• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny som vill köpa Rolex, Kaplans?

Är Kaplans-klockan på länken ett bra köp till det priset?

  • Ja

    Röster: 2 4.1%
  • Nej

    Röster: 44 89.8%
  • Svårt att avgöra/vet ej

    Röster: 3 6.1%

  • Totala väljare
    49
  • Enkät stängd .

Nea

Breitling
Jag tror att någon frågade varför jag vill ha just Rolex tidigare. Jag tycker de är snygga helt enkelt. Stilrena och klassiska.
 

Apansson

Torpare
Jag tänker 20 000 kr - 60 000 kr, däromkring.
Jag tycker att du ska köra en "fuling" och gå runt i klockaffärer och titta och pröva olika modeller för att se hur de sitter på armen. I det där prisspannet tror jag du får mest för pengarna i en begagnad rolex. Men pröva vad du vill ha, stål, tvåton, helguld. Datejust, submariner, daydate? Pröva olika länkar, tavlor, modeller, se vad som sitter bäst på just dig, och bestämma sig lite mer om en exakt budget efter det!
 
  • Like
Reactions: Nea

Ernesto

Patek
2-Faktor
Går att köpa nytt från AD med din budget, ifall du som nybörjare känner dig mer safe med det.
 
  • Like
Reactions: Nea

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är värt att tänka på att de äldre guldlänkarna saknar skruvar i länkbitarna, och man måste låta guldsmed korta länken. Det kostar ett par tusenlappar. (vi snackar 60/70-tal.)

Varför är Datejust billig? Den var väldigt populär på sin tid, och sålde i stora volymer. Finns således väldigt många exemplar idag.

Mitt tips är att du hänger kvar här ett tag. Läs på lite och titta på bilder.

Eller PM:ar någon som kan hjälpa dig att köpa rätt. Sannolikheten är stor att du gör ett skitköp om du bara kastar iväg pengarna.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
DD är ett riktigt bra val av klocka Nea!
Om du inte är helt säker på om du vill ha guld, stål, tvåton, veckodagskomplikation, kanske färg på tavlan etc. tycker jag som många andra skrivit redan att du tar dig tid att prova ett par modeller hos närliggande AD.
Datejust är inte alls en dum inkörsport till Rolex (för en mindre budget än DD), fortsätter du blicka mot Daydate så är en fin Datejust inte svårsåld.
Lycka till!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Den var jättesnygg, skulle gärna ha en sådan utan stenar.


Gav min fru den här tidigare - Vintage Rolex datejust (som jag köpt ett läderband till för att kunna låna själv!:)) .
44E9ACAD-51A1-4323-ABAA-45F53BDCADBF.jpg
 
  • Like
Reactions: Nea

Sond

Patek
Titta efter Rolex Air-King. De är 34 mm och sitter som gjutna på en elegant kvinna. I veckan träffade jag en kvinna via jobbet några gånger som bar en sådan. Det såg perfekt ut. Hade hon dessutom börjat prata om min Rolex Explorer som jag bar vet jag inte vad jag hade gjort...

Bilder från nätet på liknande klockor som jag avser.
watch-club-rolex-air-king-date-vintage-box-papers-19062-402x402.jpg
Rolex-S-S-Oyster-Perpetual-Silver-Dial-Air-King-14000.jpg
 
  • Like
Reactions: Nea

F-L-P

Panerai
Det finns ju också DrWatch om man vill köpa begagnat med lite garanti tid..

Men kolla runt lite och se vilken storlek och tavelvariant du gillar bäst. Day date, Air king, DateJust osv... Finns ju andra märken också om man tittar runt..

kanske en midsize YM om man vill köra lite sportigare stil?
rolex-yachtmaster-ro6304.jpg
 
  • Like
Reactions: Nea

Knight

Cartier
Kul att du även kan tänka dig en Submariner! De är som du säkert redan har läst vid det här laget aningen större än DD/DJ med sina 40 mm, framför allt den nya modellen som har fått en större boett. Men så är Suben en dykare och dessa är generellt större än typiska dressare. Min sambo är en ganska nätt kvinna men passar ändå i Sub tycker jag. Det bästa vore om du gick gick till din närmaste AD och provade ett par modeller du gillar. En modern stålsub både med eller utan datum ryms inom budget med lite prutande i butik. Jag är en stor förespråkare av nytt då jag älskar känslan, men där går det delade åsikter.
 
