• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Rolex från gråhandlare hur blir det med certifikatet?

P

Philippe Stern

Guest
Ja många tusenlappar verkar vara "liten rabatt", "liten skillnad" osv.

En sub date hos AD i Sverige listar 72,200 kr. Av gråhandlare i Italien kan den fås för 56,000 kr inkl. frakt.

Vet inte om alla på detta forum är miljonärer men 16,000 kr (ca 30% billigare i Italien) är för mig inte småpengar eller liten rabatt.

Med dom pengarna betalar jag gärna 300 kr för att justera länken och AD i Sverige kan få en extra hundring som plåster på såren ...
Va!? Är inte du också miljonär? Jag har aldrig betalat listpriset hos AD. Alltid fått mellan 10-20%. Blir liten skillnad i slutändan då.
PS. Jag kan justera din länk för 250 kr :D
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Många säger att man kan förhandla hos AD, men hur mycket rör det sig om egentligen? Har endast köpt begagnade klockor av det lite dyrare slaget 20k+. Var inne hos en lokal butik hä ri Luleå och hörde om de kunde ta hem Omega och liknande och då sa de att jag kunde dra av 12% på listpriset, så antar att det kanske är samma hos AD?

Är man på riktigt intresserad och beredd att göra affär får man bra priser...har funkat för mig alla 8 ggr hittills jag köpt ny klocka (omega o Rolex). Kan rekommendera Rob Engström.
 

Whedda

Rolex
På samma sätt kan man förhandla ner 56000 sek 5-10 procent så same same. Skiljer fortf 30%.


Skillnaden är ju att Gråhandlaren redan förhandlat ner sitt pris. Han har extremt mycket mindre marginal än AD:n.

Jag säger inte att det är värt 16 000 kr men jag kan lova dig att om du går till en seriös AD med pengar redo och är seriös så är den siffran snarare 6 000kr än 16 000...Sen om det är för mycket är fortfarande helt upp till dig, menar inte att du gör fel om du väljer gråhandel. Bara att det inte är samma prutmån på Gråhandlares klockor som AD:s.

Vad jag däremot vet är att på sikt så är det väldigt många mindre kostnader som försvinner så som värderingsintyg, kortning av länkar och ev. trycktest om man handlat i butiken man lämnar in klockan i. Skulle du på sikt köpa någon mer klocka kommer rabatten troligtvis bara bli bättre hos AD. Hos gråhandlaren är den samma oavsett om du köpt 10 klockor...

Att inte få 2 års garanti på en ny klocka hade jag aldrig accepterat oavsett om det är AD eller Gråhandlare. Då hade jag hellre köpt bättre begagnat och sparat betydligt mer än 16 000kr.
 

Mille79

Trollungen
Skillnaden är ju att Gråhandlaren redan förhandlat ner sitt pris. Han har extremt mycket mindre marginal än AD:n.

Jag säger inte att det är värt 16 000 kr men jag kan lova dig att om du går till en seriös AD med pengar redo och är seriös så är den siffran snarare 6 000kr än 16 000...Sen om det är för mycket är fortfarande helt upp till dig, menar inte att du gör fel om du väljer gråhandel. Bara att det inte är samma prutmån på Gråhandlares klockor som AD:s.

Vad jag däremot vet är att på sikt så är det väldigt många mindre kostnader som försvinner så som värderingsintyg, kortning av länkar och ev. trycktest om man handlat i butiken man lämnar in klockan i. Skulle du på sikt köpa någon mer klocka kommer rabatten troligtvis bara bli bättre hos AD. Hos gråhandlaren är den samma oavsett om du köpt 10 klockor...

Att inte få 2 års garanti på en ny klocka hade jag aldrig accepterat oavsett om det är AD eller Gråhandlare. Då hade jag hellre köpt bättre begagnat och sparat betydligt mer än 16 000kr.

Jag köper ditt resonemang men 10,000 är fortf mycket pengar OM man nu skulle kunna få såpass stor rabatt av svensk AD.

Sen kan jag av egen erfarenhet bekräfta att gråhandlare visst ger ett lägre pris (rabatt) om man är återkommande kund.
 
Topp