• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Speedmaster blev som gammal igen

Patrik J

Rolex
Har ju haft den här några år nu, en Speedmaster 105.003 från cirka 1965. Köpte den nyss tillbakakommen från en helrenovering hos Omega i Bienne. Fin, givetvis, och perfekt som vardagsklocka men med noll vintagekänsla och uppriktigt sagt ganska … tråkig.

Alla originaldelar har dock legat i en påse och för ett par månader sedan bestämde jag mig för att återställa den. Hämtade ut den häromdagen och nedan kan ni se resultatet.

Först dock en före bild: Clean men tråkig.
UltO6sS.jpg


Efter:
EbfZ9LR.jpg


På med originallänken givetvis (ref 7912). De större visarna är ju uppenbarligen rätt kassa och i stort sett skelettiserade, men fullt funktionsdugliga. Av småvisarna var det en som inte gick att återanvända.
vrpVrOp.jpg


Urtavlan är jättefin, dock med en liten skada (vita fläcken ca kl 2) som jag dock gissar går att fixa till vid någon framtida service.
Wzp45uC.jpg


Tachyn har en del mindre repor men är i stort sett i bra skick. Krona och knappar bytte jag inte.
GvYkrs4.jpg


Till sist; Speedy-kollektionen just nu: 2998, 105.003, 105.012.
C2Jgj3n.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Så mycket bättre! :)
Skulle inte du kanna skriva en köpguide för speedmaster? Jag har aldrig fattat alla olika referenser av klockan.
 

Icaras

Rolex
Så mycket bättre! :)
Skulle inte du kanna skriva en köpguide för speedmaster? Jag har aldrig fattat alla olika referenser av klockan.
Håller med om att det vore trevligt! Finns däremot en drös med guider som funkar fint för den som bara vill veta skillnaderna och hur man skiljer dem åt :). Historian bakom de olika klockornas uppdrag osv hade varit väldigt intressant.
 
Topp