  • Like
Reactions: Nea

Helvetia

Cartier
Köp en gammal day-date (1803 är den vanligaste äldre day-daten) utan länk för 30 eller strax över. Komplettera med en gammal datejust på länk, som jag tror man kan få fin för typ 15 eller lite mer. Sen ska du ju ha en såkallad "beater", som du kan slita på och bada med. Köp seiko skx031. Den är inte liten, utan bara lite mindre än de flesta andra moderna dykare. Ser inte clownig ut på smala handleder.

För en bit under 50000 har du en perfekt liten trio.

Om du vill komma in i byxorna på oss riktigt skadade nördar rekommenderar jag en gammal kronograf från typ universal genéve. Skulle vara grymt på en tjej.
 

Nea

Breitling
Det finns ju också DrWatch om man vill köpa begagnat med lite garanti tid..

Men kolla runt lite och se vilken storlek och tavelvariant du gillar bäst. Day date, Air king, DateJust osv... Finns ju andra märken också om man tittar runt..

kanske en midsize YM om man vill köra lite sportigare stil?
rolex-yachtmaster-ro6304.jpg
Denna är lite för sportig för min smak! Submarinern, daydate och datejust gillar jag bäst just nu. Även Air king såg intressant ut.
 

DrDre

Patek
Jag gav min hustru (som alltid bär kostym eller liknande på jobbet, jurist inom bolagsrätt) denna i present när vi gifte oss. Hon gillar den väldigt mycket och använder den till allt. Anledningen till att hon gillar den är iofs precis tvärtom mot vad du är ute efter, dvs hon vill inte ha något som sticker ut eller ett "conversation piece".

Hon är dock inte särskilt försiktig med den och den har fått en hel del stryk under de 10 år vi varit gifta så hade den varit i guld hade den varit rejält tuffsig nu. (Vi fick bla lämna in den för reparation pga att "den har fått en väldigt kraftig smäll" som urmakaren uttryckte det).



Det ligger ju även några trevliga rackare på Köp och sälj. Bilden lånad från hans annons. Jag känner inte säljaren, har inte sett klockan och vet inte heller om priset är rätt, så du får göra din hemläxa om du vill gå vidare, men det kan säkert någon här hjälpa dig med.

image-jpg.44763


En annan liknande, också på Köp och sälj är denna:
5inyY6M.jpg
 

Nea

Breitling
Nu har jag tittat på några klockor live så att säga, och vet lite mer om storlekar.

Jag tycker 34 mm känns lite för liten på något sätt - jag testade med Air King. Priset var ju annars "bra" på den, och i övrigt jättesnygg modell.

36 mm känns också lite för liten, men jag inser att den nog är mer lättburen än större versioner. 38 mm - 40 mm skulle jag kunna tänka mig utan problem.

Det ser ut som att jag skulle kunna köpa en ny inom min budget, om jag skulle vilja. De jag gillar bäst är dessa modeller från katalogen jag fick, med ev felaktigt tolkade rek. priser egenhändigt noterade. Jag föredrar slät ring framför den veckade varianten. Föredrar också oyster framför jubilee-länk.

De första tre med metall/ljus botten tycker jag är mer unisex och de sista två sär mer "maskulina", vilket jag tycker är lite coolt. Frågan är om jag inte tycker explorer är absolut snyggast av dessa alternativ. Tror att en mer vintage dayjust skulle vara snyggare än dessa nya varianter utifrån en del annonser jag sett.

Datejust
Datejust.JPG


Datejust II
Datejust II.JPG


Submariner
Submariner.JPG


Explorer
Explorer.JPG
 

Nea

Breitling
Jag gav min hustru (som alltid bär kostym eller liknande på jobbet, jurist inom bolagsrätt) denna i present när vi gifte oss. Hon gillar den väldigt mycket och använder den till allt. Anledningen till att hon gillar den är iofs precis tvärtom mot vad du är ute efter, dvs hon vill inte ha något som sticker ut eller ett "conversation piece".

Hon är dock inte särskilt försiktig med den och den har fått en hel del stryk under de 10 år vi varit gifta så hade den varit i guld hade den varit rejält tuffsig nu. (Vi fick bla lämna in den för reparation pga att "den har fått en väldigt kraftig smäll" som urmakaren uttryckte det).



Det ligger ju även några trevliga rackare på Köp och sälj. Bilden lånad från hans annons. Jag känner inte säljaren, har inte sett klockan och vet inte heller om priset är rätt, så du får göra din hemläxa om du vill gå vidare, men det kan säkert någon här hjälpa dig med.

image-jpg.44763


En annan liknande, också på Köp och sälj är denna:
5inyY6M.jpg

Jag gillar den du gav din fru, jättefin. Hur stor är den?
 

