• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny retroinspirerad kronograf från Certina

DrDre

Patek
Den här är inte alls dum. Gillar särskilt att man avstått ifrån att försöka klämma in ett datumfönster vilket sällan passar på den här typen av klockor.

EE047616-7DC4-401F-8CBE-7B4DF96228E7.jpeg
 

Clocksauce

Cartier
Förstår inte vara mid-lowrange märken inte hänger med i svängarna. Folk vill inte ha 42-43mm klockor längre. I 36-38cm hade den varit perfekt med sin vintageinspirerade design
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Den här är inte alls dum. Gillar särskilt att man avstått ifrån att försöka klämma in ett datumfönster vilket sällan passar på den här typen av klockor.

EE047616-7DC4-401F-8CBE-7B4DF96228E7.jpeg
Kul att de fortsätter gräva i gamla modeller. Gillar inte stilen själv men tycker Certina är på rätt spår.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tror inte majoriteten känner så, men säker kan jag inte vara
Vore spännande veta, min tanke är att denna design borde locka klockfantaster och de i sin tur iaf här verkar överens om att 42mm är för stort. Å andra sidan körde rolex på 41mm på sin sub så jag har säkert fel. Tråkigt iaf, även fast jag inte är helt anti större ur är ju denna design något som ska vara mindre...
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Klockentusiaster verkar vara färre på marknaden jämfört med de som endast vill köpa lite status eller helt enkelt "fläscha" sin klocka. Därför 42mm. Ren gissning från min sida dock.

Edit: Vad är det som hindrar klocktillverkarna att tillverka olika storlekar av samma modell?
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Varför gör så många jävla klockföretag detta galna fel?! 42mm? Den borde vara typ 38mm för tusan. Kommer ju se gigantisk ut på de flestas handleder...
Dessvärre bara "klockintresserade" som tycker så. Majoriteten av köpkretaen tycker att mindre klockor är "tjejklockor" och stora klockor säljer bättre helt enkelt.

Men jag håller med, grymt fin modell annars. Certina är helt klart påväg åt rätt håll i alla fall.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Klockentusiaster verkar vara färre på marknaden jämfört med de som endast vill köpa lite status eller helt enkelt "fläscha" sin klocka. Därför 42mm. Ren gissning från min sida dock.

Edit: Vad är det som hindrar klocktillverkarna att tillverka olika storlekar av samma modell?
Man köper väl inte en ny Certina om man vill få status eller flasha 🕺
 

HM80

Cartier
Dessvärre bara "klockintresserade" som tycker så. Majoriteten av köpkretaen tycker att mindre klockor är "tjejklockor" och stora klockor säljer bättre helt enkelt.

Men jag håller med, grymt fin modell annars. Certina är helt klart påväg åt rätt håll i alla fall.

exakt detta, vet inte när en 38mm började anses vara en "tjejklock" men det är typ dit vi är på väg..

snygg klocka annars
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jo, det finns. Känner en som skröt om sin Certina, vilket är ändå försåeligt. Det är bara vi skadade som tycker 5000kr för något som enbart visar tiden är normalt.
Hehe, ja det finns det säkert. Även om jag inte tror att det är statusjakt och flash som driver köpare av nya Certina så förstår jag att folk kan vara stolta över sina Certinor. Jag är själv väldigt förtjust i min gamla Certina.
 

DrDre

Patek
Tror inte majoriteten känner så, men säker kan jag inte vara
Jag tror det också. Klockföretagen har koll på vad som säljer. De följer (säkert) upp försäljningssiffror både ofta och väldigt noga (marknader, segment etc) och har designers som inte gör något annat på dagarna än att designa klockor som folk vill köpa och som ägnat sig åt detta i åratal. De har säkert också fokusgrupper och utomstående experter.

Sedan kan det nog vara så att många här på forumet inte riktigt utgör marknaden för alla tillverkare. Jag misstänker att många här är "early adopters" (följer nya trender, först med det senaste etc), men ett märke som Certina siktar kanske på större segment som ligger lite senare i cykeln?

6C75EBA5-795A-4FE2-9455-7E696D132FA1.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp