem som reparerar och gör översyn av en gammal Eterna?
Har en Garmin som vardagsklocka.
/
Mårten
 

Mr_Happyfeet

Omega
2-Faktor
Hej KS,

jag har ett nyblivet klockintresse som dessvärre börjat urarta en aning. Skaffade mitt första ur i november 2004, en Technomarine Sport men det var inte mer med det. Mitt andra minnesvärda ur fick jag av min kära far, en enligt honom "mycket högklassig kopia på Breitling, vem är dum och lägger $5000 på en klocka när man kan köpa denna som är så gott som identiskt med originalet för bara $500 i Dubai?" Ja, han hade inget intresse för klockor och till och med kronan satt lite snett på den "högklassiga" kopian 😄

Men för ett år sedan så gick mitt första riktiga urverk sönder, en Oris som jag haft i drygt 17 år och i samband efter att hitta nytt så väcktes intresset på allvar. Har precis fått hem mitt senaste inköp, men det kommer presenteras i paketöppningstråden.
 

Retep

Omega
Hej KS,

jag har ett nyblivet klockintresse som dessvärre börjat urarta en aning. Skaffade mitt första ur i november 2004, en Technomarine Sport men det var inte mer med det. Mitt andra minnesvärda ur fick jag av min kära far, en enligt honom "mycket högklassig kopia på Breitling, vem är dum och lägger $5000 på en klocka när man kan köpa denna som är så gott som identiskt med originalet för bara $500 i Dubai?" Ja, han hade inget intresse för klockor och till och med kronan satt lite snett på den "högklassiga" kopian 😄

Men för ett år sedan så gick mitt första riktiga urverk sönder, en Oris som jag haft i drygt 17 år och i samband efter att hitta nytt så väcktes intresset på allvar. Har precis fått hem mitt senaste inköp, men det kommer presenteras i paketöppningstråden.
Välkommen till fördärvet :)
 

jan1

Breitling
Hej! Jag heter Andreas och har länge stått utanför och tittat in, kände nu att de var dags att komma in i värmen och säga hej.
Jag kan inte mycket om klockar och har inte heller många, men intresset växer för varje dag.
I skrivande stund har jag en Rolex submariner och en Rolex Day-Date som köptes i Lördags :) med de sagt kommer också en bild.



IMG_0818.JPG
Riktigt fin!
 
Hej!
Jag är ny medlem här sen igår och helt ny vad gäller klockintresse, klocksamlande och klocksnack. Har kollat - svenska klockkanalen - på youtube och fastnat och fascinerats. Kom på att jag har en gammal klocka som jag rotat fram…en Eterna. Har försökt kolla upp den via ett nummer på baksidan…vet inte om det är ett serienummer ? men jag tror klockan är från 1940-50 talet. Den behöver en rejäl översyn, reparation och nytt armband. Någon som vet vem som reparerar och gör översyn av en gammal Eterna?
Har en Garmin som vardagsklocka.
/
Mårten
Välkommen!
Har själv inte erfarenhet av Eterna, men har sett att @Hugger69 har koll. @Hugger69, visst var det Olofsfors Urmakeri du hade goda erfarenheter av just med Eterna?
 

4thdim

Breitling
Hej KS,

Mattias var namnet, ny men ändå inte, varit medlem ett längre tag (sedan 2013😅) men inte tagit modet att skriva eller varit så aktiv, men nu på sistone fått glöden tillbaka och kommer bli kalas kul att få bidra och diskutera. Ser fram emot mycket klockssnack, men även intresse för de goda i livet: vin, design, golf, cigarrer, träning m.m..

Håller med ovan, Klockedock, och vill även jag tacka för ett riktigt trevligt och kunskaps rikt forum/community.

Allt gott, trevlig söndag!

