• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej alla,

Ny på forumet, Jesper 37 åt från Stockholm.
Jag har gillat klockor väldigt länge, så länge jag faktiskt kan minnas. Bär ogärna quartzverk men samtliga övriga både manuella och automatiska.
Jag har inget direkt märkespreferens, men till skillnad från många andra som gillar klockor så samlar jag inte på dem dvs jag har 1-3 som jag använder och sedan säljer jag för att köpa nya. Min absoluta favorit genom åren var en YEMA yachtingraf croisiere
yema.jpg
. just nu sitter det en Oris vintage på min arm
oris.JPG
tycker att detta verkar vara ett riktigt bra forum med mycket intressanta inlägg och erfarenhetsutbyte.

Hälsar

Jesper

Välkommen i klockträsket Jeppe! Knacka på om du vill ta nåt drickbart och prata tidmätning;)
 
Tjena!
Pär heter jag, jag är snart 40år har fru och 3 barn och bor långt uppe i Norrland.
Hade ett mycket fridfyllt liv utan något speciellt stort klockintresse förutom att jag alltid gillat klockor detta tills en dag när jag fick ny arbetskollega tillika kontorsgranne som var klockintresserad. Han smittade liksom av sig på något sätt och efter ett tag så började även jag att läsa om klockor. Jag har tidigare haft ett stort antal klockor men ingen " riktig". Jag har alltid gillat Breitling mest pga. utseendet och (om jag nu törs skriva detta här...) ägt ett antal klockor från MBK.... :facepalm: . Gillar även många andra klockor och är inget märkesfreak då jag knappast besitter kompetens att bedöma om klockor är bättre eller sämre än andra. Hur som helst börjar det vara dags för en riktig klocka och det lutar åt en Avenger, Colt eller en Superocean.

För att vara ärlig så är det faktiskt så illa ;) att det till och med ligger en reserverad Seawolf Blacksteel i mitt namn i en butik någonstans...
Men vi får se om det blir affär eller inte har lite frågor att ställa till er "proffs" i kväll.

MVH
PS
 

MattNatt

Cartier
Ja då är det väl dags att ställa sig upp i cirkeln och presentera sig.
Hej, mitt namn är Mattias och jag är klock o holic :)
Min resa in i klockvärlden började runt -98 då jag steg in på Jarl Sandin och skulle köpa mig tid. En elegant sådan.
Första klockan blev en Omega Seamaster. Ville helst ha en med chronografer men biträdet sa att det var automatiskt urverk i den klockan, ett "fint" urverk men med det så gick den inte lika precisit som en klocka med batteri. I mina öron lät det helknäppt! Köpa en dubbelt så dyr klocka för att den har ett finare urverk? Sagt och gjort köpte jag givetvis den bättre klockan med batteri istället. Ett smart och självklart val! I typ två dagar... Så lång tid tog det att få upp ögonen till en värld som är dyr, onödig, knäpp och alldeles.. alldeles underbar..!!! :D

I denna knäppa värld så har jag odlat en fetisch för Rolex. Ibörjan var det bara nytt som gällde men numera så är jag svagare för de som gått ur produktion.

I windern snurrar mestadels subbar för tillfället men idag fick jag det sanna nöjet att lägga vantarna på min första gmt. Slänger upp en bild och hoppas någon annan delar min smak.
image.jpeg

Ja, lite kort o gott om mig. Dags att sätta sig ned igen. Tack för mig! :)
 

Jimpa

Panerai
Hej! :)

Här för och se lite olika klockor som folk här :)

Kanske köpa något fint med. :)

Mvh Max
Du har redan en favorit klocka du är sugen på just nu misstänker jag ? ;) berätta för en klockbroder :cool: för mig gick det fort efter jag väl registrerat mig här. köpte tre klockor första året :hilarious: hoppas få se nån bild sen när du slagit till på nån. välkommen!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Hej alla klocksnackare!

