• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Submariner med bättre propotioner

Roger.SWE

Omega
Är det bara jag som tycker att den nya Rolex Submariner har konstiga proportioner? Så här tycker jag att dem skulle ha gjort den om dom nu ville göra den större. Jag kunde inte låta bli att göra den till en "two-liner" samtidigt ;)

Rolex Submariner 2015.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Håller med om att bandhornen ser lite för feta ut i proportion till bredden på länken. Bättre i din version med andra ord. Däremot tycker jag att krona och kronskydd nu började se överdimensionerade ut med smala bandhorn. Kanske bara en synvilla?
 

Roger.SWE

Omega
Håller med om att bandhornen ser lite för feta ut i proportion till bredden på länken. Bättre i din version med andra ord. Däremot tycker jag att krona och kronskydd nu började se överdimensionerade ut med smala bandhorn. Kanske bara en synvilla?

Du har helt rätt. Jag orkade bara inte ordna till det ;) Kronskydden skulle vara lite smäckrare, men kronan är nog ok i förhållande till klockans storlek.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det hade såklart kunnat funka.

Jag tycker personligen att 114060 blir liiite för biffig på handleden ibland. Föredrar 116710, som är lite tunnare i boetten och dessutom har polerade mittlänkar. Harmoniserar lite mer i mina ögon.
Tycker dock att nya boetterna är coola överlag, även om man kanske hade kunnat göra det annorlunda.

En stor fördel är att man inte kommer få s.k tandpetar-luggar efter polering.
 

gurta_g

Cartier
Håller med dig luggarna ser för biffiga ut gentemot länken! Din version ser mer "harmonisk" ut. Annars tycker jag nya subben är riktigt snygg med keramisk bezel!
 

Whedda

Rolex
Har vant mig vid den biffigare Boetten men håller med om att din version är kanske något mer harmonisk.

Jag hade nog kunnat tänka mig ett par klassiska 50-tals fasningar på bandhornen. Skulle smalna av den i kanterna något.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

DrDre

Patek
Det var nog rätt många (inkl jag själv) som tyckte att den nya generationen blev lite fyrkantig med de kraftiga bandhornen som inte smalnar av alls så mycket som tidigare. Man vande sig dock efter ett tag. Intressant att se dock att nya Seadwellern har gått tillbaka lite till tidigare utseende.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tycker fortfarande den känna modern och fresh, designen gör att den kommer hålla många år.

Jag gillar den.
 

Josef B

Bestraffaren
Håller med om att bandhornen ser lite för feta ut i proportion till bredden på länken. Bättre i din version med andra ord. Däremot tycker jag att krona och kronskydd nu började se överdimensionerade ut med smala bandhorn. Kanske bara en synvilla?
Själv så gillar jag när kronan och kronskydden som den är, gillar också avsmalnaden av bandhornen.
 

DrDre

Patek
Precis, då blir den typ så här:

RPR_20.jpg

Kul bild. Hade det varit något annat märke än Rolex så hade man förmodligen släppt något liknande med retrodesign och gula index (tex Omegas nya). När man ser en sådan där bild så uppskattar man ännu mer att Rolex tittar framåt (istället för bakåt) och har en mer konsekvent utveckling snarare än att hoppa mellan tillfälliga trender och lättköpta poäng mha retromodeller.
 

Whedda

Rolex
Precis, då blir den typ så här:

RPR_20.jpg

Det var den bilden jag tänkte på!

Dock tycker jag fejkpatineringen, röda triangeln på index och att ta bort de funktionella kronskydden bara är trams. Klockan är ju fantastiskt välbyggd i nuvarande utförande och fasningarna är för mig inte ett sätt att återskapa vintagetrenden utan att balansera upp den bredare boetten.

Hade lätt kunnat tänka mig att slipa till ett par sådana om jag ägde en SubC eller GmtC...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det var den bilden jag tänkte på!

Dock tycker jag fejkpatineringen, röda triangeln på index och att ta bort de funktionella kronskydden bara är trams. Klockan är ju fantastiskt välbyggd i nuvarande utförande och fasningarna är för mig inte ett sätt att återskapa vintagetrenden utan att balansera upp den bredare boetten.

Hade lätt kunnat tänka mig att slipa till ett par sådana om jag ägde en SubC eller GmtC...

Håller med även om jag tycker denna ser bättre ut än en standard subC.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag var skeptiskt till de nya tjockare bandhornen tidigare, men slog till och köpte ändå. Nu ett pr senare har all skepsis lagt sig. Det är så den ska se ut och faktum är att den harmoniserar på armen. Fortfarande kan jag tycka övergången från länk till klocka ser skum ut på rolex produktbilder men i verkligheten på armen ser det riktigt bra ut.

Jag har sagt det för och säger det igen, modern rolex alla dar i veckan och två gånger på söndag. Slänger med en bild jag tänkte använda i annan tråd, nu får ha överseende med zenithen
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker den nya boetten känns ganska rudimentär. Jag hade föredragit fasning på ovansidan och lite mjukare kanter på undersidan. Nu känns boetten oarbetad imho, men å andra sidan är det väl det som är tanken. Det ska ju vara en tool-watch...

Att det tagit bort de borrade bandhornen tycker jag däremot är ett ännu större snedsteg.
 

Roger.SWE

Omega
Jag var skeptiskt till de nya tjockare bandhornen tidigare, men slog till och köpte ändå. Nu ett pr senare har all skepsis lagt sig. Det är så den ska se ut och faktum är att den harmoniserar på armen. Fortfarande kan jag tycka övergången från länk till klocka ser skum ut på rolex produktbilder men i verkligheten på armen ser det riktigt bra ut.
image.jpg

Jag håller med om att på den bilden ser den riktigt bra ut.
 

Whedda

Rolex
Håller med även om jag tycker denna ser bättre ut än en standard subC.

Sant...men det är inte den rena estetiken utan mer det konceptuella i att försöka bygga en modern Big Crown som känns lökigt tycker jag. Men visst ser det bra ut och jag själv gillar verkligen värmen i gula index men här blev det lite för mycket av det goda och om jag minns rätt så skall detta påverkat lyskraften i lumen?

Jag gillar Vintage men den lilla charm jag ändå ser med moderna klockor är just funktionaliteten och då har jag svårt när man gör något mindre funktionellt för att det skall påminna om en 50-talsmodell.

Men fasningarna är fantastiska!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Nej, jag tycker verkligen inte att den PSade ser mer harmonisk ut, tvärtom. Med tunna luggar ser den obalanserad ut. Bezel och index ser klumpiga ut och länken ser för bred ut. Nej..jag var tveksam till maxicase förr, sen pillade jag på en subC i verklighet och nu äger jag en. Perfekta toolwatchen
 
Topp