• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny på Vintage behöver råd om Rolex 1680

MJ24

Patek
2-Faktor
Är ny på vintagesidan och skulle behöva lite råd om en Rolex 1680 (serie:4,4XX,XXX) jag är intresserad av.
Säljaren anger att den har en "service replacement case" vilket jag antar innebär att hela boetten bytts ut, är det rätt tolkat?
Vad betyder det i så fall för originaliteten (att ursprunget går förlorat antar jag vara självklart) men hur ser en vintage-"expert" på det, blir det en "franken-klocka"?

Tacksam för input!
Mvh
Michael
 

Sond

Patek
Det beror ju på vad du är ute efter och hur priset ser ut. Ska det vara en original är det bara att leta vidare. Men om det inte spelar så stor roll så kan det ju bli ett bra/bättre pris.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Slulle behöva vara ett rejält bra pris för att det ska vara värt det - man vill ju ha så mkt som möjligt original.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det beror ju på vad du är ute efter och hur priset ser ut. Ska det vara en original är det bara att leta vidare. Men om det inte spelar så stor roll så kan det ju bli ett bra/bättre pris.

Tack för svar!
Ja, priset är ok, men jag vill ju ha något som håller i värde också.
Får tänka vidare...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vad är ett OK pris då? Tänk på att den kan bli svårt att sälja sen...

Ligger 4800 usd så priset känns väl ok, men visst tänker jag på värdet vid en eventuell försäljning.
Tror nog jag låter den vara och försöker hitta något annat som är original om det är vintage eller kanske köper nyare istället.
Det här med vintage är svårt...!:confused:
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ligger 4800 usd så priset känns väl ok, men visst tänker jag på värdet vid en eventuell försäljning.
Tror nog jag låter den vara och försöker hitta något annat som är original om det är vintage eller kanske köper nyare istället.
Det här med vintage är svårt...!:confused:

Lägg lite mer pengar och köp något bra.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hrm, 4800 USD är ju ca 32,000 SEK, och då antar jag att du inte räknat med frakt och eventuell moms & tull. Lägg på ca 25% så är du uppe på ca 40,000 SEK. Det är katastrof om du betänker att det är ett replacement case. Betalade 42,000 för min 1680, som då hade box samt service-cert
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hrm, 4800 USD är ju ca 32,000 SEK, och då antar jag att du inte räknat med frakt och eventuell moms & tull. Lägg på ca 25% så är du uppe på ca 40,000 SEK. Det är katastrof om du betänker att det är ett replacement case. Betalade 42,000 för min 1680, som då hade box samt service-cert

Sant, så sant...
 
Topp