DrDre

Patek
Jag gillar den du gav din fru, jättefin. Hur stor är den?

Den jag gav frugan är en Airking och den är 34 mm. Datejust och Daydate (och Explorer) är 36 mm (ibland hävdar vissa 35,5), så de är lite större. 1,5-2mm låter kanske ganska lite, men på handen är det en tydlig skillnad. Det fina i det här är dock att om du köper en begagnat av någon av dessa, och sedan ångrar dig, så kan du sälja den och få tillbaka pengarna. Det gäller också sportmodellerna (Submariner, GMT Master etc).

Ett annat alternativ kan ju vara en Daydate på en rem istället för länken (som kom original). För mig funkar det inte med guldlänk, så jag har en Daydate på kroko/struts och klockan blir då lite mer dressig. Se bilder nedan.







En annan bild på frugans Airking



Om du gillar stilen men vill gå upp i storlek så har du ju Milgauss (men den där rejält mkt större)



Här en samlingsbild på några av dem, så du kan se skillnaderna i storlek.

 
  • Like
Reactions: Nea

Nea

Breitling
Nu har jag provat ännu mer och vet vad jag vill ha! Eller ja, givetvis har jag abnorma svårigheter att bestämma urtavlans utseende. Men allt annat är jag på det klara med.

Det blir en datejust (36 mm) med slät ring och oysterlänk, förmodligen den modellen på urtavla som är på klockan jag provar. Frågan som kvarstår är färgen på tavlan. Tycker svart som jag provade är fint, men den sticker ut lite mer än de ljusare varianterna.

bild 1.JPG
bild 2.JPG
 

Nea

Breitling
Den jag gav frugan är en Airking och den är 34 mm. Datejust och Daydate (och Explorer) är 36 mm (ibland hävdar vissa 35,5), så de är lite större. 1,5-2mm låter kanske ganska lite, men på handen är det en tydlig skillnad. Det fina i det här är dock att om du köper en begagnat av någon av dessa, och sedan ångrar dig, så kan du sälja den och få tillbaka pengarna. Det gäller också sportmodellerna (Submariner, GMT Master etc).

Ett annat alternativ kan ju vara en Daydate på en rem istället för länken (som kom original). För mig funkar det inte med guldlänk, så jag har en Daydate på kroko/struts och klockan blir då lite mer dressig. Se bilder nedan.







En annan bild på frugans Airking



Om du gillar stilen men vill gå upp i storlek så har du ju Milgauss (men den där rejält mkt större)



Här en samlingsbild på några av dem, så du kan se skillnaderna i storlek.


Snyggt med rem på daydaten! Jag tänker nu att jag köper datejust och börjar så. Senare kanske jag kan uppgradera till daydate.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag provat ännu mer och vet vad jag vill ha! Eller ja, givetvis har jag abnorma svårigheter att bestämma urtavlans utseende. Men allt annat är jag på det klara med.

Det blir en datejust (36 mm) med slät ring och oysterlänk, förmodligen den modellen på urtavla som är på klockan jag provar. Frågan som kvarstår är färgen på tavlan. Tycker svart som jag provade är fint, men den sticker ut lite mer än de ljusare varianterna.

bild 1.JPG
bild 2.JPG
Mycket fint! Tycker du gör ett bra val med DJ, helt klart en utmärkt förstagångsklocka!!
 
  • Like
Reactions: Nea

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ta någon av de blommönstrade Nea. Kul och annorlunda. :)

Gillar du inte rosa så är silver och brun också fina.

rolex-datejust-ref.-116200-rose-flower-dial-stainless-steel-bj-2012.-116200%2C-rose-flower-dial%2C-stainless-steel%2C-bj-2012-b.jpg
 

Apansson

Torpare
Nu har jag provat ännu mer och vet vad jag vill ha! Eller ja, givetvis har jag abnorma svårigheter att bestämma urtavlans utseende. Men allt annat är jag på det klara med.

Det blir en datejust (36 mm) med slät ring och oysterlänk, förmodligen den modellen på urtavla som är på klockan jag provar. Frågan som kvarstår är färgen på tavlan. Tycker svart som jag provade är fint, men den sticker ut lite mer än de ljusare varianterna.

bild 1.JPG
bild 2.JPG

Har du tittat på den blå tavlan med stavindex? Den har fantastiska färgskiftningar i olika ljus, tycker definivt du ska pröva den, kanske med svart datum också.
 
Topp