• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny på kockor

Hej
Jag är helt nybörjare när det gäller att meka med äldre, mekaniska urverk. Är intresserad att kunna hålla igång ett par armbandsur och att få dem att fungera bra, helst med minsta möjligt i arbete, både för att det ju är svårt och att det uppenbarligen är förenat med risker om man inte är så duktig. Jag har sett filmer på hur man ska dutta på fett på just rätt ställen på "escape wheel", det är ju som ett skämt i min värld, helt omöjligt, väl?

Jag har skaffat ett par teriam herrur som jag planerar att vara försiktig med och jag har ett par enkla, typ märkeslösa ur från 50-60 talet för att träna lite på.
Först behöver jag nog ha lite hjälp med terminologi, vad heter på svenska, Balance wheel, escape (wheel), Vad heter den lilla gaffelliknade som matar fram "escapwe wheel"?
De rubiner som sitter i "Inca Bloc", vad bör man kalla dem?

JAg har lite enkla Kinensika verktyg och har skaffat rätt oljor (min inget fett) och har problem som beror på brist av färdigheter och kanske lite på grund av att ha fel verktyg. Har hittills lyckats med att sprätta iväg rubnier till "Inca Bloc" på två träningsur, vågar inte ge mig på ett ur jag är mer rädd om, nästan så att jag borde hålla till inuti en större kartong och pyssla med detta. skulle kunna tänka mej en pincett med gummerat grepp till det?

Hursomhelst, är helt ny på detta, men tycker att det är kul (utom när jag skickar iväg en rubin, som aldrig igen går att hltta.
Nästa gång skriver jag under Vintage.

MVH/Lars

Tillbaka
Topp