• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Rolex från gråhandlare hur blir det med certifikatet?

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!

Jag funderar på att beställa en ny Rolex från gråhandlare i Italien, jag har hört ngt om ett nytt certifikat som aktiveras av ad vid försäljning är det ngn som vet hur det fungerar när man köper hos gråhandlare? Är det aktiverat sedan tidigare eller kanske ännu värre inte aktiverat alls?

Handlaren jag ev tänker handla av är:
www.showcommerce.com
www.orologidilusso.biz
 
Senast ändrad:

Porsan

Efraim
2-Faktor
Blir förmodligen aktiverat när gråhandlaren köper klockan. Mig veterligen så har dock AD idagsläget ingen möjlighet att kolla om certet är aktiverat eller ej, enbart Rolex själva som har tillgång till detta.

Så på sikt så kan det ju vara så att en klocka som sålts som "ny" från gråhandlare i själva verket redan har tappat hela eller delar av garantitiden.
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Får man fråga vilken modell det är och hur mycket pengar det egentligen skiljer mellan AD och denna gråhandlare?

Tittar på flera oika och priserna är väldigt bra hos denna handlare som även fått många brarecensioner, men vet är cert-delen jag är nyfiken på.
 

CLT

Rolex
Maila handlaren så får du nog ett svar. Men kan inte tänka mig att ADn aktiverar garantin när den säljs till gråhandlaren.
 
P

Philippe Stern

Guest
Gråhandlare är som Uret.se ungefär. De agerar som mellanhand. De köper klockan från AD, lägger på en liten del och säljer till dig. Ibland sker köpet efter dealen med dig är klar, ibland har de på lager. Oftast då modeller som de vet säljer bra, t ex Sub. Fenomenet med gråhandel uppstår då vissa butiker är tvungna att upprätthålla en viss volym, annars blir de av med sin AD-rättighet. Därför kränger de ett gäng klockor till gråhandlare mot en liten marginal. Win-win tycker de. Min rekommendation är ändå att när du bestämt dig för vilken klocka du vill ha - gå in på Rob. Engström och kolla på den nog. Säg att du är med i KS. Du ska se att du kommer få ett bra pris. Diffar det bara några tusenlappar skulle jag utan tvekan välja Rob. 100% safe. Skön känsla rätt igenom. No worries. Lycka till med ditt köp.
 
P

Philippe Stern

Guest
För att svar på din direkta fråga också: vet ej. Det varierar. Kan vara aktiverat innan. Kan aktiveras vid köp. Du får nog fråga in gråhandlare. Jag har köpte en klocka via Uret.se en gång. Den kom från Italien. Var stämplad och allt på certifikatet, ca någon veckan innan jag fick den.
 

Jonte73

Audemars
quote="Philippe Stern, post: 805151, member: 5441"]För att svar på din direkta fråga också: vet ej. Det varierar. Kan vara aktiverat innan. Kan aktiveras vid köp. Du får nog fråga in gråhandlare. Jag har köpte en klocka via Uret.se en gång. Den kom från Italien. Var stämplad och allt på certifikatet, ca någon veckan innan jag fick den.[/quote]


Vad i he har du för avatar !
Är du inte riktig ?
 

Rivalen

Rolex
Böj dig inte ner efter sista kronan i en så pass stor affär, du riskerar bara att få ont i ryggen.

Lägg en köpannons på våra forum, så kanske "våra gråhandlare" kan erbjuda dig nåt? Hur mycket billigare är italienaren än t ex uret.se? Och som sagt gå in till Rob E och hör dig för.

Gråhandlare är en tråkig benämning som jag menar ändå kan gälla för ett antal medlemmar på våra forum som är 100% good guys och som jag inte skulle tveka ett ögonblick att köpa en ny Rolex från och då kan jag välja facetoface vilket är ett stort plus. Ingen frakt som kan ställa till problem.

Det du sparar nu kanske äts upp i framtiden när du skall serva eller behöver hjälp med nåt som krånglar.

Många köper problemfritt från Italien, andra får problem och helt plötsligt är det slut på artig mailkonversation. Hur skall en gråhandlare kunna fixa t ex boxar som deformerats i transporten (bekants erfarenhet) pga bristande emballage. Det kan han normalt inte utam betydande kostnader och då blir det tyst.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Gråhandlare är som Uret.se ungefär. De agerar som mellanhand. De köper klockan från AD, lägger på en liten del och säljer till dig. Ibland sker köpet efter dealen med dig är klar, ibland har de på lager. Oftast då modeller som de vet säljer bra, t ex Sub. Fenomenet med gråhandel uppstår då vissa butiker är tvungna att upprätthålla en viss volym, annars blir de av med sin AD-rättighet. Därför kränger de ett gäng klockor till gråhandlare mot en liten marginal. Win-win tycker de. Min rekommendation är ändå att när du bestämt dig för vilken klocka du vill ha - gå in på Rob. Engström och kolla på den nog. Säg att du är med i KS. Du ska se att du kommer få ett bra pris. Diffar det bara några tusenlappar skulle jag utan tvekan välja Rob. 100% safe. Skön känsla rätt igenom. No worries. Lycka till med ditt köp.