Marcus heter jag och har smygtittat på forumet kanske en månad vid det här laget. Bor i Lund, är 41 år och civilingenjör i datateknik. Jag har "alltid" (åtminstone sedan jag var 7 år) haft armbandsklocka i olika former. Digitala, analoga med kvarts samt faktiskt en automatisk Swatch för drygt 20 år sedan. Känner mig naken utan klocka, men har aldrig brytt mig särskilt mycket om vad jag har på armen. Datorintresserad som jag är (och nyfiken på nya prylar) skaffade jag mig en LG G Watch R efter att förra klockan blev stulen i ett omklädningsrum. Det är ju en praktisk pryl, som vibrerar när man får mail, man kan styra Spotify med den, den går alltid rätt etc. Men på senaste tiden har jag ändå tyckt mer och mer att det är inte den elegantaste tingest man kan ha på handleden.

De senaste åren har jag börjat titta lite mer på folks handleder och noterat att många i min bekantskapskrets samt kolleger går omkring i Omega-klockor (företrädesvis olika varianter av Seamaster). Jag tycker att de är mycket snygga och vet att de håller bra kvalitet. Skulle kunna tänka mig en sådan, men problemet är helt enkelt en budgetfråga! :)

Så för någon månad sedan (ungefär då jag reggade mig på forumet), började jag googla frågor av typen "prisvärda klockor av god kvalitet". Då poppade Seiko upp. Ett märke jag känner igen sedan tidigare och alltid uppfattat som bra. Snöade fullständigt in på Seikos olika automatiska dykare och framförallt på de olika Seiko Sumo (eg. SBDC033) som jag tycker är sjukt snygga. Funderade fram och tillbaks, men börjar ändå misstänka att den är lite för stor för mig (ca 7 tums handled). Rotade då vidare på webben för att hitta Orient. Är nu riktigt sugen på en Orient Ray 2 - elegant och något nättare än Seiko Sumo, även om jag misstänker att den inte är riktigt lika fin i byggkvalité. Jag avvaktar någon månad till och ser ut det utvecklar sig, men det nya verket med hacking och winding är något jag skulle uppskatta.

Bortsett från mitt ganska nyvaknade klockintresse så är jag som ni säkert anar allmänt teknikintresserad. Har den senaste tiden suttit och läst om hur olika urverksmekanismer fungerar. Bland annat Seikos spring drive. Fenomenal uppfinning - en fjäderdriven kvartsklocka med fullständigt svepande sekundvisare. Den sanne ingenjören har alltid något nytt att lära sig! :D

Nu får det vara nog för den här gången - men jag har uppskattat forumet så här långt och det ska bli kul att fortsätta hänga här!
Välkommen! Köp dig en Sumo. Den kommer inte vara för stor för dig. Det är den "minsta" 45mm-klockan jag någonsin testat, bär bra på tunnare handleder. Kanonbra klocka. :)
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Goddag!
Ny medlem från och med idag. 22 vårar gammal student. Suttit och läst på forumet ett bra tag (som de flesta började med antar jag ;)). De stora intressena i övrigt är kläder & skor, fotboll samt landsvägscykel (något jag dock själv inte utövar, än...). Mycket tid har spenderats på kläder & skor, men har insett att det behövs mera klockor i min vardag. Äger för tillfället bara en klocka, en Tissot T-Classic som jag fick av min far. Håller den högt, även om det kanske inte låter så sexigt i mångas ögon med en quartzare. Favoritklockan sedan många år tillbaka är Omega Seamaster. På senare tid har även Cartier Tank vuxit på mig, någon gång i livet ska jag äga båda två, hoppas jag! :)
 

SealTheDeal

Breitling
Hej!

