• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny som vill köpa Rolex, Kaplans?

Är Kaplans-klockan på länken ett bra köp till det priset?

  • Ja

    Röster: 2 4.1%
  • Nej

    Röster: 44 89.8%
  • Svårt att avgöra/vet ej

    Röster: 3 6.1%

  • Totala väljare
    49
  • Enkät stängd .

Nea

Breitling
Problemet är att allt man köper, måste in på service direkt. Oavsett vad de skriver.
Dem borde höja nivån på varorna och deras noggrannhet. Har haft mycket problem men klockor därifrån.
Höj nivån Kaplans!



:)

Oj, tur jag frågade här innan jag köpte något. Låter ju potentiellt livsfarligt för en nybörjare.
 

Nea

Breitling
Har bland annat köpt denna dj till min fru..
image.jpg

Finns mycket fina olika varianter av datejust där ute som hamnar bra mycket billigare än daydate.

Den var jättesnygg, skulle gärna ha en sådan utan stenar.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Fast köpa en guldklocka och sporta den dom en bruksklocka är ungefär som att ta min Corvette på älgjakten. Guld är mjukt stål är hårt.
dD är en jätte fin klocka. Men kanske inte enda man skall ha.
 
C

China

Guest
Jag köpte ett ur som inte fungerade, de ansåg att det var ok men jag var tvungen att serva först.. Jag köpte en Tissot som skulle vara nos, tyvärr var urverket ett annat och gammalt och uttjänt. Jag köpte en Certina som skulle varit öppnad och tät, när den tog in vatten och jag tog den till urmakare sade de att den inte varit öppnad eller fått nya packningar på 30 år.. Detta är bara en del av strulet jag haft/har med Kaplans. Personligen tycker jag de lämnar mycket övrigt att önska..

Förmodligen en ganska typisk bild. Själv tröttnade jag att krångla med Kaplans för länge sedan, tyvärr finns det alltför många aktionärer/begagnatsäljare som inte tar sitt ansvar. :(
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Förmodligen en ganska typisk bild. Själv tröttnade jag att krångla med Kaplans för länge sedan, tyvärr finns det alltför många aktionärer/begagnatsäljare som inte tar sitt ansvar. :(

Problemet som jag ser det är att de ljuger och sedan inte tar ansvar. Inte ens semiskojarna beter sig så på forumen, de brukar ha hyfs nog alternativt rädsla nog för att inse att det kan bli konsekvenser..
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Oj, tur jag frågade här innan jag köpte något. Låter ju potentiellt livsfarligt för en nybörjare.

Det var bra att du frågade, en Rolex klocka från kaplans kan bli dyrt. Rolex är inte gratis att lämna in på service....
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Jo men det kan man, men int fan kan man få in en fjoling i bakluckan på vetten.
Men tänkte på trådskaperskan. DD jätte fin, men sporta en guldklocka som brukis, känns vådligt.
 

Nea

Breitling
Fast köpa en guldklocka och sporta den dom en bruksklocka är ungefär som att ta min Corvette på älgjakten. Guld är mjukt stål är hårt.
dD är en jätte fin klocka. Men kanske inte enda man skall ha.

Jag tycker personligen att det är bättre att använda det finaste man har så ofta det går, så man verkligen får njuta av det. Är iofs inte ute på jakt så ofta...
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Jo men det kan man, men int fan kan man få in en fjoling i bakluckan på vetten.
Men tänkte på trådskaperskan. DD jätte fin, men sporta en guldklocka som brukis, känns vådligt.


På Stureplan har det varit standard med helguld, tills Hublot och grabbarna blev dyrare än helguld, skulle man ha dem istället...
Av princip;)
 
C

China

Guest
Problemet som jag ser det är att de ljuger och sedan inte tar ansvar. Inte ens semiskojarna beter sig så på forumen, de brukar ha hyfs nog alternativt rädsla nog för att inse att det kan bli konsekvenser..