Om jag hade butik och någon från KS kommer in som har den avataren skulle jag inte ge en krona i rabatt!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Böj dig inte ner efter sista kronan i en så pass stor affär, du riskerar bara att få ont i ryggen.

Lägg en köpannons på våra forum, så kanske "våra gråhandlare" kan erbjuda dig nåt? Hur mycket billigare är italienaren än t ex uret.se? Och som sagt gå in till Rob E och hör dig för.

Gråhandlare är en tråkig benämning som jag menar ändå kan gälla för ett antal medlemmar på våra forum som är 100% good guys och som jag inte skulle tveka ett ögonblick att köpa en ny Rolex från och då kan jag välja facetoface vilket är ett stort plus. Ingen frakt som kan ställa till problem.

Det du sparar nu kanske äts upp i framtiden när du skall serva eller behöver hjälp med nåt som krånglar.

Många köper problemfritt från Italien, andra får problem och helt plötsligt är det slut på artig mailkonversation. Hur skall en gråhandlare kunna fixa t ex boxar som deformerats i transporten (bekants erfarenhet) pga bristande emballage. Det kan han normalt inte utam betydande kostnader och då blir det tyst.
Hear, hear.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Gråhandlarna gör förmodligen ingenting då dom inte kan, antingen är certet aktiverat av AD när dom får klockan eller så är det inte aktiverat alls.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gråhandlare skulle jag nog kanske inte köpa av, mer av princip)men det kliade lite i fingrarna när jag var på Schipol senast där AD priserna var fördelaktiga.
En annan aspekt är väl andrahandsvärdet, jag är för egen del beredd att betala lite mer för en begagnad klocka köpt och/eller servad hos svensk AD ( med bra rykte;)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Så på sikt så kan det ju vara så att en klocka som sålts som "ny" från gråhandlare i själva verket redan har tappat hela eller delar av garantitiden.

Precis vad jag tänkte på.
Konsekvensen av detta bör betyda att gråhandlarna minskar i mängden. Vem vill köpa en ny Porsche helt utan garanti med en liten rabatt.
 

Mille79

Trollungen
Ja många tusenlappar verkar vara "liten rabatt", "liten skillnad" osv.

En sub date hos AD i Sverige listar 72,200 kr. Av gråhandlare i Italien kan den fås för 56,000 kr inkl. frakt.

Vet inte om alla på detta forum är miljonärer men 16,000 kr (ca 30% billigare i Italien) är för mig inte småpengar eller liten rabatt.

Med dom pengarna betalar jag gärna 300 kr för att justera länken och AD i Sverige kan få en extra hundring som plåster på såren ...
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ell
Ja många tusenlappar verkar vara "liten rabatt", "liten skillnad" osv.

En sub date hos AD i Sverige listar 72,200 kr. Av gråhandlare i Italien kan den fås för 56,000 kr inkl. frakt.

Vet inte om alla på detta forum är miljonärer men 16,000 kr (ca 30% billigare i Italien) är för mig inte småpengar eller liten rabatt.

Med dom pengarna betalar jag gärna 300 kr för att justera länken och AD i Sverige kan få en extra hundring som plåster på såren ...
eller så kan man förhandla lite med AD o kanske blir skillnaden mindre...bara en tanke...
 

DrDre

Patek
Ja många tusenlappar verkar vara "liten rabatt", "liten skillnad" osv.

En sub date hos AD i Sverige listar 72,200 kr. Av gråhandlare i Italien kan den fås för 56,000 kr inkl. frakt.

Vet inte om alla på detta forum är miljonärer men 16,000 kr (ca 30% billigare i Italien) är för mig inte småpengar eller liten rabatt.

Med dom pengarna betalar jag gärna 300 kr för att justera länken och AD i Sverige kan få en extra hundring som plåster på såren ...

Visst har du en poäng. 16tkr eller 30% är ju en ganska stor skillnad och även om man är miljonär så vill man väl inte göra en dålig affär?

Man har väl egentligen tre val, Taxfree (eller andra reserelaterad köp), Gråhandlare eller AD. Jag tycker inte att går att säga rent allmänt att det ena är bättre än det andra. Det beror väl lite på vad man är villig att betala för och även riskerna inblandade med gråhandlaren.

Garantin skulle jag väl inte oroa mig så mycket över om jag köper en ny Rolex. Risken för att ngt ska hända med en ny rolex är så liten och har du en extrabudget på 16tkr att spela med så går det nog att räkna ihop det mesta.
 
Ell
eller så kan man förhandla lite med AD o kanske blir skillnaden mindre...bara en tanke...


Många säger att man kan förhandla hos AD, men hur mycket rör det sig om egentligen? Har endast köpt begagnade klockor av det lite dyrare slaget 20k+. Var inne hos en lokal butik hä ri Luleå och hörde om de kunde ta hem Omega och liknande och då sa de att jag kunde dra av 12% på listpriset, så antar att det kanske är samma hos AD?
 
Topp