Har länge suttit och läst olika trådar på denna sida men aldrig tagit mig tid att registrera mig förrän nu. Jag är 17 år gammal, lite smått besatt av klockor men äger dock inte så många själv. Mitt klockintresse började redan som liten, ca 10 år gammal då jag var extremt fascinerad av hur dyra vissa klockor (Rolex) kunde vara och ville ALLTID gå in i klockbutiker och stirra på dessa dyra mästerverk. Intresset tog fart när min storebror köpte sin första ''dyra'' klocka för ca 2 år sedan, en Omega Seamaster Professional. Jag ska köpa min första ''riktiga'' klocka den här veckan, en Seiko skx007k1 men då jag inte gillar gummiarmbandet som sitter på den kommer jag att köpa till ett läderband samt att jag redan har ett marinblått och ett grönt natoband. Målet är att spara till en :omega: Seamaster Planet Ocean eller en Rolex:rolex:Submariner. Om någon sitter på en Seiko skx007 som vill sälja så hör gärna av er!
 

RolleM

Breitling
Du har redan en favorit klocka du är sugen på just nu misstänker jag ? ;) berätta för en klockbroder :cool: för mig gick det fort efter jag väl registrerat mig här. köpte tre klockor första året :hilarious: hoppas få se nån bild sen när du slagit till på nån. välkommen!

Tackar :)
Självklart kommer det upp bilder när jag väl slagit till på en Sky-Dweller ;).
Vilka klockor köpte du in det första året då? :)
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Då var det dags att ha en liten kort presentation av mig, 38 år boende i Västervik. Har väl en liten förkärlek för Tag Heuer och Rolex som ni ser på bilder av min samling under, det hela började med inköpet av Grand carreran Men sitter och funderar på när man skall införskaffa sig sin första Patek...

image.jpeg

Rolex Explorer , full set

image.jpeg

Tag Heuer, Monaco, Steve mcqueen limited edition, full set

image.jpeg

Tag Heuer, Grand carrera, full set
image.jpeg

Rolex Submariner, full set
image.jpeg

Tag Heuer, west mclaren set
Gick snabbt när man blev medlem här att byta till sig en Rolex GMT2 med min Submariner..lite som man mist en kär vän men fick tag på en riktig goding som syns nedan
image.jpeg
 
D

Deleted member 11690

Guest
Hallå kära klockvänner! Jag heter Marcus och är ny hör på forumet. Mitt klockintresse började ta fart för ca 2 år sedan och har sedan dess växt mer och mer. Äger för närvarande endast en klocka, en tag huer aquaracer kronograf i stål/guld. Det var den första klocka jag köpte och den köptes på ren impuls på Becks urhandel i Norrköping. Hoppas på mycket givande diskussioner med likasinnade så att jag slipper trötta ut min fru och totalt intresserade vänner med mitt klocktjat :)

Här är lite bilder på min nuvarande klocka. Lite mycket bling bling kanske men jag gillar den :)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Halloj!
Är väl dags att ge sig till känns nu. Har smugit runt på forumet en hel del sedan ett tag tillbaka och tycker det verkar vara ett fantastisk community. Även om jag själv i nuläget inte riktigt har finanserna för att införskaffa eftersökta klocka/klockor (dålig ursäkt, jag vet :bag:) så har trådarna visat på sån entusiasm att man bara måste ta del av den. Finner "små" klockor som vackrast, vilket passar bra med mina spagettiarmar. Intressen är väl att nörda ner mig i allehanda intressanta områden - har doppat tårna i rätt mycket. Tråden om terroristklockan var en av de saker som sålde forumet :)
 

LS

Panerai
2-Faktor
Halloj!
Är väl dags att ge sig till känns nu. Har smugit runt på forumet en hel del sedan ett tag tillbaka och tycker det verkar vara ett fantastisk community. Även om jag själv i nuläget inte riktigt har finanserna för att införskaffa eftersökta klocka/klockor (dålig ursäkt, jag vet :bag:) så har trådarna visat på sån entusiasm att man bara måste ta del av den. Finner "små" klockor som vackrast, vilket passar bra med mina spagettiarmar. Intressen är väl att nörda ner mig i allehanda intressanta områden - har doppat tårna i rätt mycket. Tråden om terroristklockan var en av de saker som sålde forumet :)
Välkommen @Bibliotekarlen! Det var på tiden ;)
 

krichan

Breitling
Tjena!