Jag tror att problemet bottnar både i bristande kunskaper och kostnadsskäl. Att låta en kompetent urmakare granska det som säljs är en kostnad, går man på säljarens beskrivning eller helt enkelt inte granskar klockan så kommer man billigt undan. Man får också beakta att Kaplans inte är ensamma, det finns många som inte bemödar sig att klassa det som säljs. Jag skulle helst se att branschen som sådan skärper till sig och börjar agera kundvänligt, det är i mina ögon inte ok att sälja klockor som inte är besiktigade och korrekt beskrivna. En enhetlig standard skulle behövas, i stil med t.ex. Antiquorum, men det verkar gå trögt.

http://www.antiquorum.com/grading-system/
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Jag tror att problemet bottnar både i bristande kunskaper och kostnadsskäl. Att låta en kompetent urmakare granska det som säljs är en kostnad, går man på säljarens beskrivning eller helt enkelt inte granskar klockan så kommer man billigt undan. Man får också beakta att Kaplans inte är ensamma, det finns många som inte bemödar sig att klassa det som säljs. Jag skulle helst se att branschen som sådan skärper till sig och börjar agera kundvänligt, det är i mina ögon inte ok att sälja klockor som inte är besiktigade och korrekt beskrivna. En enhetlig standard skulle behövas, i stil med t.ex. Antiquorum, men det verkar gå trögt.

http://www.antiquorum.com/grading-system/

Håller med ditt inlägg, men Kaplans har råd att ha en kompetent urmakare, och skulle tjäna cash ändå, kanske mer än i dagsläget.

:)
 
C

China

Guest
Håller med ditt inlägg, men Kaplans har råd att ha en kompetent urmakare, och skulle tjäna cash ändå, kanske mer än i dagsläget.

:)

Absolut, frågan är väl varför så många aktionärer och begagnatsäljare inte klassar det som säljs då det faktiskt är ett konkurrensmedel och bra pr. En annan fråga är varför kunderna accepterar att handla när det kan liknas vid ett lotteri...
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Absolut, frågan är väl varför så många aktionärer och begagnatsäljare inte klassar det som säljs då det faktiskt är ett konkurrensmedel och bra pr. En annan fråga är varför kunderna accepterar att handla när det kan liknas vid ett lotteri..

Det kan jag inte svara på...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Skippa guld DD och köp en modell lite nyare sub. För det jag kan tyda så är du ute efter en herr rolex. Skippa de äldre 16xx då de är sjukt rassliga.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag gillar även denna... Varför är den så billig?! (Är det något fel på den som jag inte kan utläsa av beskrivningen?)

https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-16030-cert-servicekvitto-garanti.25985/#post-544089

Klockor finns i miljoner olika utförande och lika många olika prislappar. kul att du är öppen för förslag! men som någon redan nämnt rekommenderas det att under en kortare tid söka på olika modeller och märken för att hitta vad du verkligen vill ha. Hitintills har du länkat efter klockor som skiljer sig rätt markant i prislapp och utförande.

Att handla från forumet är oftast säkare med tanke på att de flesta medlemmarna tar väl hand om sina klockor.

fortsätt att leta och ös på med frågor i tråden. lycka till.
 

Nea

Breitling
Klockor finns i miljoner olika utförande och lika många olika prislappar. kul att du är öppen för förslag! men som någon redan nämnt rekommenderas det att under en kortare tid söka på olika modeller och märken för att hitta vad du verkligen vill ha. Hitintills har du länkat efter klockor som skiljer sig rätt markant i prislapp och utförande.

Att handla från forumet är oftast säkare med tanke på att de flesta medlemmarna tar väl hand om sina klockor.

fortsätt att leta och ös på med frågor i tråden. lycka till.

Tack för alla tips, låter som en god idé att titta runt en del innan köp. Jag har en hyfsad idé om vad jag vill ha. Det får gärna se lite retro ut, det ska def. vara herrmodell, inga stenar men hade jag haft obegränsad budget hade nog guld varit förstahandsvalet. Med begränsad budget inser jag att stål är mer rimligt för att få bra skick också.
 

Apansson

Torpare
Fast köpa en guldklocka och sporta den dom en bruksklocka är ungefär som att ta min Corvette på älgjakten. Guld är mjukt stål är hårt.
dD är en jätte fin klocka. Men kanske inte enda man skall ha.

Jag använder min day-date dagligen. Inte när jag jobbar i cykelbutiken, men i princip alltid annars. Det är ett fantastiskt ur som du kan använda till precis allting, skulle jag ha ett skrivbordsjobb så skulle den fan vara på armen VARJE dag.
 
Topp