• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Rolex av svensk ad, vad fick du betala?

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Ni som köpt ny Rolex efter prishöjningen av Svensk AD, vad köpte du för modell och vad fick du betala för den?
 
Ev rabatter är mellan köparen och ADn, bara för att en person får X % i rabatt betyder ingenting, återkommande kunder kan få högre rabatt än förstagångsköpare...

Tipset är att gå till en AD och känn av läget och pruta när du är redo för köp, lättare att få till rabatt om ADn känner att du verkligen tänkt köpa klockan...
 
Såklart är det lättare att få bättre pris som återkommande kund det gäller väl allt eller? Rabatten är mellan köparen & ad:n det stämmer men varför skulle man inte kunna prata om den? som du ser frågar jag inte om ad:n så jag förstår inte varför det skulle vara så känsligt.

Rabatter är alltid känsligt, det är en individuell överensommelse som är mellan dig och säljaren/ADn, säger inte att man inte får prata om det bara att dom flesta nog inte vill göra det, alla bestämmer ju själva....
 

john b

Rolex
Inte ovanligt att man vill köpa ny med rabatt av AD, använda den och sedan sälja den här till samma pris eller högre.
Då blir det ju lite tokigt om presumtiv köpare känner till vad som betalades för den ny. Det borde ju iofs inte vara tokigt eftersom jag anser att man inte har en rabattvänlig relation med AD så får man vara beredd att betala extra. Men i Jantesverige vill folk inte betala mer än känt rabatterat nypris trots att de själva inte kan få den rabatten.

Jag skall tillägga att jag inte har någon särskilt bra relation med någon AD och köper därför det mesta begagnat.
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Inte ovanligt att man vill köpa ny med rabatt av AD, använda den och sedan sälja den här till samma pris eller högre.
Då blir det ju lite tokigt om presumtiv köpare känner till vad som betalades för den ny. Det borde ju iofs inte vara tokigt eftersom jag anser att man inte har en rabattvänlig relation med AD så får man vara beredd att betala extra. Men i Jantesverige vill folk inte betala mer än känt rabatterat nypris trots att de själva inte kan få den rabatten.

Jag skall tillägga att jag inte har någon särskilt bra relation med någon AD och köper därför det mesta begagnat.
Det har du helt rätt i, vi lägger ner tråden:)
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Inte ovanligt att man vill köpa ny med rabatt av AD, använda den och sedan sälja den här till samma pris eller högre.
Då blir det ju lite tokigt om presumtiv köpare känner till vad som betalades för den ny. Det borde ju iofs inte vara tokigt eftersom jag anser att man inte har en rabattvänlig relation med AD så får man vara beredd att betala extra. Men i Jantesverige vill folk inte betala mer än känt rabatterat nypris trots att de själva inte kan få den rabatten.

Jag skall tillägga att jag inte har någon särskilt bra relation med någon AD och köper därför det mesta begagnat.


Jag tror detta sammanfattar det hela rätt bra.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Inte ovanligt att man vill köpa ny med rabatt av AD, använda den och sedan sälja den här till samma pris eller högre.
Då blir det ju lite tokigt om presumtiv köpare känner till vad som betalades för den ny. Det borde ju iofs inte vara tokigt eftersom jag anser att man inte har en rabattvänlig relation med AD så får man vara beredd att betala extra. Men i Jantesverige vill folk inte betala mer än känt rabatterat nypris trots att de själva inte kan få den rabatten.

Jag skall tillägga att jag inte har någon särskilt bra relation med någon AD och köper därför det mesta begagnat.

Korrekt, fast tvärtom tror jag.
I "Jantesverige" så är väl just missunsamhet utmärkande, och då ser man inte gärna att någon gör en bättre affär än vad man själv gjort, trots att det i långa loppet gynnar alla konsumenter med öppenhet oavsett produkt. Riktad Rabatt är inget annat än ett sätt att få kunden att känna sig utvald och specifik. Säljtricks.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tycker det vore spännande att höra om väntetiderna har förlängts pga prishöjningen. Väntar själv på en stålsportis från Rolex men leveransdatum tycks än mer oklar nu jämfört med tidigare och som skäl för detta anges "valutakrisen" och möjligen den ordinarie prishöjningen.

Någon annan som väntar?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tycker det vore spännande att höra om väntetiderna har förlängts pga prishöjningen. Väntar själv på en stålsportis från Rolex men leveransdatum tycks än mer oklar nu jämfört med tidigare och som skäl för detta anges "valutakrisen" och möjligen den ordinarie prishöjningen.

Någon annan som väntar?
Jag sitter också och väntar, leverans feb/mars :grumpy:
 

joca

Patek
2-Faktor
Väntar ej men 2 månader sa de på Nymans på en stål sub med datum. Misstänker dock att det endast är preliminära leveranstider som tyvärr kan diffa rätt mycket (?)
 