30 årig hälsing med början till ett vanebildande klockintresse.

Ny på forumet och ny i urverkens härliga värld.
Har sen jag var barn uppskattat klockor, vem har inte haft en Gul med kardborre t ex?
Det häftigaste som fanns på den tiden var när en av mina vänner köpte en G-Shock (det är väl som iPhone 7 är för dagens kids).

Jag köpte för ungefär ett år sedan en, vad jag tycker, stilren Festina och sen dess har jag suttit och kollat av vad jag egentligen gillar för stil..

Idag slog jag till på min andra och tredje klocka, denna gång beställdes de från England.

En automatare från Bulova (som jag tycker saknar datumvisning) och sen återupplivade jag barndomen och köpte på mig en G-Shock för att ha vid fisketurer, utlandsresor och hojåkning.

Förresten, tack för ett forum med hög nivå!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    82 KB · Visningar: 58
  • image.png
    image.png
    91 KB · Visningar: 47
  • image.jpeg
    image.jpeg
    136.9 KB · Visningar: 31

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tjena!

30 årig hälsing med början till ett vanebildande klockintresse.

Ny på forumet och ny i urverkens härliga värld.
Har sen jag var barn uppskattat klockor, vem har inte haft en Gul med kardborre t ex?
Det häftigaste som fanns på den tiden var när en av mina vänner köpte en G-Shock (det är väl som iPhone 7 är för dagens kids).

Jag köpte för ungefär ett år sedan en, vad jag tycker, stilren Festina och sen dess har jag suttit och kollat av vad jag egentligen gillar för stil..

Idag slog jag till på min andra och tredje klocka, denna gång beställdes de från England.

En automatare från Bulova (som jag tycker saknar datumvisning) och sen återupplivade jag barndomen och köpte på mig en G-Shock för att ha vid fisketurer, utlandsresor och hojåkning.

Förresten, tack för ett forum med hög nivå!
Välkommen Hälsing! Gtg på the Bell?
 

Aer0

Breitling
Tjena

Passerat 40 med några år o ja vad skall man säga om mitt klockintresse.
Har nog som många andra oxå skriver "alltid" gillat klockar o ja det är ju ett av få smycken en man har.
Dock så har det gått lite upp och ner genom åren och ngn dyrare klocka har det aldrig blivit av då jag aldrig kunnat försvara för mig själv en sådan investering framför allt annat man skall ha som bilar, motorcyklar, hus, hemmabio, finwhisky och allt annat som man alltid behöver.

Men då jag sedan ett tag bytte jobb och jobbar ihop med en som är helt förl"ur"ad i detta med klockar så klart att man tjötar lite o ja jag måste erkänna att det helt plötsligt börja suga lite igen i klocktarmen. Så får skylla allt på Tdwarf att jag hamnade på detta forum.

En blå Aqua Terra 150 41.5mm står på listan för framtida inköp men innan det så får det sparas lite till.

Köpte 2001 en Certina DS Pro Titanium som jag varit väldigt nöjd med men som la av för ett antal år sedan efter jag bytte batteri i den så gick den i bara två veckor och när de förklarar för mig att den behöver servas så inser jag att det kostar typ samma som att köpa en ny klocka. Helt enkelt så blev den klockan liggande och i samma veva så hade man ju fått en android i fickan o det blev att man kolla tiden där och att man bara hade några enklare klockor på vägen.

Men nu blev det ett köp att ha tillsvidare och man är åter igen förlorad till ngt nytt att nörda ner sig i....
Ett spontanbud på tradera slutade i att det blev en Certina DS Podiaum i blått som får funka som en början på ngt stort helt enkelt =)
Inte dyraste eller coolaste men enligt mig en helt ok o snygg klocka... och ngn stans skall man ju börja!!!!