Hej KS,

Ännu en "ny" medlem här. Känner igen mig med Mattias här, har varit medlem och kikat runt på forumet ett bra tag, utan att för den delen skrivit eller varit aktiv. Känner att det är dags att bryta den trenden. Köpte min första vad som skulle kunna anses som en exklusiv klocka för närmare 15år sedan, en Breitling av enklare och äldre modell. Breitling stod högst upp på listan bland klocktillverkare och efter några år hade jag lyckats byta upp mig till min dåvarande drömklocka, en Breitling Super Avenger. Därefter har det blivit både dyrare inköp och av en större samling märken och då främst Omega. Nedan kommer ett urval av dem bättre Omegorna (som numera har andra ägare)

275542344_340093634724084_7582518650850642741_n.jpg 309252419_1234021713833340_8805381106227902466_n.jpg 309561175_416352927109119_7332397482329760722_n.jpg 309592883_5624304127629609_3346288744267872733_n.jpg 309713593_784909576097216_9130720770557994362_n.jpg
 
Senast ändrad:

VWatchie

Breitling
Jag har varit fascinerad av klockor så länge jag kan minnas. När jag var 10, 11 år, i början av 70-talet, fick jag till och med mina föräldrar att köpa mig ett fickur med mina initialer ingraverade på locket. Jag har nog alltid drömt om att vara urmakare men har jobbat inom IT hela mitt vuxna liv. Det var först för fem år sedan som jag på allvar vågade öppna bakboetten på en klocka. Jag visste på förhand, varnad av andra entusiaster, att jag skulle tappa och ha sönder delar i början, så jag höll mig till superbilliga ryska verk (Vostok, Poljot) som det finns miljoner av på eBay. Sedan dess har det blivit både schweiziska (AS, Enicar, ETA/Sellita, Omega, Tissot, Unitas) och japanska verk (Miyota, Seiko, Orient).

För egen del spelar det ingen större roll vilket varumärke en klocka har eller vilket verk som sitter i så länge jag vet att verket fungerar som det ska och klockan tilltalar mig estetiskt, i alla fall om jag ska bära klockan själv.
Även om det skulle vara väldigt roligt med en lite dyrare, mer eller mindre ny klocka någon gång, typ Rolex, Omega, Breitling, IWC, Blancpain, etc. så går pengarna nu istället till urmakarverktyg, och satsar man på schweiziska kvalitetsverktyg så får man faktiskt tillbaka det mesta av pengarna om sedan säljer dem. Senaste förvärvet i verktygsväg anlände igår i form av två korntänger för manipulering av spiralfjädrar (Bergeon 7025-6). Jag har i alla fall unnat mig ett par Sinn flygare (556 A och 856 B-Uhr) som jag av flera skäl är väldigt förtjust i.
De senast sju åren har jag jobbat som lärare inom .NET, huvudsakligen på brights.se och på iths.se, och det är väl läraren i mig som gör att jag gillar att dokumentera verk som jag servar. Senast ett 24 timmarsverk från Vostok, kaliber 2431.


Jag hörde talas om klocksnack.se via UR-bildningsradion. Trevlig podcast som jag brukar lyssna på när jag sitter i bilen.
 

Kel Varnsen

Breitling
Hej! Jag har gillat klockor ganska länge, men det var relativt nyligen som jag börjat köpa ett par mekaniska ur. Jag är fortfarande i processen att hitta Den Optimala Klockan, men det verkar svårt 😅
Denna är den jag haft längst och är den finaste, då jag är femte generationen som har den i min ägo.

20221002_181040.jpg
 

Télagh

Omega
Télagh här.
Haft intresse för klockor sedan 17-års åldern ungefär, men mer intensivt nu på senaste år!

Första klocka: Breitling D13050 halvguld Chronomat
Drömklocka: Rolex Day Date Olive Anniversary!
 

cameraobscura

Breitling
Tjena! 37-årig kodknackare från Stockholm här. Har lurkat ett tag men aldrig skrivit. Tills för ett par år sedan hade jag inte använt armbandsur sedan yngre tonåren, men så en dag började en polare snöa in sig och jag blev meddragen.

