• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny smart klocka från LG - lanserad idag

Jone

Omega
2-Faktor
Ser ju hyffsat snygg ut, tror dock att Moto 360 kan bli mer intressant.

moto360-pocketnow.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Alltså, helt okej.
Men vissa delar är lite svårt att förstå.

Hur kan minnet endast vara på 4gb när ett micro SD finns upp till hela 64gb?
Kan ju knappast ha varit så svårt att tryck in ett micro SD där i från början på åtminstånde 32gb.
Jag antar ju att man ska kunna koppla in hörlurar via 3.5mm uttag i den? Då räcker ju inte 4gb långt...

Sedan batteri tiden, visst det är nog inte det lättaste med en kraftfull processor (den är ju inte usel iallafall!) i ett sånt litet paket.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hur kan minnet endast vara på 4gb när ett micro SD finns upp till hela 64gb?
Kan ju knappast ha varit så svårt att tryck in ett micro SD där i från början på åtminstånde 32gb.
Jag antar ju att man ska kunna koppla in hörlurar via 3.5mm uttag i den? Då räcker ju inte 4gb långt...
Jag skulle nog tro att en smart klocka inte är tänkt som en media-maskin, därmed behövs inte stora minnesmängder eller hörlursuttag. Jag tror mer på att klockan kommer att användas för notifieringar (mail, FB, etc.) och annan typ av enklare informationsvisning. Plus sensorer typ stegräknare, pulstagning etc.

Sedan batteri tiden, visst det är nog inte det lättaste med en kraftfull processor (den är ju inte usel iallafall!) i ett sånt litet paket.
Undrar om det skulle fungera med en rotor a'la automatisk klocka för att ladda batterier. En typ av hybrid-klocka. Det skulle ju förlänga batteritiden. Är det någon som har tillräckligt med bakgrund i fysik för att räkna på hur mycket energi en rotor genererar vid normal användning?
 

kabro

Cartier
Rund skärm är ju klart snyggast, men det blir ju så opraktiskt om man skall få någon större användning av klockan.
Läsa meddelanden, platsinfo osv.
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Känns precis som den klockan mina kunder kommer in och vill ha "till pappa som blivit gammal och behöver tydliga visare och siffror - och den får max kosta 1000:-!"
 

leicaphile

Panerai
Undrar om det skulle fungera med en rotor a'la automatisk klocka för att ladda batterier. En typ av hybrid-klocka. Det skulle ju förlänga batteritiden. Är det någon som har tillräckligt med bakgrund i fysik för att räkna på hur mycket energi en rotor genererar vid normal användning?

Inte en chans. Seikos kvartsurverk i Kinetic klockorna drar typ 0.7 mikrowatt.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hmm, jag har svårt att förstå användningscase för smartklockor... jag kan köpa att det kan vara smidigt att se att man fått ett mail eller liknande utan att behöva rota upp mobilen. Dock så kommer det ändå att sluta i att man får rota upp mobilen då man inte kan svara på mail eller liknande via smartklockan.

Personligen så har jag inte för vana att missa att mobilen både vibrerar och gör ljud. Så varför hosta upp X-k SEK på vad som egentligen är en halvdålig skärmförlängare som behövs laddas varje dygn?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Nästan alla har ju förbannat bra smartphones. Det här blir ju lika som att gå omkring med en extra sko i varje ficka utifall man skulle hamna på ojämnt underlag...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det må så vara. Men... läser man teknikbloggarna så verkar det som att tekniknördarna som först var skeptiska blir smått frälsta över att ha notifieringar etc. på armen - istället för att slita upp mobilen varje gång. Visst låter det lite "fjantigt" men jag har ändå viss förståelse för att det kan vara användbart.

Men det är tekniknördarna det, de som vanligtvis provar det senaste. Sen har vi klocknördarna som är mer svårövertygade, dels på grund av något icke-mekaniskt, och dels på grund av begränsat utrymme på armen. Jag/vi som är bårde teknik- och klocknörd blir lite kluven. Personligen väntar jag på någon form av hybridlösning. Jag är övertygad om att förr eller senare så sitter en stor del av befolkningen med en "smart" skärm på armen - men inte nödvändigtvis som en ersättare till den mekaniska dinkan.
 

kabro

Cartier
Hmm, jag har svårt att förstå användningscase för smartklockor... jag kan köpa att det kan vara smidigt att se att man fått ett mail eller liknande utan att behöva rota upp mobilen. Dock så kommer det ändå att sluta i att man får rota upp mobilen då man inte kan svara på mail eller liknande via smartklockan.

Personligen så har jag inte för vana att missa att mobilen både vibrerar och gör ljud. Så varför hosta upp X-k SEK på vad som egentligen är en halvdålig skärmförlängare som behövs laddas varje dygn?


Det är bättre att hosta upp XX-k SEK för en grym penisförlängare :D
 

Oskar

Omega
Jag både LGn och sony smart Watch 3. Tyvärr är den sistnämnda att föredra just på grund av att den är lättare att använda med rektangulär skärm.
 
Topp