//Magnus

13632733_851910284952601_710606271_o.jpg
 

Jaro62

Breitling
Hej på er,

Här är en 53 år ung och ny på det här med kvalité klockor. Köpte min första icke dussinklocka idag, det vart en ny Tudor Heritage Chrono. Det blir säkert fler i framtiden då jag har tänkt mig en Grand Seiko Quartz som mer daglig klocka att ha på jobbet och så.. Vad jag har förstått så är dessa lite mer oömma men håller ändå en hög kvalité.

Mitt intresse för klockor har vaknat då jag reser en del och har slarvat bort en hel del tid på olika flygplatser, har alltså gått o "fönstershopat" i några år. Tyckte att det var lagomt att börja med Tudor som jag handlade hos en svensk AD.
Jag kommer att försöka följa det här forumet veckovis för att lära mig mer om klockor och olika märken.
/janne
 

Bogatir

Cartier
Först av allt vill jag tacka alla för ett fantastiskt forum!
Som kunskapstörstande nybörjare är det en befrielse att det finns ett välkomnande svensk klockforum som man kan begrava sig i. Jag har länge varit intresserad av klockor men aldrig gett mig själv lov att "gå loss". Men efter att ha arbetat nära formiten Cougan, en fantastisk inspirations- och kunskapskälla, slog jag till på ett antal ur. Han har kortat länkar, guidat bland vintageur, varnat för villospår och visat spännande möjliga förvärv. Stort tack Cougan! Jag fastnade för Seiko ganska omgående och klurar på varför jag tycker det är den bästa och enklaste starten för klocksamlande. Jag är fortfarande lite obekväm med att slanta upp 4000-5000 SEK för en vintageklocka (japp, jag vill gärna ha en fin Seiko Bullhead!) och då är en ny Seiko ett lämpligt köp?! I mina ögon grym kvalitet för pengarna, spännande teknik och fina lösningar och det finns en lång historia. På sikt kommer jag förmodligen att sukta efter en Omega Speedmaster eller Rolex Submariner, men det är en bit kvar (hoppas jag :)). Just nu letar jag efter Seiko Spirit klockor, men det verkar finnas få av dem i Sverige? Jag är också otroligt nöjd med min Seiko SKA371P1 (BFK) som formligen stinker kvalitet. Och den pröjsade jag bara 1800 pix för, ny! :seiko: – Tora Tora Tora!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Först av allt vill jag tacka alla för ett fantastiskt forum!
Som kunskapstörstande nybörjare är det en befrielse att det finns ett välkomnande svensk klockforum som man kan begrava sig i. Jag har länge varit intresserad av klockor men aldrig gett mig själv lov att "gå loss". Men efter att ha arbetat nära formiten Cougan, en fantastisk inspirations- och kunskapskälla, slog jag till på ett antal ur. Han har kortat länkar, guidat bland vintageur, varnat för villospår och visat spännande möjliga förvärv. Stort tack Cougan! Jag fastnade för Seiko ganska omgående och klurar på varför jag tycker det är den bästa och enklaste starten för klocksamlande. Jag är fortfarande lite obekväm med att slanta upp 4000-5000 SEK för en vintageklocka (japp, jag vill gärna ha en fin Seiko Bullhead!) och då är en ny Seiko ett lämpligt köp?! I mina ögon grym kvalitet för pengarna, spännande teknik och fina lösningar och det finns en lång historia. På sikt kommer jag förmodligen att sukta efter en Omega Speedmaster eller Rolex Submariner, men det är en bit kvar (hoppas jag :)). Just nu letar jag efter Seiko Spirit klockor, men det verkar finnas få av dem i Sverige? Jag är också otroligt nöjd med min Seiko SKA371P1 (BFK) som formligen stinker kvalitet. Och den pröjsade jag bara 1800 pix för, ny! :seiko: – Tora Tora Tora!
Men är du den jag tror, som cyklar förbi mitt hus tänligen ofta?
 
Topp