Började med en Orient (verkar vara en vanlig inkörsport) - Bambino open heart - och Casios gamla hederliga terroristklocka F91W för lite kontrast. Fortsatte med ett par dykare - Orient Mako III och Vostok Amphibian (pre-invasion...). I år har den modesta samlingen byggts på med en Seiko SPB155 ("Baby Alpinist"), Casio LCW-M100TSE (mest använda i år; otroligt praktisk och lagom på alla vis) och senast Seiko SSC813 (Speedtimer). Fler lär det bli... just nu funderar jag på en G-Shock... 🤔 kul att vara här!

IMG_7469.jpg
 

Zhanna

Breitling
Hej där 😀
jag är en tant från norra Sverige som gillar o samlar på vackra gamla saker som fickur, smycken o vissa armbandsur.
Har en förmåga att ändå få tag på alldeles för många armbandsur, som jag alltid vill sälja eller byta mot fickur eller smycken 😁
Blev tipsad om denna grupp som den bästa, så det ska bli spännande att kolla runt och lära sej mer.
 

A.K.

Omega
Hej!

Jag har varit medlem i några dagar men varit inne och läst många gånger under åren. Det har varit lite av en go to när man sökte bra info.
Har haft intresse för klockor i många år men aldrig tagit steget och köpt en "riktig" klocka. Om man inte räknar min Casio W-800H.
Intresset började bubbla upp igen för ett par månader sedan och efter en del research klickade jag hem en Orient Kamasu. Fick hem den och blev sjukt imponerad över hur mycket klocka man kunde få för pengarna. Men den kändes inte rätt för mig och jag skickade tillbaka den.
Sambon blev nog lite trött på mitt velande och överraskade med en Seiko 5 sports i 35 års present. Den har inte lämnat handleden sen jag fick den och jag är supernöjd. Fler klockor kommer det nog bli.

IMG20221010125035_01.jpg
 

Matthias85

Breitling
Hej!

Har varit medlem här ett tag och varit intresserad av klockor betydligt längre än så. Dock så har ju intresset tagit en rejäl skruv sista året och det har blivit allt möjligt in i samlingen. Jag är i huvudsak intresserad av vintage eftersom jag tycker det ger en extra dimension till klockan att det finns en historia bakom jämfört med nytt. Jag snurrar runt en hel del klockor i olika prisklasser, min filosofi är väl att försöka prova så mycket det bara går för en rimlig budget :D

Nu till det roliga😀👌

Omega Seamaster 30 i komplett skick med original av det mesta så som krona,glas osv. Bandet är utbytt för dagen men finns i original också. Är väldigt nöjd med denna och den kommer stanna länge i samlingen.
BF1C6EC4-497F-4722-93D4-A38E870D8CD1.jpeg


Chronographe Suisse från 50-60 tal med Landeron 51 verk.
F8696ACD-6DBB-43D9-9871-96CF02C35386.jpeg


Dulfi Chronographe från samma tidsperiod som ovan. Lite osäker på verket i denna, någon kan säkerligen svara på detta på studs.
3630823C-1D01-4892-B11D-97449AA81E56.jpeg


Lemania med 3000 urverk i, fantastisk patina om ni frågar mig.
B689BEF2-07BB-4D55-820F-AFB66A693304.jpeg



Det var lite smått o gott, ni lär nog hitta mig i Vintage-hörnan framöver:)
 

-mek-

Omega
Man, 53 år från Finland. Fick min första klocka när jag gick på skolan, mitt i 1970-talet, en Lion et Dompteuse. 1984 fick jag en Citizen Ana-Digi, när den lilla Lion et Dompteuse började se ut som en barnklocka på den långa killens handled. 1998 fick jag mitt första fasta jobb och köpte en Eterna-Matic KonTiki 60.
 