Rivalen

Rolex
Ja varför inte? Jag frågar inte efter ad:n som du kanske ser, mest nyfiken på läget efter prishöjningen

Att avslöja vilka rabatter man får - i detalj - vore lite att slå undan benen på sig själv inför nästa förhandling. AD som vill ge rabatter, vill naturligtvis inte att rabattens storlek skall bli allmänt känd, då är ju den nivån den nya utgångspunkten för alla ev köpare som t ex häckar här. När jag prutar så brukar jag vara tydlig med att det är inte min avsikt att avslöja för någon vad jag får för pris. Ju bättre pris man fått, desto noggrannare bör man vara med att inte göra det allmänt känt. Så måste det nog vara "what goes on in Vegas stays in Vegas" - från nån film jag såg. Så många svenska Rolex ADs finns inte så att de blir "anonyma genom antal". Om vi pratar utrikes är det delvis en annan sak. My 2 cents.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Sen finns det ju ingenting som säger att man skall ha rabatt överhuvudtaget. Det finns ett listpris. Sen kan man alltid fråga om det går att göra något på priset. Men det är ingen rättighet med rabatt som det ibland verkar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är detta 300de tråden om detta? Rabatter bygger på relationer och om man sabbar för företaget genom att gå ut med den bra rabatten man fått, så lär man ju sabba den relationen för sig själv.

Tror inte det finns någon här som är dum nog att offentligt avslöja vad han fått för rabatt vid nyköp hos en handlare han har en relation till.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Är detta 300de tråden om detta? Rabatter bygger på relationer och om man sabbar för företaget genom att gå ut med den bra rabatten man fått, så lär man ju sabba den relationen för sig själv.

Tror inte det finns någon här som är dum nog att offentligt avslöja vad han fått för rabatt vid nyköp hos en handlare han har en relation till.
Precis detta, jag svarar ofta och gärna på PM ang. frågan förutsatt att den som frågar är aktiv på KS. Men att skriva ut det är ju inte lönsamt för mig eller ADn.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktad Rabatt är inget annat än ett sätt att få kunden att känna sig utvald och specifik. Säljtricks.
Det är väl snarare en investering säljaren gör för att få återkommande kunder. Det finns ju även storskaliga sådana rabatter. Ta PS3 exempelvis som såldes under inköpspriset av MediaMarkt. De räknade iskallt med att köparen skulle köpa annat som de har bra marginaler på. Att däremot urvattna ett lyxmärke med en allmän rabatt är ju riktigt dumt ur säljsynpunkt.
 

paradis

Audemars
En kompis gick i Januari 2014 in på Bergströms i Malmö. Frågade ,hur mycket för Submariner 114060 ,utan datum, den nya. Original priset var 56.000. Jag tar den , sa han. Fick också en Rolex brun plånbok i köpet. Lite senare fick jag den i present. Jag sa till honom, fråga ,kanske du får någon % i rabatt.....han ville inte.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Tycker det vore spännande att höra om väntetiderna har förlängts pga prishöjningen. Väntar själv på en stålsportis från Rolex men leveransdatum tycks än mer oklar nu jämfört med tidigare och som skäl för detta anges "valutakrisen" och möjligen den ordinarie prishöjningen.

Någon annan som väntar?

Beställde och la handpenning på en GMT BLNR i november.
Prel. leverans runt jul.
Flyttades sedan fram till månadsskiftet jan/feb. Nu senast så var beskedet i slutet på februari.
Har ingen aning om varför och har inte frågat, är inte så stressad. Den som väntar på något gott osv.. ;)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Beställde och la handpenning på en GMT BLNR i november.
Prel. leverans runt jul.
Flyttades sedan fram till månadsskiftet jan/feb. Nu senast så var beskedet i slutet på februari.
Har ingen aning om varför och har inte frågat, är inte så stressad. Den som väntar på något gott osv.. ;)


Så pass. Jag som trodde att det bara var att vandra in på Nymans och hugga en :(
 

Niklas

Rolex
2-Faktor

Finns det någon som lyckats köpa en klocka av dem?
Få känslan av att de lägger upp alla klockor som finns i produktion och till billigaste priset på C24.
Men att sedan leverera verkar vara svårt.
Beställde en Glashutte från dem och la handpenning.
3 eller 4 månader senare hade de ännu inte lyckats få fram någon klocka så jag avbeställde.
Försökte lite senare med en Hublot och gav upp efter 2 månader utan klocka...
Jag fick tillbaka handpenning utan problem så ingen skugga på dem för det.

Rob E fick f.ö. fram min Hublot på en vecka utan att det blev speciellt mycket dyrare..
 
Topp