Bilagor

  • edd5d6085430e7e8266fd36c5fa586e4.jpg
    edd5d6085430e7e8266fd36c5fa586e4.jpg
    171.4 KB · Visningar: 7
  • a3c6dc7a84aa8aa0b63041fc6b11793d.jpg
    a3c6dc7a84aa8aa0b63041fc6b11793d.jpg
    89.7 KB · Visningar: 9
  • 1cb3ad2f6491182ecd964d7f9759f7d9.jpg
    1cb3ad2f6491182ecd964d7f9759f7d9.jpg
    47.9 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

StaffanS

Omega
2-Faktor
Hej KS!

Jag är en 37årig gubbe vid namn Staffan. Har "lurkat" här några månader och kände att det var dags att åtminstone presentera mig.

Jag har i princip burit klocka varje dag sedan studenten(så - 19 år snart då..), när jag fick en Adidas quartz chronograf av mina morföräldrar. Den har varit min följeslagare alla dessa år och har egentligen bara fått dela handledstid de senaste 5 åren då jag fyllt på med en skx, gshock och en liten casio a168. Alla dessa har sin plats och fyller en funktion i vardagen. Jag har dock på senare tid blivit lite sugen på att utöka samlingen med en klocka av något högre kvalitet och har spenderat alldeles för mycket tid på youtube, Instagram och inte minst här på ks.

Har bestämt mig i omgångar för ett flertal klockor, bara för att senare ångra mig. Lorier Neptune, Arken instrumentum, king turtle, Seiko alpinist, spb 1xx osv. Huvudsakligen klockor i 5-10k-spannet. Just nu funderar jag kring antingen en spb143 eller en Tusenö shellback. Oklart om det landar där eller på nått annat.. Under tiden förkovrar jag mig vidare i diverse klock-content!

Tack alla aktiva KS-are för mycket kunskap och inspiration!

Mvh Staffan
 

MrShelby

Breitling
Tjena Klocksnack!

Har smugit runt här ett tag utan att göra väsen av mig, men rycker av plåstret och träder fram i ljuset.

Är en 33-åring göteborgare som haft ett klockintresse i ett antal år. Började som så många med en Seiko SKX och har breddat samlingen med ytterligare några Seikos med ambitionen om att en vacker dag kunna unna mig något från ”de övre hyllorna”.

Köpte senast i somras en Tissot PRX Powermatic 80 som blev någon form av abstinensdämpande mellansteg i väntan på drömköpet som är en speedmaster.

Det var just jakten på Speedyn som tog mig till forumet. Kunskapen, diskussionerna och självklart även möjligheten att via köp/sälj få en känsla för vad ett rimligt pris är i ett forum som känns mer kvalitativt och rättvisande än ex Chrono24 har varit till stor hjälp.

Hoppas kunna bli mer delaktig själv med tiden och är fullt inställd på att drömköpet med största sannolikhet kommer att spä på klockberoendet snarare än att stilla det :)
 

drøn

Breitling
Hej
Jag har lurket på forummet någon år, men inta skrivit nåt forut. Nu tränger jag präsentera meg då jeg ønsker gøre et købsannons.
Jag hedder Jonas och er dansk så mit dansk/svenska er ganske säkert skit. :)
 

Mymmy

Breitling
Jag har alltid varit i kategorin "klocka? Vad gör man med den? Man har ju en telefon". Sen berättade min chef hur han fick en Rolex av sin pappa när han fyllde 18 år med meningen "se till att du kommer kunna köpa en rolex till din barn när dom fyller 18". Då insåg jag att det finns faktiskt något i det hela. En klocka kan vara en viktig pålitlig sak som man bär med sig genom sitt liv. Sen började jag youtuba och tänkte att jag börjar lugnt och köpte vad jag tycker var en cool hel-svart g-shock. Efter ett ganska kort tag insåg jag att jag också ville ha en automatisk klocka. Jag surrade runt ganska mycket och fick som tur en tillräckligt stor skatteåterbäring för att kunna köpa en begagnad Marathon GSAR. Nu har jag redan beställt en svart metall g-shock och funderar på att uppgradera/byta till en formex... Inte direkt ett billigt hobby


IMG_20220401_113157.jpg
 
Topp